Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa.

Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo olemassa olevat asiakkaat sekä tavoittaa ja vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat. Mikä tärkeintä, hyvä sisältö vahvistaa yrityksen brändiä. Sisältömarkkinointiin panostaminen on fiksua, sillä merkittävä osa B2B-ostajistakin etsii verkosta tietoa ennen lopullista ostopäätöstä.

Hyvät sisällöt näkyvät liikevaihdossa

Sisällön tekemisessä onnistutaan, kun on perusta kunnossa ja tunnetaan kohderyhmä tarkasti ja tehdään sisältöjä yrityksen liiketoiminnan ytimestä.

Laadukas sisältö on yksi tärkein tekijä, joka saa ihmiset sitoutumaan brändiin. Sitoutuneista asiakkaista muodostuu brändin ympärille yhteisöjä, jotka haluavat osallistua. Näillä yhteisöillä on suora yhteys liiketoiminnan kasvattamiseen.

Myös brändimielikuvan kannalta sitoutuneet yhteisöt ovat kullanarvoisia: ne puolustavat brändiä esimerkiksi somekohun sattuessa. Ajattele vaikka suosikkivaatemerkkiäsi, käyttämääsi puhelinta, kenkiä, kotikaupunkiasi, tai suosikkiravintolaasi… Saattaisit ehkä itsekin nousta puolustamaan suosikkiasi kohussa.

Suunnitelmallisesti ja tavoitteiden mukaan tehtynä sisällöt tukevat nettisivuilla kävijäpolkua. Laadukas sisältö tarkoittaa myös laadukkaita kävijöitä. Siis niitä, jotka ovat yrityksen liiketoimintaa ajatellen kaikkein tärkeimpiä. Siksi rohkenen väittää, että sisältöjen ja myynnin välillä on suora yhteys ja vaikutus näkyy suoraan liikevaihdossa.

Sisällöillä luot lisäarvoa seuraajillesi

Asiantuntijuus kasvaa, kun uskaltaa olla äänessä ja näyttää rohkeasti suuntaa. Asiantuntijan kannattaa siis julkaista sisältöjä, jotka tekevät tästä alansa tiukimman asiantuntijan, vievät toimialaa eteenpäin, ja joilla on selkeitä hyötyjä asiakkaille. Kun ottaa rohkeasti kantaa, puheenaiheet resonoivat kauas. Hyvä sisältö kestää myös aikaa eli esimerkiksi blogipostauksia voi huoletta jakaa useammassa kanavassa tai nostaa uudelleen esille, jos asia nousee pinnalle.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että sosiaalisen median virrassa yritys on ihminen, yksi ystävä muiden joukossa. Sisältö ei siksi saa keskeyttää saumatonta kokemusta sosiaalisessa mediassa eli yrityksen tuottama sisältö ei saa olla liian hyökkäävää. Sosiaalisessa mediassa studiokuva on helposti samalla lähtöviivalla hetkessä otetun kuvan kanssa: Aitous on somessa selvä valttikortti. Aitouden lisäksi huumori vetoaa, mutta huumori on myös taitolaji.

Tyhjiä tykkäyksiä ei kannata jahdata, mutta aitoa vuorovaikutusta kannattaa hakea. ROR eli return on relationship on tässä tärkeä. Eli mitä yritys saa vastineeksi tykkäyksistä: ovatko seuraajat esimerkiksi sitoutuneita ja puhuvatko he brändin puolesta.

Myynti <3 markkinointi

Sisällöntuotanto on myynti- ja markkinointikoneiston kiihkeästi sykkivä sydän. Sisällöstä saa parhaat tehot irti, kun se suunnitellaan yhdessä yrityksen eri yksiköiden kanssa. Sisältökokeiluja kannattaa pilotoida rohkeasti ja muistaa mitata tuloksia.

Millaisilla sisällöillä myynti lisääntyy? Millaiset sisällöt puhuttavat? On tärkeää avata tulokset kaikille osapuolille – myös meillä sisällöntekijöillä on opittavaa sisältöjen toimivuudesta ja tavoitteiden toteutumisesta.

Sisällöt kerryttävät dataa

Yrityksen kannattaa antaa eri kanaviensa tukea toisiaan ja kuljettaa asiakasta kanavasta toiseen. Datan avulla voidaan seurata, millaista reittiä asiakas kulkee. Esimerkiksi erilaiset tarjoukset ja kampanjat auttavat jäljittämään, miten asiakas liikkuu brändin viitoittamalla tiellä.

Ostettuun mediaan verrattuna oman median data on yhtenäisempää. Tämä data on vain yrityksen omassa käytössä, joten sitä voidaan käyttää ketterämmin. Huolellinen data-analyysi auttaa selvittämään, millaiset sisällöt johtavat ostamiseen, ja tarvittaessa päästään personoimaan sekä sisältöjä että niiden jakelua.

Sisältömarkkinoinnin tuloksien mittaaminen ja todentaminen kertovat, missä ollaan onnistuttu ja mitä kannattaa kehittää. Mutta kaikesta tästä kertoo Jaakkomme lisää myöhemmin, stay tuned.

Sitä ennen nappaat sisältömarkkinointioppaastamme hyviä vinkkejä tiukassa paketissa.

Päivitys: Kurkkaa Jaakon blogi sisältömarkkinoinnin mittaamisesta nyt!

AVAINSANAT: Sisältö, Sisältömarkkinointi, data

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 27.02.2019

Hymy on MBE:llä ykkönen

Mietitäänkö teillä, mitä asiakkaat oikeasti teistä ajattelevat? Miten hyvin esimerkiksi arvonne välittyvät asiakkaille saakka? Usein yrityksillä on jonkinlainen kalpea aavistus, olettamus siitä, mitä asiakkaan mielessä liikkuu. Tarkka tieto voi kuitenkin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2019

Olemme nyt virallisesti Näkemystehdas MBE

Mistä MBE on lyhenne? Tämä voisi aivan hyvin olla kysymyksenä lahtelaisteemaisessa pubivisassa. Annan nyt tässä pienen etumatkan mahdollisille kisaajille: Vastaus on Mainostoimisto Business Express, ja siitä kaikki sai alkunsa yli [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.12.2018

Unohda työntekijälähettiläs

Kannustan usein asiakkaitani tuomaan omat asiantuntijansa esiin. Logon takaa huuteleva yritys XYZ kiinnostaa vain harvalukuista fanijoukkoa, kun taas työstään aidosti innostunut ihminen on kiehtova. Mutta miten sen asiantuntijan saa ääneen? [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.04.2019

Hyvä, parempi, brief

Toimeksiannon, tai meillä tutummin briefin, taustalla on aina asiakkaan tarve tai haaste, johon haetaan ratkaisua. Valmiin briefin voi antaa meille kirjallisesti, mutta useimmiten se rakentuu tapaamisessa ja keskustellen asiakkaan kanssa. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.04.2019

Onnea, suomi!

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivänä on syytä kirjoittaa blogi Mikael Agricolasta ja suomen kielestä. Valitsin kieleksi suomen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Maailmassa on kieliä noin 6 000, laskentatapa vaikuttaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.03.2019

Tulokset esiin sisältömarkkinoinnin mittaamisella

Viime viikolla sisältöstrategimme Aino kirjoitti, kuinka sisältö on markkinoinnissa kuningas. Loistavien sisältöjen rinnalle kannattaa tuoda mitattavuus, jotta sisältömarkkinoinnin tuloksellisuus voidaan todentaa ja kehittää omaa toimintaa. Sisältömarkkinoinnin mittaaminen vaihtelee aina tapauskohtaisesti, [...] Lue lisää