Näkemyksiä | Blogi 28.08.2018

Millainen brändipersoona, sellainen vaikutelma

Brändipersoona on kriittinen osa brändiä. Helpoiten voit lähestyä aihetta ajattelemalla, että mitä jos tuosta viereisestä ovesta kävelisi sisään ”sinun yrityksesi”, millaisen ensivaikutelman se antaisi? Millaisiin vaatteisiin se on pukeutunut? Miten se harrastaa?

Käveleekö ovesta sisään rempseä, iloinen ja valloittava tyyppi, johon haluaisit tutustua? Vai kenties elämäänsä kyllästynyt, hieman nuhjuisissa vaatteissa oleva herrasmies, joka sulautuu hyvin joukkoon, mutta ei herätä kiinnostusta? Kärjistän tarkoituksella, mutta mieti toki asiaa.

Aina tärkeä ensivaikutelma

Ensivaikutelmalla on suuri merkitys, myös yrityksille. Tänä päivänä ensi kohtaaminen tapahtuu usein sähköisesti, esimerkiksi verkkosivujen tai sosiaalisen median kanavien kautta. Luonnollisesti hyvä ensivaikutelma on tärkeä, jotta herätätte kiinnostuksen ja teidän kanssanne halutaan jatkaa keskustelua. Ensivaikutelman jälkeen mielikuvan rakentumiseen vaikuttavat tottakai kaikki kohtaamiset, kanavariippumattomasti.

Vastaanottaja päättää lopullisen brändisi

Brändi konkretisoituu vastaanottajan mielessä ja lopullisen brändimielikuvan päättää viestisi vastaanottaja. Brändi muodostuu kaikkien eri kohtaamisten vaikutuksesta, niin sähköisten kuin reaalimaailmassa tapahtuvien tapaamisten perusteella. Asiakaskokemus siis liittyy saumattomasti brändimielikuvaan.

Yhdessä määritelty brändipersoona ja brändin tapa kommunikoida auttaa teitä toimimaan linjakkaasti ja erottumaan muista. Näin voitte ohjata teistä syntyvää mielikuvaa, vaikka ette lopullisia, vastaanottajan päässä syntyviä päätöksiä pystykään tekemään.

Jos kilpailijat ovat ns. tylsän oloisia, niin kuin hyvin usein etenkin teollisuuden alihankinta- ja valmistavissa yrityksissä on, ei teidän tarvitse olla samanlainen. Se ei ole syy olla panostamatta omaan brändipersoonaan. Niin kuin myös ei sekään, että ”asiakkaamme tuntevat meidät ja ostavat kyllä, jos on tarve”.

Olen tavannut useampia yrityspäättäjiä, jotka nyt painivat sen haasteen kanssa, että yhtäkkiä tulikin kilpailija, jolla ei ole paremmat palvelut kuin heillä, mutta tulokkaat ovat valloittaneet markkinoita olemalla freesi ja erilainen toimija, usein hyvin konservatiivisella alalla.

Ehkäpä se teiltä viimeiset 20 vuotta ostanut ei muuta teistä mielikuvaansa, mutta sukupolvet vaihtuvat huimaa vauhtia. Huomenna et välttämättä enää olekaan se, jolta vain ostetaan joka tapauksessa.

Visuaalisuus ilmentää brändipersoonaa

Kun yritysilmettä halutaan uusia, aloitamme työskentelyn useimmiten suunnittelemalla brändipersoonan ja mikä on nimenomaan juuri tämän kyseisen brändin tapa kommunikoida. Kenties ydinviestiäkin uudistetaan ja kiteytetään houkuttelevammaksi. Suunnittelu tehdään yhdessä asiakkaan kanssa luovassa Näkemyspajassa.

Brändipersoona antaa näin linjat myös sille, mitä asiakas haluaa visuaalisuudellaan viestittää. Visuaalisuuden lisäksi brändipersoona vaikuttaa kaikkiin sisältöihinne, tapaanne, jolla kohtaatte asiakkaat ja kuinka hoidatte eri kohtaamiset.

Minttu

Uutta: Testaa yrityksesi brändipersoona omasta näkökulmastasi! Saat kuvauksen brändipersoonastasi sekä vinkit sen hyödyntämiseen.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 02.07.2019

B2B-yritysten viisi haastetta markkinoinnissa

Olen viimeisen vuoden aikana tavannut lähemmäs viisikymmentä B2B-yrityksen markkinointipäättäjää. Kaikilla tapaamillani yrityksillä on selkeitä haasteita, joihin he tarvitsevat apua. Perisuomalaisesti usein tuotteita valmistavia yrityksiä vaivaa kipuilu tuotteiden myymisestä asiantuntijaratkaisujen tuottajiksi. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.05.2019

Antti Pohja Näkemystehdas MBE:n osakkaaksi

Näkemystehdas MBE:n omistuspohja on laajentunut. Vuonna 2018 MBE:llä viestintästrategina aloittanut Antti Pohja on nyt yhtiön kolmas osakas. Yrityksen pääomistaja, Merja-Leena Alenius jatkaa hallituksen puheenjohtajana. Yhtiön kolmas omistaja on toimitusjohtaja Minttu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.05.2019

KEHITY TAI KUIHDU: Vinkit strategisen muutoksen läpiviemiseen

Yltiöoptimistiminen luonteeni ei kaihda haasteita. Niinpä vastasinkin kyllä, kun minulta kysyttiin pari vuotta sitten, että haluaisinko ryhtyä MBE:n toimariksi. Tiesin, että haasteita ei tulisi puuttumaan, MBE:llä oli taustalla monta tappiovuotta [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää