Näkemyksiä | Blogi 08.09.2020

Monipuolista sisältöä tekoälyn rinnalle

Tulevaisuus ei näytä klassisesti ilmaistuna kovinkaan ruusuiselta. En nyt tarkoita maailmaa kokonaisuutena, yhteiskuntaa jossa elämme tai yritystä jossa työskentelen. Tarkoitan sisällöntuottajien temmellyskenttää, jossa sana on miekkaa mahtavampi. Varjoja tähän paratiisiin tuo tekoäly, joka uhkaa viedä tekstimme; harkitut (tai vähemmän harkitut) merkkimme, jotka piirtyvät tekstiksi verkkosivuille, blogeihin ja sosiaalisen median kanaviin. Tekoäly tulee  vääjäämättä keskuuteemme, muodossa tai toisessa, eikä näiden tulevaisuuden terminaattorien kimppuun käydä asein. Niiden rinnalla täytyy oppia elämään ja alkaa tuottamaan uudenlaista sisältöä, uudenlaisin keinoin.

Aito toimii aina

Olen useaan otteeseen aiemmissa blogiteksteissäni maininnut aitouden. Haluammehan, että seuraajamme voivat luottaa sisältöömme, eivätkä skrollaa syötteen ohi tai lopeta seuraamista? Kun tulevina vuosina emme voi olla satavarmoja, onko tekstin takana aito ihminen vai bittiviidakon tekoäly, on viimeistään nyt aika lisätä paukkuja kuvaan, ääneen ja videoihin. Mediaan, jota on huomattavasti hankalampi (työläämpi) tuottaa pitkällä aikavälillä ilman, että ruudun lähettyvillä oleva yksilö tietää lopputuotteen olevan oikean ihmisen tuottamaa sisältöä.

Stock-kuvien käyttö on ollut monelle yritykselle pitkään helppo ja kustannustehokas tapa tuoda itseään esiin visuaalisesti. Kuvapankeista on kerätty kivannäköisiä ruutuja, joita voidaan käyttää tekstisisällön tukena ja monessa muussakin tarkoituksessa. Stock-kuvien ongelma on aina kuitenkin ollut se, että yhtenäistä ja uskottavaa kokonaisuutta on vaikea luoda ja ylläpitää. Kustannustehokkuus onkin täysin suhteellinen käsite kuvapankkeja käytettäessä, eikä niiden käyttö luo koskaan samanlaista uskottavuutta seuraajille kuin aidot kuvat yrityksen henkilöstöstä, tekemisestä ja ympäristöstä. Varsinkin, jos samaa materiaalia käytetään myös sosiaalisen median kanavissa. Aidot kuvat syötteessä ja tarinoissa luovat testien perusteella paremmin konversioita kuin stock-kuvat, eikä ole vaaraa siitä, että seuraajat olisivat nähneet samat kuvat kilpailijan käytössä.

Äänisisältöä on helppo kuluttaa ja tuottaa

Podcastien kuunteleminen on tutkitusti räjähtänyt viimeisten vuosien aikana, täysin ymmärrettävistä syistä. Erilaista sisältöä on tarjolla laajasti ja sitä on helppo kuunnella kotona, autossa kuin myös töiden taustalla. Lopputuotetta on helppo kuluttaa. Sen lisäksi erilaisten nauhoitettujen äänisisältöjen tuottaminen on suhteellisen helppoa. Nauhoite vaatii  pientä ennakkosuunnittelua, asioiden jäsentelyä ja puheen suuntaviivojen linjausta. Itse ääni on mukavamman kuuloista, kun se on luontevan soljuvaa sen sijaan, että se on ennalta opeteltua tai suoraan paperista luettua.

Videoilla persoonallista otetta

Kuvaa sekä ääntä voi myös yhdistää videon muodossa, ja se toimii samalla tavalla suoraan useassa eri jakelukanavassa verkkosivuilta sosiaaliseen mediaan. Kevyempi sisältö on luonnollisesti suositeltavaa pitää sosiaalisessa mediassa ja vakavampi sekä tarkemmin mietitty sisältö verkkosivuilla. Joissain tapauksissa nämä voivat toimia myös hyvin ristiin. Videota pidetään yhä vaikeana ja työläänä toteuttaa, mutta nykyään kelvollista jälkeä saa kasaan melko helposti. Osittain tämän mahdollisuuden takana on tietenkin älypuhelimet ja niiden monipuoliset kamerat. Näiden lisäksi pienillä investoinneilla ja opettelemalla voi saada aikaiseksi monipuolista materiaalia nopeasti ja helposti.

Vaikka vuosien saatossa kirjoittamiemme merkkien rooli voi vaihtua pääasiallisesta sisällöstä oheistuotteeksi, voimme nauttia niistä nyt. Vaihtoehtoisen ja aidon sisällön toteuttamista kannattaa alkaa suunnittelemaan mieluusti ennemmin, kuin myöhemmin. Ja tietenkin, jos aika ja osaaminen muodostuvat esteeksi, voit aina turvautua meidän MBE:n asiantuntijoiden puoleen.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 22.09.2020

Onko noloa kysyä?

Siinä kysymys, jonka huomaan nostavan päätään sekä omissa ajatuksissani, mutta myös monissa keskusteluissa niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kun kaikki tieto on saatavilla viimeistään googlettamisen kautta, voi syntyä ajatus, että ääneen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.09.2020

Tiedustele ensin, viesti sitten

Suoritin asepalvelukseni Lahden Hennalassa. Toimin 11 kuukautta tiedustelukomppaniassa, jonka sodanaikaisena tehtävänä on hiipiä vihollisen hyökkäyslinjojen taakse urkkimaan tietoa ja välittämään sitä omien joukkojen komentokeskukseen, naaman edessä roikkuvan vanhan kuvaputkitelevision kokoisella [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.09.2020

Hei B2B-päättäjä, mitä sinun asiakkaasi haluavat?

Olen lähiaikoina törmännyt kirjoituksiin asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden parantamisesta ja sen merkityksestä B2B-puolen yrittäjille. Sivusin aihetta edellisessä blogipostauksessani jo keväällä, mutta nyt haluan syventyä asiaan vielä lisää.  Kirjoituksissa korostuu näkökulma ihmisiin [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita? Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.02.2020

Aitous toimii aina

Vuosikymmen vaihtui, tuli uudet ja uusvanhat trendit. 20-luvun koristeellisuus art decon ja kultaisten kuosien muodossa, mustan eri sävyt sekä klassinen sininen ovat nyt in. Hetkellistä huumaa jotta voit olla pian [...] Lue lisää