Näkemyksiä | Blogi 25.05.2021

Miksi yrityksen kannattaa olla somessa?

Sosiaalisella medialla on noin sata ja yksi määritelmää, mutta mielestäni kaikessa yksinkertaisuudessaan sosiaalinen media on keino kommunikoida, olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja jakaa sisältöä eri kanavien kautta. Tilastokeskuksen (2020) mukaan 25-34 -vuotiaista jopa 85 prosenttia käyttävät somea päivittäin eikä ihme. Some on helppoa: jokaisella on sinne pääsy, uutta sisältöä tulee jatkuvasti ja käyttö on mahdollista aloittaa hyvin pienillä ponnistuksilla. Maailmaa syleillen: some on avoinna kaikille! Kerran ihmiset ovat jo siellä, miksei yrityksetkin olisi?

Somen kautta yritykselle kasvot

Somen kautta on mahdollista saada erilainen kuva yrityksestä kuin vaikka verkkosivujen kautta. Sisältö somessa on usein hieman keveämpää, rennompaa ja siten helppo keino tuoda uutta kulmaa yrityksen toimintaan. Kun rikotaan suunnitelmallisesti yrityksen kiiltävää pintaa ja tuodaan raoista vähitellen enemmän avoimuutta, toteutettuja projekteja ja arkea esille, on yritys huomattavasti helpommin lähestyttävä eikä mikään teräksenkylmä korporaatio. Se on myös luonteva keino kertoa enemmän ihmisistä toiminnan takana ja tuoda siten kasvot yritykselle, mikä taas herättää luottamusta. Kun tiedetään, keiden kanssa ollaan tekemisissä ja mitä enemmän tiedetään heidän arjestaan, sitä vahvempi on myös suhde ja luottamus heitä kohtaan

Päteekö social selling myös yrityksiin?

Samaan ajatukseen perustuu myös social selling. Aktiivisella ja säännöllisellä sisällöntuotannolla vaikka Linkedinissä pystytään jakamaan tietoa omasta osaamisesta ja jokaisen julkaisun kautta ihmisillä kasvaa käsitys siitä, millainen tyyppi hän on ja millaista yhteistyö voisi hänen kanssaan olla. Huomaamatta luo siis luottamusta häntä ja hänen osaamistaan kohtaan, vaikka ei olisi häntä koskaan tavannut. Sama pätee myös yrityksiin somessa, se herättää luottamusta ja vahvistaa myös käsitystä heidän ammattitaidostaan alalla. Tällaiseen yritykseen on huomattavasti helpompi ottaa myös yhteyttä, kun sitä on oppinut tuntemaan hieman paremmin. Sisältö somekanavissa antaa myös potentiaalisille työntekijöille käsitystä siitä, millaista arki kyseisessä yrityksessä voisi olla ja vahvistaa yrityksen työnantajamielikuvaa.

Somen hyödyt yritykselle

Sen lisäksi, että somen avulla on mahdollista tuoda yrityksen toiminta lähemmäksi ihmisiä, vahvistaa luottamusta sidosryhmiin ja luoda työnantajamielikuvaa, se on myös loistava keino kertoa ajankohtaisista asioista ja omasta osaamisesta. Moni liikkuu somessa vähän avoimemmalla mielellä ja tieto saatetaan ottaa paremmin vastaa, kun vertaa vaikka sähköpostiin kilahtavaan uutiskirjeeseen. Some tulisi siis ajatella hyvin varteenotettavana markkinointikanavana ja laittaa siihen resursseja mahdollisuuksien mukaan. Tavoitteiden saavuttamiseksi suunnitelmallisuus on aina kaikki kaikessa, myös somessa. Iso ja lämmin suositus sisältösuunnitelmalle, jonka avulla on huomattavasti helpompaa pitää kiinni säännöllisestä ja tarkoituksen mukaisesta sisällöntuotannosta. Se myös pakottaa miettimään asioita kohderyhmän näkökulmasta eli minkälaista sisältöä ja miksi, mikä motivoi heitä seuraamaan ja antaa heille lisäarvoa.

Jos olette somessa, olkaa myös somessa

Some on tänä päivänä hyvin luonteva osa arkea ja keino tuoda ihmisiä lähemmäksi toisiaan sekä saada hieman käsitystä pintaa syvemmältä. Koska siihen on jo totuttu, voi yrityksen puuttuminen somesta tuntua jopa hieman epäilyttävältä. Onko heillä jotain salattavaa? Miksi he haluavat pysyä noin etäällä? Miksi he eivät halua kertoa toiminnastaan tämän enempää? Vaihtoehtoisesti somekanavat voivat olla kyllä olemassa, mutta epäsäännöllinen ja passiivinen sisällöntuotanto kääntyy yritystä vastaan. Esimerkiksi yrityksen Facebook-seinällä voi olla viimeisimpänä julkaisuna jouluntoivotus joulukuulta 2019, mikä ei varsinaisesti luo kuvaa kovin modernista toimijasta, saati herätä luottamusta. Tällöin on hyvä miettiä, mikä somekanavien merkitys yritykselle on ja löytyykö niiden ylläpitämiseen resursseja.

To do

  1. Jos yrityksenne ei ole vielä somessa, perustakaa vähintään Linkediniin tili. Tapauskohtaisesti myös Facebook ja Instagram ovat oikein hyvä idea.
  2. Tee sisältösuunnitelma. Jos tuntuu hankalalta, pyydä meiltä apua.
  3. Pidä sisältösuunnitelmasta kiinni ja päivitä sitä tarpeen mukaan.
  4. Naatiskele entistä paremmista asiakassuhteista, avoimien työhakemuksien määrästä ja asemasta luotettavana toimijana.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 03.11.2020

Suosituksen voima

”Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta” on varmasti jokaiselle sijoituksia tehneelle tuttu lause. Yhtä lailla voisi todeta, että ”yrityksen menneet projektit eivät ole tae tulevasta.” Kun tutkimme B2B-yrityksissä toimivien ostajien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 25.08.2020

Verkostoissa on voimaa

Someaikana yritysten markkinointiin ja viestintään on noussut kanava, jonka kautta yksilöt toimivat vahvempana äänitorvena kuin monet yritykset: yrityksen työntekijöiden verkostot. Ne ovat tie tuhansien sidosryhmien jäsenien tietoisuuteen. Näin on toki [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.06.2020

LinkedIn-mainonnan targetointi tuottaa tuloksia B2B-yrityksille

LinkedIn-mainonta voi olla yllättävän tuntematon käsite B2B-yrityksissä toimiville. Sen oletetaan olevan kallista tai siihen liitetään muita epäluuloja. Näin sen ei kuitenkaan pitäisi olla, vaan LinkedIn-mainonnan pitäisi olla jokaisen B2B-markkinoijan parhaita [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 09.03.2021

Markkinoinnin ulkoistaminen vs. in-house

Markkinointi-ihmisten työnkuva on usein hyvin monipuolinen ja siihen kuuluu kaikenlaista. Markkinointi on ala, joka elää ja kehittyy jatkuvasti, minkä myötä omaksumista riittää. Markkinoinnin parissa työskentelevät ovat usein myös luovia ihmisiä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.12.2020

Koronankestävä markkinointi

Elämme hyvin poikkeuksellista aikaa, joka on osunut todella kovaa myös monien yrityksien liiketoimintaan. Joillain aloilla enemmän, joillain vähemmän. Siitä huolimatta, että jollain alalla kavereita saattaa kaatua kuin heinää, siellä on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.10.2020

Mihin markkinointia tarvitaan?

Niin, mihin markkinointia oikeastaan tarvitaan? Moni kyllä tietää, mitä siitä voi seurata, mutta ei silti koe sitä riittävän tärkeäksi, että siihen oikeasti laittaisi resursseja. Monessa yrityksessä keskitytään siihen, että saadaan [...] Lue lisää