Näkemyksiä | Blogi 03.03.2020

Mukava on uusi musta

Muutama viikko sitten osallistuin CMADFI-tilaisuuteen. Tämän kirjainjonon alkuosa tulee sanoista Community Manager Appreciation Day ja FI puolestaan viittaa tietysti Suomeen. Kyseessä on yhteisömanagerien suomalainen verkostoitumistapahtuma, joka järjestetään vuosittain tammikuun viimeisenä maanantaina. Tänä vuonna jo yhdeksättä kertaa. CMADFI kerää yhteen yritysten ja yhteisöjen viestijöitä, markkinointi-ihmisiä sekä nimensä mukaisesti yhteisömanagereja, siis ihmisiä, joilla on aito halu ja palo välittää organisaatioiden viestiä sisälle ja ulos. Olen osallistunut aiempina vuosina tapahtumaan Tampereella, Hämeenlinnassa ja Lahdessa. Kokemani CMADFI-tapahtumat ovat olleet laadukkaita, mutta tänä vuonna katselin ohjelman ilotulitusta poikkeuksellisen tyytyväisenä. Tilaisuuden avasi Tampereen yliopiston puheviestinnän professori Pekka Isotalus, jonka esitys valoi tähän someähkystä kärsivään sisältöstrategiin uskoa paremmasta huomisesta. Antakaapa kun kerron tarkemmin.

Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen

Isotaluksen puheenvuoro oli eräänlainen viestinnän ajankohtaiskatsaus ja hän kertoi, miten viestinnän megatrendit muuttavat sosiaalista mediaa. Mikään ei ole tietenkään niin pysyvää kuin muutos, mutta sosiaalinen media on tullut jäädäkseen. Isotaluksen mukaan alustat ja tavat käyttää somea voivat toki muuttua, mutta sosiaalinen media on ja pysyy osana arkipäivää. ”No entä sitten ne, jotka eivät käytä somea?” kysytte. Aina on niitä, jotka eivät lähde mukaan sosiaaliseen mediaan, mutta se ei ole Isotaluksen mukaan vasta-argumentti. Aina on ollut niitäkin, jotka eivät ole tilanneet lehtiä tai seuranneet televisiota, silti nämä mediat porskuttavat – ajan mukana muuttuneina.

Mukavuus nousee

Hesarin ja The Economistin alkuvuoden yhteisjulkaisussa ennustettiin vuoden 2020 tapahtumia ja trendejä. Näistä yksi nouseva ilmiö on mukavuus. Eikä nyt ole puhe siitä
kotisohvan pehmeimmästä paikasta ja lämpöisestä viltistä, vaan siitä, millaisia me ihmiset olemme toisillemme. Mukavuus on artikkelin mukaan paitsi tapoja, myös tekoja: muiden huomioimista ja vastavuoroisuutta, tietoista pyrkimystä olla kiva. Kuulostaapa mukavalta. Muutos kohti mukavuutta näkyy esimerkiksi mediassa, esimerkiksi siinä ajan mukana muuttuneessa televisiossa tai vaikka nuorisoidoleissa. Jutun mukaan shokeeraavuus, normien ravistelu ja hätkähdyttäminen eivät enää innosta meitä niin kuin ennen. Tässä tulee paras osa: kaikenlainen kiusaaminen on nyt todella tuomittavaa. Käytän somea päivittäin niin töissä kuin yksityiselämässä ja olen tästä muutoksesta enemmän kuin riemuissani.

Ähky helpottaa

Hyviä uutisia siis sinulle, jos olet laillani kärsinyt kärkkäästä keskustelusta, vaikeroinut vihapuheen vuoksi ja jopa sukeltanut suojaan someähkyä. Se ähky helpottaa, kun mukavuus voittaa. Ollaan siis mukavia toisiamme kohtaan niin somessa kuin sen ulkopuolella. PS. Vähän tällaisessa mukavuuden hengessä teimme tämän markkinointisuunnitelmaoppaankin kaikille ladattavaksi ja käyttöön.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2019

Millainen on hyvä yritysblogi?

Teemme paljon erilaista sisällöntuotantoa B2B-asiakkaillemme. Yksi suosituimmista sisällöntuotannon muodoista on ollut jo pidempään yritysblogipostaukset. Tämä ei tietenkään ole ihan sattumaa, sillä yritysblogilla on kiistattomat hyödyt esimerkiksi hakukoneliikenteen kasvattamisessa, kuten Jaakko [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää