Näkemyksiä | Blogi 10.11.2015

Puhelinaddikti hyvällä omallatunnolla

Kuinka monta tuntia päivästä sitä tuleekaan vietettyä matkapuhelin kädessä? Heti aamulla herättyäni selaan Facebookista aamuvirkkujen tilapäivityksiä tai Snapchatista yökukkujien hyvänyöntoivotuksia. Pitkin päivää puhelimen sovelluksista käytössä ovat Snapchat, Instagram, Facebook, WhatsApp, Twitter, sähköposti sekä iltapäivälehtien sovellukset. Arkisin käyttö on painottunut iltaan, viikonloppuna puhelin on lähestulkoon käden jatke.

Mielestäni puhelimen käyttöä paheksutaan liikaa. ’’Laita se puhelin nyt pois’’ – eiku mun pitää nyt vastata tähän Snappiin. Etsin tietoa, opin uutta ja olen mukana ajankohtaisissa asioissa. Koko ajan meitä kuitenkin ohjataan siihen, että pitää harjoittaa viestintätaitoja ja ennen kaikkea tulee olla aktiivinen. Tärkeintä on muistaa myös aidot kohtaamiset jolloin puhelin pitääkin jättää tietyistä tilanteista pois. Ei kukaan halua mennä ”sen puhelinta selaavan tyypin” kanssa minnekään.

Elämä on aina vähän hektistä eikä se aina anna aikaa tarpeeksi kavereiden näkemiseen. Silloin on kiitollinen siitä, että Snapchatin kaltainen apuväline arjen jakamiseen on keksitty. Yksi Snap kestää korkeintaan 10 sekuntia, eikä videota voi juurikaan editoida. Näen Snapchatin aidoimpana mediakanavana mitä käytän. Veikkaisin, että juuri aitoudensa vuoksi se on saavuttamassa kovaa vauhtia tärkeimmän sosiaalisen verkoston asemaa.

12191377_10204944833115804_7439141990142003341_o

Satoja kuvia, tykkäyksiä ja hassuihin kuviin tägäämistä. Instagram tuli vauhdilla ja menin virran mukana käyttäjäksi. Olen hyvinkin kiinnostunut seuraamaan julkisuuden henkilöiden päivän selfieitä, tyylikkäitä valokuvia, hassuja videoita ja meemejä sekä mietelauseita. Täällä en odota näkeväni mitään jäykistelyä. Tänne menen piristymään ja hakemaan inspiraatiota.

Facebookissa minua kiinnostaa lukea seuraamieni mediatalojen jakamia artikkeleita. Jotenkin helppo poimia ne parhaat ’’tärpit’’ sitä kautta, eikä tällöin tarvitse juuri paperilehteä lukea. Facebook on hyvä tiedonlähde kavereiden elämäntapahtumista ja paikallisten yrityksien päivityksistä. Odotan Facebookista löytyvän yrityksistä sen kaikista ajankohtaisimman tiedon.

Kirjauduin Twitteriin vasta hiljattain. Se on hyvä kanava ajatuksien vapaaseen vaihtoon, mutta Suomessa sen käyttö on melko vähäistä. En koe Twitteriä kovin hyödyllisenä, koska sieltä ei ole löytynyt minulle sitä ’’omaa porukkaa’’.

WhatsApp on huippukeksintö. Muistan vanhempien kauhistuksen, kun kotona käydessäni kerroin saaneeni parin tunnin aikana satakunta viestiä. ”Ennen vanhaan noista asioista maksettiin vähän eri verran” kuulin sanottavan. WhatsApissa keskustelu on harvoin virallista ja sisältö onkin tällöin laidasta laitaan.

Kirjoitellessani tätä tekstiä tietokoneella, tärkein työkaluni eli puhelin lepäsi vieressäni. WhatsApp -viestejä tuli kahdeksan, Snappeja yksi, Instagramissa tägäys ja Facebookista tuli muistutus viikonlopun tulevista tapahtumista. Sähköposteja tuli kaksi, joista molemmat olivat uutiskirjeitä. Minulle tämä on ollut tähän mennessä hyvin tavanomainen arkipäivä.

Kirjoittaja on Lahden ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelija, pääaineena opiskeluissaan hänellä on johtaminen ja viestintä. Tällä hetkellä Johanna suorittaa työharjoittelua Mainostoimisto MBE:ssä.

AVAINSANAT: mobiili, Sisältö, some

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa. Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.03.2019

Sekä B2B että B2C lähellä sydäntä

Valmistumiseni jälkeen olen päässyt kerryttämään kokemusta sekä B2B- että kuluttajamarkkinoinnin parissa. Tämä on mahdollistanut eturivin paikat molempiin esityksiin. Taustastani sen verran, että urani aukesi suuren kansainvälisen pakkausteollisuuden yrityksen palveluksessa, mikä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.02.2019

Hymy on MBE:llä ykkönen

Mietitäänkö teillä, mitä asiakkaat oikeasti teistä ajattelevat? Miten hyvin esimerkiksi arvonne välittyvät asiakkaille saakka? Usein yrityksillä on jonkinlainen kalpea aavistus, olettamus siitä, mitä asiakkaan mielessä liikkuu. Tarkka tieto voi kuitenkin [...] Lue lisää