Näkemyksiä | Blogi 10.11.2015

Puhelinaddikti hyvällä omallatunnolla

Kuinka monta tuntia päivästä sitä tuleekaan vietettyä matkapuhelin kädessä? Heti aamulla herättyäni selaan Facebookista aamuvirkkujen tilapäivityksiä tai Snapchatista yökukkujien hyvänyöntoivotuksia. Pitkin päivää puhelimen sovelluksista käytössä ovat Snapchat, Instagram, Facebook, WhatsApp, Twitter, sähköposti sekä iltapäivälehtien sovellukset. Arkisin käyttö on painottunut iltaan, viikonloppuna puhelin on lähestulkoon käden jatke.

Mielestäni puhelimen käyttöä paheksutaan liikaa. ’’Laita se puhelin nyt pois’’ – eiku mun pitää nyt vastata tähän Snappiin. Etsin tietoa, opin uutta ja olen mukana ajankohtaisissa asioissa. Koko ajan meitä kuitenkin ohjataan siihen, että pitää harjoittaa viestintätaitoja ja ennen kaikkea tulee olla aktiivinen. Tärkeintä on muistaa myös aidot kohtaamiset jolloin puhelin pitääkin jättää tietyistä tilanteista pois. Ei kukaan halua mennä ”sen puhelinta selaavan tyypin” kanssa minnekään.

Elämä on aina vähän hektistä eikä se aina anna aikaa tarpeeksi kavereiden näkemiseen. Silloin on kiitollinen siitä, että Snapchatin kaltainen apuväline arjen jakamiseen on keksitty. Yksi Snap kestää korkeintaan 10 sekuntia, eikä videota voi juurikaan editoida. Näen Snapchatin aidoimpana mediakanavana mitä käytän. Veikkaisin, että juuri aitoudensa vuoksi se on saavuttamassa kovaa vauhtia tärkeimmän sosiaalisen verkoston asemaa.

Satoja kuvia, tykkäyksiä ja hassuihin kuviin tägäämistä. Instagram tuli vauhdilla ja menin virran mukana käyttäjäksi. Olen hyvinkin kiinnostunut seuraamaan julkisuuden henkilöiden päivän selfieitä, tyylikkäitä valokuvia, hassuja videoita ja meemejä sekä mietelauseita. Täällä en odota näkeväni mitään jäykistelyä. Tänne menen piristymään ja hakemaan inspiraatiota.

Facebookissa minua kiinnostaa lukea seuraamieni mediatalojen jakamia artikkeleita. Jotenkin helppo poimia ne parhaat ’’tärpit’’ sitä kautta, eikä tällöin tarvitse juuri paperilehteä lukea. Facebook on hyvä tiedonlähde kavereiden elämäntapahtumista ja paikallisten yrityksien päivityksistä. Odotan Facebookista löytyvän yrityksistä sen kaikista ajankohtaisimman tiedon.

Kirjauduin Twitteriin vasta hiljattain. Se on hyvä kanava ajatuksien vapaaseen vaihtoon, mutta Suomessa sen käyttö on melko vähäistä. En koe Twitteriä kovin hyödyllisenä, koska sieltä ei ole löytynyt minulle sitä ’’omaa porukkaa’’.

WhatsApp on huippukeksintö. Muistan vanhempien kauhistuksen, kun kotona käydessäni kerroin saaneeni parin tunnin aikana satakunta viestiä. ”Ennen vanhaan noista asioista maksettiin vähän eri verran” kuulin sanottavan. WhatsApissa keskustelu on harvoin virallista ja sisältö onkin tällöin laidasta laitaan.

Kirjoitellessani tätä tekstiä tietokoneella, tärkein työkaluni eli puhelin lepäsi vieressäni. WhatsApp -viestejä tuli kahdeksan, Snappeja yksi, Instagramissa tägäys ja Facebookista tuli muistutus viikonlopun tulevista tapahtumista. Sähköposteja tuli kaksi, joista molemmat olivat uutiskirjeitä. Minulle tämä on ollut tähän mennessä hyvin tavanomainen arkipäivä.

Kirjoittaja on Lahden ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelija, pääaineena opiskeluissaan hänellä on johtaminen ja viestintä. Tällä hetkellä Johanna suorittaa työharjoittelua Mainostoimisto MBE:ssä.

AVAINSANAT: mobiili, Sisältö, some

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 04.08.2020

Mitäpä jos ei olisi niin kauhea kiire?

Eräänä aurinkoisena lomapäivänä luin Anna Perhon Antisäätäjä-kirjan (Otava, 2017) yhdeltä istumalta. Kansitekstissään kirja antoi minulle lupauksen: minulla ei olisi enää ikinä kiire. Kiinnostuin välittömästi. Vaikka olenkin henkeen ja vereen deadline-ihminen, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.07.2020

Joustava työ, uusi normaali?

Kuluvan kevään aikana lähes 60 prosenttia työssäkäyvistä siirtyi etätöihin. Monella työpaikalla otettiinkin vauhdikkaasti uusia toimintatapoja, -malleja ja työkaluja käyttöön. Etenkin asiantuntijatyössä joustavaan työmalliin on työn luonteen vuoksi ollut helpompi siirtyä. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita? Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 23.06.2020

Teot ennen tulosta

Markkinoinnin tuloksellisuus on asia, jota tulee optimoida jatkuvasti. Tuloksellisuuden laskeminen ei ole tähtitiedettä, mutkat suoraksi vedettynä tuotto lasketaan katteesta. Onkin tärkeää pureutua siihen, millä teoilla tulosta tehdään, koska harvoin on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.04.2020

Yrityksen Facebook-sivu hyötykäyttöön

Verkkosivut ovat yksi yrityksen tärkeimmistä myyjistä. Mutta mitä kautta verkkosivuille sitten ohjataan kävijöitä? Yksi hyödyllinen ja monille tuttu kanava tähän tarkoitukseen on Facebook. Tässä blogipostauksessa avaan sivun perustamiseen liittyviä asioita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako [...] Lue lisää