Näkemyksiä | Blogi 09.04.2019

Onnea, suomi!

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivänä on syytä kirjoittaa blogi Mikael Agricolasta ja suomen kielestä. Valitsin kieleksi suomen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Maailmassa on kieliä noin 6 000, laskentatapa vaikuttaa asiaan. Toiselle murre on rakas lemmikki, toiselle kielen versio, kolmannelle kokonaan toinen kieli. No, se siitä kieli poskessa leikittelystä, on aika mennä asiaan, joka on painava.

Niin, valitsin blogin kieleksi suomen, kuudentuhannen kilpailijan joukosta. Sille on syynsä. On mahdotonta ajatella, että osaisin juoksuttaa ajatukseni kirjoitukseksi yhtä hyvin jollain muulla kuin suomen kielellä. Sillä suomi on äidinkieleni, samoin äitini, ja hänen äitinsä. Ja niin edelleen. Ilmaisuun vaikuttaa niin moni asia. Koettu elämä, yhteistoiminta muiden ihmisten kanssa, presuppositiot eli yhteisesti oletetut lähtökohtaiset asiaintilat, unien näkeminen suomeksi, ajatteleminen suomeksi, puhuminen, lukeminen, elämä suomeksi.

Millä ihmeen ilveellä kääntäisin sen yhtä rikkaasti toiselle kielelle? En millään tietenkään. Kieli on ihmisen peili ja heimonsa myös. Siksi on tärkeää, että Suomessa puhutaan, kirjoitetaan ja luetaan suomea ja että mahdollisimman moni tänne muualtakin tuleva yrittää parhaansa mukaan opetella suomea ja Suomea.

Rikas kieli on kultaa

Kieli liimaa meitä. Se on halua kuulua porukkaan. Minäkin käännän Tampereen murteelle kuin huomaamatta kun puhun manselaisen kanssa, vaikka muuten pidänkin sitä välillä vähän hassuna.

Viestinnässä on tärkeintä, että viesti tavoittaa toivotun vastaanottajan – esimerkiksi mediasta tai yrityksesi sisältä – mahdollisimman hyvin ja toivotulla tavalla ymmärretysti. Siinä rikas kieli auttaa. Ja kun olemme Suomessa, rikas suomi on monesti oiva valinta viestinnän kieleksi.

Eihän suomi yksin riitä tässä nykyajan globaalissa maailmassa, jossa maapallo on kutistunut niin pieneksi, että virtuaalikädet riittävät kaappaamaan koko boltsin syleilyynsä. Mutta koska tänään on suomen ja Mikael Agricolan päivä, halusin puhua suomen puolesta. Valitkaamme aina mahdollisimman vähäkitkainen ja samalla monipuolinen viestinviejä välineeksemme, kun haluamme viestimme perille – töissä ja vapaalla. Joskus se on suomi, joskus se on ruusu. Tällä päivämäärällä vuonna 1557 Mikael Agricola kuoli, mutta elää tänäänkin. Kiitos suomesta, Mikael, se on kaunis.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 24.01.2019

Mitä on luovuus?

Luovuus yhdistetään moneen ammattiin. Itse törmäsin siihen säännöllisesti entisessä ammatissani jalkapalloilijana. Luova pelaaja oli termi, jota viljeltiin taajaan. Toiset sanoivat, että luovuutta ei ole olemassakaan, ainakaan se ei olisi mitään [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.10.2018

Mitä eroa on viestinnällä ja markkinoinnilla?

Kaikki aina kysyy tätä. Kukaan ei osaa vastata. Tai sitten vastataan: ”Eipä niillä taida mitään eroa olla.” ”Joku puhuu markkinoinnista, joku viestinnästä.” ”Kaikki viestintä on markkinointia ja kaikki markkinointi viestintää.” [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.04.2019

Hyvä, parempi, brief

Toimeksiannon, tai meillä tutummin briefin, taustalla on aina asiakkaan tarve tai haaste, johon haetaan ratkaisua. Valmiin briefin voi antaa meille kirjallisesti, mutta useimmiten se rakentuu tapaamisessa ja keskustellen asiakkaan kanssa. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.03.2019

Tulokset esiin sisältömarkkinoinnin mittaamisella

Viime viikolla sisältöstrategimme Aino kirjoitti, kuinka sisältö on markkinoinnissa kuningas. Loistavien sisältöjen rinnalle kannattaa tuoda mitattavuus, jotta sisältömarkkinoinnin tuloksellisuus voidaan todentaa ja kehittää omaa toimintaa. Sisältömarkkinoinnin mittaaminen vaihtelee aina tapauskohtaisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa. Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo [...] Lue lisää