Näkemyksiä | Blogi 05.03.2020

Palvelumuotoilija näkemyksiä etsimässä

Olen saanut mahdollisuuden päästä näkemään Näkemystehtaan arkea ja aion käyttää tilaisuuden hyväkseni. Täällä työskentelee innostunut ja monipuolinen ammattilaisten joukko, mahdollisuus oppimiseen on siis taattu.

Miksi palvelumuotoilua?

Markkinointi ja viestintä edellyttävät monen asian hallintaa ja osaamista. Markkinoinnin suunnittelu vaatii luovuutta, tietoa ja kuten täällä Näkemystehtaalla sanotaan, näkemystä. Itse tulen muotoilun puolelta ja tarkastelen asioita muotoilun näkökulmasta. Palvelumuotoilu juontaa juurensa teollisesta- ja tuotemuotoilusta. Muotoiluajattelu ja muotoilun prosessi on muuntunut palveluiden kehittämisen työkaluksi. Nykyään puhutaankin paljon palveluistumisesta ja palvelullistamisesta. Seppo Kuula sivuaa aihetta Kauppalehden Vieraskynä -blogissa, vaikka blogikirjoitus on vuodelta 2015, silti siinä on mielestäni hyvin kiteytetty asia, josta riittäisi valtavasti kerrottavaa. Digitalisaatio liittyy vahvasti muutokseen.

Palvelumuotoilussa on monia samanlaisia elementtejä kuin markkinoinnissa, jonka vuoksi monia palvelumuotoilun menetelmiä on luonteva ottaa osaksi esimerkiksi brändistrategian suunnittelua ja etenkin asiakasymmärrystä. Palvelumuotoilun keinoin pyritään pääsemään lähemmäs asiakkaita ja puhutaankin jopa asiakkaan ihon alle menemisestä. Pelkät kyselyt eivät aina riitä tarvittavan asiakasymmärryksen kerryttämiseksi, palvelumuotoilun menetelmät ovat laadullisia ja prosessuaalisia menetelmiä. Asiantuntemukseen kuuluu myös se, milloin palvelumuotoilua tarvitaan, vaikka se onkin erittäin hyvä ajattelu- ja toimintamalli, niin kaikkiin projekteihin sitä ei kuitenkaan tarvitse. Palvelumuotoilun käyttäminen on yhtä pitkäjänteistä, kuin markkinointiviestinnän. Se ei lopu siihen, että kaikki on kerran suunniteltu kuntoon.

Palvelupolku auttaa ymmärtämään

Viestinnän muotoilusta puhutaan paljon. Palvelumuotoilun avulla tehdään näkyväksi asiakkaan kokemus ja asiakkaan läpikäymä matka yrityksen kanssa. Palvelupolku on yksi tapa kerätä tietoa niistä pisteistä, joissa asiakas on tekemisissä yrityksen kanssa. Näitä pisteitä kutsutaan kohtaamispisteiksi. Palvelupolun avulla tehdään näkyväksi se, mitä asiakas kokee ja tuntee. Näin on helpompi huomata hyvät käytännöt ja muuttaa käytäntöjä, jotka eivät toimi, eli johda hyvään asiakaskokemukseen. Palvelumuotoilusta on moneksi ja siinä on valtava määrä erilaisia työkaluja, joita muokataan ja käytetään tapauskohtaisesti. Tärkeintä onkin kartoittaa missä ollaan ja mitä halutaan saavuttaa.

Tässä pieni pintaraapaisu palvelumuotoilun maailmaan. Matkani on alussa, joten blogissa saatan mainita toisenkin kerran jotain palvelumuotoilusta. Pysy kuulolla 😊

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 06.04.2021

Näkemykseni Näkemystehtaasta

Minulla on nyt reilu kaksi viikkoa MBE:llä takana ja ajattelin koota ajatukseni näistä päivistä yhteen ja kertoa millaista työskentely MBE:llä on uuden työntekijän silmin. Tulin vahvistamaan MBE:tä tuloksellisen digitaalisen markkinoinnin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.01.2021

Pienillä muutoksilla kohti terveellisempää työarkea

Pääsimme viime vuonna mukaan asiantuntijatyön työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kehittämishankkeeseen (ATK-hanke). Kun teemme työtämme pääosin aivoilla ajatellen ja pääasiassa istumme tietokoneen ääressä, herätti hankkeeseen osallistuminen paljon ajatuksia tuoden mukanaan monia käyttökelpoisia [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 02.02.2021

Luottamusstrategia, mikä se on?

Luottamus on kriittinen elementti B2B-myynnissä, etenkin kun myydään asiantuntijaratkaisuja. Se ei riitä, että sanotaan olevamme luotettava. Luottamusta tulee rakentaa ja vahvistaa aktiivisesti joka päivä. Luottamusta rakennetaan kahdella tasolla, yritys- ja [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.11.2020

Etänä mutta ei etäinen - työnteon uudet tavat

Viime vuodenvaihteessa siirryimme uudelle vuosikymmenelle. Sen alkumetreillä niskaamme putosi aivan uudenlainen tilanne, joka pakotti meitä pohtimaan uudelleen monia itsestäänselvyytenä pitämiämme asioita.  Me Näkemystehtaalla aloitimme etätyöt heti alkukeväästä, koronapandemian rantauduttua Suomeen. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.09.2020

Hei B2B-päättäjä, mitä sinun asiakkaasi haluavat?

Olen lähiaikoina törmännyt kirjoituksiin asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden parantamisesta ja sen merkityksestä B2B-puolen yrittäjille. Sivusin aihetta edellisessä blogipostauksessani jo keväällä, mutta nyt haluan syventyä asiaan vielä lisää.  Kirjoituksissa korostuu näkökulma ihmisiin [...] Lue lisää