Suomalainen Slush on kasvanut vain muutamassa vuodessa yhdeksi maailman merkittävimmistä kasvuyritystapahtumista. Marraskuussa koko maailma kokoontui Helsinkiin: tapahtumaan saapui 15.000 osallistujaa lähes sadasta maasta. Osallistujien joukossa oli yli 3.000 startup-yrittäjän lisäksi maailman menestyneimpien teknologiayritysten johtajia, pääomasijoittajia ja arvostetuimpien medioiden toimittajia kaikilta maailman mantereilta.
1. Tapahtuma
Kun pimeään ja sateiseen (joskaan ei loskaiseen: Lush=Loska) luodaan tapahtuma, jossa on 15.000 kävijää ympäri maapallon, voidaan sanoa pienoisesta ihmeestä. Slush on hieno mahdollisuus monille startup-yrityksille, sijoittajille, medialle, yrityksille ja rekrytoitaville. Slush on suorastaan maineteko, jota Suomi tarvitsee.
2. Lukuja
Slushiin osallistui 1.700 rekisteröitynyttä Startup-yritystä, demoalueella esiintyi 200 yritystä. Oli 100 yrityksen pitching-kilpailu. Oli sijoittajia, puhujia, yli 200 pörssiyrityksen johtajat, suurimmat kansainväliset teknologiayritykset, Aasian nousevat teknologiajätit ja suuryritysten sisäiset startup-kiihdyttämöt.
3. Ohjelma
Teemakohtaiset lavaohjelmat käsittivät ohjelmaa neljällä lavalla kahden päivän ajan. Ohjelman teemat käsittelivät mm. terveydenhuollon, koulutuksen, vihreän teknologian, teollisuuden ja median tulevaisuutta.
Puhujia oli jatkuvana virtana ja sijoittaja-alueella oli n.100 pöytää jatkuvasti bookattuina sijoittajien ja startuppien välisiin neuvotteluihin.
”MATKA PIILAAKSOSTA TÄNNE KESTÄÄ 20 TUNTIA, MUTTA ON EHDOTTOMASTI SEN ARVOINEN.”
Rich Wong, Accel, yksi maailman arvostetuimmista sijoittajista
4. Oheisohjelma
Helsingissä oli tarjolla Slushin oheisohjelmaa päätapahtuman ympärille. Oli seminaaria ja kohtaamisia, juhlia, discoa ja jatkoja kaupungin sykkeessä. Suhteita ja verkostoja luotiin 24h.
5. Kansainvälisyys
Slush on huippukansainvälinen tapahtuma. Kaikki ideat ovat sovellettavissa eri puolille maailmaa joko suoraan, skaalattavina tai paikallisesti jalostettuina. Slushia ei vaivaa nurkkakuntaisuus eikä rohkeuden puute.
6. Intohimoa, uskoa, yrittäjyyttä – sitä kaikkea on Slush.
Tällä hetkellä suurin osa uusista työpaikoista syntyy kasvuyrityksiin. Siksi Suomeen tarvitaan tuhansia uusia yrittäjiä, jotka luovat maamme vaurauden seuraavien vuosikymmenten aikana.
”MIKÄÄN EI OLE LYHYESSÄ AJASSA MUUTTANUT MAAILMANKATSOMUSTANI NIIN PALJON KUIN PÄIVÄ SLUSH-TAPAHTUMASSA. ”
Reijo Karhinen, OP-Ryhmän pääjohtaja
7. Kahvi
Slushin pisimmät jonot kertyivät kahvitarjoilun ympärille. Espressokoneet toimivat hitaasti, aivan liian hitaasti, mutta ne toimivat ja kahvi oli hyvää. Tai oikeastaan, se oli loistavaa.
Lähteet: www.slush.org.
Kirjoittaja edusti Slush 2015:ssa MBE:n tytäryritys FUTURE DIALOG:ia, jonka tehtävänä on helpottaa kuluttajien, brändien ja yhteisöjen vuorovaikutusta moderneilla ratkaisuilla.
AVAINSANAT: Ihmiset, Intohimo, johtaminen, bisnes, näkemys, innostus, asenne, Brändi, slush