Näkemyksiä | Blogi 09.04.2019

Onnea, suomi!

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivänä on syytä kirjoittaa blogi Mikael Agricolasta ja suomen kielestä. Valitsin kieleksi suomen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Maailmassa on kieliä noin 6 000, laskentatapa vaikuttaa asiaan. Toiselle murre on rakas lemmikki, toiselle kielen versio, kolmannelle kokonaan toinen kieli. No, se siitä kieli poskessa leikittelystä, on aika mennä asiaan, joka on painava.

Niin, valitsin blogin kieleksi suomen, kuudentuhannen kilpailijan joukosta. Sille on syynsä. On mahdotonta ajatella, että osaisin juoksuttaa ajatukseni kirjoitukseksi yhtä hyvin jollain muulla kuin suomen kielellä. Sillä suomi on äidinkieleni, samoin äitini, ja hänen äitinsä. Ja niin edelleen. Ilmaisuun vaikuttaa niin moni asia. Koettu elämä, yhteistoiminta muiden ihmisten kanssa, presuppositiot eli yhteisesti oletetut lähtökohtaiset asiaintilat, unien näkeminen suomeksi, ajatteleminen suomeksi, puhuminen, lukeminen, elämä suomeksi.

Millä ihmeen ilveellä kääntäisin sen yhtä rikkaasti toiselle kielelle? En millään tietenkään. Kieli on ihmisen peili ja heimonsa myös. Siksi on tärkeää, että Suomessa puhutaan, kirjoitetaan ja luetaan suomea ja että mahdollisimman moni tänne muualtakin tuleva yrittää parhaansa mukaan opetella suomea ja Suomea.

Rikas kieli on kultaa

Kieli liimaa meitä. Se on halua kuulua porukkaan. Minäkin käännän Tampereen murteelle kuin huomaamatta kun puhun manselaisen kanssa, vaikka muuten pidänkin sitä välillä vähän hassuna.

Viestinnässä on tärkeintä, että viesti tavoittaa toivotun vastaanottajan – esimerkiksi mediasta tai yrityksesi sisältä – mahdollisimman hyvin ja toivotulla tavalla ymmärretysti. Siinä rikas kieli auttaa. Ja kun olemme Suomessa, rikas suomi on monesti oiva valinta viestinnän kieleksi.

Eihän suomi yksin riitä tässä nykyajan globaalissa maailmassa, jossa maapallo on kutistunut niin pieneksi, että virtuaalikädet riittävät kaappaamaan koko boltsin syleilyynsä. Mutta koska tänään on suomen ja Mikael Agricolan päivä, halusin puhua suomen puolesta. Valitkaamme aina mahdollisimman vähäkitkainen ja samalla monipuolinen viestinviejä välineeksemme, kun haluamme viestimme perille – töissä ja vapaalla. Joskus se on suomi, joskus se on ruusu. Tällä päivämäärällä vuonna 1557 Mikael Agricola kuoli, mutta elää tänäänkin. Kiitos suomesta, Mikael, se on kaunis.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä. Saksalaisen lääkeyhtiö [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.01.2019

Mitä on luovuus?

Luovuus yhdistetään moneen ammattiin. Itse törmäsin siihen säännöllisesti entisessä ammatissani jalkapalloilijana. Luova pelaaja oli termi, jota viljeltiin taajaan. Toiset sanoivat, että luovuutta ei ole olemassakaan, ainakaan se ei olisi mitään [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.10.2018

Mitä eroa on viestinnällä ja markkinoinnilla?

Kaikki aina kysyy tätä. Kukaan ei osaa vastata. Tai sitten vastataan: ”Eipä niillä taida mitään eroa olla.” ”Joku puhuu markkinoinnista, joku viestinnästä.” ”Kaikki viestintä on markkinointia ja kaikki markkinointi viestintää.” [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää