Näkemyksiä | Blogi 15.10.2019

Projektikoordinaattorin toivomuslista

Projektikoordinaattorin toivomuslistassa muutama vinkki, joiden avulla toimenpiteitä päästään suunnittelemaan suoraviivaisesti ja kustannustehokkaasti.

1. Lähetäthän kuvat muussa kuin Word- tai PowerPoint-muodossa.

Emme tee niillä oikeastaan mitään, paitsi, jos olemme tekemässä postimerkkiä. Kyseiset ohjelmat pakkaavat kuvatiedoston sellaiseen muotoon, että sen laatu ja koko eivät riitä hyvänlaatuisen markkinointimateriaalin tekoon. Toimita siis mieluiten kuvien korkearesoluutio-/originaali-versio meille jpg-tiedostomuodossa.

2. Lähetäthän tekstit Word-muodossa.

Virheen mahdollisuus kasvaa, kun tekstiä joudutaan kopioimaan tai uudelleenkirjoittamaan käytettäväksi lopullisessa materiaalissa. Tämä vie aikaa ja se lisää mahdollisesti kustannuksia. Kyrilliset tai muut erikoiskirjaimistot ovat etenkin haastavia. Toimita siis tekstiaineisto mieluiten esimerkiksi Word-muodossa.

3. Toimitathan kommentit kootusti.

Monesti kommentteja saadaan ensin yhdeltä ja sen jälkeen toiselta tai useammaltakin taholta. Jos kommentit ovat jossain määrin ristiriidassa keskenään, meidän on vaikea hahmottaa kenen sana painaa eniten. Tai olemme jo ehtineet tehdä ensimmäisten kommenttien perusteella korjaukset, jonka jälkeen saammekin vielä lisäkommentteja. Tällöin helposti vedoskierrosten määrä kasvaa ja tästä voi aiheutua lisäkustannuksia.

4. Ethän pyydä suunnittelemaan ”joku kiva ehdotus”.

Harvoin ajatukset ja mieltymykset täysin kohtaavat, vaikka olisikin kyse tutusta asiakkuudesta. Vähintäänkin tieto mitä ollaan tekemässä, kenelle ja minkälaiset tavoitteet ovat vaaditaan, jotta saadaan jo heti lähtöön suunniteltua timanttinen luonnos.

5. Ethän pyydä käyttämään jotain kivaa kuvaa netistä tai toimita sellaista käytettäväksi materiaaleissa.

Suurimpaan osaan netistä löytyvistä kuvista liittyy tekijänoikeuksia. Väärinkäytöstä voi aiheutua suuriakin rahallisia korvauksia ja kaikkein pahimmassa tapauksessa luvattoman käytön seurauksena voi olla jopa vankeutta. Varmista siis aina, että käytettävän materiaalin käyttöoikeudet ovat kunnossa.

6. Kommentti ”Ihan kiva. Saisiko tähän kuitenkin jotain muuta” on meille haastava

Kerro selkeämmin, mikä on hyvää, mitä toivotaan lisää tai toisin ja mikä vaan yksinkertaisesti ei toimi. Näin meidän on helpompi tehdä mahdollisimman toimiva jatkotyöstetty versio. Suorat kommentit auttavat meitä myös kehittämään itseämme yhä paremmiksi.

7. Ethän pyydä jotain isoa kokonaisuutta ”heti huomenna”.

Vaikka me nopeisiin ja näyttäviin suorituksiin taivummekin, parhaimpaan lopputulokseen päästään, kun annamme asiantuntijoille hetken aika miettiä ja suunnitella, mikä parhaiten toimii ja tuottaa parhaan mahdollisen lopputuloksen.

8. Jos jokin on mennyt mönkään, ilmoita asiasta heti.

Mieluiten ilmoita asiasta soittamalla, jolloin heti voidaan katsoa, miten tilanne on korjattavissa. Tee lisäksi asiasta ilmoitus vaikka sähköpostilla, jolloin asiasta jää lisäksi kirjallinen dokumentaatio. Nämä ovat myös niitä tilanteita, joista otamme opiksemme.

 

Näillä toivein kohti parempia ja tuloksellisempia projekteja!

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 16.12.2019

Me ollaan asiakkaita kaikki

M-päivän, josta Ainokin juuri kirjoitti, teemana oli tänä vuonna asiakas ja palvelukokemus. Kari Korkiakosken puheenvuorosta jäi mieleen hänen näkemyksensä siitä, että kaksi kolmasosaa asiakaskokemuksesta on tunteita. Itse ilahduin edellisen kerran [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.08.2019

Mitä tehdä, kun löydät itsesi markkinoinnin myrskynsilmästä?

Virhe, vahingossa väärin mennyt tai tehty asia, erehdys. Voi tarkoittaa myös kirjoitusvirhettä, mittavirhettä, ohjelmointivirhettä tai virkavirhettä. Markkinointiviestintä alana on vauhdikas, jossa sattuu ja tapahtuu päivittäin, myös silloin tällöin niitä virheitä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.04.2019

Hyvä, parempi, brief

Toimeksiannon, tai meillä tutummin briefin, taustalla on aina asiakkaan tarve tai haaste, johon haetaan ratkaisua. Valmiin briefin voi antaa meille kirjallisesti, mutta useimmiten se rakentuu tapaamisessa ja keskustellen asiakkaan kanssa. [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 28.01.2020

Yksinkertainen on tehokasta

Nykyään on olemassa valtava määrä erilaisia kanavia, joissa kaikissa on paljon erilaista ja eritasoista tekstisisältöä. Miten tästä massasta pystyy nousemaan esiin ja erottumaan edukseen? Aihe on tietysti yksi tekijä, joka [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.01.2020

Miten kasvattaa verkkosivun liikennettä?

Vuodesta toiseen sama haaste on kärjessä, kun markkinoijilta kysytään suurimpia markkinoinnin haasteita omassa yrityksessään: miten saada lisää liikennettä verkkosivuille ja tuottaa enemmän liidejä. Digitaalisen markkinoinnin ollessa yritysten markkinoinnin keskiössä, näiden [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.01.2020

Elämää Näkemystehtaalla

Minulla on lähes vuosi jo MBE:llä takana ja ajattelin kirjoitella, millaista elo Näkemystehtaalla oikein on tähän mennessä ollut ja minkälaisia eväitä on kasautunut repun pohjalle. Taustastani sen verran, että tulin [...] Lue lisää