Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa.

Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo olemassa olevat asiakkaat sekä tavoittaa ja vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat. Mikä tärkeintä, hyvä sisältö vahvistaa yrityksen brändiä. Sisältömarkkinointiin panostaminen on fiksua, sillä merkittävä osa B2B-ostajistakin etsii verkosta tietoa ennen lopullista ostopäätöstä.

Hyvät sisällöt näkyvät liikevaihdossa

Sisällön tekemisessä onnistutaan, kun on perusta kunnossa ja tunnetaan kohderyhmä tarkasti ja tehdään sisältöjä yrityksen liiketoiminnan ytimestä.

Laadukas sisältö on yksi tärkein tekijä, joka saa ihmiset sitoutumaan brändiin. Sitoutuneista asiakkaista muodostuu brändin ympärille yhteisöjä, jotka haluavat osallistua. Näillä yhteisöillä on suora yhteys liiketoiminnan kasvattamiseen.

Myös brändimielikuvan kannalta sitoutuneet yhteisöt ovat kullanarvoisia: ne puolustavat brändiä esimerkiksi somekohun sattuessa. Ajattele vaikka suosikkivaatemerkkiäsi, käyttämääsi puhelinta, kenkiä, kotikaupunkiasi, tai suosikkiravintolaasi… Saattaisit ehkä itsekin nousta puolustamaan suosikkiasi kohussa.

Suunnitelmallisesti ja tavoitteiden mukaan tehtynä sisällöt tukevat nettisivuilla kävijäpolkua. Laadukas sisältö tarkoittaa myös laadukkaita kävijöitä. Siis niitä, jotka ovat yrityksen liiketoimintaa ajatellen kaikkein tärkeimpiä. Siksi rohkenen väittää, että sisältöjen ja myynnin välillä on suora yhteys ja vaikutus näkyy suoraan liikevaihdossa.

Sisällöillä luot lisäarvoa seuraajillesi

Asiantuntijuus kasvaa, kun uskaltaa olla äänessä ja näyttää rohkeasti suuntaa. Asiantuntijan kannattaa siis julkaista sisältöjä, jotka tekevät tästä alansa tiukimman asiantuntijan, vievät toimialaa eteenpäin, ja joilla on selkeitä hyötyjä asiakkaille. Kun ottaa rohkeasti kantaa, puheenaiheet resonoivat kauas. Hyvä sisältö kestää myös aikaa eli esimerkiksi blogipostauksia voi huoletta jakaa useammassa kanavassa tai nostaa uudelleen esille, jos asia nousee pinnalle.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että sosiaalisen median virrassa yritys on ihminen, yksi ystävä muiden joukossa. Sisältö ei siksi saa keskeyttää saumatonta kokemusta sosiaalisessa mediassa eli yrityksen tuottama sisältö ei saa olla liian hyökkäävää. Sosiaalisessa mediassa studiokuva on helposti samalla lähtöviivalla hetkessä otetun kuvan kanssa: Aitous on somessa selvä valttikortti. Aitouden lisäksi huumori vetoaa, mutta huumori on myös taitolaji.

Tyhjiä tykkäyksiä ei kannata jahdata, mutta aitoa vuorovaikutusta kannattaa hakea. ROR eli return on relationship on tässä tärkeä. Eli mitä yritys saa vastineeksi tykkäyksistä: ovatko seuraajat esimerkiksi sitoutuneita ja puhuvatko he brändin puolesta.

Myynti <3 markkinointi

Sisällöntuotanto on myynti- ja markkinointikoneiston kiihkeästi sykkivä sydän. Sisällöstä saa parhaat tehot irti, kun se suunnitellaan yhdessä yrityksen eri yksiköiden kanssa. Sisältökokeiluja kannattaa pilotoida rohkeasti ja muistaa mitata tuloksia.

Millaisilla sisällöillä myynti lisääntyy? Millaiset sisällöt puhuttavat? On tärkeää avata tulokset kaikille osapuolille – myös meillä sisällöntekijöillä on opittavaa sisältöjen toimivuudesta ja tavoitteiden toteutumisesta.

Sisällöt kerryttävät dataa

Yrityksen kannattaa antaa eri kanaviensa tukea toisiaan ja kuljettaa asiakasta kanavasta toiseen. Datan avulla voidaan seurata, millaista reittiä asiakas kulkee. Esimerkiksi erilaiset tarjoukset ja kampanjat auttavat jäljittämään, miten asiakas liikkuu brändin viitoittamalla tiellä.

Ostettuun mediaan verrattuna oman median data on yhtenäisempää. Tämä data on vain yrityksen omassa käytössä, joten sitä voidaan käyttää ketterämmin. Huolellinen data-analyysi auttaa selvittämään, millaiset sisällöt johtavat ostamiseen, ja tarvittaessa päästään personoimaan sekä sisältöjä että niiden jakelua.

Sisältömarkkinoinnin tuloksien mittaaminen ja todentaminen kertovat, missä ollaan onnistuttu ja mitä kannattaa kehittää. Mutta kaikesta tästä kertoo Jaakkomme lisää myöhemmin, stay tuned.

Sitä ennen nappaat sisältömarkkinointioppaastamme hyviä vinkkejä tiukassa paketissa.

Päivitys: Kurkkaa Jaakon blogi sisältömarkkinoinnin mittaamisesta nyt!

AVAINSANAT: Sisältö, Sisältömarkkinointi, data

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.06.2020

Teot ennen tulosta

Markkinoinnin tuloksellisuus on asia, jota tulee optimoida jatkuvasti. Tuloksellisuuden laskeminen ei ole tähtitiedettä, mutkat suoraksi vedettynä tuotto lasketaan katteesta. Onkin tärkeää pureutua siihen, millä teoilla tulosta tehdään, koska harvoin on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.04.2020

Moderni markkinointi on merkityksellistä

Mitä on moderni markkinointi? Tätä kysytään meiltä usein. Monille markkinoinnin ammattilaisille termi kuulostaa jo kulutetulta, mutta kun asiakkaitamme kuuntelee, se ei ole sitä. Päinvastoin. Moni ehkä jo hahmottaa, että sillä [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 04.08.2020

Mitäpä jos ei olisi niin kauhea kiire?

Eräänä aurinkoisena lomapäivänä luin Anna Perhon Antisäätäjä-kirjan (Otava, 2017) yhdeltä istumalta. Kansitekstissään kirja antoi minulle lupauksen: minulla ei olisi enää ikinä kiire. Kiinnostuin välittömästi. Vaikka olenkin henkeen ja vereen deadline-ihminen, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.03.2020

Mukava on uusi musta

Muutama viikko sitten osallistuin CMADFI-tilaisuuteen. Tämän kirjainjonon alkuosa tulee sanoista Community Manager Appreciation Day ja FI puolestaan viittaa tietysti Suomeen. Kyseessä on yhteisömanagerien suomalainen verkostoitumistapahtuma, joka järjestetään vuosittain tammikuun viimeisenä [...] Lue lisää