Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut – rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja.

Yksittäiset elementit muodostavat visuaalisen ilmeen kokonaisuuden

Visuaalinen ilme koostuu logosta, typografiasta, väreistä, kuvamaailmasta ja grafiikasta. Yksittäisiäkin elementtejä tärkeämpää on se, että ne sommitellaan visuaalisesti houkuttelevaksi kokonaisuudeksi ja ne näkyvät yhtenäisellä tavalla kaikissa kohtaamispisteissä (verkkosivut, mainokset, sosiaalinen media).

Ensivaikutelma syntyy nopeasti

Googlen tutkimuksen mukaan ensivaikutelma verkkosivuista syntyy vain viidessä sekunnin tuhannesosassa. Mitä parempi ensivaikutelma on, sitä pidempään kävijä todennäköisesti pysyy sivuilla. Miellyttäviksi sivuiksi mielletään ulkoasultaan selkeät ja tutunnäköiset sivut. Koska meillä on opittuja oletuksia verkkosivujen rakenteesta ja toimintojen sijainnista, liian erikoiset tai modernit visuaaliset ja rakenteelliset ratkaisut verkkosivuilla koetaan vaikeasti hahmotettavina ja samalla epämiellyttävän näköisinä. Keskivertokuluttaja kiinnittää enemmän huomiota sivuston ulkoasuun ja navigaatioon kuin sisältöön arvioidessaan verkkosivujen vetovoimaa, laatua ja luotettavuutta.

Myös käytettävyys ratkaisee

Ensivaikutelmaan vaikuttaa ulkoasun lisäksi helppo ja sujuva käytettävyys eli kuinka nopeasti kävijä löytää merkityksellisen tiedon. Verkkosivuilla halutaan kävijän suorittavan tehokkaasti tiettyjä toimintoja haluttuun tarkoitukseen. Käyttäjäystävälliset toiminnot ovat helposti opittavia ja loogisia ja ne on suunniteltu visuaalisesti hyvin. Tutkimuksissa visuaalisesti houkuttelevat verkkosivut parantavat käyttäjän arviota myös käytettävyydestä, vaikka todellinen käytettävyys verkkosivulla ei olisi korkea.

Elementtien hierarkia ja harmoninen kokonaisuus vaikuttavat tietämättämme

Verkkosivujen ulkoasu muodostuu visuaalisista peruselementeistä kuten fonteista, muodoista, väreistä, tekstuureista ja tyhjästä tilasta. Elementtien keskinäistä suhdetta kutsutaan visuaaliseksi hierarkiaksi. Visuaalinen suunnittelija kokoaa elementit harmoniseksi kokonaisuudeksi hyödyntäen ihmisten tapaa hahmottaa elementtejä ja niiden suhteita. Meillä on tarve hahmottaa yksityiskohdat ensin kokonaisuuksina ja havainnoida näkemästämme tuttuja asioita. Jäsennämme visuaalisen informaation tiedostamattamme, elementtien läheisyyden, samankaltaisuuden ja jatkuvuuden perusteella. Tärkeitä elementtejä saadaan verkkosivuilla korostettua luomalla kontrastia esimerkiksi elementtien kokoa tai väriä muuttamalla.
Hyvin suunniteltu visuaalinen hierarkia nopeuttaa liikkumista sivustolla ja helpottaa sisällön ymmärtämistä. Kiinnostava, selkeä ja luottamusta herättävä ulkoasu saa kävijän myös viihtymään sivuilla ja houkuttelee tutustumaan tuotteisiin ja palveluihin pidempään. Mitä vakuuttuneempi potentiaalinen asiakas on, sitä todennäköisemmin hän siirtyy kohti ostotapahtumaa tai yhteydenottoa.

Seuraavassa blogikirjoituksessani annan konkreettisia vinkkejä mitä nettisivujen ulkoasun suunnittelussa olisi hyvä ottaa huomioon.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 06.07.2021

Avainsanatutkimus paljastaa miten saa lisää näkyvyyttä hakukoneessa

Hakukonenäkyvyys tunnistetaan lähes kaikissa yrityksissä oleelliseksi osaksi yrityksen näkyvyyden kasvattamista ja myynnin tukemista. ”Olisi hyvä näkyä Googlessa” on ajatus, mikä B2B-yritysten markkinoinnin ja myynnin parissa toimivilla on, koska verkkosivuliikenteen kasvattaminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.06.2021

Neljä vinkkiä verkkosivujen visuaaliseen suunnitteluun

1. Lukusuunta (F ja Z) vaikuttaa silmäiltävyyteen Länsimaissa lukusuunta on vasemmalta oikealle ja olemme tottuneet lukemaan tekstiä kirjoista ja lehdistä ylhäältä alaspäin. Lukusuunta ohjaa myös tapaamme havainnoida ja lukea verkkosivujen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.06.2021

Näin onnistut verkkosivuston uudistuksessa

Rakkaalla lapsella on monta nimeä – sanotaan. Nettisivut, kotisivut, verkkosivut ja sivustot. Kutsutaanpa niitä millä nimellä tahansa, ovat verkkosivustot olleet jo vuosia paikka, jossa tehdään myyntiä ja paikka, johon markkinoinnilla [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 29.06.2021

Neljä vinkkiä verkkosivujen visuaaliseen suunnitteluun

1. Lukusuunta (F ja Z) vaikuttaa silmäiltävyyteen Länsimaissa lukusuunta on vasemmalta oikealle ja olemme tottuneet lukemaan tekstiä kirjoista ja lehdistä ylhäältä alaspäin. Lukusuunta ohjaa myös tapaamme havainnoida ja lukea verkkosivujen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.01.2021

Myynnissä: väri - mistä väritrendit tulevat?

Pantonen värijärjestelmä on muodostunut painoteollisuuden spottivärien standardiksi ympäri maailmaa. Spottivärillä voidaan painaa tarkasti tietty värisävy. Pantone tekee värijärjestelmänsä lisäksi bisnestä myös väriennusteilla, joita Pantonen lisäksi myyvät myös muut tahot. Muun [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.10.2020

Miten sinisestä tuli suosittu väri?

Muinaisten egyptiläisten uskotaan ensimmäisenä keksineen, kuinka sinistä väriä voidaan keinotekoisesti valmistaa. Sininen ja kulta olivat egyptiläisille jumalallisia värejä. He antoivat  ensimmäisenä muinaisista kulttuureista siniselle värille oman sanan. Esimerkiksi Antiikin Kreikan [...] Lue lisää