Näkemyksiä | Blogi 15.08.2017

Rohkeasti vaan – sukella Insta-mereen!

Instagram nousi ensimmäistä kertaa julkisuuteen puoli vuosikymmentä sitten suosiotaan kasvattavana nuorisosovelluksena selfieiden ja filtereiden myötä. Tänä päivänä Instagram on yksi käytetyimmistä somekanavista, joka on vahvistanut asemansa niin yksityishenkilöiden kuin yritysten käytössä. Mutta mitä hyötyä tästä – joskus turhakkeenakin pidetystä – välineestä voisi olla B2B-yritykselle?

Useat tutkimukset ovat valottaneet Instagramin hyötyjä B2B-markkinoinnissa ja erityisesti brändin persoonallisuuden esiintuomisessa. Nykyaikana yritys ei enää kerro suoraan asiakkailleen, keitä he ovat, vaan kuluttajat kertovat mielikuvien perusteella toisilleen, millainen yritys on. Nyt jos koskaan on siis aika tulla mukaan dialogiin kohderyhmäsi suosimissa kanavissa.

Miksi juuri Instagram?

Instagram on yksi aktiivisimmista somekanavista 700 miljoonalla kuukausittaisella aktiivisella käyttäjällä, joista 8 miljoonaa on yrityskäyttäjiä. Instagram-markkinoinninkin osuus kasvaa vuosi vuodelta. Jos yrityksesi löydetään Instagramin kautta, sivuillasi vietetään jopa kolme kertaa enemmän aikaa kuin, jos sivuillesi olisi klikattu vaikkapa Facebookin kautta. Silti suurin osa yrityksistä panostaa eniten juuri Facebook-markkinointiin.

Kaikki nämä tilastot kertovat paitsi Instragram-läsnäolon tärkeydestä, myös siitä, ettei kyseinen alusta ole lähipäivinä menossa mihinkään. Vaikkei yritysten päämäärä olisikaan aloittaa sponsoiroitujen postausten levittämistä käyttäjille, on tärkeää ymmärtää, miksi palvelussa on hyvä olla. 74 % kuluttajista tekee ostopäätöksen somenäkyvyyden perusteella, ja jopa B2B-yritysten on todettu hyötyvän hyvistä sosiaalisen median tileistä.

Brändit heräävät eloon Instassa

Yhtenäisen somestrategian avulla voit määrittää itse, millaista mielikuvaa Instagram-tilisi rakentaa yrityksestäsi. Voit brändäytyä joko rautaisena ammattilaisena, jonka työnäytteet värittävät kuvasyötettä, tai rentona työpaikkana, jonka työntekijät kuvaavat omaa arkeaan ja brändäävät yritystä paitsi mahdollisille alihankkijoille, myös tuleville työntekijöille. Voit olla myös helposti lähestyttävä, ammattimainen sekoitus näitä molempia.

Jos etsitään uusia tapoja saada yhteys B2B-yhteisöön, ei Instagramia voi markkina-alueena jättää huomiotta. Visuaalisuus, viestisi ja läsnäolosi ovat avaimia brändin aitoon Instagram-läsnäoloon. Jos tuntuu siltä, että yrityksesi ei tarvitse Instagramia, muista, että sosiaalinen media vaikuttaa 75 % B2B-ostajien ostopäätöksiin. Onko yritykselläsi varaa olla olematta Instagramissa?

-Raita

AVAINSANAT: some, sosiaalinen media

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 03.11.2020

Suosituksen voima

”Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta” on varmasti jokaiselle sijoituksia tehneelle tuttu lause. Yhtä lailla voisi todeta, että ”yrityksen menneet projektit eivät ole tae tulevasta.” Kun tutkimme B2B-yrityksissä toimivien ostajien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 25.08.2020

Verkostoissa on voimaa

Someaikana yritysten markkinointiin ja viestintään on noussut kanava, jonka kautta yksilöt toimivat vahvempana äänitorvena kuin monet yritykset: yrityksen työntekijöiden verkostot. Ne ovat tie tuhansien sidosryhmien jäsenien tietoisuuteen. Näin on toki [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.06.2020

LinkedIn-mainonnan targetointi tuottaa tuloksia B2B-yrityksille

LinkedIn-mainonta voi olla yllättävän tuntematon käsite B2B-yrityksissä toimiville. Sen oletetaan olevan kallista tai siihen liitetään muita epäluuloja. Näin sen ei kuitenkaan pitäisi olla, vaan LinkedIn-mainonnan pitäisi olla jokaisen B2B-markkinoijan parhaita [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 31.08.2017

Video herättää brändisi eloon

Videoita tuotetaan tällä hetkellä enemmän kuin koskaan aikaisemmin eikä niiden suosio näytä hiipuvan lähiaikoina. Syy on yksinkertainen: videot ovat erinomainen tapa visualisoida monimutkaista sisältöä ja herättää tunteita. Lisäksi monet sosiaalisen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.11.2015

TET-kokemuksia MBE:ssä

TET-paikkaa miettiessä oli oikeastaan kaksi vaihtoehtoa: lähikauppa tai MBE. Ja voin sanoa olevani ihan onnellinen, että valitsin jälkimmäisen. Viikosta ei olisi välttämättä tullut niin kiva leipähyllyä järjestellessä. Täällä taas olen [...] Lue lisää