Näkemyksiä | Blogi 09.04.2019

Onnea, suomi!

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivänä on syytä kirjoittaa blogi Mikael Agricolasta ja suomen kielestä. Valitsin kieleksi suomen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Maailmassa on kieliä noin 6 000, laskentatapa vaikuttaa asiaan. Toiselle murre on rakas lemmikki, toiselle kielen versio, kolmannelle kokonaan toinen kieli. No, se siitä kieli poskessa leikittelystä, on aika mennä asiaan, joka on painava.

Niin, valitsin blogin kieleksi suomen, kuudentuhannen kilpailijan joukosta. Sille on syynsä. On mahdotonta ajatella, että osaisin juoksuttaa ajatukseni kirjoitukseksi yhtä hyvin jollain muulla kuin suomen kielellä. Sillä suomi on äidinkieleni, samoin äitini, ja hänen äitinsä. Ja niin edelleen. Ilmaisuun vaikuttaa niin moni asia. Koettu elämä, yhteistoiminta muiden ihmisten kanssa, presuppositiot eli yhteisesti oletetut lähtökohtaiset asiaintilat, unien näkeminen suomeksi, ajatteleminen suomeksi, puhuminen, lukeminen, elämä suomeksi.

Millä ihmeen ilveellä kääntäisin sen yhtä rikkaasti toiselle kielelle? En millään tietenkään. Kieli on ihmisen peili ja heimonsa myös. Siksi on tärkeää, että Suomessa puhutaan, kirjoitetaan ja luetaan suomea ja että mahdollisimman moni tänne muualtakin tuleva yrittää parhaansa mukaan opetella suomea ja Suomea.

Rikas kieli on kultaa

Kieli liimaa meitä. Se on halua kuulua porukkaan. Minäkin käännän Tampereen murteelle kuin huomaamatta kun puhun manselaisen kanssa, vaikka muuten pidänkin sitä välillä vähän hassuna.

Viestinnässä on tärkeintä, että viesti tavoittaa toivotun vastaanottajan – esimerkiksi mediasta tai yrityksesi sisältä – mahdollisimman hyvin ja toivotulla tavalla ymmärretysti. Siinä rikas kieli auttaa. Ja kun olemme Suomessa, rikas suomi on monesti oiva valinta viestinnän kieleksi.

Eihän suomi yksin riitä tässä nykyajan globaalissa maailmassa, jossa maapallo on kutistunut niin pieneksi, että virtuaalikädet riittävät kaappaamaan koko boltsin syleilyynsä. Mutta koska tänään on suomen ja Mikael Agricolan päivä, halusin puhua suomen puolesta. Valitkaamme aina mahdollisimman vähäkitkainen ja samalla monipuolinen viestinviejä välineeksemme, kun haluamme viestimme perille – töissä ja vapaalla. Joskus se on suomi, joskus se on ruusu. Tällä päivämäärällä vuonna 1557 Mikael Agricola kuoli, mutta elää tänäänkin. Kiitos suomesta, Mikael, se on kaunis.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.09.2019

Voisitko toistaa?

Olen toiston ystävä, työssä ja vapaa-ajalla. Se on lajini myös huumorissa. Sille löytyy muutama harva kannattaja ja huomattavasti enemmän lamaantuneita huokailijoita. Ei siinä mitään. Mutta toisto toimii myös yleisemmällä tasolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä. Saksalaisen lääkeyhtiö [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 21.01.2020

Miten kasvattaa verkkosivun liikennettä?

Vuodesta toiseen sama haaste on kärjessä, kun markkinoijilta kysytään suurimpia markkinoinnin haasteita omassa yrityksessään: miten saada lisää liikennettä verkkosivuille ja tuottaa enemmän liidejä. Digitaalisen markkinoinnin ollessa yritysten markkinoinnin keskiössä, näiden [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.01.2020

Elämää Näkemystehtaalla

Minulla on lähes vuosi jo MBE:llä takana ja ajattelin kirjoitella, millaista elo Näkemystehtaalla oikein on tähän mennessä ollut ja minkälaisia eväitä on kasautunut repun pohjalle. Taustastani sen verran, että tulin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä [...] Lue lisää