Näkemyksiä | Blogi 07.03.2019

Sekä B2B että B2C lähellä sydäntä

Valmistumiseni jälkeen olen päässyt kerryttämään kokemusta sekä B2B- että kuluttajamarkkinoinnin parissa. Tämä on mahdollistanut eturivin paikat molempiin esityksiin. Taustastani sen verran, että urani aukesi suuren kansainvälisen pakkausteollisuuden yrityksen palveluksessa, mikä oli kokemuksena äärimmäisen opettavainen. Siinä hetkessä olin viimeisiä kursseja vaille valmis KTM, ja uskallan väittää, ettei mikään työkokemus tule olemaan niin opettavainen kuin tämä. Hyppy niin sanottuun syvään päähän ja pääsin tekemään uskomattoman hienoja projekteja, joista kertyi kullanarvoista kokemusta.

Tämän jälkeen siirryin superfoodmaailman paalupaikalle, ja pääsin temmeltämään kuluttajamarkkinoinnin ja päivittäistavarakaupan pariin. Kasvu oli vauhdikasta ja muutokset nopeita. Näiden kahden vuoden aikana opin suunnattoman paljon monikanavaisesta markkinoinnista, brändin hallinnasta, vaikuttajamarkkinoinnista, kampanjoista sekä tuotelanseerauksista ja sisällön, erityisesti äänensävyn, merkityksestä. Löysin myös oman vahvuuteni sisällöntuotannon parista.

Human to human

Kaikista konkreettisin ero B2B- ja B2C-markkinoinnin välillä on nimensä mukaisesti, markkinoidaanko tuotetta tai palvelua yritykselle vai kuluttajalle. Ostoprosessi eroaa näiden kahden välillä merkittävästi, mikä vaikuttaa myös sisältöihin, kanavavalintoihin ja ennen kaikkea strategian tavoitteisiin. Mikä näitä kahta kuitenkin aina yhdistää, on markkinointi ihmiseltä ihmiselle, H2H. Päätöksentekijänä on aina ihminen, oli se sitten perheen äiti tai ostojohtaja. Pidä siis huoli, että tunnet kohderyhmäsi. Ketä he ovat? Miten tavoitat heidät? Mitä he arvostavat?

Kerrotaan yrityksesi tarina yhdessä

Oli kyse kuluttajille tai yrityksille suunnatusta markkinoinnista, voivat markkinoinnin ja viestinnän tavoitteet olla myös hyvin samankaltaisia. Erot ovat ainoastaan toteutuksessa. Kaikille on tuttua, kuinka hyvää tarinaa jää pää kallellaan kuuntelemaan ja uppoutuu sen maailmaan maalaten mielikuvaa värikkäämmäksi sitä mukaan, kun tarina etenee. Hyvä tarina jää mieleen, kuulee mielellään toistekin ja kertoo eteenpäin. Jokaisella on oma tarina. Se on itsestä kiinni, miten, missä ja kenelle haluaa sen kertoa. Laadukas sisältö on tehokas keino jäädä mieleen ja erottua joukosta. Kerrotaan yrityksesi tarina yhdessä.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.06.2019

Kantautuuko brändisi ääni vai onko se jäänyt kurkkuun kiinni?

Ensimmäiset ajatukset äänensävystä ja sen merkityksestä tulee varmasti mieleen omasta arkielämästä. Täytyy olla tiukka ja vaativan uskottava, kun pyytää lasta kertomaan, mihin hän on tällä kertaa piilottanut autosi avaimet. Jälkimmäisestä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää