Näkemyksiä | Blogi 05.03.2020

Palvelumuotoilija näkemyksiä etsimässä

Olen saanut mahdollisuuden päästä näkemään Näkemystehtaan arkea ja aion käyttää tilaisuuden hyväkseni. Täällä työskentelee innostunut ja monipuolinen ammattilaisten joukko, mahdollisuus oppimiseen on siis taattu.

Miksi palvelumuotoilua?

Markkinointi ja viestintä edellyttävät monen asian hallintaa ja osaamista. Markkinoinnin suunnittelu vaatii luovuutta, tietoa ja kuten täällä Näkemystehtaalla sanotaan, näkemystä. Itse tulen muotoilun puolelta ja tarkastelen asioita muotoilun näkökulmasta. Palvelumuotoilu juontaa juurensa teollisesta- ja tuotemuotoilusta. Muotoiluajattelu ja muotoilun prosessi on muuntunut palveluiden kehittämisen työkaluksi. Nykyään puhutaankin paljon palveluistumisesta ja palvelullistamisesta. Seppo Kuula sivuaa aihetta Kauppalehden Vieraskynä -blogissa, vaikka blogikirjoitus on vuodelta 2015, silti siinä on mielestäni hyvin kiteytetty asia, josta riittäisi valtavasti kerrottavaa. Digitalisaatio liittyy vahvasti muutokseen.

Palvelumuotoilussa on monia samanlaisia elementtejä kuin markkinoinnissa, jonka vuoksi monia palvelumuotoilun menetelmiä on luonteva ottaa osaksi esimerkiksi brändistrategian suunnittelua ja etenkin asiakasymmärrystä. Palvelumuotoilun keinoin pyritään pääsemään lähemmäs asiakkaita ja puhutaankin jopa asiakkaan ihon alle menemisestä. Pelkät kyselyt eivät aina riitä tarvittavan asiakasymmärryksen kerryttämiseksi, palvelumuotoilun menetelmät ovat laadullisia ja prosessuaalisia menetelmiä. Asiantuntemukseen kuuluu myös se, milloin palvelumuotoilua tarvitaan, vaikka se onkin erittäin hyvä ajattelu- ja toimintamalli, niin kaikkiin projekteihin sitä ei kuitenkaan tarvitse. Palvelumuotoilun käyttäminen on yhtä pitkäjänteistä, kuin markkinointiviestinnän. Se ei lopu siihen, että kaikki on kerran suunniteltu kuntoon.

Palvelupolku auttaa ymmärtämään

Viestinnän muotoilusta puhutaan paljon. Palvelumuotoilun avulla tehdään näkyväksi asiakkaan kokemus ja asiakkaan läpikäymä matka yrityksen kanssa. Palvelupolku on yksi tapa kerätä tietoa niistä pisteistä, joissa asiakas on tekemisissä yrityksen kanssa. Näitä pisteitä kutsutaan kohtaamispisteiksi. Palvelupolun avulla tehdään näkyväksi se, mitä asiakas kokee ja tuntee. Näin on helpompi huomata hyvät käytännöt ja muuttaa käytäntöjä, jotka eivät toimi, eli johda hyvään asiakaskokemukseen. Palvelumuotoilusta on moneksi ja siinä on valtava määrä erilaisia työkaluja, joita muokataan ja käytetään tapauskohtaisesti. Tärkeintä onkin kartoittaa missä ollaan ja mitä halutaan saavuttaa.

Tässä pieni pintaraapaisu palvelumuotoilun maailmaan. Matkani on alussa, joten blogissa saatan mainita toisenkin kerran jotain palvelumuotoilusta. Pysy kuulolla 😊

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 04.08.2020

Mitäpä jos ei olisi niin kauhea kiire?

Eräänä aurinkoisena lomapäivänä luin Anna Perhon Antisäätäjä-kirjan (Otava, 2017) yhdeltä istumalta. Kansitekstissään kirja antoi minulle lupauksen: minulla ei olisi enää ikinä kiire. Kiinnostuin välittömästi. Vaikka olenkin henkeen ja vereen deadline-ihminen, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.03.2020

Yhteisöllä on eteenpäin vievä voima

Minulla tulee pian 4 kuukautta täyteen siitä, kun urani Näkemystehtaalla alkoi. Aika on mennyt varsin nopeasti, sillä monipuolisia työtehtäviä on riittänyt ihan urakaksi asti. Välillä on pieni epäuskokin ehtinyt hiipimään [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 01.09.2020

Hei B2B-päättäjä, mitä sinun asiakkaasi haluavat?

Olen lähiaikoina törmännyt kirjoituksiin asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden parantamisesta ja sen merkityksestä B2B-puolen yrittäjille. Sivusin aihetta edellisessä blogipostauksessani jo keväällä, mutta nyt haluan syventyä asiaan vielä lisää.  Kirjoituksissa korostuu näkökulma ihmisiin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.05.2020

Asiakasymmärryksestä asiakaskokemukseen

Asiakasymmärrys on palvelumuotoilun kulmakivi, mielestäni sen tulisi olla myös kaiken yritystoiminnan keskeisimpiä asioita. Se on perusta kaikelle tekemiselle ja kehittämiselle. Olen iloinen siitä, että asiakasymmärrykseen kiinnitetään koko ajan enemmän huomiota. [...] Lue lisää