Näkemyksiä | Blogi 06.10.2020

Mihin markkinointia tarvitaan?

Niin, mihin markkinointia oikeastaan tarvitaan? Moni kyllä tietää, mitä siitä voi seurata, mutta ei silti koe sitä riittävän tärkeäksi, että siihen oikeasti laittaisi resursseja. Monessa yrityksessä keskitytään siihen, että saadaan tilaukset toimitettua ja muut päivittäiset asiat hoidettua. Ei tällaisille asioille ole aikaa, varsinkin kun arki rullaa ja myynti sujuu. Mutta mitä jos se voisi sujua paremmin? Puskaradion taajuus ei kuitenkaan kanna kovin pitkälle.

Jokainen myyjä tietää ne oman alansa isot kalat. Ne vonkaleet, joiden kanssa olisi unelma päästä tekemään yhteistyötä ja volyymi hyppäisi katosta läpi. Näissä taloissa on kuitenkin usein myös terävähampaiset ammattiostajat, jotka eivät tuhlaa aikaansa siihen, jos yrityksen ammattimaisuus ei vakuuta.

1.    Uskottavuuden ja mielenkiinnon luomiseen

Kuulin Fonectan Digikuntoon seminaarissa 2019, että 71 prosenttia B2B-päättäjistä aloittaa tiedonhaun Googlesta. No mitä se nyt tarkoittaa? No sitä, jos verkkosivujesi hakukoneoptimointi ei ole kunnossa etkä löydy Googlen hakutuloksien ensimmäiseltä sivulta, niin yrityksesi ei ole käytännössä olemassa. Kuulostaa aika hurjalta, tiedän.

No entä sitten, kun ostaja lopulta löytää teidän verkkosivuille? Miltä ne näyttävät? Oletteko uskottava ja houkutteleva kumppani, joka huokuu ammattitaitoa ja osaamista? Onko sisältö mielenkiintoista? Teettekö yhteydenoton mahdollisimman helpoksi? Olen kuullut sanottavan, että verkkosivut ovat olemassa vain sitä varten, että sieltä löytää yrityksen yhteystiedot. Mutta mitäs sitten, kun nykypäivänä *70% ostoprosessista tapahtuu jo ennen suoraa kontaktia palveluntarjoajaan?

Tällöin haluatte varmistaa, että verkkosivunne ovat visuaalisesti edustavat ja antavat teistä uskottavan kuvan ostajien silmissä. Lisäksi verkkosivujen sisällön tulee olla mielenkiintoista ja vastata kysymyksiin, huokua ammattimaisuutta ja tuoda teidän brändipersoonaa esille. Sama pätee myös somekanaviinne. Älkää jättäkö näitä asioita oman onnensa nojaan. Olette alanne ammattilaisia, näyttäkää se myös ulospäin.

2.    Myynnin lisäämiseen

Opiskeluaikoina eräs proffa totesi, että markkinoinnin tehtävä on tehdä myynti tarpeettomaksi. Tänä päivänä tämä kalskahtaa omaan korvaan vähän turhan raflaavana ja muokkaisin sitä hieman: markkinoinnin tehtävä on tehdä myynti helpommaksi.

Yksi markkinoinnin peruselementeistä on tuoda yritykselle lisää näkyvyyttä ja kasvattaa tietoisuutta. Kun alalla tiedetään, mitä te teette ja mitä teiltä saa, myyminen on huomattavasti helpompaa. Osaavat myyjät teillä on jo, helpottakaa heidän työtään panostamalla markkinointiin. Markkinoinnin voi ajatella olevan viestinviejä, joka kertoo asiastanne jo hieman etukäteen, mikä vähentää teidän työtänne, kun tapaatte heidät itse. Jos ylipäänsä siis saatte tapaamista, kun asiakas ei ole teistä aikaisemmin kuullut eikä ole onlinepresenssin puolestakaan toimintanne ammattimaisuudesta kovin vakuuttunut.

Älkää nähkö markkinointia kuluna, vaan investointina. Varsinkin, kun markkinoinnin tehokkuutta on mahdollista mitata ja seurata siitä saatavia tuloksia. Markkinointi on strategiatyötä, joka tukee yrityksen tavoitteita. Kuka tietää, kuinka paljon lisää myyntiä on poimittavissa, kun vain osaa rakentaa polun sitä kohti.

3.    Sitouttamiseen

Markkinointi perustuu brändistrategiaan, jolla lyhykäisyydessään määritetään, millaisia te olette tai haluaisitte olla, ja mikä on teidän tapa ja sävy kommunikoida. Kun se on mietitty, olkaa rohkeasti persoonallisia, tunne saa näkyä. Se erottaa joukosta. Olkaa myös ylpeitä siitä mitä te teette ja kertokaa siitä. Suunnitelmallinen sisällöntuotanto sitouttaa asiakkaita. Mielenkiintoinen sisältö saa palaamaan teidän verkkosivuille – asiakkaita vartenhan sitä tuotetaan. Miettikää, mikä heille on hyödyllistä, mistä he saavat lisäarvoa. Samalla osoitatte omaa asiantuntijuuttanne ja ammattitaitoanne, mikä voi hyvinkin olla se käänteentekevä, diilin klousaava tekijä.

Hyvähän meitsin tässä on puhua, kun työkseni markkinointia teen, mutta voin luvata, että siitä seuraa edes jotain hyvää. Meillä on tunnin ilmainen sparraus, joka ei sido mihinkään. Jos mielenkiintosi heräsi edes vähän, jutellaan. Fiilistelet vähän, miltä homma kuulostaa ja mietitään sitten eteenpäin. Jos siis siltä tuntuu 😊

Ota rohkeasti yhteyttä!

Senni
+358 445 780 021
senni.kunnas@mbe.fi

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 20.10.2020

Tekstihän elää vielä

Aika kuluu nopeasti ja kehitys harppoo eteenpäin vieläkin sukkelammin. Vasta tovi sitten lähettelimme fakseja ja otimme vastaan soittopyyntöjä hakulaitteisiimme. Nyt kaikki tieto odottaa taskuissamme vain yhden hakusanan ja napinpainalluksen päässä. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.10.2020

Hyvä suunnitelma, parempi toteutus

Jokainen yritys on omanlaisensa ja samoin on niiden markkinointi- ja viestintäsuunnitelmat. Vuosi alkaa olla jo siinä vaiheessa, että suunnitelman tekeminen vuodelle 2021 on pian ajankohtaista. Tässä maailmantilanteessa voi tulevan suunnitteleminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.09.2020

Erotu kilpailijoista eduksesi

Isoa osaa suomalaisia PK-yrityksiä vaivaa edelleen vaatimattomuus ja tylsyys. Ollaan olemassa ja tehdään asiat niin kuin ennenkin on tehty. Ummistetaan silmät muutokselle ja pidetään kiinni aiemmin toimineista käytännöistä, vaikka niiden [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 13.01.2020

Elämää Näkemystehtaalla

Minulla on lähes vuosi jo MBE:llä takana ja ajattelin kirjoitella, millaista elo Näkemystehtaalla oikein on tähän mennessä ollut ja minkälaisia eväitä on kasautunut repun pohjalle. Taustastani sen verran, että tulin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää