Näkemyksiä | Blogi 28.08.2018

Millainen brändipersoona, sellainen vaikutelma

Brändipersoona on kriittinen osa brändiä. Helpoiten voit lähestyä aihetta ajattelemalla, että mitä jos tuosta viereisestä ovesta kävelisi sisään ”sinun yrityksesi”, millaisen ensivaikutelman se antaisi? Millaisiin vaatteisiin se on pukeutunut? Miten se harrastaa?

Käveleekö ovesta sisään rempseä, iloinen ja valloittava tyyppi, johon haluaisit tutustua? Vai kenties elämäänsä kyllästynyt, hieman nuhjuisissa vaatteissa oleva herrasmies, joka sulautuu hyvin joukkoon, mutta ei herätä kiinnostusta? Kärjistän tarkoituksella, mutta mieti toki asiaa.

Aina tärkeä ensivaikutelma

Ensivaikutelmalla on suuri merkitys, myös yrityksille. Tänä päivänä ensi kohtaaminen tapahtuu usein sähköisesti, esimerkiksi verkkosivujen tai sosiaalisen median kanavien kautta. Luonnollisesti hyvä ensivaikutelma on tärkeä, jotta herätätte kiinnostuksen ja teidän kanssanne halutaan jatkaa keskustelua. Ensivaikutelman jälkeen mielikuvan rakentumiseen vaikuttavat tottakai kaikki kohtaamiset, kanavariippumattomasti.

Vastaanottaja päättää lopullisen brändisi

Brändi konkretisoituu vastaanottajan mielessä ja lopullisen brändimielikuvan päättää viestisi vastaanottaja. Brändi muodostuu kaikkien eri kohtaamisten vaikutuksesta, niin sähköisten kuin reaalimaailmassa tapahtuvien tapaamisten perusteella. Asiakaskokemus siis liittyy saumattomasti brändimielikuvaan.

Yhdessä määritelty brändipersoona ja brändin tapa kommunikoida auttaa teitä toimimaan linjakkaasti ja erottumaan muista. Näin voitte ohjata teistä syntyvää mielikuvaa, vaikka ette lopullisia, vastaanottajan päässä syntyviä päätöksiä pystykään tekemään.

Jos kilpailijat ovat ns. tylsän oloisia, niin kuin hyvin usein etenkin teollisuuden alihankinta- ja valmistavissa yrityksissä on, ei teidän tarvitse olla samanlainen. Se ei ole syy olla panostamatta omaan brändipersoonaan. Niin kuin myös ei sekään, että ”asiakkaamme tuntevat meidät ja ostavat kyllä, jos on tarve”.

Olen tavannut useampia yrityspäättäjiä, jotka nyt painivat sen haasteen kanssa, että yhtäkkiä tulikin kilpailija, jolla ei ole paremmat palvelut kuin heillä, mutta tulokkaat ovat valloittaneet markkinoita olemalla freesi ja erilainen toimija, usein hyvin konservatiivisella alalla.

Ehkäpä se teiltä viimeiset 20 vuotta ostanut ei muuta teistä mielikuvaansa, mutta sukupolvet vaihtuvat huimaa vauhtia. Huomenna et välttämättä enää olekaan se, jolta vain ostetaan joka tapauksessa.

Visuaalisuus ilmentää brändipersoonaa

Kun yritysilmettä halutaan uusia, aloitamme työskentelyn useimmiten suunnittelemalla brändipersoonan ja mikä on nimenomaan juuri tämän kyseisen brändin tapa kommunikoida. Kenties ydinviestiäkin uudistetaan ja kiteytetään houkuttelevammaksi. Suunnittelu tehdään yhdessä asiakkaan kanssa luovassa Näkemyspajassa.

Brändipersoona antaa näin linjat myös sille, mitä asiakas haluaa visuaalisuudellaan viestittää. Visuaalisuuden lisäksi brändipersoona vaikuttaa kaikkiin sisältöihinne, tapaanne, jolla kohtaatte asiakkaat ja kuinka hoidatte eri kohtaamiset.

Minttu

Uutta: Testaa yrityksesi brändipersoona omasta näkökulmastasi! Saat kuvauksen brändipersoonastasi sekä vinkit sen hyödyntämiseen.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2019

Markkinointi kuuluu kaikille

Keskustelu 1: Mahdoton yhtälö Asiakas: Haluamme sellaisen yhteisen tekemisen meiningin, mikä heijastuu ulospäinkin! Sellaisen tunnistettavan, meidänlaisen fiiliksen, joka tulee asiakkaalle jokaisessa kohtaamisessa. MBE: Se on brändipersoona. Brändipersoonassa määritellään nimenomaan millaisen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.01.2019

Markkinointi on investointi

Jokaisella liiketoiminnalla tulee olla tavoitteet, teilläkin on varmasti omat tavoitteenne, tai näin ainakin toivon. Tavoitteiden tulee olla korkealla, mutta ei mahdottomat. Yleensä tavoitteisiin pääsy vaatii investointeja. Niitä voivat olla esimerkiksi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.11.2018

Brändin kehittämisen muistilista

Eikö brändi tunnu enää omalta? Tai kaipaisiko se freesausta? Brändin kehittäminen lähtee usein liikkeelle päivitetystä strategiasta ja ehkäpä muuttuneesta kilpailutilanteesta. Se ei tarkoita välttämättä logon muutosta, ja jos tarkoittaa, siitä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 17.01.2019

Markkinointi kuuluu kaikille

Keskustelu 1: Mahdoton yhtälö Asiakas: Haluamme sellaisen yhteisen tekemisen meiningin, mikä heijastuu ulospäinkin! Sellaisen tunnistettavan, meidänlaisen fiiliksen, joka tulee asiakkaalle jokaisessa kohtaamisessa. MBE: Se on brändipersoona. Brändipersoonassa määritellään nimenomaan millaisen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.01.2019

Markkinointi on investointi

Jokaisella liiketoiminnalla tulee olla tavoitteet, teilläkin on varmasti omat tavoitteenne, tai näin ainakin toivon. Tavoitteiden tulee olla korkealla, mutta ei mahdottomat. Yleensä tavoitteisiin pääsy vaatii investointeja. Niitä voivat olla esimerkiksi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.01.2019

Teoriasta käytäntöön 

Olen liiketalouden opiskelija Lahden ammattikorkeakoulusta. Vaikka opiskelu ammattikorkeakoulussa onkin yliopisto-opiskeluun verrattuna vähemmän teoriaa ja enemmän tekemistä, on opiskelu kuitenkin aika paljon asioiden teorioiden opiskelua. Opiskeluun on mahtunut monia hyödyllisiä ja [...] Lue lisää