Näkemyksiä | Blogi 12.11.2019

Miten inspiroitua

Inspiroituminen. Se kannustava, herättävä ja luova tunnetila, jonka usein toivomme tuntevamme aloittaessamme uutta projektia. Joskus tekeminen sakkaa kuitenkin jo alkumetreillä, pahimmassa tapauksessa jo ennen aloittamista. Ei ole väliä oletko tehnyt samankaltaisia projekteja jo aiemmin tai onko käsissäsi jotain aivan uutta tekemistä, jos inspiraatio on kadoksissa, tekemisestä ei tahdo tulla mitään. Miten pääsisin kiinni tuohon tunnetilaan useammin? Millä keinoilla kokisin ahaa-elämyksen ja tekeminen helpottuisi?

Nyt varmasti toivot, että minulla on yksiselitteinen vastaus, viisasten kivi, joka poistaa aloittamisen vaikeuden. Valitettavasti ei. Tuskailen saman ongelman kanssa viikoittain, luova työ vaatii veronsa. Olen kuitenkin oppinut löytämään ja tunnistamaan asioita ja tilanteita joista ainakin oma inspiroituminen karttuu.

Mistä koen inspiroituvani? Vähän kaikesta. Pitämällä silmät ja korvat auki sekä haastamalla itseni tilanteisiin joissa en ole omalla mukavuusalueella. Koskaan ei voi tietää minkä kulman takaa inspiroituminen yllättää. Viime viikolla inspiroiduin M-päivän puhujien sanoista ja keskusteluista työkavereideni kanssa. Viikonloppuna Spotifysta suosikkiartisteja kuunnellessa ja menemällä aina vain syvemmälle “fanien kuuntelulistalla” -osion uumeniin. Eilen illalla sohvan nurkassa Behancea selatessani.

Inspiroitua voi lähes mistä vain, mutta ainakin oma inspiroituminen vaatii ärsykkeitä. Asioita joita tehdään syystä tai toisesta hieman eri tavalla, mutta missä on kuitenkin jotain tuttua ja kiinnostavaa. Välillä inspiroituminen kumpuaa myös itselle täysin vieraasta asiasta tai asiasta, josta en ole lainkaan samaa mieltä. Jopa itselle huono kokemus voi muuttua hyväksi inspiraation lähteeksi.

Nyt ajattelet, että en antanut yhtään konkreettista vinkkiä. Konkreettinen vinkkini on, että ole utelias. Lue elämäkerta ihmisestä, jota et koe täysin omaksesi. Katso muutama elokuva esim. IMDB:n top-listalta, jotka eivät ensivaikutelmalta ole oma juttusi. Kuuntele uutta musiikkia. Kerää muistiinpanoja, ota kuvia, tee työpöydällesi kansio asioista joita koet inspiroivaksi ja palaa näihin, kun koet vaikeuden aloittaa jotain uutta.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.06.2019

Kasva kuvaajana

Valokuvaus on paitsi loistava ja kehittävä harrastus myös erittäin oleellinen osa jokaisen yrityksen markkinointia ja viestintää, tai ainakin pitäisi olla. Kuten nimikin sen jo sanoo valokuvaus on kirjaimellisesti valolla kuvaamista [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää