Näkemyksiä | Blogi 09.04.2019

Onnea, suomi!

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivänä on syytä kirjoittaa blogi Mikael Agricolasta ja suomen kielestä. Valitsin kieleksi suomen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Maailmassa on kieliä noin 6 000, laskentatapa vaikuttaa asiaan. Toiselle murre on rakas lemmikki, toiselle kielen versio, kolmannelle kokonaan toinen kieli. No, se siitä kieli poskessa leikittelystä, on aika mennä asiaan, joka on painava.

Niin, valitsin blogin kieleksi suomen, kuudentuhannen kilpailijan joukosta. Sille on syynsä. On mahdotonta ajatella, että osaisin juoksuttaa ajatukseni kirjoitukseksi yhtä hyvin jollain muulla kuin suomen kielellä. Sillä suomi on äidinkieleni, samoin äitini, ja hänen äitinsä. Ja niin edelleen. Ilmaisuun vaikuttaa niin moni asia. Koettu elämä, yhteistoiminta muiden ihmisten kanssa, presuppositiot eli yhteisesti oletetut lähtökohtaiset asiaintilat, unien näkeminen suomeksi, ajatteleminen suomeksi, puhuminen, lukeminen, elämä suomeksi.

Millä ihmeen ilveellä kääntäisin sen yhtä rikkaasti toiselle kielelle? En millään tietenkään. Kieli on ihmisen peili ja heimonsa myös. Siksi on tärkeää, että Suomessa puhutaan, kirjoitetaan ja luetaan suomea ja että mahdollisimman moni tänne muualtakin tuleva yrittää parhaansa mukaan opetella suomea ja Suomea.

Rikas kieli on kultaa

Kieli liimaa meitä. Se on halua kuulua porukkaan. Minäkin käännän Tampereen murteelle kuin huomaamatta kun puhun manselaisen kanssa, vaikka muuten pidänkin sitä välillä vähän hassuna.

Viestinnässä on tärkeintä, että viesti tavoittaa toivotun vastaanottajan – esimerkiksi mediasta tai yrityksesi sisältä – mahdollisimman hyvin ja toivotulla tavalla ymmärretysti. Siinä rikas kieli auttaa. Ja kun olemme Suomessa, rikas suomi on monesti oiva valinta viestinnän kieleksi.

Eihän suomi yksin riitä tässä nykyajan globaalissa maailmassa, jossa maapallo on kutistunut niin pieneksi, että virtuaalikädet riittävät kaappaamaan koko boltsin syleilyynsä. Mutta koska tänään on suomen ja Mikael Agricolan päivä, halusin puhua suomen puolesta. Valitkaamme aina mahdollisimman vähäkitkainen ja samalla monipuolinen viestinviejä välineeksemme, kun haluamme viestimme perille – töissä ja vapaalla. Joskus se on suomi, joskus se on ruusu. Tällä päivämäärällä vuonna 1557 Mikael Agricola kuoli, mutta elää tänäänkin. Kiitos suomesta, Mikael, se on kaunis.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.09.2019

Voisitko toistaa?

Olen toiston ystävä, työssä ja vapaa-ajalla. Se on lajini myös huumorissa. Sille löytyy muutama harva kannattaja ja huomattavasti enemmän lamaantuneita huokailijoita. Ei siinä mitään. Mutta toisto toimii myös yleisemmällä tasolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä. Saksalaisen lääkeyhtiö [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää