Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, on kyse ihmisten välisestä kanssakäymisestä. Ja ihmissuhteet perustuvat aina enemmän tai vähemmän luottamukseen, yleensä enemmän.
Koska luottamus on ollut hot topic, aloin pohtimaan miten luottamus ilmenee minun työssäni sisällöntuottajana.

Luottamus auttaa ylittämään asiakkaan odotukset

Työyhteisömme sisäinen luottamus on todella keskeistä asiakastyössä onnistumisen kannalta ja se korostuu varsinkin nyt poikkeusaikoina, kun emme työskentele samalla toimistolla. Tarve tekstisisällölle tulee usein osana kokonaisuutta, johon saattaa lisäksi kuulua esimerkiksi data-analytiikkaa, siihen pohjautuvaa markkinoinnin suunnittelua ja optimointia, graafista suunnittelua sekä vaikka valo- tai videokuvauksia. Näiden kaikkien osasten pitää hengittää yhteen ja tekijöiden tulee voida luottaa siihen, että hommat tapahtuvat aikataulussa.
Projektien kokonaisuutta hallitsee usein yksi henkilö. Hänellä tulee olla langat käsissään ja hänen tulee voida luottaa tiimiinsä ja asioiden etenemiseen. Tai jos työsuoritteet eivät jostain syystä toteudu aikataulussa, niin hänen tulee olla tietoinen myös siitä. Hyvä työyhteisön sisäinen luottamus heijastuu suoraan  asiakkaan odotusten täyttymiseen ja ylittymiseen.

Asiakas luottaa siihen, että asioita tapahtuu

Myös sisällöntuottajan ja asiakkaan välillä vallitseva luottamus on oleellista, kuten asiakassuhteissa yleensä. Työtä tehdään usein hyvin itsenäisesti ja asiakkaan tulee voida tukeutua tekijän ammattitaitoon ja tahtotilaan tuottaa hänen liiketoimintaansa edistävää sisältöä sovitussa aikataulussa. Sisällöntuottajan taas pitää voida luottaa siihen, että asiakas toimittaa sisällöntuotantoa varten tarvittavat pohjamateriaalit tai antaa haastattelut sovitussa aikataulussa. Keskinäinen luottamus vapauttaa molempien resursseja omaan tekemiseen parhaalla mahdollisella tavalla, kun epävarmuus ei syö aikaa tai energiaa.

Siltoja asiakkaan ja hänen asiakkaansa välille

Työyhteisön toiminta henkii luottamusta asiakkaalle ja luottamussuhde asiakkaan kanssa tuo varmuutta siitä, että homma toimii ja asiat etenevät. Yhden tärkeän ulottuvuuden luottamukseen sisällöntuotannossa tuo se, että myös asiakas haluaa rakentaa luottamusta omaan asiakkaaseensa. Se on lopulta se lopputuote, jota halutaan ja jolla sisällöntuotannon onnistumista mitataan.
Keinot luottamuksen rakentamiseen sisällöillä ovat moninaiset. Referenssit ja kumppanuustarinat on varsin suoraviivainen tapa rakentaa luottamusta, kun voit osoittaa, että homma on jo aiemmin toiminut muiden kanssa. Myös blogit ja erilaiset oppaat ovat tärkeitä keinoja asiakkaan auttamiseen ja luottamuksen rakentamiseen. Kaiken pohjalla on tietysti yrityksen tarina, joka kertoo asiakkaalle oleellista tietoa, jolla voit erottua kilpailijoistasi: miksi teet sitä, mitä teet?
Tarina on omiaan pohjustamaan myös yrityksen tapaa viestiä ja keskustella. Parhaimmillaan yrityksen nimissä tapahtuva viestintä on yhtenäistä ja tunnistettavaa. Se tekee yrityksestä inhimillisemmän, ja sitä myötä helpommin lähestyttävän ja luottamusta herättävän.

Jokaisella yrityksellä varmasti on tarina ja jokainen tarina myös on kertomisen arvoinen. Minulta kysytään usein, millaisia sisältöjä yrityksen kannattaisi tehdä?  Lähtökohtaisesti en koe, että yksittäisillä sisällöillä olisi kovinkaan suurta merkitystä, vaan kyse on ennen kaikkea niiden muodostamasta kokonaisuudesta. Kaiken tekemisesti tulee tukea tarinaasi ja tarinasi tulee tukea tekemistäsi.
Asiakkaan luottamuksen saavuttamiseksi on hyvä kirkastaa ja selkiyttää oma tarina ensin itselle, ja aloittaa sitten tavoitteellinen tarinankerronta vaikkapa markkinointisuunnitelman avustuksella.

Muutama vinkki, joiden avulla voit rakentaa luottamusta asiakkaaseesi sisältöjen keinoin:

Kerro tarinaasi

Tarinat eivät koskaan mene pois muodista. Palveluistasi tai tuotteistasi kiinnostunut asiakas luultavasti jo tietää mitä teet. Kerro sen sijaan miksi ja minkä arvojen ajamana teet mitä teet. Tarina ei pääty, vaan se kasvaa ja kehittyy.

Puhu omalla äänelläsi, mutta asiakkaasi kielellä

Viesti tunnistettavalla ja yrityksesi kuuloisella äänensävyllä, mutta kielellä, jollaista myös asiakkaasi ymmärtää.

Kerro onnistumisistasi

Referenssitekstit eivät ole ohimenevä trendi. Asiakas haluaa kuulla, että myös joku muu on saanut onnistumisia palveluidesi tai tuotteidesi avulla.

Kerro myös epäonnistumisistasi

Täydellistä ei ole olemassakaan, joten ei kannata esittää, ettet sinä tekisi virheitä. Epäonnistumisissa ei tule kieriskellä, mutta niistä voi kertoa rakentavasti ja kasvutarinoina.

Auta asiakastasi

Tarjoa apuasi ja neuvojasi vilpittömästi jo ennen kuin asiakas osaa sitä pyytää. Näin hän tarttuu käteesi todennäköisemmin sitten, kun avulle todella on tarvetta.

 

Senni kirjoitti jokin aika sitten blogiimme tekstin, jossa hän vertaili markkinoinnin ulkoistamisen ja itse tekemisen plussia ja miinuksia. Se on asia, joka kannattaa miettiä huolella ja pohtia, riittävätkö resurssisi käsitellä markkinointiasi kokonaisuutena, vai kannattaako homma ulkoistaa muiden tehtäväksi. Jos pohdintasi tuloksena päädyt jälkimmäiseen, niin ota yhteyttä. Puhalletaan tarinaasi uutta sielua.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 14.10.2021

Voittavan markkinointistrategian laatiminen

Suunnittelupalavereita vai tuloksellista tekemistä? Meistä jokainen varmasti ottaisi konkreettiset tulokset palavereissa istumisen sijaan. Voidaanko asetettuihin tavoitteisiin päästä ilman huolellista ja laadukasta pohjatyötä?  Markkinointistrategiat B2B-yrityksille tai markkinointisuunnitelmat eivät ole sanahelinää tai yli-innokkaan markkinointipäällikön pröystäilyä. Nyt puhumme siitä, että miten, missä ja milloin saavutamme asiakkaamme kaikista [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.09.2021

B2B-markkinointi: 5 tärkeintä asiaa

B2B-markkinoinnin tärkein tehtävä on rakentaa tunnettuutta ja hyvä pohja luottamuksen syntymiselle potentiaalisen asiakkaan ja myyjän välille. Näin myynti voi keskittyä omaan tehtäväänsä ja saada parhaat onnistumisen edellytykset. Ensimmäisenä ei kuitenkaan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.08.2021

Viestinnästä kriisiviestintään – Case Christian Eriksen

Tämä viestintäblogi on muhinut sisälläni koko kesän. Se ilmestyy nyt, koska sain sattumalta Miska Savolaiselta sähköpostia ja tämän kuvan, joka saa tunteet pintaan vielä pari kuukautta tapahtuneesta. Miska kohteliaasti kysyi, [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 14.09.2021

Rakkauden ammattilaiset

Klikkiotsikosta huolimatta tämä blogiteksti ei pureudu syvemmin rakkauteen ammattina, vaan ennemminkin ammattirakkauteen. Kun teet asioita ”rakkaudesta lajiin”, näkyy se taatusti myös siinä, miten muut tekemisesi ja lopputuotoksesi näkevät. Itseasiassa intohimo [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.06.2021

Ympäristövastuullisuus tulee, oletko valmis?

Joko teidän yrityksessänne ollaan ympäristövastuullisia? Olisi ehkä syytä olla, tai ainakin kannattaisi jo omata suunnitelmat hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Jos tässä globaalin koronapandemian myllerryksessä on sattunut unohtumaan, niin meillähän leijuu ilmassa myös [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.01.2021

Täydellisyys on utopia, jota kohti kannattaa kulkea

Suhtaudun musiikin kuuntelemiseen melkoisen vakavasti, enkä missään nimessä profiloidu kaikkiruokaiseksi ”radionova-jannuksi”. Altistan itseni siis hyvin harvoin radioiden soittolistoille. Vuodenvaihteen reissuilta palatessani koitui osakseni kuitenkin hyvin pitkä ajomatka ja päätin tehdä [...] Lue lisää