Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin selvitettyään tiensä ensimmäistä kertaa jalkapalloilun arvokisoihin, on brändin rakentaminen joukkueen ympärille pitkäjänteistä ja ennen kaikkea suunnitelmallista työtä. Olen itse kuplassa kelluttelun vankkumaton vastustaja. Teksti herättikin itsessäni ajatuksia hyvistä sattumuksista, niiden tuomista nosteista ja niihin reagoimisesta.

Onnistuminen puhaltaa kuplan

Kupla on erinomainen sana kuvaamaan äkillistä sattumusta, joka nostaa jonkin asian hetkeksi kaikkien huulille. Kupla nimittäin täyttyy, kun sinne puhalletaan ilmaa. Kuplan kyky venyä äärimmilleen on myös huikea. Ennen pitkää kupla kuitenkin puhkeaa. Silloin pohjalle tehty työ punnitaan.

Huuhkajien pääsy EM-kisoihin on hyvä esimerkki kuplasta. Koskaan aiemmin ei jalkapalloa ole Suomessa makusteltu näin runsaasti tai positiiviseen sävyyn. Noste on ehdottomasti päällä ja aihe huulilla niin lehtien palstoilla kuin kahvipöydissäkin. Kisapaikka on ennen kaikkea valtava mahdollisuus suomalaiselle jalkapalloilulle kokonaisuudessaan. Hienoa! Lounas on siis katettu? Noja taakse ja drinkki kouraan?
Ei nyt ihan niinkään. Kupla ei nimittäin tarjoa vapaamatkoja, eikä siihen voi tuudittautua.

Jatkuvuus vaatii suunnitelmallisuutta

Jos olet joskus kuullut sanonnan: ”pitää takoa, kun rauta on kuumaa”, niin tämä on juuri sitä. Tuodaanpa aihe jalkapallokentiltä yrityksen markkinointiviestinnän kontekstiin. Esimerkiksi onnistuneella kampanjalla, tai vaikka tuotelanseerauksen täydellisellä ajoituksella saadaan luotua myyntipiikkejä ja hyvää pöhinää brändin ympärille. Yksittäinen kampanja ei kuitenkaan vie ketään kuuhun ja takaisin, vaan sen tulee aina olla osa hyvin suunniteltua laajempaa kokonaisuutta. Markkinoinnissa on tänä päivänä niin paljon mahdollisuuksia, että ilman kunnollista suunnitelmaa sen osia on mahdotonta saada puhumaan yhteistä kieltä. Ilman yhteistä kieltä taas viestistä tulee sekava. Väitän, ettei mikään ala ole nykyään suunnitelmallisen markkinoinnin yläpuolella.

Kun kupla sitten puhkeaa, tulee pohjatöiden olla valmiina. Hedelmälliselle alustalle kuplan sisällöstä kasvaa hyviä tarinoita. Kuivumaan päästetty maaperä saattaa kuplan puhjettua viedä jopa starttiruutua huonompaan tilanteeseen. Asiakkaat eivät nimittäin pidä käyttämättä jätetyistä mahdollisuuksista. Jos saa luotua kuplan, pidä sitä merkkinä työnteon aloittamiselle. Jos olotila käy liian mukavaksi, tietää se usein kehityksen loppumista.

Pari ajatusta ennen suunnittelua

Markkinointisuunnitelmaa emme tässä rupea rakentamaan. Laitan mukaan kuitenkin muutaman ajatuksen, joita on hyvä miettiä valmiiksi ennen kuin aloittaa suunnitelman tekemisen.

  • Missä brändinne on nyt, ja missä haluaisitte sen olevan? Kuinka paljon olette valmiita panostamaan resurssejanne siihen, että saatte markkinoinnin palvelemaan yrityksen tavoitteita mahdollisimman tehokkaasti?
  • On hyvä muistaa, että esite, verkkosivut, some-arvonta, messut, käyntikortti tai asiakaslehti eivät ole markkinointi, vaan sen välineitä. Mitä välineitä markkinointiinne kuuluu ja miten ne tukevat markkinoinnin päämääriä? Aiheuttaako jokin markkinoinnin kanava turhaa työtä, tai olisiko jonkin uuden kanavan tehoa kiinnostava kokeilla.
  • Millaista dataa brändistänne, asiakkaistanne ja toimialastanne teillä on käytössänne, ja minkälaista tietoa on saatavilla? Miten hyödynnätte dataa markkinointinne hyväksi, ja miten sitä voidaan hyödyntää?

Jos jotain näistä ajatuksista ei ole edes sivuttu markkinointianne suunnitellessa, on ehdottoman tärkeää aloittaa niiden pohtiminen jo tänään. Markkinoinnin suunnitteleminen on mahdollista toteuttaa itse, mutta kannattaa muistaa, ettei mikään tule ilmaiseksi. Suunnitteleminen vie aikaa ja asioiden pyörittely saattaa tuntua turhalta, kun voisi tehdä myös ”oikeita töitä”. Voin kuitenkin taata, että hyvin huolellisesti ja analyyttisesti tehty suunnittelutyö kannattaa.

On hyvä myös tietää, että mikäli markkinoinnin strateginen suunnitteleminen tuntuu ylitsepääsemättömältä vyyhdiltä, on aihepiirin tiimoilta saatavissa apua esimerkiksi hyvin varustetusta Näkemystehtaasta.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 17.03.2020

Yhteisöllä on eteenpäin vievä voima

Minulla tulee pian 4 kuukautta täyteen siitä, kun urani Näkemystehtaalla alkoi. Aika on mennyt varsin nopeasti, sillä monipuolisia työtehtäviä on riittänyt ihan urakaksi asti. Välillä on pieni epäuskokin ehtinyt hiipimään [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.01.2020

Yksinkertainen on tehokasta

Nykyään on olemassa valtava määrä erilaisia kanavia, joissa kaikissa on paljon erilaista ja eritasoista tekstisisältöä. Miten tästä massasta pystyy nousemaan esiin ja erottumaan edukseen? Aihe on tietysti yksi tekijä, joka [...] Lue lisää