Näkemyksiä | Blogi 07.03.2019

Sekä B2B että B2C lähellä sydäntä

Valmistumiseni jälkeen olen päässyt kerryttämään kokemusta sekä B2B- että kuluttajamarkkinoinnin parissa. Tämä on mahdollistanut eturivin paikat molempiin esityksiin. Taustastani sen verran, että urani aukesi suuren kansainvälisen pakkausteollisuuden yrityksen palveluksessa, mikä oli kokemuksena äärimmäisen opettavainen. Siinä hetkessä olin viimeisiä kursseja vaille valmis KTM, ja uskallan väittää, ettei mikään työkokemus tule olemaan niin opettavainen kuin tämä. Hyppy niin sanottuun syvään päähän ja pääsin tekemään uskomattoman hienoja projekteja, joista kertyi kullanarvoista kokemusta.

Tämän jälkeen siirryin superfoodmaailman paalupaikalle, ja pääsin temmeltämään kuluttajamarkkinoinnin ja päivittäistavarakaupan pariin. Kasvu oli vauhdikasta ja muutokset nopeita. Näiden kahden vuoden aikana opin suunnattoman paljon monikanavaisesta markkinoinnista, brändin hallinnasta, vaikuttajamarkkinoinnista, kampanjoista sekä tuotelanseerauksista ja sisällön, erityisesti äänensävyn, merkityksestä. Löysin myös oman vahvuuteni sisällöntuotannon parista.

Human to human

Kaikista konkreettisin ero B2B- ja B2C-markkinoinnin välillä on nimensä mukaisesti, markkinoidaanko tuotetta tai palvelua yritykselle vai kuluttajalle. Ostoprosessi eroaa näiden kahden välillä merkittävästi, mikä vaikuttaa myös sisältöihin, kanavavalintoihin ja ennen kaikkea strategian tavoitteisiin. Mikä näitä kahta kuitenkin aina yhdistää, on markkinointi ihmiseltä ihmiselle, H2H. Päätöksentekijänä on aina ihminen, oli se sitten perheen äiti tai ostojohtaja. Pidä siis huoli, että tunnet kohderyhmäsi. Ketä he ovat? Miten tavoitat heidät? Mitä he arvostavat?

Kerrotaan yrityksesi tarina yhdessä

Oli kyse kuluttajille tai yrityksille suunnatusta markkinoinnista, voivat markkinoinnin ja viestinnän tavoitteet olla myös hyvin samankaltaisia. Erot ovat ainoastaan toteutuksessa. Kaikille on tuttua, kuinka hyvää tarinaa jää pää kallellaan kuuntelemaan ja uppoutuu sen maailmaan maalaten mielikuvaa värikkäämmäksi sitä mukaan, kun tarina etenee. Hyvä tarina jää mieleen, kuulee mielellään toistekin ja kertoo eteenpäin. Jokaisella on oma tarina. Se on itsestä kiinni, miten, missä ja kenelle haluaa sen kertoa. Laadukas sisältö on tehokas keino jäädä mieleen ja erottua joukosta. Kerrotaan yrityksesi tarina yhdessä.

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa. Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.02.2019

Hymy on MBE:llä ykkönen

Mietitäänkö teillä, mitä asiakkaat oikeasti teistä ajattelevat? Miten hyvin esimerkiksi arvonne välittyvät asiakkaille saakka? Usein yrityksillä on jonkinlainen kalpea aavistus, olettamus siitä, mitä asiakkaan mielessä liikkuu. Tarkka tieto voi kuitenkin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.02.2019

Materiaalia monissa muodoissa

1:1, 3:2, 4:3, 16:9, vaakaan, pystyyn, neliössä, ympyrässä. Siinä yleisimpiä kuvasuhteita ja muotoja, joita näemme päivittäin sekä videona että stillinä monissa eri medioissa. Katsellessa kavereiden ja brändien kivalta näyttäviä tuotoksia [...] Lue lisää