Näkemyksiä | Blogi 15.06.2021

Näin onnistut verkkosivuston uudistuksessa

Rakkaalla lapsella on monta nimeä – sanotaan. Nettisivut, kotisivut, verkkosivut ja sivustot. Kutsutaanpa niitä millä nimellä tahansa, ovat verkkosivustot olleet jo vuosia paikka, jossa tehdään myyntiä ja paikka, johon markkinoinnilla voi ohjata asiakkaita. Tässä blogissa käytän nimitystä verkkosivusto, ja annan kolme vinkkiä onnistuneeseen verkkosivuston uudistukseen. Näiden vinkkien huomioiminen heti prosessin alussa auttaa sinua luomaan asiakasystävällisen ja liiketoimintasi tavoitteita palvelevan sivuston.
Verkkosivuston uudistuksen taustalla voi olla monta syytä: brändi-ilmeen uudistus, liiketoimintamallin muutos tai myynnin ja markkinoinnin kehittäminen automaation ja analytiikan avulla. Oli syy verkkosivuston uudistuksen taustalla mikä tahansa, hyvän taustatyön tekeminen on tärkeää onnistuneen sivustouudistuksen kannalta.

1. Määritä verkkosivustosi tavoitteet

Mieti, miksi verkkosivuston uudistus tehdään ja aseta sille mitattavat tavoitteet. Verkkosivuston uudistus on investointi, jonka tulee tuottaa tulosta ja numeerista, tavoitteista johdettua tietoa: suurempaa konversioprosenttia, enemmän kävijöitä tai pidempiä vierailuja.

Tavoitteita voi olla useita, mutta kannattaa määritellä heti alussa, mikä on tärkeintä, ja mitkä tavoitteet ovat toissijaisia. Verkkosivuton uudistuksen tavoite voi olla myös jokin seuraavista:

  • lisätä myyntiä
  • parantaa hakukonenäkyvyyttä
  • luoda vahvempi online-brändi
  • osallistaa asiakkaita vahvemmin
  • tavoitella uusia kohderyhmiä esimerkiksi kansainvälisillä markkinoilla tai uusissa asiakasryhmissä
  • parantaa asiakaspalvelua verkossa
  • tehostaa sivujen automaattisia toimintoja
  • tunnistaa ja hyödyntää verkkosivukävijöitä tehokkaammin
  • sitoa online- ja offline-asiakaskokemus tiiviimmin yhteen
  • kehittää verkkosivuston ulkoasua.

Osaava yhteistyökumppani osaa neuvoa, miten mitattavuutta, raportointia ja seurantaa voi uudistuksen myötä parantaa, ja mitä työkaluja tähän on tarjolla. Google Analyticsin monipuolisten toimintojen lisäksi tarjolla on useita erilaisia analytiikkaohjelmia, ja yhä suurempi osa analytiikasta tuotetaan nykyisin myös markkinoinnin automaatiotyökalujen avulla.

2. Tunne sivustosi käyttäjät

Tunnista, kuka sivustoa käyttää ja millaisten kysymysten kautta hän sivustolle tulee. Ymmärrys asiakkaasta ja hänen tarpeistaan auttaa toimivan ja tuloksellisen verkkosivuston kehittämisessä. Mitä paremmin tunnistat potentiaaliset kohderyhmäsi, sitä paremmin pystyt palvelemaan heitä verkossa. Tässä vaiheessa on tärkeä tunnistaa asiakkaiden haasteet ja niihin sopivat ratkaisut. Verkkosivusto on helpompi rakentaa asiakasystävälliseksi, kun kohderyhmä on valmiiksi määritelty. On myös tärkeä muistaa, että kaikki ympärillä olevat ihmiset eivät ole asiakkaitasi tai kuuluu määriteltyyn kohderyhmään.

3. Varmista toimivuus ja tietoturva

Olennainen osa verkkosivuston uudistusta on palveluntarjoajan valitseminen ja tietoturvan huomioiminen. Tähän liittyy vahvasti myös työkalun, useimmiten CMS:n (engl. content management system) eli verkkosivujen sisällönhallintajärjestelmän valitseminen. Siinä tulee ottaa huomioon ainakin seuraavat asiat:

  • Helppokäyttöisyys – vaikeakäyttöinen työkalu maksaa vuosittain paljon työaikaa.
  • Tarjottu tuki – kuka auttaa ja vastaa ongelmatilanteissa?
  • Onko tarjolla käyttökoulutusta?
  • Kuinka usein CMS on päivittynyt asiakkuutesi aikana ja tuleeko se päivittymään jatkossa?
  • Tulevaisuuden näkymät – panostetaanko CMS:n kehitykseen ja kasvaako yritys, vai onko pelkoa, että järjestelmän kehittäminen tyrehtyy lähitulevaisuudessa?
  • Palvelimien luotettavuus ja sijainti
  • Kuinka usein järjestelmäpäivityksiä on, kuka ne hoitaa, ja kuuluvatko ne hintaan? Entä kuuluvatko hintaan mahdolliset ulkoasuun, plugineihin jne liittyvät muutokset, joita järjestelmäpäivitykset tuovat väistämättä mukanaan?
  • Miten turvallisuusnäkökulmat on hoidettu ja kenen toimesta?
  • Skaalautuvuus – vastaako CMS tarpeisiisi myös jatkossa?
  • Yhteensopivuus – miten CMS toimii yhdessä muiden digitaalisten työkalujesi kanssa nyt ja jatkossa?

Lue myös mitä kannattaa ottaa huomioon, kun kilpailutat verkkosivujesi kokonaisvaltaisen uudistamisen teknisen toteutuksen.

Verkkosivusto on vain osa laajempaa digitaalisen markkinoinnin, myynnin ja viestinnän kokonaisuutta. Varmista, että kaikki osa-alueet nivoutuvat yhteen saumattomasti ja palvelevat yrityksen tavoitteita.

Kun haluat perehtyä aiheeseen tarkemmin, lue lisää vinkkejä verkkosivuston rakentamiseen oppaastamme.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 06.07.2021

Avainsanatutkimus paljastaa miten saa lisää näkyvyyttä hakukoneessa

Hakukonenäkyvyys tunnistetaan lähes kaikissa yrityksissä oleelliseksi osaksi yrityksen näkyvyyden kasvattamista ja myynnin tukemista. ”Olisi hyvä näkyä Googlessa” on ajatus, mikä B2B-yritysten markkinoinnin ja myynnin parissa toimivilla on, koska verkkosivuliikenteen kasvattaminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.06.2021

Neljä vinkkiä verkkosivujen visuaaliseen suunnitteluun

1. Lukusuunta (F ja Z) vaikuttaa silmäiltävyyteen Länsimaissa lukusuunta on vasemmalta oikealle ja olemme tottuneet lukemaan tekstiä kirjoista ja lehdistä ylhäältä alaspäin. Lukusuunta ohjaa myös tapaamme havainnoida ja lukea verkkosivujen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää