Näkemyksiä | Blogi 05.03.2020

Palvelumuotoilija näkemyksiä etsimässä

Olen saanut mahdollisuuden päästä näkemään Näkemystehtaan arkea ja aion käyttää tilaisuuden hyväkseni. Täällä työskentelee innostunut ja monipuolinen ammattilaisten joukko, mahdollisuus oppimiseen on siis taattu.

Miksi palvelumuotoilua?

Markkinointi ja viestintä edellyttävät monen asian hallintaa ja osaamista. Markkinoinnin suunnittelu vaatii luovuutta, tietoa ja kuten täällä Näkemystehtaalla sanotaan, näkemystä. Itse tulen muotoilun puolelta ja tarkastelen asioita muotoilun näkökulmasta. Palvelumuotoilu juontaa juurensa teollisesta- ja tuotemuotoilusta. Muotoiluajattelu ja muotoilun prosessi on muuntunut palveluiden kehittämisen työkaluksi. Nykyään puhutaankin paljon palveluistumisesta ja palvelullistamisesta. Seppo Kuula sivuaa aihetta Kauppalehden Vieraskynä -blogissa, vaikka blogikirjoitus on vuodelta 2015, silti siinä on mielestäni hyvin kiteytetty asia, josta riittäisi valtavasti kerrottavaa. Digitalisaatio liittyy vahvasti muutokseen.

Palvelumuotoilussa on monia samanlaisia elementtejä kuin markkinoinnissa, jonka vuoksi monia palvelumuotoilun menetelmiä on luonteva ottaa osaksi esimerkiksi brändistrategian suunnittelua ja etenkin asiakasymmärrystä. Palvelumuotoilun keinoin pyritään pääsemään lähemmäs asiakkaita ja puhutaankin jopa asiakkaan ihon alle menemisestä. Pelkät kyselyt eivät aina riitä tarvittavan asiakasymmärryksen kerryttämiseksi, palvelumuotoilun menetelmät ovat laadullisia ja prosessuaalisia menetelmiä. Asiantuntemukseen kuuluu myös se, milloin palvelumuotoilua tarvitaan, vaikka se onkin erittäin hyvä ajattelu- ja toimintamalli, niin kaikkiin projekteihin sitä ei kuitenkaan tarvitse. Palvelumuotoilun käyttäminen on yhtä pitkäjänteistä, kuin markkinointiviestinnän. Se ei lopu siihen, että kaikki on kerran suunniteltu kuntoon.

Palvelupolku auttaa ymmärtämään

Viestinnän muotoilusta puhutaan paljon. Palvelumuotoilun avulla tehdään näkyväksi asiakkaan kokemus ja asiakkaan läpikäymä matka yrityksen kanssa. Palvelupolku on yksi tapa kerätä tietoa niistä pisteistä, joissa asiakas on tekemisissä yrityksen kanssa. Näitä pisteitä kutsutaan kohtaamispisteiksi. Palvelupolun avulla tehdään näkyväksi se, mitä asiakas kokee ja tuntee. Näin on helpompi huomata hyvät käytännöt ja muuttaa käytäntöjä, jotka eivät toimi, eli johda hyvään asiakaskokemukseen. Palvelumuotoilusta on moneksi ja siinä on valtava määrä erilaisia työkaluja, joita muokataan ja käytetään tapauskohtaisesti. Tärkeintä onkin kartoittaa missä ollaan ja mitä halutaan saavuttaa.

Tässä pieni pintaraapaisu palvelumuotoilun maailmaan. Matkani on alussa, joten blogissa saatan mainita toisenkin kerran jotain palvelumuotoilusta. Pysy kuulolla 😊

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta