Näkemyksiä | Blogi 22.10.2019

Muista ne pienet sanat

Lähdin heti lukion jälkeen opiskelemaan graafista suunnittelua ammattikorkeakouluun. Olin kouluaikoina tottunut siihen, että kiitos ja ole hyvä kuuluvat minun ja kavereiden sanavarastoon. Peruskohteliaisuudet olivat lapsuudessa itsestäänselvyyksiä. Ammattikorkeakoulussa sain huomata, etteivät opiskelijat ja opettajat siellä kiittäneet samalla tavalla. Muiden käytös tuntui aluksi tylyltä. Kun muutkaan eivät sanoneet kiitos, karisi kiitoksen sanominen vähitellen omastakin sanavarastostani, kun tuntui siltä, että kukaan ei sitä arvostanut.

Siirtyessäni työelämään aloin itsekin taas kiittää, kun työkaveritkin kiittivät. Kun sanan kiitos taas kuuli, pieni ele tuntui kunnioitukselta toisia kohtaan. Opin, että käytöstavat muovautuvat helposti ympäristön mukaan. On helpompi koittaa sopeutua yhteisön tavoille kuin muuttaa niitä omalla käytöksellämme. Olemme kuitenkin jokainen vastuussa yhteisömme onnellisuudesta. Se syntyy keskinäisestä kommunikaatiosta, pienistä sanoista ja äänensävystä, jolla toisillemme viestimme.

Kiittäminen ja palautteen antaminen parantaa yrityksesi ilmapiiriä

Kiittämisellä ja positiivisella palautteella on valtava voima. Kuinka monta kertaa olet kuullut, kun läheisesi tai työkaverisi on kertonut, kun on saanut kiitosta tai kehuja esimieheltä, työkaverilta, asiakkaalta tai muulta taholta? Vaikka hän olisi työssään kokenut konkari, on hän palautteesta yhtä ilahtunut kuin pieni koululainen hyvästä koenumerostaan.

Mieti kuinka paljon palautetta tarvitseekaan nuori, joka on vasta harjoittelussa tai tekee alalla ensimmäisiä työvuosiaan. Kokeaksemme, että työllämme on tarkoitus pitää meidän saada toiselta ihmiseltä palautetta ja kiitosta. Jos palkka juoksee ja työt etenevät, mutta kukaan ei kerro mitä se työnantajalle tai asiakkaalle merkitsee, motivaatio työtä ja itsensä kehittämistä kohtaan helposti heikkenee.

Itse olen ollut siitä onnellisessa asemassa, että olen saanut alusta asti työstäni palautetta ja kiitosta MBE:ssä. Se on kehittänyt ja motivoinut minua eteenpäin. Koska graafikon luomus on konkreettinen, arvioitava työ, siitä onkin helppo antaa kehittävää palautetta. Näkemystehtaalla arvostamme suuresti asiakkaan antamaa palautetta, sillä se auttaa asiantuntijoitamme kehittymään. Palaute kertoo teemmekö asioita oikein ja millainen arvo työllämme on asiakkaalle.

Yrityksen työntekijät viestivät kommunikointityylillään oman persoonan lisäksi aina myös yrityksen toimintakulttuurista. Seuraavan kerran, kun ilahdut toisen tekemästä työstä tai hyvästä palvelusta, on hän sitten asiakkaasi, työkaverisi, yhteistyökumppanisi tai vaikka lähikaupan työntekijä, muista kiittää ja kehua. Kiittäminen lisää omaa ja toisten hyvinvointia ja jättää sinusta positiivisen muistijäljen.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.05.2019

Kuusi yleistä mokaa graafikon silmin

Jokaisen yrityksen kannattaa panostaa hyvännäköiseen sisältöön. Hyvin suunniteltu ulkoasu herättää katsojan mielenkiinnon ja tukee viestiäsi. Tässä kuitenkin 6 mokaa, joita kannattaa välttää.   1. Tyhjän tilan kammo Älä pelkää tyhjää [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2019

Työnantajamielikuva – ikuinen koeaika?

Koeaika on mahdollisuus sekä työnantajalle että työntekijälle, tutustua toisiinsa ja päättää, ollaanko me hyvä match. Työnantajamielikuva on siitä kiinnostava asia, että sekin on tavallaan tutustumista, mutta sille ei voi määritellä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.11.2019

Miten inspiroitua

Inspiroituminen. Se kannustava, herättävä ja luova tunnetila, jonka usein toivomme tuntevamme aloittaessamme uutta projektia. Joskus tekeminen sakkaa kuitenkin jo alkumetreillä, pahimmassa tapauksessa jo ennen aloittamista. Ei ole väliä oletko tehnyt [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita [...] Lue lisää