Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia Instagramin tarinoissa, lehtien kuvituksia tai videoita Youtubessa, on helppo sivuuttaa seikka, ettei kaikki sisältö välttämättä toimi kaikissa medioissa.

Lähes päivittäin törmään julkaistuun materiaaliin jossa esimerkiksi teksti leikkaantuu reunasta, jättäen osan lauseesta arvailun varaan. Tämä johtuu lähes poikkeuksetta siitä, että materiaali on tehty johonkin toiseen mediaan ja viety sellaisenaan myös muihin palveluihin ottamatta huomioon eri kuvasuhdetta.

Hyvästä materiaalista on moneksi

Me graafista suunnittelua tekevät saamme päivittäin sekä nauttia että kamppailla eri medioiden kuvasuhteiden ja lainalaisuuksien kanssa. On palkitsevaa ja mielekästä luoda monipuolista sisältöä moneen eri formaattiin, kun lähdemateriaali ja muu sisältö on kunnossa.

Hyvä materiaali on käyttökelpoista ja helppoa työstettävää kuvasuhteesta riippumatta ja toimii sekä stillinä, että videomateriaalina. Hyvän, monipuolisesti käytettävän materiaalin tuntomerkeiksi voisi luokitella selkeän kohteen, jonka ympärille on jätetty reilusti tilaa rajausta (pienentämistä) varten ja sen pikselitarkkuus on suuri.

Kuten elämässä muutenkin, kaikki ei mene kuin Strömsössä. Viikoittain saan eteeni materiaalia, joka on jotain näistä seuraavista:

  • Pikselitarkkuus lähentelee edellistä vuosikymmentä eli “postimerkki täytyisi venyttää julisteeksi” laadun kärsimättä
  • Leikkausvaraa ei ole nimeksikään ja sama materiaali täytyisi tunkea pienempään sekä eri muotoiseen elementtiin
  • Kohteet on sikin sokin ympäri vaakakuvaa ja materiaali täytyisi saada pystykuvaksi (tai päinvastoin).

Näistä sitten omat versiot: printtiin koko sivun kokoinen kuva, Facebookiin vaakakuva sekä uusi pyöreä profiilikuva, Instagramiin neliö sekä tarina pystyyn. Budjetti on luonnollisesti pieni, joten aikaa ei ole. Simsalabim!

Pirstaloitunut yleisö

Yrityksien kohdeyleisö, kuten ihmiset muutenkin, kuluttavat nykyisin useita eri sosiaalisen median kanavia ja erityylisiä sisältöjä Facebookista, Instagramiin, Twitteriin, LinkedIniin ja Youtubeen. Yrityksien onkin tärkeää tehdä itse kevyttä, helposti lähestyttävää materiaalia kohdeyleisölleen esimerkiksi yrityksen arjesta ja messuilta.

Tällaisen sisällön ei ole tarkoitus olla teknisesti priimaa, aitous on tärkeintä. Tähän helppoja kanavia ovat esimerkiksi Instagramin ja Facebookin tarinat joissa pystyy myös tekemään liveä. On kuitenkin suositeltavaa, että aihe on mietittynä etukäteen. Päämäärätön sisältö karkottaa helposti seuraajia pois tililtä.

Kevyen, itse tehdyn sisällön lisäksi kannattaa sijoittaa myös ammattilaisten tekemiin sisältöihin kuva- ja videomateriaalista aina teksteihin. Ammattilainen osaa ottaa huomioon eri medioiden rajoitteet, kuten kuvasuhteet, ja luoda materiaalia useisiin kanaviin, jopa samasta aiheesta, eri tavoin muotoiltuna.

Ammattitaidolla tehty materiaali on myös jatkoa ajatellen sijoitus, sillä sitä on helppo käyttää ja jakaa myös tarvittaessa uudestaan. Sijoittamalla ammattilaiseen varmistat, että yrityksesi logo, visuaaliset sisällöt ja tekstit eivät jää eri medioissa näkemättä ja saat työllesi sille kuuluvan näkyvyyden.

-Jarkko

AVAINSANAT: Sisältö, Sisältömarkkinointi, graafinen suunnittelu

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 12.11.2019

Miten inspiroitua

Inspiroituminen. Se kannustava, herättävä ja luova tunnetila, jonka usein toivomme tuntevamme aloittaessamme uutta projektia. Joskus tekeminen sakkaa kuitenkin jo alkumetreillä, pahimmassa tapauksessa jo ennen aloittamista. Ei ole väliä oletko tehnyt [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.06.2019

Kasva kuvaajana

Valokuvaus on paitsi loistava ja kehittävä harrastus myös erittäin oleellinen osa jokaisen yrityksen markkinointia ja viestintää, tai ainakin pitäisi olla. Kuten nimikin sen jo sanoo valokuvaus on kirjaimellisesti valolla kuvaamista [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2019

Työnantajamielikuva – ikuinen koeaika?

Koeaika on mahdollisuus sekä työnantajalle että työntekijälle, tutustua toisiinsa ja päättää, ollaanko me hyvä match. Työnantajamielikuva on siitä kiinnostava asia, että sekin on tavallaan tutustumista, mutta sille ei voi määritellä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.11.2019

Miten inspiroitua

Inspiroituminen. Se kannustava, herättävä ja luova tunnetila, jonka usein toivomme tuntevamme aloittaessamme uutta projektia. Joskus tekeminen sakkaa kuitenkin jo alkumetreillä, pahimmassa tapauksessa jo ennen aloittamista. Ei ole väliä oletko tehnyt [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita [...] Lue lisää