Näkemyksiä | Blogi 24.01.2019

Mitä on luovuus?

Luovuus yhdistetään moneen ammattiin. Itse törmäsin siihen säännöllisesti entisessä ammatissani jalkapalloilijana. Luova pelaaja oli termi, jota viljeltiin taajaan. Toiset sanoivat, että luovuutta ei ole olemassakaan, ainakaan se ei olisi mitään taikuutta tai yliluonnollista. Tässä minun näkemykseni, jonka voi yleistää jalkapalloilun lisäksi kaikkeen muuhunkin työelämään, kuten viestintään.

Wikipedia määrittelee luovuuden muun muassa näin: ”Luovuus on ihmisen kykyä tuottaa uutta. Luova prosessi voi olla ainakin osittain tiedostamaton. Luovuuden tekijöihin on liitetty ennen kaikkea omaperäisyys, esteettinen harmonia, uutuus, epätavallisuus ja nerokkuus. Luovuuden tuotoksia voivat olla esimerkiksi matemaattisen ongelman ratkaisut, keksinnöt, kemiallisen prosessin löydökset, teokset kuten musiikkikappaleet, runot tai maalaukset, uudet filosofiset tai uskonnolliset systeemit, uudet ajattelutavat sosiaalisten ongelmien alalta, uudet tavat hoitaa sairauksia, tai luovat keinot muiden hallitsemiseksi.”

Määritelmässä on mielestäni paljon hyviä elementtejä. Työni kannalta, viestinnän suunnittelussa ja toteutuksissa luovuus on tärkeää ennen kaikkea ongelmanratkaisun kannalta. Miten luoda asiakkaalle mahdollisimman nerokas ja toimiva ratkaisu, joka juuri sen yrityksen näköinen – ja siksi omaperäinen.

Luovuuden kolme osa-aluetta

Kun puhutaan luovuudesta, puhutaan usein luovuuden taianomaisuudesta, poikkeuksellisesta kyvystä ajatella ja toteuttaa, jostakin yliluonnollisesta. Luovuus liitetään ennen kaikkea taiteilijoiden työhön ja siitä puhutaan jonakin tavalliselle ihmiselle käsittämättömänä lahjakkuutena, jota vain harvoilla on.

Itse näen toisin. Uskon, että jokainen meistä voi olla luova, vaikkei ehkä taiteellisena nerona. Arkiluovuuden määrittää mielestäni kolme eri osa-aluetta:

  1. Teoriatiedot
  2. Työkalupakki
  3. Hahmottaminen ja valinnat

1. TIEDÄ

Jalkapallokentällä joukkue pelaa sitä paremmin yhteen, mitä paremmin heidät on valmennettu pelaamaan yhteen. Pelaajien pitää opiskella pienestä pitäen pelin teoriaa ja eri pelaamisen koulukuntia osatakseen hahmottaa, mitä mikäkin taktinen ratkaisu tarkoittaa kokonaisuuden kannalta, suhteessa joukkuekavereihin, vastustajiin tai ottelun tilanteeseen.

Kaikki liittyy kaikkeen, ja siksi oppimisessa pitää pyörittää päätään kuulalaakerin tavoin.

Sama pätee viestinnän työhön. Tämä työ on jatkuvaa teorian opiskelua: vanhan tiedon haastamista ja yhdistämistä uuteen, tiedon suhteuttamista ja eri koulukuntien tiedostamista ja ymmärtämistä. Eikä viestinnän teoriataitojen opiskelu rajoitu tietenkään viestintään. Kaikki liittyy kaikkeen, ja siksi oppimisessa pitää pyörittää päätään kuulalaakerin tavoin. On hyvä heittäytyä säännöllisesti sparrattavaksi. Syvää teoreettista osaamista voi saavuttaa kuuntelemalla muita ja tutkimalla maailmaa yli aihepiiri- ja ammattikuntarajojen.

2. TAIDA

Se mitä tiedät, ei ole oleellista, vaan se, mitä siitä tiedosta saat muille toivotulla tavalla ymmärretyksi. Jalkapallossa tämä tarkoittaa sitä, että teoriaoppinut valmentaja ei ole vielä hyvä valmentaja. Vuorovaikutustaidot, viestinnän työkalupakki on elintärkeä menestyksen kannalta. Työkalupakilla viedään teoriaa joukkueen sisällä vastaanottajille mutta myös vaikutetaan tunnetasolla. Ihminen on tunteva eläin, joka pitää saada liikkumaan fyysisesti ja henkisesti viestien avulla.

Pelaajalle työkalupakki tarkoittaa viestinnällisten ja yhteistyön ulottuvuuksien lisäksi puhtaasti omaa taitojen varastoa. Mitä enemmän osaamista sitä enemmän mahdollisuuksia työkalupakissa valita kuhunkin tilanteeseen vaihtoehto, jonka ansiosta lopputulos on onnistunut.

Se mitä tiedät, ei ole oleellista, vaan se, mitä saat muille toivotulla tavalla ymmärretyksi.

Viestinnässä luovuuden työkalupakki on ilmeinen. Teorian lisäksi on hallittava tekniikat ja ratkaisut, joista yksikään ei ole parempi kuin toinen, vaan jokaiseen tilanteeseen on olemassa omat parhaat vaihtoehtonsa.

Viestinnässä muuttujia riittää, joten reilun kokoinen työkalupakki on tarpeen. Viestin lähettäjä, vastaanottaja ja itse viesti. Kanava, ratkaisu ja toivottu vaikutus. Näistä saadaan aikaiseksi lukematon määrä erilaisia tilanteita, joista jokaista ei naulata kasaan samalla vasaralla.

3. HAVAINNOI & VALITSE

Siitä päästäänkin luovuuden lopullisille lähteille, eli näkyviin toteutumiin. Luovuus nähdään tekoina ja lopputulemina, jotka sävähdyttävät, ihastuttavat ja ällistyttävät.

Sitä on myös arjen luovuus esimerkiksi viestinnän työssä. Oikeita valintoja, jotka saavat aikaan ihastusta, pienen sisäisen liikahduksen tai jopa hymyn. Siinä sivussa viestikin on mennyt perille ja jäänyt toivotulla tavalla mieleen.

Oikeita valintoja, jotka saavat aikaan ihastusta, pienen sisäisen liikahduksen tai jopa hymyn.

Luovuus ei siis synny tyhjästä ja ole niin sanottujen nerojen yksinoikeus. Se on ennakointia, suunnitelmallisuutta ja oikeita valintoja teorian ja käytännön osaamisen yhdistelmästä. Joskus se on myös reagointia yllättäviin – positiivisiin, neutraaleihin tai negatiivisiin – tilanteisiin. Ole siis oman elämäsi luova nero ja: tiedä, taida ja valitse.

Antti

AVAINSANAT: viestintä, luovuus

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 04.08.2020

Mitäpä jos ei olisi niin kauhea kiire?

Eräänä aurinkoisena lomapäivänä luin Anna Perhon Antisäätäjä-kirjan (Otava, 2017) yhdeltä istumalta. Kansitekstissään kirja antoi minulle lupauksen: minulla ei olisi enää ikinä kiire. Kiinnostuin välittömästi. Vaikka olenkin henkeen ja vereen deadline-ihminen, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.07.2020

Joustava työ, uusi normaali?

Kuluvan kevään aikana lähes 60 prosenttia työssäkäyvistä siirtyi etätöihin. Monella työpaikalla otettiinkin vauhdikkaasti uusia toimintatapoja, -malleja ja työkaluja käyttöön. Etenkin asiantuntijatyössä joustavaan työmalliin on työn luonteen vuoksi ollut helpompi siirtyä. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita? Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 30.06.2020

Tiimihengen anatomia

Tehostamistoimenpiteillä on toisinaan kehno klangi. Yritykset leikkaavat, supistavat ja maksimoivat henkilöstönsä hengiltä tai ainakin henkihieveriin. On tehostamiselle usein aivan täydet perusteensakin. Digitalisaation myötä monet asiat voidaan tehdä toisin kuin ennen. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.04.2020

Onko teidän firmanne viestintäkunnossa?

Aikaisemmassa työssäni jalkapalloilijana ehdin 15 vuodessa nähdä ja kuulla kaikenlaista tarinaa ja tutustua erilaisiin ihmisiin, kulttuureihin ja aikakausiin ympäri maailmaa. Olen aina pitänyt tätä globaalisti suosituinta urheilulajia, jalkapalloa, maailman peilinä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 25.02.2020

Yritys: 2 + 1 tapaa ylittää uutiskynnys mediassa

Mediaviestintä on kuin pallopeli, jossa on selvät säännöt. Media on tuomari, median kuluttaja pelikaveri, jonka kanssa yrityksen on syytä pelata reilun pelin säännöillä. Kusettaakin voi, mutta ei sillä mestaruuksia voiteta. [...] Lue lisää