Blogit 25.1.2022Johanna Heinonen

Näin saat markkinoinnin kehitysprojektin onnistumaan

Markkinoinnin kehitysprojektilla tavoitellaan konkreettisia tuloksia, jotka vahvistavat yrityksen asemaa markkinoilla. Oli tavoitteena esimerkiksi liidimäärien kasvattaminen, markkinoinnin automaation tehostaminen tai brändimielikuvan parantaminen, tarvitaan suunnitelmallisuutta, pitkäjänteisyyttä sekä tuloshakuisuutta.

Markkinoinnin kehitysprojekti onnistumiseen vaaditaan ymmärrystä omasta markkinasta sekä kilpailijoista, jotta pystytään määrittelemään tavoitteet, jotka aidosti vahvistavat yrityksen kilpailukykyä. Vasta lopuksi tulevat käytännön toimenpiteet ja niiden seuranta.

Tunnistamalla kilpailuetusi ohjaat toimenpiteitä oikeaan suuntaan

Ennen käytännön toimenpiteisiin hyppäämistä on tärkeää tunnistaa yrityksen oma asema markkinoilla ja suhteessa kilpailijoihin. Tämä tulisi tehdä ensimmäisenä tehtävänä projektin alkaessa. Oman kilpailuedun tunnistaminen selkeyttää oikeastaan koko markkinoinnin kehitysprojektin idean. Se suuntaa ajattelumme ja tulevat toimenpiteet vahvistamaan yrityksen kilpailukykyä entisestään.

Kilpailuetu on asia, joka saa asiakkaasi ostamaan juuri sinulta eikä kilpailijoiltasi. Kilpailuetu on yrityksesi menestystekijä, jota tulee seurata, ylläpitää ja kehittää. Kilpailuetu voi olla esimerkiksi tuotteen tai palvelun ominaisuus, hinta, brändi tai yrityksesi ainutlaatuinen toimintatapa.

Tunnistamalla kilpailuetumme ja asemamme markkinoilla pystymme määrittämään tavoitteet markkinoinnin kehitysprojektille. Mitä meidän tulisi saavuttaa, jotta yrityksen kilpailukyky vahvistuisi entisestään?

Tavoitteet selkeyttävät konkreettisia toimenpiteitä

Kun tiedämme tavoitteet ja yrityksen kilpailuedut, pystymme paremmin suunnittelemaan konkreettisia toimenpiteitä, jotka vievät meitä kohti haluttua lopputulosta. Toimenpiteille määritellään mittarit, jotta pystymme seuraamaan kehitystä ja tarvittaessa muuttamaan suuntaa, jos tuloksia ei synny. Pitkäjänteisyys on tässäkin asiassa tarpeen, sillä on aivan normaalia, että ensimmäinen kokeiltu toimenpide ei välttämättä tuota haluttuja tuloksia.

Mittareiden asettaminen kohtuullisen helppoa, kun tavoitteet on määritelty yrityksen kilpailuedun pohjalta. Esimerkiksi:

Tavoite: Kasvattaa brändihakujen määrää 10 % seuraavan 6 kk aikana
Toimenpide: Aktiivinen sisältömarkkinointi ja viestintä
Mittari: Brändihakujen määrän seuranta

Selkeästi mitattavat tavoitteet ohjaavat toimintaa tuloksellisempaan suuntaan. On olemassa toimenpiteitä, joiden vaikutukset näkyvät heti ja toimenpiteitä, jotka vaativat pitkäjänteisyyttä tuloksien aikaansaamiseksi. On hyvä erotella jo suunnitteluvaiheessa erilaiset tavoitteet ja niiden oletetut toteutumisajat.

Älä anna kehitysprojektin kaatua käytännön asioihin

Erilaisia kehitysprojekteja riittää työssämme ja uusia tulee, kun vanhat saadaan maaliin. On äärimäisen tärkeää pitää huolta siitä, että vastuut projektin sisällä on jaettu selkeästi ja jokainen tietää oman roolinsa ja tehtävänsä. On tärkeää myös miettiä, että riittävätkö omat resurssit projektin onnistuneeseen läpivientiin vai tarvitaanko ulkoista kumppania? Jos kumppania tarvitaan, niin mikä on kumppanin rooli projektissa?

Kehitysprojektille tulee aina määritellä vastuuhenkilöt, aikataulut sekä tapa seurata projektin etenemistä. Pidä aina huoli, että käytännön asiat ovat kunnossa ja sisäinen viestintä ajan tasalla. Ei anneta tuloksien saavuttamisen jäädä ainakaan käytännön asioista kiinni!