Näkemyksiä | Blogi 17.09.2019

Rohkeus on yhtä kuin muutos

Tänä syksynä olen paljon miettinyt rohkeutta. Onko se hulluutta, itsepäisyyttä vai kenties intohimoa? Uhmaa vai visionäärisyyttä?

Päätin sitten lähteä purkamaan rohkeutta atomeiksi. Mitä rohkeus on?

Rohkeus tarvitsee pohjaksi tilanteen tai olotilan, joka on niin sanotusti tavallinen. Se on se mukavuusalue, oma laatikko, jonka sisällä on ihan kivaa. Tämä laatikko ei edistä oppimista tai saa aikaan juurikaan suunnatonta iloa onnistumisesta. Tämän laatikon sisällä onnistuminenkin on tavallista suorittamista. Joidenkin laatikko on isompi kuin toisten, mutta yhtä kaikki se on se oma mukavuusalue.

Samanlaiset laatikot ovat ihmisillä ja yrityksillä. Tai no, ei yrityksiä olisi ilman ihmisiä, joten ihmisten mukavuusalue määrittää myös yritysten rohkeutta.

Rohkeus on siis ainakin uteliaisuutta.

Voisitko tehdä jotain sellaista, jota et yleensä tee? Edes vähän mennä sen maagisen aidan yli ja löytää itsestäsi uusia puolia? Ja ehkäpä huomata, että se oma laatikko kasvoi juuri isommaksi. Jos mikään ei muutu, niin mikään ei muutu. Käytetty fraasi, mutta niin totta. Ei asioita tarvitse tehdä niin kuin on aina tehty. Eivät kilpailijasikaan niin tee, ainakaan ne, jotka ovat olleet tarpeeksi rohkeita tekemään asiat uudella tavalla.

Rohkeus on myös itsevarmuutta.

Kun on vahva pohja, uskaltaa olla aidosti oma itsensä. Jos ajatellaan yrityksiä, niin monesti tuotteet ja palvelut ovat kunnossa ja osaaminen omaa luokkaansa, mutta jostain syystä ei ole kuitenkaan rohkeutta olla ylpeä niistä. Enkä tarkoita nyt ylimielistä ylpeyttä, vaan aitoa ylpeyttä siitä, että voi ja pystyy ratkomaan asiakkaiden haasteita. Miksi rohkeus ei riitä kertomaan siitä? Vai onko se vaatimattomuutta? Voiko vaatimaton olla itsevarma…?

Rohkeus on valintoja.

Rohkea uskaltaa päättää ja olla jotain mieltä. Rohkea tavoittelee parempaa tai jotain suurempaa, oli sitten kyse yrityksen menestyksestä tai omien pelkojen voittamisesta. Se, että uskaltaa tehdä valinnan, jota ei ole aiemmin tehnyt, tietoisen päätöksen ottaa sen vaihtoehdon, jota ei ole aiemmin valinnut, on ehdottomasti rohkeutta. Rohkea on reipas ja seisoo omien valintojensa takana. Rohkeus ei siis tarkoita välttämättä onnistumista, mutta ilman rohkeutta tehdä valintoja, ei tule ainakaan onnistumaan.

Rohkea sietää sen, että kaikki eivät tykkää.

Tämä liittyy vahvasti itsevarmuuteen. Rohkea uskoo itseensä ja visioonsa, ja ymmärtää samalla, että kaikkien ei tarvitse tykätä. Itse asiassa on paljon parempi, jos osa rakastaa ja osa vihaa. Silloin rohkea on saanut herätettyä huomion. Silloin rohkea on tehnyt jotain niin merkityksellistä, johon voi rakastua, johon voi samaistua ja jota halutaan. Tällainen rohkeus erottaa toisistaan niin yritykset kuin ihmisetkin.  Yritysten toiminnassa ja markkinoinnissa tämä on mielestäni yksi tärkeimmistä rohkeuden muodoista. Tämä rohkeus tekee menestyjiä, tuotteita ja palveluja, jotka muistetaan. Ja nimenomaan silloin, kun on se kriittinen ostopäätöksen hetki.

Rohkea ottaa riskejä.

Tämä taitaa olla aika itsestään selvää. Riski voi olla pieni tai suuri, mutta riski se on joka tapauksessa. Ilman riskinottoa muutos ei ole mahdollinen. Ilman riskiä ei voi voittaa. Rohkeuteen liittyy siis aina myös epäonnistumisen mahdollisuus ja ennen kaikkea voimaa kestää se. Rohkeus myös kasvaa riskien ottamisen myötä. Ehkäpä kohta uskallat ottaa loikan suoraan syvään päähän ja huomaat, että siellä ei ollutkaan liian syvää?

Muutos on rohkeutta, rohkeus on muutosta.

Jos kaikki yllä olevat summaa, niin rohkeus on yhtä kuin muutos. Eikö vain? Ei tämä maailma pyöri niin, että kaikki vaan tekee samaa asiaa kuin aina on tehnyt. Eikä niin, ettei joukossa ole sitä, joka ottaa irtioton ja venyttää kaulaansa aina vain korkeammalle. Aina joku rohkea voittaa. Ja se vaatii sen, että tekee jotain toisin.

Mielestäni yksi rohkea tekoni on ollut kehittää idea uuteen tuotteeseemme: Tuloksellisen markkinoinnin Tehostarttiin.  Se oli meille selkeä muutos. Muutos keskittyä olennaiseen eikä olla kaikkea kaikille. Rakentaa yhdessä ideasta toimiva kokonaisuus. Muutos tehdä asioita toisin kuin muut ja näin auttaa asiakkaita entistä parempiin tuloksiin. Mikä on ollut sinun rohkea tekosi?

Minttu

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2019

Työnantajamielikuva – ikuinen koeaika?

Koeaika on mahdollisuus sekä työnantajalle että työntekijälle, tutustua toisiinsa ja päättää, ollaanko me hyvä match. Työnantajamielikuva on siitä kiinnostava asia, että sekin on tavallaan tutustumista, mutta sille ei voi määritellä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.07.2019

B2B-yritysten viisi haastetta markkinoinnissa

Olen viimeisen vuoden aikana tavannut lähemmäs viisikymmentä B2B-yrityksen markkinointipäättäjää. Kaikilla tapaamillani yrityksillä on selkeitä haasteita, joihin he tarvitsevat apua. Perisuomalaisesti usein tuotteita valmistavia yrityksiä vaivaa kipuilu tuotteiden myymisestä asiantuntijaratkaisujen tuottajiksi. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.05.2019

Antti Pohja Näkemystehdas MBE:n osakkaaksi

Näkemystehdas MBE:n omistuspohja on laajentunut. Vuonna 2018 MBE:llä viestintästrategina aloittanut Antti Pohja on nyt yhtiön kolmas osakas. Yrityksen pääomistaja, Merja-Leena Alenius jatkaa hallituksen puheenjohtajana. Yhtiön kolmas omistaja on toimitusjohtaja Minttu [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.12.2019

Onnistumiset eivät korvaa suunnitelmallisuutta markkinoinnissa

Viestintästrategi Antti kirjoitti viime viikolla blogissa omia mietteitään Suomen jalkapallomaajoukkueen brändin muodostumisesta yhdeksi valtakuntamme tämän hetken vahvimmista urheilunimikkeistä. Hän toi tekstissään esille, että vaikka Huuhkajiksi nimetty jalkapallomaajoukkue saikin melkoisen buustin [...] Lue lisää