Näkemyksiä | Blogi 17.09.2019

Rohkeus on yhtä kuin muutos

Tänä syksynä olen paljon miettinyt rohkeutta. Onko se hulluutta, itsepäisyyttä vai kenties intohimoa? Uhmaa vai visionäärisyyttä?

Päätin sitten lähteä purkamaan rohkeutta atomeiksi. Mitä rohkeus on?

Rohkeus tarvitsee pohjaksi tilanteen tai olotilan, joka on niin sanotusti tavallinen. Se on se mukavuusalue, oma laatikko, jonka sisällä on ihan kivaa. Tämä laatikko ei edistä oppimista tai saa aikaan juurikaan suunnatonta iloa onnistumisesta. Tämän laatikon sisällä onnistuminenkin on tavallista suorittamista. Joidenkin laatikko on isompi kuin toisten, mutta yhtä kaikki se on se oma mukavuusalue.

Samanlaiset laatikot ovat ihmisillä ja yrityksillä. Tai no, ei yrityksiä olisi ilman ihmisiä, joten ihmisten mukavuusalue määrittää myös yritysten rohkeutta.

Rohkeus on siis ainakin uteliaisuutta.

Voisitko tehdä jotain sellaista, jota et yleensä tee? Edes vähän mennä sen maagisen aidan yli ja löytää itsestäsi uusia puolia? Ja ehkäpä huomata, että se oma laatikko kasvoi juuri isommaksi. Jos mikään ei muutu, niin mikään ei muutu. Käytetty fraasi, mutta niin totta. Ei asioita tarvitse tehdä niin kuin on aina tehty. Eivät kilpailijasikaan niin tee, ainakaan ne, jotka ovat olleet tarpeeksi rohkeita tekemään asiat uudella tavalla.

Rohkeus on myös itsevarmuutta.

Kun on vahva pohja, uskaltaa olla aidosti oma itsensä. Jos ajatellaan yrityksiä, niin monesti tuotteet ja palvelut ovat kunnossa ja osaaminen omaa luokkaansa, mutta jostain syystä ei ole kuitenkaan rohkeutta olla ylpeä niistä. Enkä tarkoita nyt ylimielistä ylpeyttä, vaan aitoa ylpeyttä siitä, että voi ja pystyy ratkomaan asiakkaiden haasteita. Miksi rohkeus ei riitä kertomaan siitä? Vai onko se vaatimattomuutta? Voiko vaatimaton olla itsevarma…?

Rohkeus on valintoja.

Rohkea uskaltaa päättää ja olla jotain mieltä. Rohkea tavoittelee parempaa tai jotain suurempaa, oli sitten kyse yrityksen menestyksestä tai omien pelkojen voittamisesta. Se, että uskaltaa tehdä valinnan, jota ei ole aiemmin tehnyt, tietoisen päätöksen ottaa sen vaihtoehdon, jota ei ole aiemmin valinnut, on ehdottomasti rohkeutta. Rohkea on reipas ja seisoo omien valintojensa takana. Rohkeus ei siis tarkoita välttämättä onnistumista, mutta ilman rohkeutta tehdä valintoja, ei tule ainakaan onnistumaan.

Rohkea sietää sen, että kaikki eivät tykkää.

Tämä liittyy vahvasti itsevarmuuteen. Rohkea uskoo itseensä ja visioonsa, ja ymmärtää samalla, että kaikkien ei tarvitse tykätä. Itse asiassa on paljon parempi, jos osa rakastaa ja osa vihaa. Silloin rohkea on saanut herätettyä huomion. Silloin rohkea on tehnyt jotain niin merkityksellistä, johon voi rakastua, johon voi samaistua ja jota halutaan. Tällainen rohkeus erottaa toisistaan niin yritykset kuin ihmisetkin.  Yritysten toiminnassa ja markkinoinnissa tämä on mielestäni yksi tärkeimmistä rohkeuden muodoista. Tämä rohkeus tekee menestyjiä, tuotteita ja palveluja, jotka muistetaan. Ja nimenomaan silloin, kun on se kriittinen ostopäätöksen hetki.

Rohkea ottaa riskejä.

Tämä taitaa olla aika itsestään selvää. Riski voi olla pieni tai suuri, mutta riski se on joka tapauksessa. Ilman riskinottoa muutos ei ole mahdollinen. Ilman riskiä ei voi voittaa. Rohkeuteen liittyy siis aina myös epäonnistumisen mahdollisuus ja ennen kaikkea voimaa kestää se. Rohkeus myös kasvaa riskien ottamisen myötä. Ehkäpä kohta uskallat ottaa loikan suoraan syvään päähän ja huomaat, että siellä ei ollutkaan liian syvää?

Muutos on rohkeutta, rohkeus on muutosta.

Jos kaikki yllä olevat summaa, niin rohkeus on yhtä kuin muutos. Eikö vain? Ei tämä maailma pyöri niin, että kaikki vaan tekee samaa asiaa kuin aina on tehnyt. Eikä niin, ettei joukossa ole sitä, joka ottaa irtioton ja venyttää kaulaansa aina vain korkeammalle. Aina joku rohkea voittaa. Ja se vaatii sen, että tekee jotain toisin.

Mielestäni yksi rohkea tekoni on ollut kehittää idea uuteen tuotteeseemme: Tuloksellisen markkinoinnin Tehostarttiin.  Se oli meille selkeä muutos. Muutos keskittyä olennaiseen eikä olla kaikkea kaikille. Rakentaa yhdessä ideasta toimiva kokonaisuus. Muutos tehdä asioita toisin kuin muut ja näin auttaa asiakkaita entistä parempiin tuloksiin. Mikä on ollut sinun rohkea tekosi?

Minttu

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.03.2020

Valokuvat herättävät B2B-yrityksen eloon

Vielä printtimedian aikaan B2B-yritys pärjäsi huomattavasti nykyistä suppeammalla kuvapankilla. Tänä päivänä nettisivut ovat entistä visuaalisempia ja laadukkailla valokuvilla on niissä iso merkitys. Lisäksi uutiset, uutiskirjeet ja blogit sekä erityisesti sosiaalinen [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.02.2020

Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö on edelleen lapsen kengissä erittäin monissa B2B-yrityksissä. Myyjät eivät arvosta markkinointia, ainakaan heidän työtään vauhdittavana toimintona ja markkinointi kokee, että myyjät eivät arvosta heidän panostaan myynnin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2019

Työnantajamielikuva – ikuinen koeaika?

Koeaika on mahdollisuus sekä työnantajalle että työntekijälle, tutustua toisiinsa ja päättää, ollaanko me hyvä match. Työnantajamielikuva on siitä kiinnostava asia, että sekin on tavallaan tutustumista, mutta sille ei voi määritellä [...] Lue lisää