Näkemyksiä | Blogi 28.08.2018

Millainen brändipersoona, sellainen vaikutelma

Brändipersoona on kriittinen osa brändiä. Helpoiten voit lähestyä aihetta ajattelemalla, että mitä jos tuosta viereisestä ovesta kävelisi sisään ”sinun yrityksesi”, millaisen ensivaikutelman se antaisi? Millaisiin vaatteisiin se on pukeutunut? Miten se harrastaa?

Käveleekö ovesta sisään rempseä, iloinen ja valloittava tyyppi, johon haluaisit tutustua? Vai kenties elämäänsä kyllästynyt, hieman nuhjuisissa vaatteissa oleva herrasmies, joka sulautuu hyvin joukkoon, mutta ei herätä kiinnostusta? Kärjistän tarkoituksella, mutta mieti toki asiaa.

Aina tärkeä ensivaikutelma

Ensivaikutelmalla on suuri merkitys, myös yrityksille. Tänä päivänä ensi kohtaaminen tapahtuu usein sähköisesti, esimerkiksi verkkosivujen tai sosiaalisen median kanavien kautta. Luonnollisesti hyvä ensivaikutelma on tärkeä, jotta herätätte kiinnostuksen ja teidän kanssanne halutaan jatkaa keskustelua. Ensivaikutelman jälkeen mielikuvan rakentumiseen vaikuttavat tottakai kaikki kohtaamiset, kanavariippumattomasti.

Vastaanottaja päättää lopullisen brändisi

Brändi konkretisoituu vastaanottajan mielessä ja lopullisen brändimielikuvan päättää viestisi vastaanottaja. Brändi muodostuu kaikkien eri kohtaamisten vaikutuksesta, niin sähköisten kuin reaalimaailmassa tapahtuvien tapaamisten perusteella. Asiakaskokemus siis liittyy saumattomasti brändimielikuvaan.

Yhdessä määritelty brändipersoona ja brändin tapa kommunikoida auttaa teitä toimimaan linjakkaasti ja erottumaan muista. Näin voitte ohjata teistä syntyvää mielikuvaa, vaikka ette lopullisia, vastaanottajan päässä syntyviä päätöksiä pystykään tekemään.

Jos kilpailijat ovat ns. tylsän oloisia, niin kuin hyvin usein etenkin teollisuuden alihankinta- ja valmistavissa yrityksissä on, ei teidän tarvitse olla samanlainen. Se ei ole syy olla panostamatta omaan brändipersoonaan. Niin kuin myös ei sekään, että ”asiakkaamme tuntevat meidät ja ostavat kyllä, jos on tarve”.

Olen tavannut useampia yrityspäättäjiä, jotka nyt painivat sen haasteen kanssa, että yhtäkkiä tulikin kilpailija, jolla ei ole paremmat palvelut kuin heillä, mutta tulokkaat ovat valloittaneet markkinoita olemalla freesi ja erilainen toimija, usein hyvin konservatiivisella alalla.

Ehkäpä se teiltä viimeiset 20 vuotta ostanut ei muuta teistä mielikuvaansa, mutta sukupolvet vaihtuvat huimaa vauhtia. Huomenna et välttämättä enää olekaan se, jolta vain ostetaan joka tapauksessa.

Visuaalisuus ilmentää brändipersoonaa

Kun yritysilmettä halutaan uusia, aloitamme työskentelyn useimmiten suunnittelemalla brändipersoonan ja mikä on nimenomaan juuri tämän kyseisen brändin tapa kommunikoida. Kenties ydinviestiäkin uudistetaan ja kiteytetään houkuttelevammaksi. Suunnittelu tehdään yhdessä asiakkaan kanssa luovassa Näkemyspajassa.

Brändipersoona antaa näin linjat myös sille, mitä asiakas haluaa visuaalisuudellaan viestittää. Visuaalisuuden lisäksi brändipersoona vaikuttaa kaikkiin sisältöihinne, tapaanne, jolla kohtaatte asiakkaat ja kuinka hoidatte eri kohtaamiset.

Minttu

Uutta: Testaa yrityksesi brändipersoona omasta näkökulmastasi! Saat kuvauksen brändipersoonastasi sekä vinkit sen hyödyntämiseen.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 20.06.2022

Brändistrategian keskiössä asiakaskokemus

Miksi brändistrategia kannattaa luoda? Mitä hyötyä brändistrategian määrittelystä on? Miten me voidaan vaikuttaa meidän brändiin? Miksi koko yrityksen henkilöstön pitäisi olla kiinnostunut brändiin liittyvistä asioista? Miten meidän arvot ja kulttuuri [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.01.2022

Milloin yrityksen visuaalinen ilme on syytä laittaa remonttiin?

Yrityksen visuaalinen ilme tarkoittaa yrityksen tunnusta, värejä, typografiaa ja kuvamaailmaa kattaen valokuvat, ikonit ja muut graafiset elementit. Ilme muodostuu siitä, miten nämä kaikki visuaaliset elementit sommitellaan ja mikä on niillä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.11.2021

Vahva brändi tarjoaa yrityksellesi kilpailuetua

Kun kilpailu toimialalla on tiukkaa, kannattaa huolehtia, että yrityksesi markkinoinnissa koko potentiaali on valjastettu käyttöön. Brändityö ja brändistrategia ovat tärkeitä palikoita määrätietoiseen menestykseen pyrkivän yrityksen markkinoinnissa. Brändin tuleekin kulkea samaa [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 20.06.2022

Brändistrategian keskiössä asiakaskokemus

Miksi brändistrategia kannattaa luoda? Mitä hyötyä brändistrategian määrittelystä on? Miten me voidaan vaikuttaa meidän brändiin? Miksi koko yrityksen henkilöstön pitäisi olla kiinnostunut brändiin liittyvistä asioista? Miten meidän arvot ja kulttuuri [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.06.2022

Näkemystehdas lomailee, mutta vain tovin

Näkemystehdas siirtyy heinäkuun puolessa välissä kesämoodiin, mutta vain hetkeksi. Lepuutamme aivojamme keskitetysti 18.7.-31.7., mutta muina aikoina löydät aina jonkun, jota nykäistä hihasta. Tässä koko porukkamme loma-aikataulut: Johanna: 18.7.-14.8. Minttu: 4.7.-31.7. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.12.2021

Sydänemojista Pauli Hanhiniemeen

Vuoristoradan viimeinen ylösalaisin oleva mutka, kiljun ja en tiedä uskallanko pitää silmiä auki. Mahanpohjasta kouraisee, silleen jännästi ja taas tekee mieli kiljua. Juna pysähtyy, selvisin. Ja niin selvisivät kaikki muutkin. Toisia naurattaa, [...] Lue lisää