Näkemyksiä | Blogi 06.10.2020

Mihin markkinointia tarvitaan?

Niin, mihin markkinointia oikeastaan tarvitaan? Moni kyllä tietää, mitä siitä voi seurata, mutta ei silti koe sitä riittävän tärkeäksi, että siihen oikeasti laittaisi resursseja. Monessa yrityksessä keskitytään siihen, että saadaan tilaukset toimitettua ja muut päivittäiset asiat hoidettua. Ei tällaisille asioille ole aikaa, varsinkin kun arki rullaa ja myynti sujuu. Mutta mitä jos se voisi sujua paremmin? Puskaradion taajuus ei kuitenkaan kanna kovin pitkälle.

Jokainen myyjä tietää ne oman alansa isot kalat. Ne vonkaleet, joiden kanssa olisi unelma päästä tekemään yhteistyötä ja volyymi hyppäisi katosta läpi. Näissä taloissa on kuitenkin usein myös terävähampaiset ammattiostajat, jotka eivät tuhlaa aikaansa siihen, jos yrityksen ammattimaisuus ei vakuuta.

1.    Uskottavuuden ja mielenkiinnon luomiseen

Kuulin Fonectan Digikuntoon seminaarissa 2019, että 71 prosenttia B2B-päättäjistä aloittaa tiedonhaun Googlesta. No mitä se nyt tarkoittaa? No sitä, jos verkkosivujesi hakukoneoptimointi ei ole kunnossa etkä löydy Googlen hakutuloksien ensimmäiseltä sivulta, niin yrityksesi ei ole käytännössä olemassa. Kuulostaa aika hurjalta, tiedän.

No entä sitten, kun ostaja lopulta löytää teidän verkkosivuille? Miltä ne näyttävät? Oletteko uskottava ja houkutteleva kumppani, joka huokuu ammattitaitoa ja osaamista? Onko sisältö mielenkiintoista? Teettekö yhteydenoton mahdollisimman helpoksi? Olen kuullut sanottavan, että verkkosivut ovat olemassa vain sitä varten, että sieltä löytää yrityksen yhteystiedot. Mutta mitäs sitten, kun nykypäivänä *70% ostoprosessista tapahtuu jo ennen suoraa kontaktia palveluntarjoajaan?

Tällöin haluatte varmistaa, että verkkosivunne ovat visuaalisesti edustavat ja antavat teistä uskottavan kuvan ostajien silmissä. Lisäksi verkkosivujen sisällön tulee olla mielenkiintoista ja vastata kysymyksiin, huokua ammattimaisuutta ja tuoda teidän brändipersoonaa esille. Sama pätee myös somekanaviinne. Älkää jättäkö näitä asioita oman onnensa nojaan. Olette alanne ammattilaisia, näyttäkää se myös ulospäin.

2.    Myynnin lisäämiseen

Opiskeluaikoina eräs proffa totesi, että markkinoinnin tehtävä on tehdä myynti tarpeettomaksi. Tänä päivänä tämä kalskahtaa omaan korvaan vähän turhan raflaavana ja muokkaisin sitä hieman: markkinoinnin tehtävä on tehdä myynti helpommaksi.

Yksi markkinoinnin peruselementeistä on tuoda yritykselle lisää näkyvyyttä ja kasvattaa tietoisuutta. Kun alalla tiedetään, mitä te teette ja mitä teiltä saa, myyminen on huomattavasti helpompaa. Osaavat myyjät teillä on jo, helpottakaa heidän työtään panostamalla markkinointiin. Markkinoinnin voi ajatella olevan viestinviejä, joka kertoo asiastanne jo hieman etukäteen, mikä vähentää teidän työtänne, kun tapaatte heidät itse. Jos ylipäänsä siis saatte tapaamista, kun asiakas ei ole teistä aikaisemmin kuullut eikä ole onlinepresenssin puolestakaan toimintanne ammattimaisuudesta kovin vakuuttunut.

Älkää nähkö markkinointia kuluna, vaan investointina. Varsinkin, kun markkinoinnin tehokkuutta on mahdollista mitata ja seurata siitä saatavia tuloksia. Markkinointi on strategiatyötä, joka tukee yrityksen tavoitteita. Kuka tietää, kuinka paljon lisää myyntiä on poimittavissa, kun vain osaa rakentaa polun sitä kohti.

3.    Sitouttamiseen

Markkinointi perustuu brändistrategiaan, jolla lyhykäisyydessään määritetään, millaisia te olette tai haluaisitte olla, ja mikä on teidän tapa ja sävy kommunikoida. Kun se on mietitty, olkaa rohkeasti persoonallisia, tunne saa näkyä. Se erottaa joukosta. Olkaa myös ylpeitä siitä mitä te teette ja kertokaa siitä. Suunnitelmallinen sisällöntuotanto sitouttaa asiakkaita. Mielenkiintoinen sisältö saa palaamaan teidän verkkosivuille – asiakkaita vartenhan sitä tuotetaan. Miettikää, mikä heille on hyödyllistä, mistä he saavat lisäarvoa. Samalla osoitatte omaa asiantuntijuuttanne ja ammattitaitoanne, mikä voi hyvinkin olla se käänteentekevä, diilin klousaava tekijä.

Hyvähän meitsin tässä on puhua, kun työkseni markkinointia teen, mutta voin luvata, että siitä seuraa edes jotain hyvää. Meillä on tunnin ilmainen sparraus, joka ei sido mihinkään. Jos mielenkiintosi heräsi edes vähän, jutellaan. Fiilistelet vähän, miltä homma kuulostaa ja mietitään sitten eteenpäin. Jos siis siltä tuntuu 😊

Ota rohkeasti yhteyttä!

Senni

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 25.11.2021

Markkinoinnin kehittäminen – oikeilla kysymyksillä tuloksiin

Oletko kuullut sanottavan “Markkinoinnin kehittäminen vahvistaa yrityksen kilpailuetua”? Kyseinen fraasi pitää kyllä täysin paikkansa, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Mitä tehdään ja miksi?  Kehittää on sanana hyvin laaja ja jopa hieman raskaasti latautunut. Voimme kehittää niin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.11.2021

Vahva brändi tarjoaa yrityksellesi kilpailuetua

Kun kilpailu toimialalla on tiukkaa, kannattaa huolehtia, että yrityksesi markkinoinnissa koko potentiaali on valjastettu käyttöön. Brändityö ja brändistrategia ovat tärkeitä palikoita määrätietoiseen menestykseen pyrkivän yrityksen markkinoinnissa. Brändin tuleekin kulkea samaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.10.2021

Voittavan markkinointistrategian laatiminen

Suunnittelupalavereita vai tuloksellista tekemistä? Meistä jokainen varmasti ottaisi konkreettiset tulokset palavereissa istumisen sijaan. Voidaanko asetettuihin tavoitteisiin päästä ilman huolellista ja laadukasta pohjatyötä?  Markkinointistrategiat B2B-yrityksille tai markkinointisuunnitelmat eivät ole sanahelinää tai yli-innokkaan markkinointipäällikön pröystäilyä. Nyt puhumme siitä, että miten, missä ja milloin saavutamme asiakkaamme kaikista [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 25.05.2021

Miksi yrityksen kannattaa olla somessa?

Sosiaalisella medialla on noin sata ja yksi määritelmää, mutta mielestäni kaikessa yksinkertaisuudessaan sosiaalinen media on keino kommunikoida, olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja jakaa sisältöä eri kanavien kautta. Tilastokeskuksen (2020) mukaan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.03.2021

Markkinoinnin ulkoistaminen vs. in-house

Markkinointi-ihmisten työnkuva on usein hyvin monipuolinen ja siihen kuuluu kaikenlaista. Markkinointi on ala, joka elää ja kehittyy jatkuvasti, minkä myötä omaksumista riittää. Markkinoinnin parissa työskentelevät ovat usein myös luovia ihmisiä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.12.2020

Koronankestävä markkinointi

Elämme hyvin poikkeuksellista aikaa, joka on osunut todella kovaa myös monien yrityksien liiketoimintaan. Joillain aloilla enemmän, joillain vähemmän. Siitä huolimatta, että jollain alalla kavereita saattaa kaatua kuin heinää, siellä on [...] Lue lisää