Näkemyksiä | Blogi 08.10.2019

Millainen on hyvä yritysblogi?

Teemme paljon erilaista sisällöntuotantoa B2B-asiakkaillemme. Yksi suosituimmista sisällöntuotannon muodoista on ollut jo pidempään yritysblogipostaukset. Tämä ei tietenkään ole ihan sattumaa, sillä yritysblogilla on kiistattomat hyödyt esimerkiksi hakukoneliikenteen kasvattamisessa, kuten Jaakko kirjoitti postauksessaan kesällä.

Kerron nyt tässä tarkemmin hyvän yritysblogin ja sen postausten tunnusmerkkejä. Mutta aloitetaan ensin ihan perusteista.

Mikä se blogi nyt edes on?

Tästä jaksan jauhaa kyllästymiseen saakka: Blogi tarkoittaa koko sivua tai sivustoa, johon kerätään yksittäisiä blogipostauksia. Yleensä uusin postaus on ensimmäisenä luettavissa, vanhat postaukset säilyvät muuttumattomina arkistossa. Blogipostaukset voivat olla tekstin lisäksi videota, kuvia, ääntä.

Yleensä yritysblogissa on jokin tietty teema, aihe, viitekehys, jossa liikutaan. Postaukset kannattaa myös sitoa kontekstiin aihetunnistein, jolloin lukijan on helpompi hahmottaa, mistä aiheesta tekstissä puhutaan ja myös hakea muita postauksia samasta aiheesta. Yritysblogi pidetään muuten lähes aina yrityksen omilla verkkosivuilla, ei blogipalveluissa tai -alustoilla.

Yritysblogeilla on yleensä enemmän kuin yksi kirjoittaja. Esimerkiksi meillä jokainen on sitoutunut kirjoittamaan säännöllisin väliajoin blogiimme. Tämä muuten helpottaa ajoittaista kirjoittamisen tuskaakin, jos joku sellaista sattuu joskus kokemaan. Kun vastuu on jaettu, on se helpompi kantaa. Vastuun voi myös jakaa ulkopuolelle. Monilla asiantuntijoilla asiakasyrityksissämme on niin kiire, ettei blogipostausten kirjoittamiselle välttämättä riitä aikaa. Tässä me astumme kuvaan ja autamme kirjoittamisessa tai kirjoitamme postauksen haastattelun perusteella.

Tyypillisesti blogipostauksiin voi reagoida joko kommentoimalla tai pikareaktioin. Postaukset voi myös jakaa yrityksen somekanavissa sekä esimerkiksi kirjoittajan omille verkostoille. Tällöin on kuitenkin muistettava, että keskustelu myös jakautuu useampaan paikkaan.

Millainen on hyvä yritysblogi?

Hyvä yritysblogi päivittyy tarpeeksi usein. Siellä on postauksia sekä ajankohtaisista että yrityksen strategiaa tukevista aiheista. Hyvä yritysblogi tukee myös kirjoittajien henkilöbrändiä tai yrityksen brändiä. Se sopii siis sekä kirjoittajien että yrityksen tyyliin.

Minun mielestäni blogia ei ole ilman kuvia, mutta tietyissä olosuhteissa yritysblogi toimii ilman kuviakin. Kuvitukset pitää kuitenkin miettiä aiheisiin sopivaksi. Yleensä meillä tämän työn tekevät taitavat AD:mme Essi ja Jarkko, mutta kuva-aiheet voivat aivan yhtä hyvin tulla myös kirjoittajilta itseltään.

Hyvän yritysblogin datasta ollaan selvillä ja sitä osataan hyödyntää. Esimerkiksi mikä postaus on luetuin entä jaetuin? Mihin lukija liikkuu postauksesta seuraavaksi? Yleensä yritysblogia käytetään osana yrityksen sisältömarkkinointia. Siitä saatavaa dataa kannattaa luonnollisesti mitata.

Millainen on hyvä blogipostaus?

Hyvä blogipostaus sisältää sopivasti asiaa, mieluiten yksi aihe yhteen postaukseen. Blogipostaus palvelee tarkoituksiaan parhaiten, kun se aiheuttaa keskustelua ja sitä jaetaan. Postauksen tulisikin siis olla helppo jakaa eli siitä on helppo olla samaa tai eri mieltä. Niin, luit oikein. Yritysblogissakin voi olla asioista eri mieltä, kaikkia ei tarvitse aina miellyttää. Tarpeettoman provosoiva ei toki tarvitse olla eikä ilkeilyyn ole koskaan perusteita, mutta keskustelua voi herättää monella eri tavalla. Jotta keskustelu pysyy asialinjalla, pitää linkitysten ja viitteiden luonnollisesti olla kunnossa.

Yritysblogipostaus kannattaa pitää sopivassa suhteessa asiallisena ja rentona. Huumori ja elävä kieli ovat sallittu myös yritysblogeissa. Haluammehan saada lukijat viihtymään ja palaamaan.

Hyvä blogipostaus lataa myös odotuksia tulevalle. Se innostaa lukemaan muita postauksia ja saa lukijan odottamaan jatkoa. ”Mitähän ne keksivät seuraavaksi?”

AVAINSANAT: yritysblogi

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.08.2019

Some antaa markkinoinnille vauhtia

Olin keväällä kahden päivän ajan kouluttamassa pien- ja mikroyrittäjiä some- ja sisältöasioissa. Kumpaankin koulutussettiini kuului sekä yleisemmän tason tietoisku että varsinainen valmennus. Paljon asiaa tiiviissä paketissa ja aivan upea koulutettavien [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 21.01.2020

Miten kasvattaa verkkosivun liikennettä?

Vuodesta toiseen sama haaste on kärjessä, kun markkinoijilta kysytään suurimpia markkinoinnin haasteita omassa yrityksessään: miten saada lisää liikennettä verkkosivuille ja tuottaa enemmän liidejä. Digitaalisen markkinoinnin ollessa yritysten markkinoinnin keskiössä, näiden [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.01.2020

Elämää Näkemystehtaalla

Minulla on lähes vuosi jo MBE:llä takana ja ajattelin kirjoitella, millaista elo Näkemystehtaalla oikein on tähän mennessä ollut ja minkälaisia eväitä on kasautunut repun pohjalle. Taustastani sen verran, että tulin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä [...] Lue lisää