Näkemyksiä | Blogi 28.08.2018

Millainen brändipersoona, sellainen vaikutelma

Brändipersoona on kriittinen osa brändiä. Helpoiten voit lähestyä aihetta ajattelemalla, että mitä jos tuosta viereisestä ovesta kävelisi sisään ”sinun yrityksesi”, millaisen ensivaikutelman se antaisi? Millaisiin vaatteisiin se on pukeutunut? Miten se harrastaa?

Käveleekö ovesta sisään rempseä, iloinen ja valloittava tyyppi, johon haluaisit tutustua? Vai kenties elämäänsä kyllästynyt, hieman nuhjuisissa vaatteissa oleva herrasmies, joka sulautuu hyvin joukkoon, mutta ei herätä kiinnostusta? Kärjistän tarkoituksella, mutta mieti toki asiaa.

Aina tärkeä ensivaikutelma

Ensivaikutelmalla on suuri merkitys, myös yrityksille. Tänä päivänä ensi kohtaaminen tapahtuu usein sähköisesti, esimerkiksi verkkosivujen tai sosiaalisen median kanavien kautta. Luonnollisesti hyvä ensivaikutelma on tärkeä, jotta herätätte kiinnostuksen ja teidän kanssanne halutaan jatkaa keskustelua. Ensivaikutelman jälkeen mielikuvan rakentumiseen vaikuttavat tottakai kaikki kohtaamiset, kanavariippumattomasti.

Vastaanottaja päättää lopullisen brändisi

Brändi konkretisoituu vastaanottajan mielessä ja lopullisen brändimielikuvan päättää viestisi vastaanottaja. Brändi muodostuu kaikkien eri kohtaamisten vaikutuksesta, niin sähköisten kuin reaalimaailmassa tapahtuvien tapaamisten perusteella. Asiakaskokemus siis liittyy saumattomasti brändimielikuvaan.

Yhdessä määritelty brändipersoona ja brändin tapa kommunikoida auttaa teitä toimimaan linjakkaasti ja erottumaan muista. Näin voitte ohjata teistä syntyvää mielikuvaa, vaikka ette lopullisia, vastaanottajan päässä syntyviä päätöksiä pystykään tekemään.

Jos kilpailijat ovat ns. tylsän oloisia, niin kuin hyvin usein etenkin teollisuuden alihankinta- ja valmistavissa yrityksissä on, ei teidän tarvitse olla samanlainen. Se ei ole syy olla panostamatta omaan brändipersoonaan. Niin kuin myös ei sekään, että ”asiakkaamme tuntevat meidät ja ostavat kyllä, jos on tarve”.

Olen tavannut useampia yrityspäättäjiä, jotka nyt painivat sen haasteen kanssa, että yhtäkkiä tulikin kilpailija, jolla ei ole paremmat palvelut kuin heillä, mutta tulokkaat ovat valloittaneet markkinoita olemalla freesi ja erilainen toimija, usein hyvin konservatiivisella alalla.

Ehkäpä se teiltä viimeiset 20 vuotta ostanut ei muuta teistä mielikuvaansa, mutta sukupolvet vaihtuvat huimaa vauhtia. Huomenna et välttämättä enää olekaan se, jolta vain ostetaan joka tapauksessa.

Visuaalisuus ilmentää brändipersoonaa

Kun yritysilmettä halutaan uusia, aloitamme työskentelyn useimmiten suunnittelemalla brändipersoonan ja mikä on nimenomaan juuri tämän kyseisen brändin tapa kommunikoida. Kenties ydinviestiäkin uudistetaan ja kiteytetään houkuttelevammaksi. Suunnittelu tehdään yhdessä asiakkaan kanssa luovassa Näkemyspajassa.

Brändipersoona antaa näin linjat myös sille, mitä asiakas haluaa visuaalisuudellaan viestittää. Visuaalisuuden lisäksi brändipersoona vaikuttaa kaikkiin sisältöihinne, tapaanne, jolla kohtaatte asiakkaat ja kuinka hoidatte eri kohtaamiset.

Minttu

Uutta: Testaa yrityksesi brändipersoona omasta näkökulmastasi! Saat kuvauksen brändipersoonastasi sekä vinkit sen hyödyntämiseen.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.11.2020

Suosituksen voima

”Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta” on varmasti jokaiselle sijoituksia tehneelle tuttu lause. Yhtä lailla voisi todeta, että ”yrityksen menneet projektit eivät ole tae tulevasta.” Kun tutkimme B2B-yrityksissä toimivien ostajien [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.12.2020

Oletko jo unelma-asiakkaasi kanssa samassa kuplassa?

Meillä ihmisillä on taipumus viihtyä parhaiten ympäristössä, jossa meitä ymmärretään ja joissa voimme kokea olevamme tärkeä osa kokonaisuutta. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olemme jatkuvasti ystäviemme ja verkoston ympäröimänä ja jaamme heidän [...] Lue lisää