Näkemyksiä | Blogi 09.04.2019

Onnea, suomi!

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivänä on syytä kirjoittaa blogi Mikael Agricolasta ja suomen kielestä. Valitsin kieleksi suomen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Maailmassa on kieliä noin 6 000, laskentatapa vaikuttaa asiaan. Toiselle murre on rakas lemmikki, toiselle kielen versio, kolmannelle kokonaan toinen kieli. No, se siitä kieli poskessa leikittelystä, on aika mennä asiaan, joka on painava.

Niin, valitsin blogin kieleksi suomen, kuudentuhannen kilpailijan joukosta. Sille on syynsä. On mahdotonta ajatella, että osaisin juoksuttaa ajatukseni kirjoitukseksi yhtä hyvin jollain muulla kuin suomen kielellä. Sillä suomi on äidinkieleni, samoin äitini, ja hänen äitinsä. Ja niin edelleen. Ilmaisuun vaikuttaa niin moni asia. Koettu elämä, yhteistoiminta muiden ihmisten kanssa, presuppositiot eli yhteisesti oletetut lähtökohtaiset asiaintilat, unien näkeminen suomeksi, ajatteleminen suomeksi, puhuminen, lukeminen, elämä suomeksi.

Millä ihmeen ilveellä kääntäisin sen yhtä rikkaasti toiselle kielelle? En millään tietenkään. Kieli on ihmisen peili ja heimonsa myös. Siksi on tärkeää, että Suomessa puhutaan, kirjoitetaan ja luetaan suomea ja että mahdollisimman moni tänne muualtakin tuleva yrittää parhaansa mukaan opetella suomea ja Suomea.

Rikas kieli on kultaa

Kieli liimaa meitä. Se on halua kuulua porukkaan. Minäkin käännän Tampereen murteelle kuin huomaamatta kun puhun manselaisen kanssa, vaikka muuten pidänkin sitä välillä vähän hassuna.

Viestinnässä on tärkeintä, että viesti tavoittaa toivotun vastaanottajan – esimerkiksi mediasta tai yrityksesi sisältä – mahdollisimman hyvin ja toivotulla tavalla ymmärretysti. Siinä rikas kieli auttaa. Ja kun olemme Suomessa, rikas suomi on monesti oiva valinta viestinnän kieleksi.

Eihän suomi yksin riitä tässä nykyajan globaalissa maailmassa, jossa maapallo on kutistunut niin pieneksi, että virtuaalikädet riittävät kaappaamaan koko boltsin syleilyynsä. Mutta koska tänään on suomen ja Mikael Agricolan päivä, halusin puhua suomen puolesta. Valitkaamme aina mahdollisimman vähäkitkainen ja samalla monipuolinen viestinviejä välineeksemme, kun haluamme viestimme perille – töissä ja vapaalla. Joskus se on suomi, joskus se on ruusu. Tällä päivämäärällä vuonna 1557 Mikael Agricola kuoli, mutta elää tänäänkin. Kiitos suomesta, Mikael, se on kaunis.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.06.2020

Tiimihengen anatomia

Tehostamistoimenpiteillä on toisinaan kehno klangi. Yritykset leikkaavat, supistavat ja maksimoivat henkilöstönsä hengiltä tai ainakin henkihieveriin. On tehostamiselle usein aivan täydet perusteensakin. Digitalisaation myötä monet asiat voidaan tehdä toisin kuin ennen. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.04.2020

Onko teidän firmanne viestintäkunnossa?

Aikaisemmassa työssäni jalkapalloilijana ehdin 15 vuodessa nähdä ja kuulla kaikenlaista tarinaa ja tutustua erilaisiin ihmisiin, kulttuureihin ja aikakausiin ympäri maailmaa. Olen aina pitänyt tätä globaalisti suosituinta urheilulajia, jalkapalloa, maailman peilinä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 25.02.2020

Yritys: 2 + 1 tapaa ylittää uutiskynnys mediassa

Mediaviestintä on kuin pallopeli, jossa on selvät säännöt. Media on tuomari, median kuluttaja pelikaveri, jonka kanssa yrityksen on syytä pelata reilun pelin säännöillä. Kusettaakin voi, mutta ei sillä mestaruuksia voiteta. [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 30.06.2020

Tiimihengen anatomia

Tehostamistoimenpiteillä on toisinaan kehno klangi. Yritykset leikkaavat, supistavat ja maksimoivat henkilöstönsä hengiltä tai ainakin henkihieveriin. On tehostamiselle usein aivan täydet perusteensakin. Digitalisaation myötä monet asiat voidaan tehdä toisin kuin ennen. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.04.2020

Onko teidän firmanne viestintäkunnossa?

Aikaisemmassa työssäni jalkapalloilijana ehdin 15 vuodessa nähdä ja kuulla kaikenlaista tarinaa ja tutustua erilaisiin ihmisiin, kulttuureihin ja aikakausiin ympäri maailmaa. Olen aina pitänyt tätä globaalisti suosituinta urheilulajia, jalkapalloa, maailman peilinä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 25.02.2020

Yritys: 2 + 1 tapaa ylittää uutiskynnys mediassa

Mediaviestintä on kuin pallopeli, jossa on selvät säännöt. Media on tuomari, median kuluttaja pelikaveri, jonka kanssa yrityksen on syytä pelata reilun pelin säännöillä. Kusettaakin voi, mutta ei sillä mestaruuksia voiteta. [...] Lue lisää