Kilpailijoiden Google Ads -mainosten seuranta
Google Ads on yksi tehokkaimmista mainoskanavista B2B-yrityksille. Sen avulla yritykset voivat tavoittaa potentiaalisia asiakkaita ostopolun kaikissa vaiheissa. Kilpailijoiden Google-mainosten seurannan voi aloittaa yksinkertaisesti tekemällä hakuja, jotka vastaavat kilpailijoiden brändiä, tuotteita tai palveluita. Haut on syytä tehdä käyttämällä selaimen incognito-tilaa, jotta oma hakuhistoriasi ei pääse vaikuttamaan hakutuloksiin.
Varmempi tapa on etsiä kilpailijoidesi kaikki mainokset Googlen Ads Transparency Centerin avulla. Google Ads Transparency Center näyttää sinulle kaikki tällä hetkellä käynnissä olevat mainokset, kuinka kauan ne ovat näkyneet, arvion näyttökertojen määrästä sekä suuntaviivoja mainoksen kohderyhmästä. Löydät sieltä myös aiemmin mainostuksessa olleita mainoksia.
Yhdistelemällä näitä kahta tapaa seurata kilpailijoidesi mainoksia, opit tärkeää tietoa siitä, mitkä avainsanat tuovat kilpailijoille liikennettä ja kuinka he tekevät mainoksensa houkutteleviksi. Voit myös analysoida mitkä otsikot ja viestit toimivat heidän yleisölleen ja kehittää niiden pohjalta omia, tehokkaampia mainoskampanjoita.
Googlen Ads Transparency Center näyttää tärkeää tietoa mm. mainosten kohdennuksesta alustoittain.
Mistä löytyy kilpailijoiden Facebook- ja Instagram-mainokset?
Metan Ad Library on erinomainen ilmainen työkalu, jonka avulla voit tarkastella kilpailijoiden aktiivisia ja ei-aktiivisia mainoksia Metan kanavissa. Tämä työkalu on erityisen hyödyllinen, koska se näyttää kaikki mainokset, joita yritys on pyörittänyt Facebookissa ja Instagramissa.
Metan mainoskirjaston avulla löydät tarkempia tietoja mainosten eri mediatyypeistä, millä alustoilla mainokset näkyvät ja millä kielellä mainostetaan. Löydät täältä myös hyvin tarkkoja tietoja yksittäisten mainosten kohdennuksista ja jakelusta EU:n alueella.
Metan Ad Librarysta löydät tarkkoja tietoja yksittäisten mainosten kohdennuksesta.
Meta Ad Libraryn säännöllinen seuranta on tärkeää, koska sieltä saat tiedon millaisia visuaalisia ja sanallisia elementtejä kilpailijat käyttävät houkutellakseen yleisöään. Voit myös havaita keitä he pyrkivät mainoksillaan tavoittamaan ja mitä tuotteita tai palveluita he korostavat eri kampanjoissa. Tämä tieto auttaa sinua arvioimaan, mitkä viestit toimivat ja miten omaa mainontaa kannattaa hioa paremmaksi.
LinkedIn-mainokset löydät LinkedIn Ad Librarystä
LinkedIn on erityisen tärkeä alusta B2B-mainonnassa, koska sieltä tavoittaa parhaiten oikeassa mielentilassa olevat B2B-päättäjät alustan tarkan kohdennuksen avulla. LinkedInin tarjoama Ad Library ei ole yhtä kattava kuin Metan vastaava. Sieltä voit tutkia yritysten sponsoroituja julkaisuja ja kampanjoita ja miltä niiden kuvat ja tekstit näyttävät. Myös LinkedIn Ad Librarysta saat tiedon kohdennuksista, tosin hyvin rajatulla tasolla.
LinkedIn Ad Libraryn kohderyhmätiedot ovat lähinnä suuntaa antavia.
Kilpailijoidesi LinkedIn-mainonnan seuraaminen on tärkeää siksi, koska Googlen ohella se on monelle B2B-yritykselle se tärkein mainontakanava. LinkedIn-mainoksista seuraamalla voit oppia kilpailijoidesi mainontastrategioista, heidän tavoittelemistaan asiakassegmenteistä, viestinnän kärjistä ja tarjoamistaan ratkaisuista. Tämä on erityisen hyödyllistä, kun suunnittelet omaa mainontaa B2B-asiakkaille ja haluat erottua kilpailijoista.
Hyvin laaditun kilpailija-analyysin avulla opitte, miten erottautua markkinoilla eduksenne
Kilpailija-analyysin aloittaminen mainontaa seuraamalla on helppoa, mutta oppien vieminen käytäntöön voi olla haasteellista. Jos kaipaat apua kilpailija-analyysien tai muiden B2B-markkinoinnin haasteiden parissa, ota meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä: https://mbe.fi/ota-yhteytta/