Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia Instagramin tarinoissa, lehtien kuvituksia tai videoita Youtubessa, on helppo sivuuttaa seikka, ettei kaikki sisältö välttämättä toimi kaikissa medioissa.

Lähes päivittäin törmään julkaistuun materiaaliin jossa esimerkiksi teksti leikkaantuu reunasta, jättäen osan lauseesta arvailun varaan. Tämä johtuu lähes poikkeuksetta siitä, että materiaali on tehty johonkin toiseen mediaan ja viety sellaisenaan myös muihin palveluihin ottamatta huomioon eri kuvasuhdetta.

Hyvästä materiaalista on moneksi

Me graafista suunnittelua tekevät saamme päivittäin sekä nauttia että kamppailla eri medioiden kuvasuhteiden ja lainalaisuuksien kanssa. On palkitsevaa ja mielekästä luoda monipuolista sisältöä moneen eri formaattiin, kun lähdemateriaali ja muu sisältö on kunnossa.

Hyvä materiaali on käyttökelpoista ja helppoa työstettävää kuvasuhteesta riippumatta ja toimii sekä stillinä, että videomateriaalina. Hyvän, monipuolisesti käytettävän materiaalin tuntomerkeiksi voisi luokitella selkeän kohteen, jonka ympärille on jätetty reilusti tilaa rajausta (pienentämistä) varten ja sen pikselitarkkuus on suuri.

Kuten elämässä muutenkin, kaikki ei mene kuin Strömsössä. Viikoittain saan eteeni materiaalia, joka on jotain näistä seuraavista:

  • Pikselitarkkuus lähentelee edellistä vuosikymmentä eli “postimerkki täytyisi venyttää julisteeksi” laadun kärsimättä
  • Leikkausvaraa ei ole nimeksikään ja sama materiaali täytyisi tunkea pienempään sekä eri muotoiseen elementtiin
  • Kohteet on sikin sokin ympäri vaakakuvaa ja materiaali täytyisi saada pystykuvaksi (tai päinvastoin).

Näistä sitten omat versiot: printtiin koko sivun kokoinen kuva, Facebookiin vaakakuva sekä uusi pyöreä profiilikuva, Instagramiin neliö sekä tarina pystyyn. Budjetti on luonnollisesti pieni, joten aikaa ei ole. Simsalabim!

Pirstaloitunut yleisö

Yrityksien kohdeyleisö, kuten ihmiset muutenkin, kuluttavat nykyisin useita eri sosiaalisen median kanavia ja erityylisiä sisältöjä Facebookista, Instagramiin, Twitteriin, LinkedIniin ja Youtubeen. Yrityksien onkin tärkeää tehdä itse kevyttä, helposti lähestyttävää materiaalia kohdeyleisölleen esimerkiksi yrityksen arjesta ja messuilta.

Tällaisen sisällön ei ole tarkoitus olla teknisesti priimaa, aitous on tärkeintä. Tähän helppoja kanavia ovat esimerkiksi Instagramin ja Facebookin tarinat joissa pystyy myös tekemään liveä. On kuitenkin suositeltavaa, että aihe on mietittynä etukäteen. Päämäärätön sisältö karkottaa helposti seuraajia pois tililtä.

Kevyen, itse tehdyn sisällön lisäksi kannattaa sijoittaa myös ammattilaisten tekemiin sisältöihin kuva- ja videomateriaalista aina teksteihin. Ammattilainen osaa ottaa huomioon eri medioiden rajoitteet, kuten kuvasuhteet, ja luoda materiaalia useisiin kanaviin, jopa samasta aiheesta, eri tavoin muotoiltuna.

Ammattitaidolla tehty materiaali on myös jatkoa ajatellen sijoitus, sillä sitä on helppo käyttää ja jakaa myös tarvittaessa uudestaan. Sijoittamalla ammattilaiseen varmistat, että yrityksesi logo, visuaaliset sisällöt ja tekstit eivät jää eri medioissa näkemättä ja saat työllesi sille kuuluvan näkyvyyden.

-Jarkko

AVAINSANAT: Sisältö, Sisältömarkkinointi, graafinen suunnittelu

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 02.06.2020

Älä eksy lyhenteiden viidakkoon!

Epsit, jiipegit, peedeeäffät ja cmykit. Saitko suunnittelijalta paketin logoja, mutta et tiedä mitä eri tiedostoilla tehdään? Meneekö sinulla tiedostomuotojen lyhenteet ja termit sekaisin? Kaikkea ei tarvitsekaan tietää, vaikka olisit yrityksesi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.03.2020

Valokuvat herättävät B2B-yrityksen eloon

Vielä printtimedian aikaan B2B-yritys pärjäsi huomattavasti nykyistä suppeammalla kuvapankilla. Tänä päivänä nettisivut ovat entistä visuaalisempia ja laadukkailla valokuvilla on niissä iso merkitys. Lisäksi uutiset, uutiskirjeet ja blogit sekä erityisesti sosiaalinen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita? Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.02.2020

Aitous toimii aina

Vuosikymmen vaihtui, tuli uudet ja uusvanhat trendit. 20-luvun koristeellisuus art decon ja kultaisten kuosien muodossa, mustan eri sävyt sekä klassinen sininen ovat nyt in. Hetkellistä huumaa jotta voit olla pian [...] Lue lisää