Näkemyksiä | Blogi 24.01.2019

Mitä on luovuus?

Luovuus yhdistetään moneen ammattiin. Itse törmäsin siihen säännöllisesti entisessä ammatissani jalkapalloilijana. Luova pelaaja oli termi, jota viljeltiin taajaan. Toiset sanoivat, että luovuutta ei ole olemassakaan, ainakaan se ei olisi mitään taikuutta tai yliluonnollista. Tässä minun näkemykseni, jonka voi yleistää jalkapalloilun lisäksi kaikkeen muuhunkin työelämään, kuten viestintään.

Wikipedia määrittelee luovuuden muun muassa näin: ”Luovuus on ihmisen kykyä tuottaa uutta. Luova prosessi voi olla ainakin osittain tiedostamaton. Luovuuden tekijöihin on liitetty ennen kaikkea omaperäisyys, esteettinen harmonia, uutuus, epätavallisuus ja nerokkuus. Luovuuden tuotoksia voivat olla esimerkiksi matemaattisen ongelman ratkaisut, keksinnöt, kemiallisen prosessin löydökset, teokset kuten musiikkikappaleet, runot tai maalaukset, uudet filosofiset tai uskonnolliset systeemit, uudet ajattelutavat sosiaalisten ongelmien alalta, uudet tavat hoitaa sairauksia, tai luovat keinot muiden hallitsemiseksi.”

Määritelmässä on mielestäni paljon hyviä elementtejä. Työni kannalta, viestinnän suunnittelussa ja toteutuksissa luovuus on tärkeää ennen kaikkea ongelmanratkaisun kannalta. Miten luoda asiakkaalle mahdollisimman nerokas ja toimiva ratkaisu, joka juuri sen yrityksen näköinen – ja siksi omaperäinen.

Luovuuden kolme osa-aluetta

Kun puhutaan luovuudesta, puhutaan usein luovuuden taianomaisuudesta, poikkeuksellisesta kyvystä ajatella ja toteuttaa, jostakin yliluonnollisesta. Luovuus liitetään ennen kaikkea taiteilijoiden työhön ja siitä puhutaan jonakin tavalliselle ihmiselle käsittämättömänä lahjakkuutena, jota vain harvoilla on.

Itse näen toisin. Uskon, että jokainen meistä voi olla luova, vaikkei ehkä taiteellisena nerona. Arkiluovuuden määrittää mielestäni kolme eri osa-aluetta:

  1. Teoriatiedot
  2. Työkalupakki
  3. Hahmottaminen ja valinnat

1. TIEDÄ

Jalkapallokentällä joukkue pelaa sitä paremmin yhteen, mitä paremmin heidät on valmennettu pelaamaan yhteen. Pelaajien pitää opiskella pienestä pitäen pelin teoriaa ja eri pelaamisen koulukuntia osatakseen hahmottaa, mitä mikäkin taktinen ratkaisu tarkoittaa kokonaisuuden kannalta, suhteessa joukkuekavereihin, vastustajiin tai ottelun tilanteeseen.

Kaikki liittyy kaikkeen, ja siksi oppimisessa pitää pyörittää päätään kuulalaakerin tavoin.

Sama pätee viestinnän työhön. Tämä työ on jatkuvaa teorian opiskelua: vanhan tiedon haastamista ja yhdistämistä uuteen, tiedon suhteuttamista ja eri koulukuntien tiedostamista ja ymmärtämistä. Eikä viestinnän teoriataitojen opiskelu rajoitu tietenkään viestintään. Kaikki liittyy kaikkeen, ja siksi oppimisessa pitää pyörittää päätään kuulalaakerin tavoin. On hyvä heittäytyä säännöllisesti sparrattavaksi. Syvää teoreettista osaamista voi saavuttaa kuuntelemalla muita ja tutkimalla maailmaa yli aihepiiri- ja ammattikuntarajojen.

2. TAIDA

Se mitä tiedät, ei ole oleellista, vaan se, mitä siitä tiedosta saat muille toivotulla tavalla ymmärretyksi. Jalkapallossa tämä tarkoittaa sitä, että teoriaoppinut valmentaja ei ole vielä hyvä valmentaja. Vuorovaikutustaidot, viestinnän työkalupakki on elintärkeä menestyksen kannalta. Työkalupakilla viedään teoriaa joukkueen sisällä vastaanottajille mutta myös vaikutetaan tunnetasolla. Ihminen on tunteva eläin, joka pitää saada liikkumaan fyysisesti ja henkisesti viestien avulla.

Pelaajalle työkalupakki tarkoittaa viestinnällisten ja yhteistyön ulottuvuuksien lisäksi puhtaasti omaa taitojen varastoa. Mitä enemmän osaamista sitä enemmän mahdollisuuksia työkalupakissa valita kuhunkin tilanteeseen vaihtoehto, jonka ansiosta lopputulos on onnistunut.

Se mitä tiedät, ei ole oleellista, vaan se, mitä saat muille toivotulla tavalla ymmärretyksi.

Viestinnässä luovuuden työkalupakki on ilmeinen. Teorian lisäksi on hallittava tekniikat ja ratkaisut, joista yksikään ei ole parempi kuin toinen, vaan jokaiseen tilanteeseen on olemassa omat parhaat vaihtoehtonsa.

Viestinnässä muuttujia riittää, joten reilun kokoinen työkalupakki on tarpeen. Viestin lähettäjä, vastaanottaja ja itse viesti. Kanava, ratkaisu ja toivottu vaikutus. Näistä saadaan aikaiseksi lukematon määrä erilaisia tilanteita, joista jokaista ei naulata kasaan samalla vasaralla.

3. HAVAINNOI & VALITSE

Siitä päästäänkin luovuuden lopullisille lähteille, eli näkyviin toteutumiin. Luovuus nähdään tekoina ja lopputulemina, jotka sävähdyttävät, ihastuttavat ja ällistyttävät.

Sitä on myös arjen luovuus esimerkiksi viestinnän työssä. Oikeita valintoja, jotka saavat aikaan ihastusta, pienen sisäisen liikahduksen tai jopa hymyn. Siinä sivussa viestikin on mennyt perille ja jäänyt toivotulla tavalla mieleen.

Oikeita valintoja, jotka saavat aikaan ihastusta, pienen sisäisen liikahduksen tai jopa hymyn.

Luovuus ei siis synny tyhjästä ja ole niin sanottujen nerojen yksinoikeus. Se on ennakointia, suunnitelmallisuutta ja oikeita valintoja teorian ja käytännön osaamisen yhdistelmästä. Joskus se on myös reagointia yllättäviin – positiivisiin, neutraaleihin tai negatiivisiin – tilanteisiin. Ole siis oman elämäsi luova nero ja: tiedä, taida ja valitse.

Antti

AVAINSANAT: viestintä, luovuus

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.09.2019

Voisitko toistaa?

Olen toiston ystävä, työssä ja vapaa-ajalla. Se on lajini myös huumorissa. Sille löytyy muutama harva kannattaja ja huomattavasti enemmän lamaantuneita huokailijoita. Ei siinä mitään. Mutta toisto toimii myös yleisemmällä tasolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä. Saksalaisen lääkeyhtiö [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää