Näkemyksiä | Blogi 03.03.2020

Mukava on uusi musta

Muutama viikko sitten osallistuin CMADFI-tilaisuuteen. Tämän kirjainjonon alkuosa tulee sanoista Community Manager Appreciation Day ja FI puolestaan viittaa tietysti Suomeen. Kyseessä on yhteisömanagerien suomalainen verkostoitumistapahtuma, joka järjestetään vuosittain tammikuun viimeisenä maanantaina. Tänä vuonna jo yhdeksättä kertaa. CMADFI kerää yhteen yritysten ja yhteisöjen viestijöitä, markkinointi-ihmisiä sekä nimensä mukaisesti yhteisömanagereja, siis ihmisiä, joilla on aito halu ja palo välittää organisaatioiden viestiä sisälle ja ulos. Olen osallistunut aiempina vuosina tapahtumaan Tampereella, Hämeenlinnassa ja Lahdessa. Kokemani CMADFI-tapahtumat ovat olleet laadukkaita, mutta tänä vuonna katselin ohjelman ilotulitusta poikkeuksellisen tyytyväisenä. Tilaisuuden avasi Tampereen yliopiston puheviestinnän professori Pekka Isotalus, jonka esitys valoi tähän someähkystä kärsivään sisältöstrategiin uskoa paremmasta huomisesta. Antakaapa kun kerron tarkemmin.

Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen

Isotaluksen puheenvuoro oli eräänlainen viestinnän ajankohtaiskatsaus ja hän kertoi, miten viestinnän megatrendit muuttavat sosiaalista mediaa. Mikään ei ole tietenkään niin pysyvää kuin muutos, mutta sosiaalinen media on tullut jäädäkseen. Isotaluksen mukaan alustat ja tavat käyttää somea voivat toki muuttua, mutta sosiaalinen media on ja pysyy osana arkipäivää. ”No entä sitten ne, jotka eivät käytä somea?” kysytte. Aina on niitä, jotka eivät lähde mukaan sosiaaliseen mediaan, mutta se ei ole Isotaluksen mukaan vasta-argumentti. Aina on ollut niitäkin, jotka eivät ole tilanneet lehtiä tai seuranneet televisiota, silti nämä mediat porskuttavat – ajan mukana muuttuneina.

Mukavuus nousee

Hesarin ja The Economistin alkuvuoden yhteisjulkaisussa ennustettiin vuoden 2020 tapahtumia ja trendejä. Näistä yksi nouseva ilmiö on mukavuus. Eikä nyt ole puhe siitä
kotisohvan pehmeimmästä paikasta ja lämpöisestä viltistä, vaan siitä, millaisia me ihmiset olemme toisillemme. Mukavuus on artikkelin mukaan paitsi tapoja, myös tekoja: muiden huomioimista ja vastavuoroisuutta, tietoista pyrkimystä olla kiva. Kuulostaapa mukavalta. Muutos kohti mukavuutta näkyy esimerkiksi mediassa, esimerkiksi siinä ajan mukana muuttuneessa televisiossa tai vaikka nuorisoidoleissa. Jutun mukaan shokeeraavuus, normien ravistelu ja hätkähdyttäminen eivät enää innosta meitä niin kuin ennen. Tässä tulee paras osa: kaikenlainen kiusaaminen on nyt todella tuomittavaa. Käytän somea päivittäin niin töissä kuin yksityiselämässä ja olen tästä muutoksesta enemmän kuin riemuissani.

Ähky helpottaa

Hyviä uutisia siis sinulle, jos olet laillani kärsinyt kärkkäästä keskustelusta, vaikeroinut vihapuheen vuoksi ja jopa sukeltanut suojaan someähkyä. Se ähky helpottaa, kun mukavuus voittaa. Ollaan siis mukavia toisiamme kohtaan niin somessa kuin sen ulkopuolella. PS. Vähän tällaisessa mukavuuden hengessä teimme tämän markkinointisuunnitelmaoppaankin kaikille ladattavaksi ja käyttöön.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 16.06.2020

LinkedIn-mainonnan targetointi tuottaa tuloksia B2B-yrityksille

LinkedIn-mainonta voi olla yllättävän tuntematon käsite B2B-yrityksissä toimiville. Sen oletetaan olevan kallista tai siihen liitetään muita epäluuloja. Näin sen ei kuitenkaan pitäisi olla, vaan LinkedIn-mainonnan pitäisi olla jokaisen B2B-markkinoijan parhaita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.04.2020

Yrityksen Facebook-sivu hyötykäyttöön

Verkkosivut ovat yksi yrityksen tärkeimmistä myyjistä. Mutta mitä kautta verkkosivuille sitten ohjataan kävijöitä? Yksi hyödyllinen ja monille tuttu kanava tähän tarkoitukseen on Facebook. Tässä blogipostauksessa avaan sivun perustamiseen liittyviä asioita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.08.2019

Some antaa markkinoinnille vauhtia

Olin keväällä kahden päivän ajan kouluttamassa pien- ja mikroyrittäjiä some- ja sisältöasioissa. Kumpaankin koulutussettiini kuului sekä yleisemmän tason tietoisku että varsinainen valmennus. Paljon asiaa tiiviissä paketissa ja aivan upea koulutettavien [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2019

Millainen on hyvä yritysblogi?

Teemme paljon erilaista sisällöntuotantoa B2B-asiakkaillemme. Yksi suosituimmista sisällöntuotannon muodoista on ollut jo pidempään yritysblogipostaukset. Tämä ei tietenkään ole ihan sattumaa, sillä yritysblogilla on kiistattomat hyödyt esimerkiksi hakukoneliikenteen kasvattamisessa, kuten Jaakko [...] Lue lisää