Näkemyksiä | Blogi 22.10.2019

Muista ne pienet sanat

Lähdin heti lukion jälkeen opiskelemaan graafista suunnittelua ammattikorkeakouluun. Olin kouluaikoina tottunut siihen, että kiitos ja ole hyvä kuuluvat minun ja kavereiden sanavarastoon. Peruskohteliaisuudet olivat lapsuudessa itsestäänselvyyksiä. Ammattikorkeakoulussa sain huomata, etteivät opiskelijat ja opettajat siellä kiittäneet samalla tavalla. Muiden käytös tuntui aluksi tylyltä. Kun muutkaan eivät sanoneet kiitos, karisi kiitoksen sanominen vähitellen omastakin sanavarastostani, kun tuntui siltä, että kukaan ei sitä arvostanut.

Siirtyessäni työelämään aloin itsekin taas kiittää, kun työkaveritkin kiittivät. Kun sanan kiitos taas kuuli, pieni ele tuntui kunnioitukselta toisia kohtaan. Opin, että käytöstavat muovautuvat helposti ympäristön mukaan. On helpompi koittaa sopeutua yhteisön tavoille kuin muuttaa niitä omalla käytöksellämme. Olemme kuitenkin jokainen vastuussa yhteisömme onnellisuudesta. Se syntyy keskinäisestä kommunikaatiosta, pienistä sanoista ja äänensävystä, jolla toisillemme viestimme.

Kiittäminen ja palautteen antaminen parantaa yrityksesi ilmapiiriä

Kiittämisellä ja positiivisella palautteella on valtava voima. Kuinka monta kertaa olet kuullut, kun läheisesi tai työkaverisi on kertonut, kun on saanut kiitosta tai kehuja esimieheltä, työkaverilta, asiakkaalta tai muulta taholta? Vaikka hän olisi työssään kokenut konkari, on hän palautteesta yhtä ilahtunut kuin pieni koululainen hyvästä koenumerostaan.

Mieti kuinka paljon palautetta tarvitseekaan nuori, joka on vasta harjoittelussa tai tekee alalla ensimmäisiä työvuosiaan. Kokeaksemme, että työllämme on tarkoitus pitää meidän saada toiselta ihmiseltä palautetta ja kiitosta. Jos palkka juoksee ja työt etenevät, mutta kukaan ei kerro mitä se työnantajalle tai asiakkaalle merkitsee, motivaatio työtä ja itsensä kehittämistä kohtaan helposti heikkenee.

Itse olen ollut siitä onnellisessa asemassa, että olen saanut alusta asti työstäni palautetta ja kiitosta MBE:ssä. Se on kehittänyt ja motivoinut minua eteenpäin. Koska graafikon luomus on konkreettinen, arvioitava työ, siitä onkin helppo antaa kehittävää palautetta. Näkemystehtaalla arvostamme suuresti asiakkaan antamaa palautetta, sillä se auttaa asiantuntijoitamme kehittymään. Palaute kertoo teemmekö asioita oikein ja millainen arvo työllämme on asiakkaalle.

Yrityksen työntekijät viestivät kommunikointityylillään oman persoonan lisäksi aina myös yrityksen toimintakulttuurista. Seuraavan kerran, kun ilahdut toisen tekemästä työstä tai hyvästä palvelusta, on hän sitten asiakkaasi, työkaverisi, yhteistyökumppanisi tai vaikka lähikaupan työntekijä, muista kiittää ja kehua. Kiittäminen lisää omaa ja toisten hyvinvointia ja jättää sinusta positiivisen muistijäljen.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.05.2019

Kuusi yleistä mokaa graafikon silmin

Jokaisen yrityksen kannattaa panostaa hyvännäköiseen sisältöön. Hyvin suunniteltu ulkoasu herättää katsojan mielenkiinnon ja tukee viestiäsi. Tässä kuitenkin 6 mokaa, joita kannattaa välttää.   1. Tyhjän tilan kammo Älä pelkää tyhjää [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 28.01.2020

Yksinkertainen on tehokasta

Nykyään on olemassa valtava määrä erilaisia kanavia, joissa kaikissa on paljon erilaista ja eritasoista tekstisisältöä. Miten tästä massasta pystyy nousemaan esiin ja erottumaan edukseen? Aihe on tietysti yksi tekijä, joka [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.01.2020

Miten kasvattaa verkkosivun liikennettä?

Vuodesta toiseen sama haaste on kärjessä, kun markkinoijilta kysytään suurimpia markkinoinnin haasteita omassa yrityksessään: miten saada lisää liikennettä verkkosivuille ja tuottaa enemmän liidejä. Digitaalisen markkinoinnin ollessa yritysten markkinoinnin keskiössä, näiden [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.01.2020

Elämää Näkemystehtaalla

Minulla on lähes vuosi jo MBE:llä takana ja ajattelin kirjoitella, millaista elo Näkemystehtaalla oikein on tähän mennessä ollut ja minkälaisia eväitä on kasautunut repun pohjalle. Taustastani sen verran, että tulin [...] Lue lisää