Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä iso merkitys kuin valokuvilla, grafiikalla tai typografialla. Se auttaa hahmottamaan nopeasti visuaalisen sommitelman ja erottamaan kokonaisuuden elementit toisistaan. Sotkuiselta pöydältä on vaikea löytää etsimäänsä nopeasti. Kuinka siis katsoja voi huomata eri elementit helposti sommitelmasta, jos se ei ole hyvin järjestelty ja siinä ei ole myös ryhmittelyä selkeyttävää tyhjää tilaa?

Tyhjällä tilalla voidaan yhdistää pienet elementit kuten kirjaimet, rivit tai kappaleet toisiinsa. Näistä pienistä elementeistä muodostuu ryhmiä kuten tekstikappaleita tai palstoja, jotka puolestaan erotellaan tyhjällä tilalla toisistaan. Elementtejä ryhmitellessä tyhjä tila toimii parhaimmillaan huomaamattomasti. Se sitoo ja erottelee elementtejä näkymättömästi ilman ylimääräisiä laatikoita, reunoja tai nuolia. Vaikka tyhjä tila on olemassa, sen ei ole tarkoitus herättää huomiota. Kirjainten, rivien ja kappaleiden välit vaikuttavat hyvin paljon tekstin luettavuuteen ja viestin ymmärtämiseen. Sen merkitys voi olla typografiassa jopa suurempi kuin kirjasintyypillä tai sen koolla.

Tyhjä tila voi olla myös tehokeino. Kun otsikkoa tai logoa halutaan korostaa, jätetään sen ympärille paljon tyhjää tilaa. Tyhjästä tilasta muodostuu näin aktiivinen elementti, joka auttaa toista elementtiä huomion herättämisessä. Tyhjällä tilalla lisäksi luodaan teokseen visuaalinen hierarkia. Sen avulla ohjataan katsojaa siirtymään oikeaan suuntaan elementistä toiseen ja ymmärtämään asioiden tärkeysjärjestys.

 

Esimerkki tyhjän tilan käytöstä

Tyhjä tila luo arvokkuutta

Tyhjä tila on myös tyylikeino, jolla voidaan luoda hienostunut tunnelma tai ilme. Luksusbrändit jättävät tuotteittensa ympärille runsaasti tyhjää tilaa korostaakseen brändiä. Niiden sommittelu on usein yksinkertaista, mutta tyylikästä. Tämä näkyy niin mainonnassa kuin liikkeiden näyteikkunoissa. Fine dining -ravintoloissa puolestaan annokset asetellaan harkitun kauniisti jättäen tilaa ruoan ympärille. Mitä vähemmän tyhjää tilaa brändin ilmeessä on, sitä edullisemmaksi tuote usein koetaan. Hyvin runsas ja täyteen ahdettu sommitelma koetaan halvaksi ja rumaksi.

Tyhjällä tilalla viestitään myös laadusta. Apple on tunnettu yksinkertaisesta, mutta näyttävästä tyylistään. Se on valinnut aina trendeihin sopivan, klassisen yksinkertaisen, mutta humaanin kirjasintyypin. Kuvamaailma perustuu näyttäviin tuotekuviin, jotka ilmentävät laatua. Elementtien ympärillä on paljon valkoista tai tasaista väripintaa.

Yhä useammat brändit käyttävät tyhjää tilaa näyttääkseen nykyaikaisilta. Minimalistinen, isoa tyhjää pintaa korostava tyyli koetaan huippumoderniksi. Kohtuullisellakin tyhjän tilan käytöllä luodaan ilmeeseen dynaamisuutta ja mielenkiintoa. Ammattimainen ja laadukas fiilis syntyy ennen kaikkea ilmavasta ja tasapainoisesta sommitelmasta oli kyse sitten printistä tai sähköisestä materiaalista.

Muista nämä

1. Uskalla käyttää tyhjää tilaa jos ja kun haluat, että useampi elementti ja viesti tulee huomatuksi ja ymmärretyksi sekunnin murto-osissa.
2. Päätä mikä on sisällön tärkeysjärjestys. Kaikki elementit eivät voi olla samankokoisia ja samanarvoisia. Kontrasti luo sommitelmaan rytmiä ja mielenkiintoa sekä vapauttaa käyttöön tyhjää tilaa.
3. Tyhjän tilan avulla saat luotua nykyaikaisen ja tyylikkään vaikutelman brändistäsi. Vähemmän on enemmän.

-Essi

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 22.10.2019

Muista ne pienet sanat

Lähdin heti lukion jälkeen opiskelemaan graafista suunnittelua ammattikorkeakouluun. Olin kouluaikoina tottunut siihen, että kiitos ja ole hyvä kuuluvat minun ja kavereiden sanavarastoon. Peruskohteliaisuudet olivat lapsuudessa itsestäänselvyyksiä. Ammattikorkeakoulussa sain huomata, etteivät [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.05.2019

Kuusi yleistä mokaa graafikon silmin

Jokaisen yrityksen kannattaa panostaa hyvännäköiseen sisältöön. Hyvin suunniteltu ulkoasu herättää katsojan mielenkiinnon ja tukee viestiäsi. Tässä kuitenkin 6 mokaa, joita kannattaa välttää.   1. Tyhjän tilan kammo Älä pelkää tyhjää [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 21.01.2020

Miten kasvattaa verkkosivun liikennettä?

Vuodesta toiseen sama haaste on kärjessä, kun markkinoijilta kysytään suurimpia markkinoinnin haasteita omassa yrityksessään: miten saada lisää liikennettä verkkosivuille ja tuottaa enemmän liidejä. Digitaalisen markkinoinnin ollessa yritysten markkinoinnin keskiössä, näiden [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.01.2020

Elämää Näkemystehtaalla

Minulla on lähes vuosi jo MBE:llä takana ja ajattelin kirjoitella, millaista elo Näkemystehtaalla oikein on tähän mennessä ollut ja minkälaisia eväitä on kasautunut repun pohjalle. Taustastani sen verran, että tulin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.12.2019

Me ollaan asiakkaita kaikki

M-päivän, josta Ainokin juuri kirjoitti, teemana oli tänä vuonna asiakas ja palvelukokemus. Kari Korkiakosken puheenvuorosta jäi mieleen hänen näkemyksensä siitä, että kaksi kolmasosaa asiakaskokemuksesta on tunteita. Itse ilahduin edellisen kerran [...] Lue lisää