Näkemyksiä | Blogi 10.11.2015

Puhelinaddikti hyvällä omallatunnolla

Kuinka monta tuntia päivästä sitä tuleekaan vietettyä matkapuhelin kädessä? Heti aamulla herättyäni selaan Facebookista aamuvirkkujen tilapäivityksiä tai Snapchatista yökukkujien hyvänyöntoivotuksia. Pitkin päivää puhelimen sovelluksista käytössä ovat Snapchat, Instagram, Facebook, WhatsApp, Twitter, sähköposti sekä iltapäivälehtien sovellukset. Arkisin käyttö on painottunut iltaan, viikonloppuna puhelin on lähestulkoon käden jatke.

Mielestäni puhelimen käyttöä paheksutaan liikaa. ’’Laita se puhelin nyt pois’’ – eiku mun pitää nyt vastata tähän Snappiin. Etsin tietoa, opin uutta ja olen mukana ajankohtaisissa asioissa. Koko ajan meitä kuitenkin ohjataan siihen, että pitää harjoittaa viestintätaitoja ja ennen kaikkea tulee olla aktiivinen. Tärkeintä on muistaa myös aidot kohtaamiset jolloin puhelin pitääkin jättää tietyistä tilanteista pois. Ei kukaan halua mennä ”sen puhelinta selaavan tyypin” kanssa minnekään.

Elämä on aina vähän hektistä eikä se aina anna aikaa tarpeeksi kavereiden näkemiseen. Silloin on kiitollinen siitä, että Snapchatin kaltainen apuväline arjen jakamiseen on keksitty. Yksi Snap kestää korkeintaan 10 sekuntia, eikä videota voi juurikaan editoida. Näen Snapchatin aidoimpana mediakanavana mitä käytän. Veikkaisin, että juuri aitoudensa vuoksi se on saavuttamassa kovaa vauhtia tärkeimmän sosiaalisen verkoston asemaa.

Satoja kuvia, tykkäyksiä ja hassuihin kuviin tägäämistä. Instagram tuli vauhdilla ja menin virran mukana käyttäjäksi. Olen hyvinkin kiinnostunut seuraamaan julkisuuden henkilöiden päivän selfieitä, tyylikkäitä valokuvia, hassuja videoita ja meemejä sekä mietelauseita. Täällä en odota näkeväni mitään jäykistelyä. Tänne menen piristymään ja hakemaan inspiraatiota.

Facebookissa minua kiinnostaa lukea seuraamieni mediatalojen jakamia artikkeleita. Jotenkin helppo poimia ne parhaat ’’tärpit’’ sitä kautta, eikä tällöin tarvitse juuri paperilehteä lukea. Facebook on hyvä tiedonlähde kavereiden elämäntapahtumista ja paikallisten yrityksien päivityksistä. Odotan Facebookista löytyvän yrityksistä sen kaikista ajankohtaisimman tiedon.

Kirjauduin Twitteriin vasta hiljattain. Se on hyvä kanava ajatuksien vapaaseen vaihtoon, mutta Suomessa sen käyttö on melko vähäistä. En koe Twitteriä kovin hyödyllisenä, koska sieltä ei ole löytynyt minulle sitä ’’omaa porukkaa’’.

WhatsApp on huippukeksintö. Muistan vanhempien kauhistuksen, kun kotona käydessäni kerroin saaneeni parin tunnin aikana satakunta viestiä. ”Ennen vanhaan noista asioista maksettiin vähän eri verran” kuulin sanottavan. WhatsApissa keskustelu on harvoin virallista ja sisältö onkin tällöin laidasta laitaan.

Kirjoitellessani tätä tekstiä tietokoneella, tärkein työkaluni eli puhelin lepäsi vieressäni. WhatsApp -viestejä tuli kahdeksan, Snappeja yksi, Instagramissa tägäys ja Facebookista tuli muistutus viikonlopun tulevista tapahtumista. Sähköposteja tuli kaksi, joista molemmat olivat uutiskirjeitä. Minulle tämä on ollut tähän mennessä hyvin tavanomainen arkipäivä.

Kirjoittaja on Lahden ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelija, pääaineena opiskeluissaan hänellä on johtaminen ja viestintä. Tällä hetkellä Johanna suorittaa työharjoittelua Mainostoimisto MBE:ssä.

AVAINSANAT: mobiili, Sisältö, some

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 30.07.2019

Verkkosivujen uudistus – huomioi nämä, kun kilpailutat teknisen toteutuksen

Verkkosivut ovat tärkeä osa yrityksesi digitaalista näkyvyyttä. Tämän vuoksi on tärkeää kiinnittää huomioita siihen, miten ne tehdään. Tein listauksen asioista, mitä ainakin kannattaa ottaa huomioon, kun kilpailutat verkkosivujesi kokonaisvaltaisen uudistamisen teknisen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.05.2019

Iloa ja onnistumisia projekteihin

Ajattelun kanssa, ei koskaan ilman. Se on MBE:llä omaksuttu toimintaa ohjaava ajatus ja se pysyykin helposti mielessä alusta loppuun jokaisessa projektissa. Päiväni MBE:llä koostuvat erilaisten asiakasprojektien hallinnoimisesta, joten näin tärkeänä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää