Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa.

Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo olemassa olevat asiakkaat sekä tavoittaa ja vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat. Mikä tärkeintä, hyvä sisältö vahvistaa yrityksen brändiä. Sisältömarkkinointiin panostaminen on fiksua, sillä merkittävä osa B2B-ostajistakin etsii verkosta tietoa ennen lopullista ostopäätöstä.

Hyvät sisällöt näkyvät liikevaihdossa

Sisällön tekemisessä onnistutaan, kun on perusta kunnossa ja tunnetaan kohderyhmä tarkasti ja tehdään sisältöjä yrityksen liiketoiminnan ytimestä.

Laadukas sisältö on yksi tärkein tekijä, joka saa ihmiset sitoutumaan brändiin. Sitoutuneista asiakkaista muodostuu brändin ympärille yhteisöjä, jotka haluavat osallistua. Näillä yhteisöillä on suora yhteys liiketoiminnan kasvattamiseen.

Myös brändimielikuvan kannalta sitoutuneet yhteisöt ovat kullanarvoisia: ne puolustavat brändiä esimerkiksi somekohun sattuessa. Ajattele vaikka suosikkivaatemerkkiäsi, käyttämääsi puhelinta, kenkiä, kotikaupunkiasi, tai suosikkiravintolaasi… Saattaisit ehkä itsekin nousta puolustamaan suosikkiasi kohussa.

Suunnitelmallisesti ja tavoitteiden mukaan tehtynä sisällöt tukevat nettisivuilla kävijäpolkua. Laadukas sisältö tarkoittaa myös laadukkaita kävijöitä. Siis niitä, jotka ovat yrityksen liiketoimintaa ajatellen kaikkein tärkeimpiä. Siksi rohkenen väittää, että sisältöjen ja myynnin välillä on suora yhteys ja vaikutus näkyy suoraan liikevaihdossa.

Sisällöillä luot lisäarvoa seuraajillesi

Asiantuntijuus kasvaa, kun uskaltaa olla äänessä ja näyttää rohkeasti suuntaa. Asiantuntijan kannattaa siis julkaista sisältöjä, jotka tekevät tästä alansa tiukimman asiantuntijan, vievät toimialaa eteenpäin, ja joilla on selkeitä hyötyjä asiakkaille. Kun ottaa rohkeasti kantaa, puheenaiheet resonoivat kauas. Hyvä sisältö kestää myös aikaa eli esimerkiksi blogipostauksia voi huoletta jakaa useammassa kanavassa tai nostaa uudelleen esille, jos asia nousee pinnalle.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että sosiaalisen median virrassa yritys on ihminen, yksi ystävä muiden joukossa. Sisältö ei siksi saa keskeyttää saumatonta kokemusta sosiaalisessa mediassa eli yrityksen tuottama sisältö ei saa olla liian hyökkäävää. Sosiaalisessa mediassa studiokuva on helposti samalla lähtöviivalla hetkessä otetun kuvan kanssa: Aitous on somessa selvä valttikortti. Aitouden lisäksi huumori vetoaa, mutta huumori on myös taitolaji.

Tyhjiä tykkäyksiä ei kannata jahdata, mutta aitoa vuorovaikutusta kannattaa hakea. ROR eli return on relationship on tässä tärkeä. Eli mitä yritys saa vastineeksi tykkäyksistä: ovatko seuraajat esimerkiksi sitoutuneita ja puhuvatko he brändin puolesta.

Myynti <3 markkinointi

Sisällöntuotanto on myynti- ja markkinointikoneiston kiihkeästi sykkivä sydän. Sisällöstä saa parhaat tehot irti, kun se suunnitellaan yhdessä yrityksen eri yksiköiden kanssa. Sisältökokeiluja kannattaa pilotoida rohkeasti ja muistaa mitata tuloksia.

Millaisilla sisällöillä myynti lisääntyy? Millaiset sisällöt puhuttavat? On tärkeää avata tulokset kaikille osapuolille – myös meillä sisällöntekijöillä on opittavaa sisältöjen toimivuudesta ja tavoitteiden toteutumisesta.

Sisällöt kerryttävät dataa

Yrityksen kannattaa antaa eri kanaviensa tukea toisiaan ja kuljettaa asiakasta kanavasta toiseen. Datan avulla voidaan seurata, millaista reittiä asiakas kulkee. Esimerkiksi erilaiset tarjoukset ja kampanjat auttavat jäljittämään, miten asiakas liikkuu brändin viitoittamalla tiellä.

Ostettuun mediaan verrattuna oman median data on yhtenäisempää. Tämä data on vain yrityksen omassa käytössä, joten sitä voidaan käyttää ketterämmin. Huolellinen data-analyysi auttaa selvittämään, millaiset sisällöt johtavat ostamiseen, ja tarvittaessa päästään personoimaan sekä sisältöjä että niiden jakelua.

Sisältömarkkinoinnin tuloksien mittaaminen ja todentaminen kertovat, missä ollaan onnistuttu ja mitä kannattaa kehittää. Mutta kaikesta tästä kertoo Jaakkomme lisää myöhemmin, stay tuned.

Sitä ennen nappaat sisältömarkkinointioppaastamme hyviä vinkkejä tiukassa paketissa.

Päivitys: Kurkkaa Jaakon blogi sisältömarkkinoinnin mittaamisesta nyt!

AVAINSANAT: Sisältö, Sisältömarkkinointi, data

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.08.2019

Some antaa markkinoinnille vauhtia

Olin keväällä kahden päivän ajan kouluttamassa pien- ja mikroyrittäjiä some- ja sisältöasioissa. Kumpaankin koulutussettiini kuului sekä yleisemmän tason tietoisku että varsinainen valmennus. Paljon asiaa tiiviissä paketissa ja aivan upea koulutettavien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.05.2019

On Facebook-arvonnan aika, Facebook-arvontalaulu raikaa!

Teemme usein asiakkaidemme kanssa esimerkiksi Facebook-arvontoja. Tehtävänämme on huolehtia, että arvonta tavoittaa mahdollisimman hyvän joukon ihmisiä ja arvonnat sujuvat sutjakkaasti sekä kaikkien sääntöjen mukaisesti. Niitä muuten riittääkin, joten kokosimme niistä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.08.2019

Mitä tehdä, kun löydät itsesi markkinoinnin myrskynsilmästä?

Virhe, vahingossa väärin mennyt tai tehty asia, erehdys. Voi tarkoittaa myös kirjoitusvirhettä, mittavirhettä, ohjelmointivirhettä tai virkavirhettä. Markkinointiviestintä alana on vauhdikas, jossa sattuu ja tapahtuu päivittäin, myös silloin tällöin niitä virheitä [...] Lue lisää