Näkemyksiä | Blogi 19.05.2020

Muistilistalle verkkosivu-uudistuksessa

Viimeisen vuoden saatossa olen ilokseni saanut olla mukana useammassa verkkosivustoprojektissa, joista jokainen on ollut omalla tavallaan haastava, opettavainen ja antoisa. Verkkosivujen merkitys markkinoinnissa on edelleen kiistaton ja tästä syystä nämä projektit ja uudistukset ovat sitäkin merkityksellisempiä.

Uudistuksen määrittelyvaihe on edelleen se tärkein; mitä uudistuksella tavoitellaan, mikä on verkkosivuston tavoite ja miten se mahdollisesti tukee myyntiprosessia, ketä sivustolla halutaan palvella ja miten jatkossa tullaan mittaamaan tavoitteiden toteutumista.

Tämän määrittelyn ja suunnittelun jälkeen mietitään teknisen toteutuksen osalta paras toimintamalli, johon liittyen Johanna on kirjoitti blogissaan hyviä ohjeita.

Uudistusprosessiin liittyy useita, toisinaan pieneltäkin tuntuvia juttuja, jotka on kuitenkin hyvä selvittää ja hoitaa hyvissä ajoin (ja jotka tulee muistaa), jolloin vältytään turhalta miettimiseltä, pohdinnalta ja aikatauluviivästyksiltä ennen kuin ollaan julkaisuvaiheessa. Samoin on hyvä määritellä, kuka vastaa mistäkin osa-alueesta. Kaikkea muutakin muistettavaa toki löytyy, mutta tässä näistä joitakin:

1) Saavutettavuus

Mikäli sivustolle löytyy vaatimus saavutettavuusdirektiivin osalta tai muilta osin on syytä huomioida tähän liittyvät asiat esim. sivuston kohderyhmä huomioiden, tämä on varmasti otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Onkin siis hyvä sopia, missä vaiheessa tarvittavat saavutettavuustestaukset tehdään vielä teknisen toteuttajan toimesta, jolloin vältytään suuremmilta korjaustoimilta ennen julkaisuajankohtaa.

2) Kuvat

Kuvilla on suuri merkitys myös verkkosivustolla, kuten Essi tästä jo aiemmin kirjoitteli. Mitä aiemmassa vaiheessa oikea lopullinen kuvamateriaali on käytettävissä sen parempi; järjestetään sitten kuvaukset, käytetään olemassa olevaa kuvamateriaalia tai hyödynnetään kuvapankkikuvia. Tällöin visuaalisuuden osalta kokonaisuus säilyy helpommin kompaktina sekä linjakkaana eikä kuvia ei tarvitse metsästää yksi kerrallaan tarpeen mukaan ja juuri ennen julkaisuajankohtaa.

3) Kieliversiot/käännökset

Kun tiedetään mitä eri kieliversioita sivustolle tarvitaan ja tuleeko esimerkiksi vain osa kieliversioista osittain sivustolle on hyvä, kun käännösasiat on ennakkoon mietitty. Kuka kääntää/missä tekstit käännetään, mitä variantteja halutaan käyttää? Kun käännökset ovat ajallaan valmiit, niin saadaan kaikki kieliversiot julkaistua samanaikaisesti, mikä on järkevää ja kustannustehokasta.

4) Fontit

Fontteihin liittyen kannattaa jo ajoissa tarkistaa, löytyykö sivuilla käytetystä fonttiperheestä myös kyrillinen kirjaimisto vai tarvitseeko etsiä vaihtoehtoinen, jos sellaista tarvitaan.

5) Tietosuojaseloste

Löytyykö vaaditun mukaiset tietosuojaselosteet valmiina vai tarvitaanko niihin verkkosivu-uudistuksen myötä päivityksiä? Tiedot on velvoitettu löytymään sivuilta ja tämän lisäksi ne on esimerkiksi käännettävä yhdelle tai useammalle muulle kielelle, jos kohderyhmään kuuluu näitä kieliä puhuvia rekisteröityjä. Eli käytännössä kaikille käytössä oleville kieliversioille tulee löytyä oma selosteensa. Kannattaa tämäkin huomioida hyvissä ajoin.

6) Yhteydenottolomakkeet

Harva sivusto on sellainen, jossa ei olisi mahdollisuutta jättää yhteydenottoa ja/tai tarjouspyyntöä suoraan sivustolta. Kannattaa jo etukäteen selvittää, kenen meiliin nämä yhteydenotot ohjataan niin niitä ei tarvitse siten julkaisun yhteydessä kiireellä kysellä ja laittaa osoitteita paikoilleen.

7) Sivua ei löydy

Olihan leiskoissa huomioitu mahdollinen 404 sivu ja hakutulossivu? Näissäkin järkevä viesti ja visuaalisuus on käyttäjän ja yhteneväisyyden kannalta fiksua huomioida.

8) Sivuston tekninen ylläpito

Palvelin ja nimipalvelun ylläpito on usein huomioitu ja hoidossa ennen julkaisua, mutta toisinaan unohtuu huolehtia siitä, kuka vastaa sivuston teknisestä ylläpidosta tämän jälkeen. Asia on kuitenkin tärkeä hoitaa, jotta uutuuttaan hohtava sivusto pysyy toimintakykyisenä myös jatkossa.

+ jostain syystä itseltäni meinaa aina unohtua favicon (verkkosivujen ikoni) 😉

Projektin edetessä meillä onkin tapana kysellä ja muistutella näistä asioista ja teemme sen vain siitä syystä, että lopputulos on mahdollisimman timanttia! Kohti upeita ja toimivia verkkosivu-uudistuksia!

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 09.08.2021

Mitä projektikoordinaattori tekee MBE:llä?

Välillä tulee kysymyksiä siitä, että mistä projektikoordinaattorin tehtävät koostuvat. Toimenkuva onkin monipuolinen ja sehän tästä tekeekin motivoivaa. Työviikko käyntiin ja palaverit Työviikko alkaa sähköpostien läpikäynnillä sekä päivittämällä projektihallintajärjestelmään kunkin työn [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.07.2021

Avainsanatutkimus paljastaa miten saa lisää näkyvyyttä hakukoneessa

Hakukonenäkyvyys tunnistetaan lähes kaikissa yrityksissä oleelliseksi osaksi yrityksen näkyvyyden kasvattamista ja myynnin tukemista. ”Olisi hyvä näkyä Googlessa” on ajatus, mikä B2B-yritysten markkinoinnin ja myynnin parissa toimivilla on, koska verkkosivuliikenteen kasvattaminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.06.2021

Neljä vinkkiä verkkosivujen visuaaliseen suunnitteluun

1. Lukusuunta (F ja Z) vaikuttaa silmäiltävyyteen Länsimaissa lukusuunta on vasemmalta oikealle ja olemme tottuneet lukemaan tekstiä kirjoista ja lehdistä ylhäältä alaspäin. Lukusuunta ohjaa myös tapaamme havainnoida ja lukea verkkosivujen [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 09.08.2021

Mitä projektikoordinaattori tekee MBE:llä?

Välillä tulee kysymyksiä siitä, että mistä projektikoordinaattorin tehtävät koostuvat. Toimenkuva onkin monipuolinen ja sehän tästä tekeekin motivoivaa. Työviikko käyntiin ja palaverit Työviikko alkaa sähköpostien läpikäynnillä sekä päivittämällä projektihallintajärjestelmään kunkin työn [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.06.2021

Vinkkejä parempaan aivotyöhön osa 2

Aiheena työhyvinvointi on loppupelissä aivan valtavan laaja kokonaisuus. Siihen liittyy monia osa-alueita (ajanhallinta, työstä irtautuminen ja palautuminen sekä työyhteisötaidot), jotka ovat onneksi nousseet myös keskusteluun viime aikoina. Etätyön yleistyttyä vastuu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.03.2021

Hyvä kumppaniverkosto leventää asiantuntemustasi

Sisältöstrategimme Senni kirjoitti blogissaan juuri siitä, mitä markkinointiviestinnän toimenpiteitä olisi syytä tehdä in-house ja mitä mahdollisesti ulkoistaa. Samaan tapaan monella markkinointiviestinnän toimijalla on laaja kumppaniverkosto tuotantotahoja ja tekijöitä materiaaleille, joihin [...] Lue lisää