Näkemyksiä | Blogi 19.05.2020

Muistilistalle verkkosivu-uudistuksessa

Viimeisen vuoden saatossa olen ilokseni saanut olla mukana useammassa verkkosivustoprojektissa, joista jokainen on ollut omalla tavallaan haastava, opettavainen ja antoisa. Verkkosivujen merkitys markkinoinnissa on edelleen kiistaton ja tästä syystä nämä projektit ja uudistukset ovat sitäkin merkityksellisempiä.

Uudistuksen määrittelyvaihe on edelleen se tärkein; mitä uudistuksella tavoitellaan, mikä on verkkosivuston tavoite ja miten se mahdollisesti tukee myyntiprosessia, ketä sivustolla halutaan palvella ja miten jatkossa tullaan mittaamaan tavoitteiden toteutumista.

Tämän määrittelyn ja suunnittelun jälkeen mietitään teknisen toteutuksen osalta paras toimintamalli, johon liittyen Johanna on kirjoitti blogissaan hyviä ohjeita.

Uudistusprosessiin liittyy useita, toisinaan pieneltäkin tuntuvia juttuja, jotka on kuitenkin hyvä selvittää ja hoitaa hyvissä ajoin (ja jotka tulee muistaa), jolloin vältytään turhalta miettimiseltä, pohdinnalta ja aikatauluviivästyksiltä ennen kuin ollaan julkaisuvaiheessa. Samoin on hyvä määritellä, kuka vastaa mistäkin osa-alueesta. Kaikkea muutakin muistettavaa toki löytyy, mutta tässä näistä joitakin:

1) Saavutettavuus

Mikäli sivustolle löytyy vaatimus saavutettavuusdirektiivin osalta tai muilta osin on syytä huomioida tähän liittyvät asiat esim. sivuston kohderyhmä huomioiden, tämä on varmasti otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Onkin siis hyvä sopia, missä vaiheessa tarvittavat saavutettavuustestaukset tehdään vielä teknisen toteuttajan toimesta, jolloin vältytään suuremmilta korjaustoimilta ennen julkaisuajankohtaa.

2) Kuvat

Kuvilla on suuri merkitys myös verkkosivustolla, kuten Essi tästä jo aiemmin kirjoitteli. Mitä aiemmassa vaiheessa oikea lopullinen kuvamateriaali on käytettävissä sen parempi; järjestetään sitten kuvaukset, käytetään olemassa olevaa kuvamateriaalia tai hyödynnetään kuvapankkikuvia. Tällöin visuaalisuuden osalta kokonaisuus säilyy helpommin kompaktina sekä linjakkaana eikä kuvia ei tarvitse metsästää yksi kerrallaan tarpeen mukaan ja juuri ennen julkaisuajankohtaa.

3) Kieliversiot/käännökset

Kun tiedetään mitä eri kieliversioita sivustolle tarvitaan ja tuleeko esimerkiksi vain osa kieliversioista osittain sivustolle on hyvä, kun käännösasiat on ennakkoon mietitty. Kuka kääntää/missä tekstit käännetään, mitä variantteja halutaan käyttää? Kun käännökset ovat ajallaan valmiit, niin saadaan kaikki kieliversiot julkaistua samanaikaisesti, mikä on järkevää ja kustannustehokasta.

4) Fontit

Fontteihin liittyen kannattaa jo ajoissa tarkistaa, löytyykö sivuilla käytetystä fonttiperheestä myös kyrillinen kirjaimisto vai tarvitseeko etsiä vaihtoehtoinen, jos sellaista tarvitaan.

5) Tietosuojaseloste

Löytyykö vaaditun mukaiset tietosuojaselosteet valmiina vai tarvitaanko niihin verkkosivu-uudistuksen myötä päivityksiä? Tiedot on velvoitettu löytymään sivuilta ja tämän lisäksi ne on esimerkiksi käännettävä yhdelle tai useammalle muulle kielelle, jos kohderyhmään kuuluu näitä kieliä puhuvia rekisteröityjä. Eli käytännössä kaikille käytössä oleville kieliversioille tulee löytyä oma selosteensa. Kannattaa tämäkin huomioida hyvissä ajoin.

6) Yhteydenottolomakkeet

Harva sivusto on sellainen, jossa ei olisi mahdollisuutta jättää yhteydenottoa ja/tai tarjouspyyntöä suoraan sivustolta. Kannattaa jo etukäteen selvittää, kenen meiliin nämä yhteydenotot ohjataan niin niitä ei tarvitse siten julkaisun yhteydessä kiireellä kysellä ja laittaa osoitteita paikoilleen.

7) Sivua ei löydy

Olihan leiskoissa huomioitu mahdollinen 404 sivu ja hakutulossivu? Näissäkin järkevä viesti ja visuaalisuus on käyttäjän ja yhteneväisyyden kannalta fiksua huomioida.

8) Sivuston tekninen ylläpito

Palvelin ja nimipalvelun ylläpito on usein huomioitu ja hoidossa ennen julkaisua, mutta toisinaan unohtuu huolehtia siitä, kuka vastaa sivuston teknisestä ylläpidosta tämän jälkeen. Asia on kuitenkin tärkeä hoitaa, jotta uutuuttaan hohtava sivusto pysyy toimintakykyisenä myös jatkossa.

+ jostain syystä itseltäni meinaa aina unohtua favicon (verkkosivujen ikoni) 😉

Projektin edetessä meillä onkin tapana kysellä ja muistutella näistä asioista ja teemme sen vain siitä syystä, että lopputulos on mahdollisimman timanttia! Kohti upeita ja toimivia verkkosivu-uudistuksia!

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 22.09.2020

Onko noloa kysyä?

Siinä kysymys, jonka huomaan nostavan päätään sekä omissa ajatuksissani, mutta myös monissa keskusteluissa niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kun kaikki tieto on saatavilla viimeistään googlettamisen kautta, voi syntyä ajatus, että ääneen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.07.2020

Joustava työ, uusi normaali?

Kuluvan kevään aikana lähes 60 prosenttia työssäkäyvistä siirtyi etätöihin. Monella työpaikalla otettiinkin vauhdikkaasti uusia toimintatapoja, -malleja ja työkaluja käyttöön. Etenkin asiantuntijatyössä joustavaan työmalliin on työn luonteen vuoksi ollut helpompi siirtyä. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.03.2020

Vinkit ensiluokkaiseen tarjouspyyntöön

Asiantuntijatyön kilpailutus on toisinaan haastavaa, koska ei olla ostamassa vain X kappaletta tuotetta Y. Tarjouspyyntövaiheeseen kannattaakin paneutua, etenkin jos haussa on pidempiaikainen yhteistyökumppani markkinoinnin ja viestinnän toteutukseen. (Julkiset hankinnat ovat [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 14.07.2020

Joustava työ, uusi normaali?

Kuluvan kevään aikana lähes 60 prosenttia työssäkäyvistä siirtyi etätöihin. Monella työpaikalla otettiinkin vauhdikkaasti uusia toimintatapoja, -malleja ja työkaluja käyttöön. Etenkin asiantuntijatyössä joustavaan työmalliin on työn luonteen vuoksi ollut helpompi siirtyä. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.03.2020

Vinkit ensiluokkaiseen tarjouspyyntöön

Asiantuntijatyön kilpailutus on toisinaan haastavaa, koska ei olla ostamassa vain X kappaletta tuotetta Y. Tarjouspyyntövaiheeseen kannattaakin paneutua, etenkin jos haussa on pidempiaikainen yhteistyökumppani markkinoinnin ja viestinnän toteutukseen. (Julkiset hankinnat ovat [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.12.2019

Me ollaan asiakkaita kaikki

M-päivän, josta Ainokin juuri kirjoitti, teemana oli tänä vuonna asiakas ja palvelukokemus. Kari Korkiakosken puheenvuorosta jäi mieleen hänen näkemyksensä siitä, että kaksi kolmasosaa asiakaskokemuksesta on tunteita. Itse ilahduin edellisen kerran [...] Lue lisää