Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin selvitettyään tiensä ensimmäistä kertaa jalkapalloilun arvokisoihin, on brändin rakentaminen joukkueen ympärille pitkäjänteistä ja ennen kaikkea suunnitelmallista työtä. Olen itse kuplassa kelluttelun vankkumaton vastustaja. Teksti herättikin itsessäni ajatuksia hyvistä sattumuksista, niiden tuomista nosteista ja niihin reagoimisesta.

Onnistuminen puhaltaa kuplan

Kupla on erinomainen sana kuvaamaan äkillistä sattumusta, joka nostaa jonkin asian hetkeksi kaikkien huulille. Kupla nimittäin täyttyy, kun sinne puhalletaan ilmaa. Kuplan kyky venyä äärimmilleen on myös huikea. Ennen pitkää kupla kuitenkin puhkeaa. Silloin pohjalle tehty työ punnitaan.

Huuhkajien pääsy EM-kisoihin on hyvä esimerkki kuplasta. Koskaan aiemmin ei jalkapalloa ole Suomessa makusteltu näin runsaasti tai positiiviseen sävyyn. Noste on ehdottomasti päällä ja aihe huulilla niin lehtien palstoilla kuin kahvipöydissäkin. Kisapaikka on ennen kaikkea valtava mahdollisuus suomalaiselle jalkapalloilulle kokonaisuudessaan. Hienoa! Lounas on siis katettu? Noja taakse ja drinkki kouraan?
Ei nyt ihan niinkään. Kupla ei nimittäin tarjoa vapaamatkoja, eikä siihen voi tuudittautua.

Jatkuvuus vaatii suunnitelmallisuutta

Jos olet joskus kuullut sanonnan: ”pitää takoa, kun rauta on kuumaa”, niin tämä on juuri sitä. Tuodaanpa aihe jalkapallokentiltä yrityksen markkinointiviestinnän kontekstiin. Esimerkiksi onnistuneella kampanjalla, tai vaikka tuotelanseerauksen täydellisellä ajoituksella saadaan luotua myyntipiikkejä ja hyvää pöhinää brändin ympärille. Yksittäinen kampanja ei kuitenkaan vie ketään kuuhun ja takaisin, vaan sen tulee aina olla osa hyvin suunniteltua laajempaa kokonaisuutta. Markkinoinnissa on tänä päivänä niin paljon mahdollisuuksia, että ilman kunnollista suunnitelmaa sen osia on mahdotonta saada puhumaan yhteistä kieltä. Ilman yhteistä kieltä taas viestistä tulee sekava. Väitän, ettei mikään ala ole nykyään suunnitelmallisen markkinoinnin yläpuolella.

Kun kupla sitten puhkeaa, tulee pohjatöiden olla valmiina. Hedelmälliselle alustalle kuplan sisällöstä kasvaa hyviä tarinoita. Kuivumaan päästetty maaperä saattaa kuplan puhjettua viedä jopa starttiruutua huonompaan tilanteeseen. Asiakkaat eivät nimittäin pidä käyttämättä jätetyistä mahdollisuuksista. Jos saa luotua kuplan, pidä sitä merkkinä työnteon aloittamiselle. Jos olotila käy liian mukavaksi, tietää se usein kehityksen loppumista.

Pari ajatusta ennen suunnittelua

Markkinointisuunnitelmaa emme tässä rupea rakentamaan. Laitan mukaan kuitenkin muutaman ajatuksen, joita on hyvä miettiä valmiiksi ennen kuin aloittaa suunnitelman tekemisen.

  • Missä brändinne on nyt, ja missä haluaisitte sen olevan? Kuinka paljon olette valmiita panostamaan resurssejanne siihen, että saatte markkinoinnin palvelemaan yrityksen tavoitteita mahdollisimman tehokkaasti?
  • On hyvä muistaa, että esite, verkkosivut, some-arvonta, messut, käyntikortti tai asiakaslehti eivät ole markkinointi, vaan sen välineitä. Mitä välineitä markkinointiinne kuuluu ja miten ne tukevat markkinoinnin päämääriä? Aiheuttaako jokin markkinoinnin kanava turhaa työtä, tai olisiko jonkin uuden kanavan tehoa kiinnostava kokeilla.
  • Millaista dataa brändistänne, asiakkaistanne ja toimialastanne teillä on käytössänne, ja minkälaista tietoa on saatavilla? Miten hyödynnätte dataa markkinointinne hyväksi, ja miten sitä voidaan hyödyntää?

Jos jotain näistä ajatuksista ei ole edes sivuttu markkinointianne suunnitellessa, on ehdottoman tärkeää aloittaa niiden pohtiminen jo tänään. Markkinoinnin suunnitteleminen on mahdollista toteuttaa itse, mutta kannattaa muistaa, ettei mikään tule ilmaiseksi. Suunnitteleminen vie aikaa ja asioiden pyörittely saattaa tuntua turhalta, kun voisi tehdä myös ”oikeita töitä”. Voin kuitenkin taata, että hyvin huolellisesti ja analyyttisesti tehty suunnittelutyö kannattaa.

On hyvä myös tietää, että mikäli markkinoinnin strateginen suunnitteleminen tuntuu ylitsepääsemättömältä vyyhdiltä, on aihepiirin tiimoilta saatavissa apua esimerkiksi hyvin varustetusta Näkemystehtaasta.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2019

Työnantajamielikuva – ikuinen koeaika?

Koeaika on mahdollisuus sekä työnantajalle että työntekijälle, tutustua toisiinsa ja päättää, ollaanko me hyvä match. Työnantajamielikuva on siitä kiinnostava asia, että sekin on tavallaan tutustumista, mutta sille ei voi määritellä [...] Lue lisää