Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä iso merkitys kuin valokuvilla, grafiikalla tai typografialla. Se auttaa hahmottamaan nopeasti visuaalisen sommitelman ja erottamaan kokonaisuuden elementit toisistaan. Sotkuiselta pöydältä on vaikea löytää etsimäänsä nopeasti. Kuinka siis katsoja voi huomata eri elementit helposti sommitelmasta, jos se ei ole hyvin järjestelty ja siinä ei ole myös ryhmittelyä selkeyttävää tyhjää tilaa?

Tyhjällä tilalla voidaan yhdistää pienet elementit kuten kirjaimet, rivit tai kappaleet toisiinsa. Näistä pienistä elementeistä muodostuu ryhmiä kuten tekstikappaleita tai palstoja, jotka puolestaan erotellaan tyhjällä tilalla toisistaan. Elementtejä ryhmitellessä tyhjä tila toimii parhaimmillaan huomaamattomasti. Se sitoo ja erottelee elementtejä näkymättömästi ilman ylimääräisiä laatikoita, reunoja tai nuolia. Vaikka tyhjä tila on olemassa, sen ei ole tarkoitus herättää huomiota. Kirjainten, rivien ja kappaleiden välit vaikuttavat hyvin paljon tekstin luettavuuteen ja viestin ymmärtämiseen. Sen merkitys voi olla typografiassa jopa suurempi kuin kirjasintyypillä tai sen koolla.

Tyhjä tila voi olla myös tehokeino. Kun otsikkoa tai logoa halutaan korostaa, jätetään sen ympärille paljon tyhjää tilaa. Tyhjästä tilasta muodostuu näin aktiivinen elementti, joka auttaa toista elementtiä huomion herättämisessä. Tyhjällä tilalla lisäksi luodaan teokseen visuaalinen hierarkia. Sen avulla ohjataan katsojaa siirtymään oikeaan suuntaan elementistä toiseen ja ymmärtämään asioiden tärkeysjärjestys.

 

Esimerkki tyhjän tilan käytöstä

Tyhjä tila luo arvokkuutta

Tyhjä tila on myös tyylikeino, jolla voidaan luoda hienostunut tunnelma tai ilme. Luksusbrändit jättävät tuotteittensa ympärille runsaasti tyhjää tilaa korostaakseen brändiä. Niiden sommittelu on usein yksinkertaista, mutta tyylikästä. Tämä näkyy niin mainonnassa kuin liikkeiden näyteikkunoissa. Fine dining -ravintoloissa puolestaan annokset asetellaan harkitun kauniisti jättäen tilaa ruoan ympärille. Mitä vähemmän tyhjää tilaa brändin ilmeessä on, sitä edullisemmaksi tuote usein koetaan. Hyvin runsas ja täyteen ahdettu sommitelma koetaan halvaksi ja rumaksi.

Tyhjällä tilalla viestitään myös laadusta. Apple on tunnettu yksinkertaisesta, mutta näyttävästä tyylistään. Se on valinnut aina trendeihin sopivan, klassisen yksinkertaisen, mutta humaanin kirjasintyypin. Kuvamaailma perustuu näyttäviin tuotekuviin, jotka ilmentävät laatua. Elementtien ympärillä on paljon valkoista tai tasaista väripintaa.

Yhä useammat brändit käyttävät tyhjää tilaa näyttääkseen nykyaikaisilta. Minimalistinen, isoa tyhjää pintaa korostava tyyli koetaan huippumoderniksi. Kohtuullisellakin tyhjän tilan käytöllä luodaan ilmeeseen dynaamisuutta ja mielenkiintoa. Ammattimainen ja laadukas fiilis syntyy ennen kaikkea ilmavasta ja tasapainoisesta sommitelmasta oli kyse sitten printistä tai sähköisestä materiaalista.

Muista nämä

1. Uskalla käyttää tyhjää tilaa jos ja kun haluat, että useampi elementti ja viesti tulee huomatuksi ja ymmärretyksi sekunnin murto-osissa.
2. Päätä mikä on sisällön tärkeysjärjestys. Kaikki elementit eivät voi olla samankokoisia ja samanarvoisia. Kontrasti luo sommitelmaan rytmiä ja mielenkiintoa sekä vapauttaa käyttöön tyhjää tilaa.
3. Tyhjän tilan avulla saat luotua nykyaikaisen ja tyylikkään vaikutelman brändistäsi. Vähemmän on enemmän.

-Essi

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.03.2020

Valokuvat herättävät B2B-yrityksen eloon

Vielä printtimedian aikaan B2B-yritys pärjäsi huomattavasti nykyistä suppeammalla kuvapankilla. Tänä päivänä nettisivut ovat entistä visuaalisempia ja laadukkailla valokuvilla on niissä iso merkitys. Lisäksi uutiset, uutiskirjeet ja blogit sekä erityisesti sosiaalinen [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 24.03.2020

Valokuvat herättävät B2B-yrityksen eloon

Vielä printtimedian aikaan B2B-yritys pärjäsi huomattavasti nykyistä suppeammalla kuvapankilla. Tänä päivänä nettisivut ovat entistä visuaalisempia ja laadukkailla valokuvilla on niissä iso merkitys. Lisäksi uutiset, uutiskirjeet ja blogit sekä erityisesti sosiaalinen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.10.2019

Muista ne pienet sanat

Lähdin heti lukion jälkeen opiskelemaan graafista suunnittelua ammattikorkeakouluun. Olin kouluaikoina tottunut siihen, että kiitos ja ole hyvä kuuluvat minun ja kavereiden sanavarastoon. Peruskohteliaisuudet olivat lapsuudessa itsestäänselvyyksiä. Ammattikorkeakoulussa sain huomata, etteivät [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää