Näkemyksiä | Blogi 28.04.2020

Onko teidän firmanne viestintäkunnossa?

Aikaisemmassa työssäni jalkapalloilijana ehdin 15 vuodessa nähdä ja kuulla kaikenlaista tarinaa ja tutustua erilaisiin ihmisiin, kulttuureihin ja aikakausiin ympäri maailmaa. Olen aina pitänyt tätä globaalisti suosituinta urheilulajia, jalkapalloa, maailman peilinä, ajankuvana.

Jalkapallon muutos viimeisimpien vuosikymmenten aikana on ollut hurjaa. Ainahan se on ollut aikakautensa näyteikkuna ja kehittyneimpien harjoitusmetodien näyttämö, mutta jo kymmenen vuotta taaksepäin vilkaisu osoittaa, että ajat muuttuvat pirun nopeasti.

Sama koskee yritysmaailmaa. Jos eilen ja hyvässä lykyssä vielä tänään pärjäsit aina niin kuin ennenkin -toimintakulttuurilla, niin viimeistään huomenna se on mahdotonta. Päädymme työssämme B2B-markkinoinnin ja -viestinnän asiantuntijaorganisaationa joskus keskusteluihin, joissa tarjoamamme osaamisen arvoa ei välttämättä heti ymmärretä. Silloin on syytä puhua kielellä, jota jokainen yrityspäättäjä kuuntelee: numeroiden ja kasvun suloisella kielellä. Viestinnän merkitys yrityksen liiketoiminnan kannattavuutta ajatellen on erittäin keskeinen.

Keskustelun kultaiset sanat

Joskus hedelmällisen keskustelun löytäminen yrityspäättäjän kanssa voi olla haastavaa, mikä on kuienkin ymmärrettävää. Jos lähihistoria ei ole vaatinut markkinointia ja viestintää enempää kuin omaa presenssiä silloin tällöin, niin uuden edessä saattaa olla skeptinen fiilis.

Mutta sitten on kultaisia sanoja, joilla keskusteluyhteys löytyy. Kultaisia sanoja kuten: kasvu. Mitä sitä puhumaan markkinoinnin ja viestinnän terminologialla, jos se vain kääntää päitä pois. Parempi puhua äänellä, jonka kuulet: ”Haluaisitteko kasvaa?”

Tiedä missä menette, niin on mitä kehittää ja mitä mitata

Harvapa ei haluaisi kasvua toiminnalleen. Eivätkä edes nykytilannetta tavoittelevat ole turvassa. Nykytilanne tänään on huomisen taantuma. Siksi tarvitaan kaikki keinot käyttöön, jotta yritys on valmis vastaamaan muuttuvan maailman olosuhteisiin.

Olemme kehittäneet testin, joka mittaa yrityksenne viestinnän nykytilan. Yritysviestinnän kuntotestin tarkoitus on saada teidät ymmärtämään tilanteenne ja pohtimaan, mitä kaikkea ehkä pitäisi tehdä paremmin, jotta voitte taata yrityksenne menestyksen jatkossakin.

Yritysviestinnän tehtävä on poistaa menestymisen esteet. Sen tarkoitus on saada tieto kulkemaan, informaatio virtaamaan. Kahteen suuntaan, ja joka tasolla. Jos viestintä on kunnossa, yritys voi keskittyä ydinosaamiseensa. Muuten tulee turhaa ja velttoa tyhjäkäyntiä, sivuttaisliikettä. Ja viestintää pitää johtaa, vaikka se kaikille yrityksissä kuuluukin. Siksi teimme testin, joka on suunnattu yrityspäättäjille.

Viestintä on voimaa. Ei siinä sen kummempaa ole. Huomisen voittajat ymmärtävät tämän. Kuuluttehan tekin siihen porukkaan?

Testaa kondiksenne:

Yritysviestinnän kuntotesti >>

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 25.02.2020

Yritys: 2 + 1 tapaa ylittää uutiskynnys mediassa

Mediaviestintä on kuin pallopeli, jossa on selvät säännöt. Media on tuomari, median kuluttaja pelikaveri, jonka kanssa yrityksen on syytä pelata reilun pelin säännöillä. Kusettaakin voi, mutta ei sillä mestaruuksia voiteta. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.09.2019

Voisitko toistaa?

Olen toiston ystävä, työssä ja vapaa-ajalla. Se on lajini myös huumorissa. Sille löytyy muutama harva kannattaja ja huomattavasti enemmän lamaantuneita huokailijoita. Ei siinä mitään. Mutta toisto toimii myös yleisemmällä tasolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä. Saksalaisen lääkeyhtiö [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 25.02.2020

Yritys: 2 + 1 tapaa ylittää uutiskynnys mediassa

Mediaviestintä on kuin pallopeli, jossa on selvät säännöt. Media on tuomari, median kuluttaja pelikaveri, jonka kanssa yrityksen on syytä pelata reilun pelin säännöillä. Kusettaakin voi, mutta ei sillä mestaruuksia voiteta. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.09.2019

Voisitko toistaa?

Olen toiston ystävä, työssä ja vapaa-ajalla. Se on lajini myös huumorissa. Sille löytyy muutama harva kannattaja ja huomattavasti enemmän lamaantuneita huokailijoita. Ei siinä mitään. Mutta toisto toimii myös yleisemmällä tasolla, [...] Lue lisää