Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia Instagramin tarinoissa, lehtien kuvituksia tai videoita Youtubessa, on helppo sivuuttaa seikka, ettei kaikki sisältö välttämättä toimi kaikissa medioissa.

Lähes päivittäin törmään julkaistuun materiaaliin jossa esimerkiksi teksti leikkaantuu reunasta, jättäen osan lauseesta arvailun varaan. Tämä johtuu lähes poikkeuksetta siitä, että materiaali on tehty johonkin toiseen mediaan ja viety sellaisenaan myös muihin palveluihin ottamatta huomioon eri kuvasuhdetta.

Hyvästä materiaalista on moneksi

Me graafista suunnittelua tekevät saamme päivittäin sekä nauttia että kamppailla eri medioiden kuvasuhteiden ja lainalaisuuksien kanssa. On palkitsevaa ja mielekästä luoda monipuolista sisältöä moneen eri formaattiin, kun lähdemateriaali ja muu sisältö on kunnossa.

Hyvä materiaali on käyttökelpoista ja helppoa työstettävää kuvasuhteesta riippumatta ja toimii sekä stillinä, että videomateriaalina. Hyvän, monipuolisesti käytettävän materiaalin tuntomerkeiksi voisi luokitella selkeän kohteen, jonka ympärille on jätetty reilusti tilaa rajausta (pienentämistä) varten ja sen pikselitarkkuus on suuri.

Kuten elämässä muutenkin, kaikki ei mene kuin Strömsössä. Viikoittain saan eteeni materiaalia, joka on jotain näistä seuraavista:

  • Pikselitarkkuus lähentelee edellistä vuosikymmentä eli “postimerkki täytyisi venyttää julisteeksi” laadun kärsimättä
  • Leikkausvaraa ei ole nimeksikään ja sama materiaali täytyisi tunkea pienempään sekä eri muotoiseen elementtiin
  • Kohteet on sikin sokin ympäri vaakakuvaa ja materiaali täytyisi saada pystykuvaksi (tai päinvastoin).

Näistä sitten omat versiot: printtiin koko sivun kokoinen kuva, Facebookiin vaakakuva sekä uusi pyöreä profiilikuva, Instagramiin neliö sekä tarina pystyyn. Budjetti on luonnollisesti pieni, joten aikaa ei ole. Simsalabim!

Pirstaloitunut yleisö

Yrityksien kohdeyleisö, kuten ihmiset muutenkin, kuluttavat nykyisin useita eri sosiaalisen median kanavia ja erityylisiä sisältöjä Facebookista, Instagramiin, Twitteriin, LinkedIniin ja Youtubeen. Yrityksien onkin tärkeää tehdä itse kevyttä, helposti lähestyttävää materiaalia kohdeyleisölleen esimerkiksi yrityksen arjesta ja messuilta.

Tällaisen sisällön ei ole tarkoitus olla teknisesti priimaa, aitous on tärkeintä. Tähän helppoja kanavia ovat esimerkiksi Instagramin ja Facebookin tarinat joissa pystyy myös tekemään liveä. On kuitenkin suositeltavaa, että aihe on mietittynä etukäteen. Päämäärätön sisältö karkottaa helposti seuraajia pois tililtä.

Kevyen, itse tehdyn sisällön lisäksi kannattaa sijoittaa myös ammattilaisten tekemiin sisältöihin kuva- ja videomateriaalista aina teksteihin. Ammattilainen osaa ottaa huomioon eri medioiden rajoitteet, kuten kuvasuhteet, ja luoda materiaalia useisiin kanaviin, jopa samasta aiheesta, eri tavoin muotoiltuna.

Ammattitaidolla tehty materiaali on myös jatkoa ajatellen sijoitus, sillä sitä on helppo käyttää ja jakaa myös tarvittaessa uudestaan. Sijoittamalla ammattilaiseen varmistat, että yrityksesi logo, visuaaliset sisällöt ja tekstit eivät jää eri medioissa näkemättä ja saat työllesi sille kuuluvan näkyvyyden.

-Jarkko

AVAINSANAT: Sisältö, Sisältömarkkinointi, graafinen suunnittelu

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.11.2018

Graafinen suunnittelu - kirosana joka on hintansa väärti

“Kallista!“, “Emme tarvitse grafiikkaa mihinkään.”, “Minulla on puhelimessa näitä ilmaisia sovelluksia.”, siinä muutama kuulemani tokaisu aiheesta graafinen suunnittelu. Graafista suunnittelua tarvitsee jokainen yritys, yhdistys, yhteisö, seura, yksityishenkilö tai tapahtuma, joka [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.09.2018

Herätä huomiota - vaihtoehtona video

Monessa yrityksessä mietitään, miten herätetään asiakkaiden mielenkiinto ja huomio. Hyväkin teksti verkkosivustolla tai sosiaalisessa mediassa voi jäädä huomiotta ilman katsetta kiinnittävää kuvaa, mutta mikä neuvoksi jos asiakkaasi selaa juttusi ohi, [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.05.2019

Antti Pohja Näkemystehdas MBE:n osakkaaksi

Näkemystehdas MBE:n omistuspohja on laajentunut. Vuonna 2018 MBE:llä viestintästrategina aloittanut Antti Pohja on nyt yhtiön kolmas osakas. Yrityksen pääomistaja, Merja-Leena Alenius jatkaa hallituksen puheenjohtajana. Yhtiön kolmas omistaja on toimitusjohtaja Minttu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.05.2019

On Facebook-arvonnan aika, Facebook-arvontalaulu raikaa!

Teemme usein asiakkaidemme kanssa esimerkiksi Facebook-arvontoja. Tehtävänämme on huolehtia, että arvonta tavoittaa mahdollisimman hyvän joukon ihmisiä ja arvonnat sujuvat sutjakkaasti sekä kaikkien sääntöjen mukaisesti. Niitä muuten riittääkin, joten kokosimme niistä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.05.2019

KEHITY TAI KUIHDU: Vinkit strategisen muutoksen läpiviemiseen

Yltiöoptimistiminen luonteeni ei kaihda haasteita. Niinpä vastasinkin kyllä, kun minulta kysyttiin pari vuotta sitten, että haluaisinko ryhtyä MBE:n toimariksi. Tiesin, että haasteita ei tulisi puuttumaan, MBE:llä oli taustalla monta tappiovuotta [...] Lue lisää