Näkemyksiä | Blogi 09.02.2021

Ohjaavaa suunnittelua

Graafinen suunnittelu mielletään usein visuaaliseksi kikkailuksi, jolla saadaan esitettävä asia näyttämään paremmalta ja pystytään kiinnittämään katsojan huomio. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että hyvä graafinen suunnittelu myös helpottaa lukemista, asioiden ymmärtämistä, opastaa meitä ja synnyttää keskustelua.

Helppolukuista tekstiä

Helppolukuisuus on lukijalle tärkeintä, oli kyseessä sitten otsikko tai leipäteksti. Hyvän graafisen suunnittelun tuloksena teksti on pohjalla, josta se erottuu hyvin. Sopiva kirjaisinkoko ja riviväli helpottavat lukemista huomattavasti. Liian pieni kirjaisinkoko laittaa lukijan tihrustamaan tekstiä, kun puolestaan liian suuri vie julkaisusta turhaa tilaa. Pieni riviväli tekee tekstistä ahdasta ja rivit voivat sekoittua toisiinsa haitaten luettavuutta. Liian suuri riviväli puolestaan hidastaa lukemista, kun lukijan katse joutuu vaeltamaan pitkän matkan. Sama ongelma syntyy liian leveistä tekstipalstoista. Tämän vuoksi näemme mm. aikakauslehdissä tekstin jakamista useisiin palstoihin.

Graafinen suunnittelija voi myös kuvittaa tekstiä ja dataa visualisoimalla asioita helposti ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi. Esimerkiksi paljon lukuja sisältävissä julkaisuissa nähdään usein infograafeja, joissa luvut on visualisoitu helppolukuisiksi diagrammeiksi ja kaavioiksi.

Huomaamatonta viestintää

Graafinen suunnittelu myös opastaa meitä huomaamattamme. Mietitään hetki niin arkipäiväistä asiaa kuin liikennemerkit. Tietyt tunnistettavat värit infoavat meille erilaisia asioita. Varoitus-, kielto- ja rajoitusmerkit ovat pääsääntöisesti keltapohjaisia punaisilla reunuksilla. Määräys-, sääntö- ja opastemerkit puolestaan ovat sinisellä pohjalla. Nämä yksinkertaiset ja selkeästi suunnitellut opasteet ohjaavat meitä päivittäin toimimaan oikein liikenteessä ja löytämään perille.

Toinen usein huomaamattomaksi jäävä opastava asia elämässämme on verkkosivujen navigaatiot ja painikkeet. Navigaatiot jäsennellään erilaisiin kategorioihin. Jos kategoria sisältää alasivuja löytyy sen vierestä usein jokin asian ilmaiseva symboli. Alasivut ovat yleensä myös sisennettyjä suhteessa itse kategoriaan. Myös verkkosivustoilla värit ohjaavat tekemistämme. Punainen väri ilmaisee usein kieltoa tai auki olevan asian sulkemista, kun taas vihreä väri ohjaa eteenpäin ja hyväksyy.

Graafinen suunnittelu myynnin apuna

Mietitäänpä tilannetta, jossa tapaat uusia potentiaalisia asiakkaita. Voit läväyttää kaiken sisälläsi olevan informaatiotulvan ranskalaisilla viivoilla ihmisten ihmeteltäväksi tai voit vaihtoehtoisesti esittää selkeästi ja kiinnostavasti visualisoidun presentaation, joka auttaa keskittymään puhujaan, mutta ilmaisee silti myös oleelliset pääpointit. Katsoja voi tehdä näistä muistiinpanoja tai ottaa esimerkiksi valokuvia. Selkeä visualisoitu presentaatio jättää myös muistijäljen, johon palata myöhemmin. Visualisoitu presentaatio voi myös herättää kysymyksiä ja keskusteluja.

Kuva vangitsee huomiomme huomattavasti pelkkää tekstiä helpommin ja graafisten elementtien avulla on mahdollista ohjailla ihmisten ajatuksia tai toimintaa haluttuun suuntaan. Graafinen suunnittelu on siis varsin olennainen osa kokonaisuutta kaikenlaisissa materiaaleissa, mutta varsinkin myynnillisiä materiaaleja valmistellessa.

Mikäli esimerkiksi graafinen suunnittelu, sisällöntuotanto tai vaikka datan kerääminen ja sen valjastaminen myynnin tueksi tuottaa teille aiheettoman paljon päänvaivaa, niin älä epäröi ottaa yhteyttä monipuoliseen asiantuntijatiimiimme.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 04.05.2021

Blogista vlogiin - vinkkejä alkuun

Mitä tehdä, kun oma blogivuoro osuu kohdalle, mutta kirjoittaminen ei ota onnistuakseen? Mitä jos kokeilisit videomuotoista blogia eli vlogia. Videolla Junior ad Jarkko kertoo mitä hyötyjä vlogista on yritykselle sekä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.01.2021

Myynnissä: väri - mistä väritrendit tulevat?

Pantonen värijärjestelmä on muodostunut painoteollisuuden spottivärien standardiksi ympäri maailmaa. Spottivärillä voidaan painaa tarkasti tietty värisävy. Pantone tekee värijärjestelmänsä lisäksi bisnestä myös väriennusteilla, joita Pantonen lisäksi myyvät myös muut tahot. Muun [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 04.05.2021

Blogista vlogiin - vinkkejä alkuun

Mitä tehdä, kun oma blogivuoro osuu kohdalle, mutta kirjoittaminen ei ota onnistuakseen? Mitä jos kokeilisit videomuotoista blogia eli vlogia. Videolla Junior ad Jarkko kertoo mitä hyötyjä vlogista on yritykselle sekä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.11.2020

Tule kuulluksi

Usein ajatukset alkavat raksuttaa hetkissä jolloin odotat niitä vähiten. Niin idea myös tästä tekstistä. Oli täysin tavallinen ilta, työasiat pyyhitty mielestä ja tv auki. Mieleeni takertui lause: “Yksi meidän ongelmistamme [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.09.2020

Monipuolista sisältöä tekoälyn rinnalle

Tulevaisuus ei näytä klassisesti ilmaistuna kovinkaan ruusuiselta. En nyt tarkoita maailmaa kokonaisuutena, yhteiskuntaa jossa elämme tai yritystä jossa työskentelen. Tarkoitan sisällöntuottajien temmellyskenttää, jossa sana on miekkaa mahtavampi. Varjoja tähän paratiisiin [...] Lue lisää