Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut – rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja.

Yksittäiset elementit muodostavat visuaalisen ilmeen kokonaisuuden

Visuaalinen ilme koostuu logosta, typografiasta, väreistä, kuvamaailmasta ja grafiikasta. Yksittäisiäkin elementtejä tärkeämpää on se, että ne sommitellaan visuaalisesti houkuttelevaksi kokonaisuudeksi ja ne näkyvät yhtenäisellä tavalla kaikissa kohtaamispisteissä (verkkosivut, mainokset, sosiaalinen media).

Ensivaikutelma syntyy nopeasti

Googlen tutkimuksen mukaan ensivaikutelma verkkosivuista syntyy vain viidessä sekunnin tuhannesosassa. Mitä parempi ensivaikutelma on, sitä pidempään kävijä todennäköisesti pysyy sivuilla. Miellyttäviksi sivuiksi mielletään ulkoasultaan selkeät ja tutunnäköiset sivut. Koska meillä on opittuja oletuksia verkkosivujen rakenteesta ja toimintojen sijainnista, liian erikoiset tai modernit visuaaliset ja rakenteelliset ratkaisut verkkosivuilla koetaan vaikeasti hahmotettavina ja samalla epämiellyttävän näköisinä. Keskivertokuluttaja kiinnittää enemmän huomiota sivuston ulkoasuun ja navigaatioon kuin sisältöön arvioidessaan verkkosivujen vetovoimaa, laatua ja luotettavuutta.

Myös käytettävyys ratkaisee

Ensivaikutelmaan vaikuttaa ulkoasun lisäksi helppo ja sujuva käytettävyys eli kuinka nopeasti kävijä löytää merkityksellisen tiedon. Verkkosivuilla halutaan kävijän suorittavan tehokkaasti tiettyjä toimintoja haluttuun tarkoitukseen. Käyttäjäystävälliset toiminnot ovat helposti opittavia ja loogisia ja ne on suunniteltu visuaalisesti hyvin. Tutkimuksissa visuaalisesti houkuttelevat verkkosivut parantavat käyttäjän arviota myös käytettävyydestä, vaikka todellinen käytettävyys verkkosivulla ei olisi korkea.

Elementtien hierarkia ja harmoninen kokonaisuus vaikuttavat tietämättämme

Verkkosivujen ulkoasu muodostuu visuaalisista peruselementeistä kuten fonteista, muodoista, väreistä, tekstuureista ja tyhjästä tilasta. Elementtien keskinäistä suhdetta kutsutaan visuaaliseksi hierarkiaksi. Visuaalinen suunnittelija kokoaa elementit harmoniseksi kokonaisuudeksi hyödyntäen ihmisten tapaa hahmottaa elementtejä ja niiden suhteita. Meillä on tarve hahmottaa yksityiskohdat ensin kokonaisuuksina ja havainnoida näkemästämme tuttuja asioita. Jäsennämme visuaalisen informaation tiedostamattamme, elementtien läheisyyden, samankaltaisuuden ja jatkuvuuden perusteella. Tärkeitä elementtejä saadaan verkkosivuilla korostettua luomalla kontrastia esimerkiksi elementtien kokoa tai väriä muuttamalla.
Hyvin suunniteltu visuaalinen hierarkia nopeuttaa liikkumista sivustolla ja helpottaa sisällön ymmärtämistä. Kiinnostava, selkeä ja luottamusta herättävä ulkoasu saa kävijän myös viihtymään sivuilla ja houkuttelee tutustumaan tuotteisiin ja palveluihin pidempään. Mitä vakuuttuneempi potentiaalinen asiakas on, sitä todennäköisemmin hän siirtyy kohti ostotapahtumaa tai yhteydenottoa.

Seuraavassa blogikirjoituksessani annan konkreettisia vinkkejä mitä nettisivujen ulkoasun suunnittelussa olisi hyvä ottaa huomioon.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 04.05.2021

Blogista vlogiin - vinkkejä alkuun

Mitä tehdä, kun oma blogivuoro osuu kohdalle, mutta kirjoittaminen ei ota onnistuakseen? Mitä jos kokeilisit videomuotoista blogia eli vlogia. Videolla Junior ad Jarkko kertoo mitä hyötyjä vlogista on yritykselle sekä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.02.2021

Ohjaavaa suunnittelua

Graafinen suunnittelu mielletään usein visuaaliseksi kikkailuksi, jolla saadaan esitettävä asia näyttämään paremmalta ja pystytään kiinnittämään katsojan huomio. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että hyvä graafinen suunnittelu myös helpottaa lukemista, asioiden ymmärtämistä, [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 18.01.2021

Myynnissä: väri - mistä väritrendit tulevat?

Pantonen värijärjestelmä on muodostunut painoteollisuuden spottivärien standardiksi ympäri maailmaa. Spottivärillä voidaan painaa tarkasti tietty värisävy. Pantone tekee värijärjestelmänsä lisäksi bisnestä myös väriennusteilla, joita Pantonen lisäksi myyvät myös muut tahot. Muun [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.10.2020

Miten sinisestä tuli suosittu väri?

Muinaisten egyptiläisten uskotaan ensimmäisenä keksineen, kuinka sinistä väriä voidaan keinotekoisesti valmistaa. Sininen ja kulta olivat egyptiläisille jumalallisia värejä. He antoivat  ensimmäisenä muinaisista kulttuureista siniselle värille oman sanan. Esimerkiksi Antiikin Kreikan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.08.2020

Bleedejä, leiskoja ja versaaleja – siis mitä?!

Kirjoitin väreihin ja tiedostomuotoihin liittyvistä sanoista ja lyhenteistä edellisessä blogikirjoituksessani. Graafiseen suunnittelun ammattisanastoon liittyy kuitenkin paljon muitakin termejä ja slangia, joita alan ammattilaiset sujuvasti käyttävät, mutta jotka voivat olla muille [...] Lue lisää