Näkemyksiä | Blogi 28.12.2021

Sydänemojista Pauli Hanhiniemeen

Vuoristoradan viimeinen ylösalaisin oleva mutka, kiljun ja en tiedä uskallanko pitää silmiä auki. Mahanpohjasta kouraisee, silleen jännästi ja taas tekee mieli kiljua. Juna pysähtyy, selvisin. Ja niin selvisivät kaikki muutkin. Toisia naurattaa, toiset ovat hieman vakavampia, joku haluaa uuden kierroksen ja toinen haluaa vaihtaa välillä possujunaan. Mutta kaikki ovat onnellisia siitä, että tässä hetkessä ollaan yhdessä, yhdessä me selviämme mistä vain.  

Voittoja, tappioita ja onnenkyyneleitä 

Minua pyydettiin kirjoittamaan mitä jäi mieleen vuodesta 2021 ja mitä sellaista siinä oli, jota otetaan mukaan myös ensi vuoteen. Yritän karistaa mielestäni vain viimeisen vauhtimutkan, mitä kaikkea matka onkaan pitänyt sisällään?  

Tunteita ilosta suuttumukseen, yhteisiä isoja ja pieniä onnistumisia, voittoja, tappioita. Päällimmäisenä on kuitenkin kiitollisuus. Kaikkien kokemusten myötä olemme hitsautuneet entistä tiiviimmäksi porukaksi, jota yhdistää asenne, aitous ja tahto auttaa asiakkaitamme menestymään.  

Ihan vuoden viimeisinä viikkoina pidetyssä Näkemyspajassa asiakas ei keskeyttänyt ideoitamme puhumalla, vaan reagoimalla Teamsin sydän-emojilla. Kertoi sitten myöhemmin, että hän ei halua muuttaa yhtään mitään, se oli täydellistä. Ja varovasti vielä kysyi, että saako hän kopioida yhden tietyn tekstin omakseen?  

Mun olisi tehnyt mieli itkeä ilosta ja onnesta. Juuri tämän takia me ollaan olemassa, halutaan ylittää asiakkaan odotukset ja auttaa. Niin ja tottakai asiakas sai kopioida tekstin itselleen, hänellehän se oli tehtykin.  

Se onkin tosi tärkeää, että saa palautetta työstään. Niin oman porukan sisällä kuin asiakkailtakin. Aina ei voi onnistua lentelevien sydämien arvoisesti, mutta silloinkin palaute on tärkeää. Vain niin voi kehittyä.   

Tulee mieleen Pauli Hanhiniemen biisi Muutkin mokaa. Se on jotenkin tosi lohdullinen, kukaan ei ole täydellinen. Mutta jos ei yritä, niin ei voi oppia, saatika onnistua. Olenkin kannustanut porukkaa kokeilemaan ja kolkuttelemaan sen oman mukavuusalueen rajoja. Jos joku ei toimi, niin sitten tehdään jotain muuta. Moka on lahja, kuten joku on joskus sanonut. Ja lahja juuri siksi, että silloin tapahtuu kehitystä. 

Ja mitä sitten otetaan tästä mukaan vuoteen 2022? 

Kaikki tunteet ja kokemukset! Työmme on herättää tunteita, joten me tarvitsemme niitä itsekin. Ihan koko skaalalla. Mutta miten tunteet liittyvät B2B-markkinointiin ja myyntiin? Hämmästyttävän paljon, itse asiassa. B2B-asiantuntijamarkkinoinnissa ihmiset myyvät ihmisille ja usein on kyse myös mielellään pitkäaikaisesta kumppanuudesta. Tutulta, mukavalta asiantuntijalta on vaivatonta ostaa ja kyllä se fiilis monesti ratkaisee, kenen kanssa halutaan tehdä yhteistyötä.  

Mietin vielä, että mikä on asiakkaan tuloksellisen markkinoinnin onnistumisen kannalta tärkeintä? Se ei ole mitään uutta, mutta ei mene koskaan pois muodista. Se on markkinoinnin perustan kuntoon laittaminen. Eihän sitä vuoristorataakaan voi rakentaa niin että siinä on pelkkiä jyrkkiä mutkia ja nousuja. Kyllä se tarvitsee vahvat rakenteet, jotka pitävät sen kasassa. Kannattaakin hillitä itsensä, kun haluaisi hypätä suoraan vaan vauhdikkaisiin kaarteisiin. Silloin kyyti voi olla jotain ihan muuta kuin tavoittelit.  

Perustan kuntoon laittaminen pidetään siis ehdottomasti mielessä ensi vuonnakin! Ilahtuneena olen kyllä huomioinut, että tänä vuonna perustan kuntoon laittamista on pidetty ehkäpä tärkeämpänä kuin aiemmin. Siitä tulikin mieleeni, otetaanko vielä yksi uusi kierros vai vaihdetaanko hurrikaaniin? Perusta kun on loistavasti rakennettu, niin päästään varmasti perille ensi vuonnakin.  

Minttu 

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.01.2022

MBE:n tiimi vahvistui – Tervetuloa Nenna ja Laura!

Saimme iloksemme vastaanottaa tammikuun alussa joukkoomme Nenna Lehtosen sekä Laura Virtasen. Nenna ja Laura vahvistavat tiimiämme seuraavan viiden kuukauden mittaisen harjoittelujakson ajan. Nennalta saamme lisäkäsiä projektikoordinointiin ja Laura puolestaan vahvistaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 25.11.2021

Markkinoinnin kehittäminen – oikeilla kysymyksillä tuloksiin

Oletko kuullut sanottavan “Markkinoinnin kehittäminen vahvistaa yrityksen kilpailuetua”? Kyseinen fraasi pitää kyllä täysin paikkansa, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Mitä tehdään ja miksi?  Kehittää on sanana hyvin laaja ja jopa hieman raskaasti latautunut. Voimme kehittää niin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.09.2021

Rakkauden ammattilaiset

Klikkiotsikosta huolimatta tämä blogiteksti ei pureudu syvemmin rakkauteen ammattina, vaan ennemminkin ammattirakkauteen. Kun teet asioita ”rakkaudesta lajiin”, näkyy se taatusti myös siinä, miten muut tekemisesi ja lopputuotoksesi näkevät. Itseasiassa intohimo [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.09.2021

B2B-markkinointi: 5 tärkeintä asiaa

B2B-markkinoinnin tärkein tehtävä on rakentaa tunnettuutta ja hyvä pohja luottamuksen syntymiselle potentiaalisen asiakkaan ja myyjän välille. Näin myynti voi keskittyä omaan tehtäväänsä ja saada parhaat onnistumisen edellytykset. Ensimmäisenä ei kuitenkaan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.05.2021

Menesty rakentamalla luottamusta kahdella tasolla

B2B-asiantuntijaratkaisujen myynnissä tähdätään usein kumppanuuteen. Kumppanuus on syvä ja kestävä suhde asiakkaiden kanssa. Ostamisen ja myymisen sijaan kumppanuus on lisäarvon tuottamista, joka tarvitsee toimiakseen molemminpuolista luottamusta. Vaikka puhutaan yritysten välisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää