Näkemyksiä | Blogi 24.04.2017

Me ollaan somelaisia kaikki

Mitä me suomalaiset tehdään 4,5 tuntia viikossa?

Ollaan somessa.

Näin kertoo Mainostoimisto Vizeumin viime vuonna toteuttama tutkimus. Samaista asiaa käsiteltiin isosti myös Helsingin Sanomissa sunnuntaina.Jutussa todettiin Facebookin muuttaneen meitä ihmisinä. Oikeassa elämässä rooleja on monia, tapamme toimia riippuu yleisöstä ja kontekstista. Somessa olemme sekalaisen yleisön edessä, joka voi tehdä vuorovaikutuksesta joillekin haastavaa. Miten täällä pitää olla? Mistä täällä voi tai saa puhua?

Suosikkeina vanhat tutut

DNAn vuosittaisen Digitaalinen Elämäntapa – tutkimuksen mukaan sosiaalisen median palveluista käytetään eniten Youtubea, Facebookia ja WhatsAppia. Ja somessa viihtyy myös vanhempi sukupolvi. Sosiaalisen median käyttö on kasvanut eniten yli 45–54 –vuotiaiden keskuudessa. Myös pikaviestinsovellukset, kuten WhatsApp, ovat yleistyneet nopeasti. Vizeumin tutkimus tietää kertoa, että 17 % yli 65 –vuotiaista Whatsappaa. Eli yhä useammat mummot ja papat saa nykyisin kiinni videopuheluiden välityksellä.

Millainen on sinun verkkojalanjälkesi?

Päivitettyjä tilastoja ja vuositason vertailuja suomalaisten somekäytöksestä saataneen taas kesän kynnyksellä. Uusimpia ns. lyhyen aikavälin lukuja löytää Harto Pönkän koosteesta. Snapchatin suosio etenkin nuorison keskuudessa on kasvanut huimat 40 %. Palvelua käyttää tällä hetkellä noin vajaa puolisen miljoonaa suomalaista. Hesarin artikkelissa pohditaan, josko nuorison mieltymys Snäppäämiseen liittyy siihen, että se ei jätä käyttäjästään jälkiä. Eli snäpit katoavat 24 h päästä. Facebookiin muodostuu käyttäjähistoria, jota voi jokainen meistä tutkia Facebookin oman toimintalokin kautta.

Sosiaalinen media koskee meitä kaikkia, myös yrityksiä

Eli tutkimustulokset kertovat ja tukevat sitä tosiasiaa, että somessa on kaikki – äidit, mummot ja B2B päättäjät. Tosin moni B2B-toimija kokee, että heidän kohderyhmää ei tavoiteta somessa.  Tosiasia kuitenkin on, että verkkonäkyvyys ja –löydettävyys paranevat, mitä useammassa kanavassa viestejä kerrotaan.

Nimittäin etsivä löytää – joko suoraan yrityksen nimellä tai yleisellä haulla. Jos tavoittelet tunnettuutta, niin löydettävyys paranee, jos kanavia on muitakin kuin verkkosivut. Oman asiakaskyselymme perusteella verkkonäkyvyys oli selkeästi asia, johon B2B-asiakkaamme keskittyvät tänä vuonna. Sosiaalisen median käyttöönotto mietitytti vielä syksyllä monia – ehkäpä tänä vuonna näemme vihdoin rohkeita esimerkkejä B2B puolen sosiaalisen median läsnäolosta.

Tärkeintä yritysten sosiaalisen median tekemisessä on selkeät yhteiset pelisäännöt ja johdon tuki.

Jos tarvitset apua sosiaalisen median strategian rakentamisessa tai käytännön sometekemisessä, ole yhteydessä!

Verkossa tavataan!

Virpi.

AVAINSANAT: viestintä, some, sosiaalinen media, Digitalisaatio

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 02.01.2018

Näkemyksiä vuodelle 2018

Älä juokse ainoastaan trendien perässä, vaan varmista myös vuonna 2018, että pohja ja suunnitelmallisuus ovat kunnossa. Sillä me Näkemystehtaalla uskomme, että tavoitteellinen ja suunnitelmallinen markkinointi kasvattaa myyntiä, ja hyvä perusta [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.09.2017

Herätä tunteita - jää mieleen

Olen Rosa Brander, MBE:n vasta-aloittanut työharjoittelija. Olen liiketalouden opiskelija. Ensimmäisen puolitoista vuotta opiskelin Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa, tästä syksystä alkaen opintojani suoritan Lahden ammattikorkeakoulussa. Opintoni painottuvat mainontaan ja markkinointiin, erityiskiinnostuksena ja syvemmän [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.05.2017

Vinkit Digibrunssilta!

Jo perinteeksi muodostunut Verkkoaseman Digibrunssi rantautui Lahteen tiistaina 23.5.2017, yhteistyössä Verkkoasema, Mainostoimisto MBE ja Leadfeeder. Kuulimme kaiken digimarkkinoinnin suunnittelusta ja mittaamisesta, sisältömarkkinoinnin tarpeellisuudesta sekä siitä, miten kerätä talteen parhaat liidit [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 17.09.2019

Rohkeus on yhtä kuin muutos

Tänä syksynä olen paljon miettinyt rohkeutta. Onko se hulluutta, itsepäisyyttä vai kenties intohimoa? Uhmaa vai visionäärisyyttä? Päätin sitten lähteä purkamaan rohkeutta atomeiksi. Mitä rohkeus on? Rohkeus tarvitsee pohjaksi tilanteen tai [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää