Näkemyksiä | Blogi 22.10.2019

Muista ne pienet sanat

Lähdin heti lukion jälkeen opiskelemaan graafista suunnittelua ammattikorkeakouluun. Olin kouluaikoina tottunut siihen, että kiitos ja ole hyvä kuuluvat minun ja kavereiden sanavarastoon. Peruskohteliaisuudet olivat lapsuudessa itsestäänselvyyksiä. Ammattikorkeakoulussa sain huomata, etteivät opiskelijat ja opettajat siellä kiittäneet samalla tavalla. Muiden käytös tuntui aluksi tylyltä. Kun muutkaan eivät sanoneet kiitos, karisi kiitoksen sanominen vähitellen omastakin sanavarastostani, kun tuntui siltä, että kukaan ei sitä arvostanut.

Siirtyessäni työelämään aloin itsekin taas kiittää, kun työkaveritkin kiittivät. Kun sanan kiitos taas kuuli, pieni ele tuntui kunnioitukselta toisia kohtaan. Opin, että käytöstavat muovautuvat helposti ympäristön mukaan. On helpompi koittaa sopeutua yhteisön tavoille kuin muuttaa niitä omalla käytöksellämme. Olemme kuitenkin jokainen vastuussa yhteisömme onnellisuudesta. Se syntyy keskinäisestä kommunikaatiosta, pienistä sanoista ja äänensävystä, jolla toisillemme viestimme.

Kiittäminen ja palautteen antaminen parantaa yrityksesi ilmapiiriä

Kiittämisellä ja positiivisella palautteella on valtava voima. Kuinka monta kertaa olet kuullut, kun läheisesi tai työkaverisi on kertonut, kun on saanut kiitosta tai kehuja esimieheltä, työkaverilta, asiakkaalta tai muulta taholta? Vaikka hän olisi työssään kokenut konkari, on hän palautteesta yhtä ilahtunut kuin pieni koululainen hyvästä koenumerostaan.

Mieti kuinka paljon palautetta tarvitseekaan nuori, joka on vasta harjoittelussa tai tekee alalla ensimmäisiä työvuosiaan. Kokeaksemme, että työllämme on tarkoitus pitää meidän saada toiselta ihmiseltä palautetta ja kiitosta. Jos palkka juoksee ja työt etenevät, mutta kukaan ei kerro mitä se työnantajalle tai asiakkaalle merkitsee, motivaatio työtä ja itsensä kehittämistä kohtaan helposti heikkenee.

Itse olen ollut siitä onnellisessa asemassa, että olen saanut alusta asti työstäni palautetta ja kiitosta MBE:ssä. Se on kehittänyt ja motivoinut minua eteenpäin. Koska graafikon luomus on konkreettinen, arvioitava työ, siitä onkin helppo antaa kehittävää palautetta. Näkemystehtaalla arvostamme suuresti asiakkaan antamaa palautetta, sillä se auttaa asiantuntijoitamme kehittymään. Palaute kertoo teemmekö asioita oikein ja millainen arvo työllämme on asiakkaalle.

Yrityksen työntekijät viestivät kommunikointityylillään oman persoonan lisäksi aina myös yrityksen toimintakulttuurista. Seuraavan kerran, kun ilahdut toisen tekemästä työstä tai hyvästä palvelusta, on hän sitten asiakkaasi, työkaverisi, yhteistyökumppanisi tai vaikka lähikaupan työntekijä, muista kiittää ja kehua. Kiittäminen lisää omaa ja toisten hyvinvointia ja jättää sinusta positiivisen muistijäljen.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 24.03.2020

Valokuvat herättävät B2B-yrityksen eloon

Vielä printtimedian aikaan B2B-yritys pärjäsi huomattavasti nykyistä suppeammalla kuvapankilla. Tänä päivänä nettisivut ovat entistä visuaalisempia ja laadukkailla valokuvilla on niissä iso merkitys. Lisäksi uutiset, uutiskirjeet ja blogit sekä erityisesti sosiaalinen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää