Näkemyksiä | Blogi 14.04.2020

Moderni markkinointi on merkityksellistä

Mitä on moderni markkinointi? Tätä kysytään meiltä usein. Monille markkinoinnin ammattilaisille termi kuulostaa jo kulutetulta, mutta kun asiakkaitamme kuuntelee, se ei ole sitä. Päinvastoin. Moni ehkä jo hahmottaa, että sillä on esimerkiksi tekemistä digikanavien hyödyntämisen kanssa, mutta kokonaisuudesta tai sen toimivuudesta ei ole hajuakaan. Tässä siis tämän kirjoituksen ensimmäinen vinkki, kuuntele asiakasta.

Vain asiakasta kuuntelemalla voit tuottaa hänelle merkityksellistä sisältöä, herättää huomion, ansaita kiinnostuksen ja saavuttaa lopputuloksena kumppanuuden, jossa teillä on yhteinen tavoite. Samalla markkinointi linkittyy tiiviisti osaksi asiakaskokemusta.

Ei kampanjoita vaan palvelemista

Moderni markkinointi on laaja kokonaisuus ja sitä ei voi ajatella kampanjana. Se on enemmänkin ajattelutapa, joka jatkuu houkuttelevasta ydinviestistä asiakkaan auttamiseen. Moderni markkinointi on kaikkea muuta kuin pelkkää tuotteen tai palvelun postailemista Facebookiin ja tykkäysten määrän seuraamista. Moderni markkinointi on aidosti tavoitteellista, mitattavaa, optimoitavaa ja tuloksia tuovaa.

Tuloksia on kuitenkaan turha odottaa heti huomenna, valmistaudu sen sijaan pitkäjänteiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn kohti tavoitteita.

Mistä lähteä liikkeelle?

Modernissa markkinoinnissa on monta eri osasta ja kokonaisuus on laaja. Kunhan pidät fokuksessa asiakkaasi, niin pysyt oikealla tiellä. Tässä vinkkejä, joilla pääset vauhtiin.

Strategia

Onhan yritykselläsi strategia? Mitä tavoittelette? Johda sieltä tavoitteet markkinoinnille.

Kasvata asiakasymmärrystä

Jatka kaikista tärkeimmällä eli asiakkaillasi. Keitä he ovat? Mitkä asiat heitä mietityttävät? Millaisia oston esteitä heillä on? Missä kanavissa he haluavat kohdata sinut? Lisää asiakasymmärrystä esimerkiksi asiakashaastatteluilla ja luo ostajapersoonat. Ja älä nyt luota mututuntumaan. Kyllä asiakastakin kiinnostaa, jos olet kiinnostunut hänestä ja hänen ajatuksistaan.

Herätä kiinnostus

Oletteko kiinnostava? Herättääkö ydinviesti ajattelemaan ja innostaako se tutustumaan tarkemmin? Onko se kenties sellainen, jonka viestin asiakkaanne kokee myös itselleen merkitykselliseksi? Vastaako brändinne strategisia tavoitteitanne? (linkki brändistrategiaan). Jos haluatte olla edelläkävijä ja ”se luotettava kumppani”, niin sen sanominen ei riitä. Nämä ovat asioita, joiden tulisi muodostua asiakkaan päässä ja vahvistua päivä päivältä myös olemuksenne, sisältöjenne ja tekojenne kautta.

Löydy ja ohjaa liikenne verkkosivuillesi

Jos asiakas ei kohtaa sinua sopivalla hetkellä, et ehkä ole olemassa hänelle. Varmista, että olet käyttänyt verkkosivuillasi sellaisia avainsanoja, joita asiakkaasikin käyttää. Yksi tärkeä kanava löytymiselle onkin Googlen orgaaniset hakutulokset. Sitä voit kehittää hakukoneoptimoinnilla. Siinä kriittistä on sivuston teknisen toimivuuden lisäksi hyödylliset sisällöt, joiden parissa viihdytään. Missä muualla sitten voisit kohdata asiakkaasi? Valitse kanavat sen mukaan, missä asiakkaasi liikkuvat. Somekanavista esim. Linkedin on monelle B2B-yritykselle erinomainen ammattikanava kohtaamiseen.

Verkkosivut toimimaan yhtenä myyjänä

Uudistaminen ei ole itseisarvo, mutta mieti mahdollistaako nykyinen julkaisujärjestelmänne erilaiset asiakkaan ostopolkua tukevat sisällöt? Onko ostopolku selkeä ja mitattavissa? Voidaanko sivustolle luoda houkuttelevia ja myyviä laskeutumissivuja, jotka tarjoavat asiakkaalle lisäarvoa? Tänä päivänä B2B-myynnissä ostaja käy reippaasti yli puolet ostopolun vaiheistaan ennen kuin ottaa yhteyttä myyjään. Mieti, jos et saa edes mahdollisuutta?

Auta sisällöillä

Asiakkaan ostopolun varrelle tarvitaan erilaisia sisältöjä. Ensin herätetään kiinnostus, sitten vakuutetaan, aktivoidaan ja hoidetaan asiakkuutta. Sisältöjä voivat olla mm. asiantuntijablogit, referenssit ja asiakastarinat, uutiset, oppaat ja vinkit, tuotteisiinne liittyvät kaupalliset sisällöt, suositukset jne. Pidä sisällöissäkin fokuksessa asiakas ja miten voit auttaa häntä. Ja älä pelkää heittää itseäsi peliin, samalla kehität omaa asiantuntijamielikuvaasi. Ihmiset ovat vaan yksinkertaisesti kuitenkin kiinnostavampia kuin kasvottoman yrityksen lähettämät viestit. Tuntuuko sisällöntuotanto vaikealta aloittaa? Kurkkaa vinkit webinaaristamme ja oppaastamme.

Toimi suunnitelmallisesti

Suunnitelmallinen tekeminen on kustannustehokkaampaa ja voit tuottaa sisältöjä etukäteen valmiiksi sopivalla hetkellä. Laadi markkinointi- ja sisältösuunnitelma karkeasti vuodelle ja sitten tarkempi suunnitelma esimerkiksi seuraavalle kolmelle kuukaudelle. Suunnitelmaan on hyvä jättää joustonvaraa, mutta jos mitään uutta merkityksellistä viestittävää ei ilmaannu, niin noudata suunnitelmaa. Muista suunnitelmassa kohderyhmä, pääviestit, kanavat, tavoitteet, mittarit ja kenen vastuulla mikäkin toimenpide on.

Mittaa ja optimoi

Nyt toimimme suunnitelmallisesti, autamme aidosti sisällöillämme asiakasta ja olemme rakentaneet luottamusta sekä saaneet verkkosivumme toimimaan myynnin tukena. Työtä jatketaan mittaamalla ja optimoimalla tekemistä, jotta markkinoinnista saadaan tuloksia mahdollisimman tehokkaasti. Mittaaminen ja markkinoinnin optimointi on jatkuva toimenpide ja tuloksia voit halutessasi seurata esimerkiksi reaaliaikaisesta dashboardista. Tärkeää on silloin hahmottaa, mikä datan antama tieto on oikeasti merkityksellistä sinun tavoitteidesi kannalta.

Bonusvinkki: Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli on kriittistä

Bonusvinkkinä haluan nostaa vielä esiin myynnin ja markkinoinnin yhteistyön tärkeyden. Myynti kohtaa asiakkaita päivittäin ja heillä on viimeisin tieto siitä, mikä asiakkaita mietityttää ja miten heitä voidaan auttaa entistä paremmin. Ja tämä tieto on oleellista markkinoinnille. Myös aktiivinen yhteinen keskustelu siitä, että miten tavoitteet ovat toteutuneet (esimerkiksi tavoiteltujen liidien määrä) on tärkeää. Unohdetaan nyt heti markkinoinnin ja myynnin omat siilot, ne eivät ole osa modernia markkinointia.

Loistavaa, että olit kiinnostunut aiheesta, toivottavasti pystyin auttamaan sinua hahmottamaan kokonaisuutta. Tämä kokonaisuus on laaja, mutta älä tuskastu. Jos tuntuupi, ettet oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle, niin varaa asiantuntijamme kanssa tunnin veloitukseton sparraus, niin autamme sinua eteenpäin.

Tsemppiä!

Minttu

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.12.2020

Oletko jo unelma-asiakkaasi kanssa samassa kuplassa?

Meillä ihmisillä on taipumus viihtyä parhaiten ympäristössä, jossa meitä ymmärretään ja joissa voimme kokea olevamme tärkeä osa kokonaisuutta. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olemme jatkuvasti ystäviemme ja verkoston ympäröimänä ja jaamme heidän [...] Lue lisää