Näkemyksiä | Blogi 07.03.2019

Sekä B2B että B2C lähellä sydäntä

Valmistumiseni jälkeen olen päässyt kerryttämään kokemusta sekä B2B- että kuluttajamarkkinoinnin parissa. Tämä on mahdollistanut eturivin paikat molempiin esityksiin. Taustastani sen verran, että urani aukesi suuren kansainvälisen pakkausteollisuuden yrityksen palveluksessa, mikä oli kokemuksena äärimmäisen opettavainen. Siinä hetkessä olin viimeisiä kursseja vaille valmis KTM, ja uskallan väittää, ettei mikään työkokemus tule olemaan niin opettavainen kuin tämä. Hyppy niin sanottuun syvään päähän ja pääsin tekemään uskomattoman hienoja projekteja, joista kertyi kullanarvoista kokemusta.

Tämän jälkeen siirryin superfoodmaailman paalupaikalle, ja pääsin temmeltämään kuluttajamarkkinoinnin ja päivittäistavarakaupan pariin. Kasvu oli vauhdikasta ja muutokset nopeita. Näiden kahden vuoden aikana opin suunnattoman paljon monikanavaisesta markkinoinnista, brändin hallinnasta, vaikuttajamarkkinoinnista, kampanjoista sekä tuotelanseerauksista ja sisällön, erityisesti äänensävyn, merkityksestä. Löysin myös oman vahvuuteni sisällöntuotannon parista.

Human to human

Kaikista konkreettisin ero B2B- ja B2C-markkinoinnin välillä on nimensä mukaisesti, markkinoidaanko tuotetta tai palvelua yritykselle vai kuluttajalle. Ostoprosessi eroaa näiden kahden välillä merkittävästi, mikä vaikuttaa myös sisältöihin, kanavavalintoihin ja ennen kaikkea strategian tavoitteisiin. Mikä näitä kahta kuitenkin aina yhdistää, on markkinointi ihmiseltä ihmiselle, H2H. Päätöksentekijänä on aina ihminen, oli se sitten perheen äiti tai ostojohtaja. Pidä siis huoli, että tunnet kohderyhmäsi. Ketä he ovat? Miten tavoitat heidät? Mitä he arvostavat?

Kerrotaan yrityksesi tarina yhdessä

Oli kyse kuluttajille tai yrityksille suunnatusta markkinoinnista, voivat markkinoinnin ja viestinnän tavoitteet olla myös hyvin samankaltaisia. Erot ovat ainoastaan toteutuksessa. Kaikille on tuttua, kuinka hyvää tarinaa jää pää kallellaan kuuntelemaan ja uppoutuu sen maailmaan maalaten mielikuvaa värikkäämmäksi sitä mukaan, kun tarina etenee. Hyvä tarina jää mieleen, kuulee mielellään toistekin ja kertoo eteenpäin. Jokaisella on oma tarina. Se on itsestä kiinni, miten, missä ja kenelle haluaa sen kertoa. Laadukas sisältö on tehokas keino jäädä mieleen ja erottua joukosta. Kerrotaan yrityksesi tarina yhdessä.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.02.2020

Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö on edelleen lapsen kengissä erittäin monissa B2B-yrityksissä. Myyjät eivät arvosta markkinointia, ainakaan heidän työtään vauhdittavana toimintona ja markkinointi kokee, että myyjät eivät arvosta heidän panostaan myynnin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.02.2020

Aitous toimii aina

Vuosikymmen vaihtui, tuli uudet ja uusvanhat trendit. 20-luvun koristeellisuus art decon ja kultaisten kuosien muodossa, mustan eri sävyt sekä klassinen sininen ovat nyt in. Hetkellistä huumaa jotta voit olla pian [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 13.01.2020

Elämää Näkemystehtaalla

Minulla on lähes vuosi jo MBE:llä takana ja ajattelin kirjoitella, millaista elo Näkemystehtaalla oikein on tähän mennessä ollut ja minkälaisia eväitä on kasautunut repun pohjalle. Taustastani sen verran, että tulin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää