Näkemyksiä | Blogi 11.01.2023

Tämä ratkaisee kaikki B2B-markkinoinnin haasteesi

Yksi ihme, yksi yksittäinen toimenpide, joka ratkaisee kaikki markkinointiin liittyvät haasteet. Tämä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Ja sitä se onkin. Silti se kuulostaa niin hyvältä, että moni siihen sortuu.

Google Ads-, Facebook- tai LinkedIn-kampanja, laadukkaiden tapaamisten sopiminen, social selling, sähköposti- tai bannerikampanja, hakukoneoptimointi, asiantuntijasisällöt… you name it! Ainakin näiden osalta olen viimeisen kuukauden aikana nähnyt markkinointiviestejä, joissa vain juuri tämä toimenpide on paras ja kannattaa valita se ja unohtaa muut.

Hyi! Sanon minä. Se on ihan huijausta, että mikään yksittäinen toimenpide ratkaisisi B2B-yrityksen markkinoinnin tekemisen, ainakaan tuloksellisesti. Ainahan se on kiinnostavaa, että pääsee itse mahdollisimman helpolla – yksi kyllä myyjälle ja homma on hoidossa bannerilla. Se on kuitenkin fakta, että B2B-markkinointi on enemmänkin prosessi kuin yksittäinen projekti tai kampanja. Markkinointi myös tarvitsee resursseja, omia tai ulkoistettuja tai sopivan kombon molemmista. Ja kyllä, markkinointi on myös investointi.

Hauska läppä, tai sitten ei

Yksi hauska läppä vielä tähän alkuun. Tai no, ei se markkinoinnista vastaavan mielestä ollut yhtään hauska. Keskustelimme yrityksen tavoitteista ja sen kautta markkinoinnin tavoitteista. Tavoitteisiin pääsemiseen liittyi olennaisesti mm. brändin kirkastaminen ja ydinviestin uudelleen määrittely. Mutta arvatkaas mitä? Omistajat eivät olleet valmiita investoimaan brändin kehittämiseen, ennen kuin saavat markkinoinnista tuloksia.

Jätän tämän nyt vaan ihan tähän. Jos mikään ei muutu, niin mikään ei muutu.

Matka markkinoinnin tavoitteista niiden toteutumiseen

Markkinoinnin tavoitteiden tulee tukea yrityksesi strategisia tavoitteita ja teille tärkeitä painopisteitä.

Haluatteko kasvattaa tunnettuutta, jotta saatte lisää myynnin mahdollisuuksia? Vahvistaa työnantajamielikuvaa, jotta saisitte enemmän teille sopivia työhakemuksia? Saada laadukkaampia liidejä myynnille, ja kenties enemmän? Mieti, mitä markkinoinnilla aidosti halutaan saavuttaa.

Kun tavoitteet ovat selkeät, niin varmistetaan lähtötilanne. Erilaisten analyysien antamien tietojen pohjalta voitte tehdä päätöksiä, mihin kaikkeen tarvitsee paneutua.

Tarvitseeko verkkosivuja kehittää? Onko sivujen ostopolkuja mietitty? Tarjoavatko sivut otopäätösprosessin eri vaiheisiin apua? Onko teille selkeää, millaisen mielikuvan haluatte yrityksestänne antaa ja toteutuuko se? Tukeeko visuaalinen ilme tavoitebrändiänne? Miten myynti ja markkinointi pelaavat yhteen? Ovatko myynnin kärkiviestit kiteytetty puhutteleviksi?

Vastaukset edellisiin antavat suunnan sille, mitä perustassa olisi vielä kunnostettavaa. Lisäksi on hyvä määritellä tavoitteita tukevat mittarit. Mittareita kannattaa harkita tarkkaan, että ne mittaavat tavoitteiden kannalta oikeita asioita.

Seuraavaksi onkin konkreettisen markkinointi- ja sisältösuunnitelman aika. Siihen kirjataan minimissään toteutettavat toimenpiteet, ko. toimenpiteen kohderyhmä(t), käytettävät kanavat ja kuka mistäkin toimenpiteestä on vastuussa. Toki myös aikataulutus on tärkeää. Suunnitelman ei kannata olla liian tarkka. On tärkeää, että siinä on pääteemat ja ajatus toteutettavista toimenpiteistä pidemmällekin aikavälille kuin ensi viikkoon, mutta jätä myös liikkumavaraa. Muista myös määritellä käytettävät mediat! Sama media ei välttämättä toimi työnantajamielikuvan kehittämiseen kuin asiakkaiden kanssa luottamuksen rakentamiseen.

Suunnitelman toteuttamiseen liittyy olennaisesti myös tulosseuranta. On tärkeää nähdä, että ollaan menossa oikeaan suuntaan kohti tavoitteita. Kovin suuria johtopäätöksiä ei kuitenkaan kannata tehdä yhden yksittäisen pienen kokeilun perusteella, tai sen tykkäätkö itse siitä vai et. Suosittelenkin, että kokonaistilannetta seurataan esim. kuukauden tai kvartaalin välein tarkemmin.

Kokeile ketterästi, päivitä suunnitelmaa, mittaa, optimoi ja kehitä, niin näet olevasi matkalla eteenpäin ja markkinoinnin tehokkuus myös kasvaa.

Me asetamme asiakkaidemme kanssa tulostavoitteet yleensä vuoden päähän. Näin voimme päästä suuriinkin tavoitteisiin ja matkan varrella on aikaa optimoida ja kehittää markkinointia entistä tuloksellisemmaksi. Palkintona systemaattisesta ja ketterän suunnitelmallisesta työstä on tavoitteiden toteutuminen.

Ota vinkistä vaarin

Mua pyydettiin kirjoittamaan blogi, jossa katson vahvasti uuteen vuoteen. Tästä ei nyt ihan sellainen tullut, mutta uskon, että tästä on teille rakkaat lukijat enemmän hyötyä. Menneestä poimin matkaan kuitenkin sen, että perustan tulee olla kunnossa, ennen kuin voi saada hyviä tuloksia. Perusta ei mene koskaan pois muodista.

Vinkkini tälle uudelle vuodelle ovatkin:

  • Keskity markkinoinnin tavoitteisiisi ja sitä tukevaan kokonaisuuteen.
  • Seuraa, mittaa ja optimoi. Kehitä.
  • Älä hairahda liian hyviltä kuulostaviin lupauksiin.

Usko siis ennemmin näihin, niin haasteesi ratkeavat.

Minttu

Ps. Haluatko sparrailla kanssani, miten markkinointianne voisi kehittää? Klikkaa tästä ja varaa aika! Vain yhdestä ihmeestä on kuitenkin turha haaveilla.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.05.2023

ChatGPT hakukoneoptimoinnin työkaluna

Maailman muuttuessa aina vain digitaalisemmaksi, hakukoneoptimoinnin (SEO) merkitystä ei voi ylikorostaa. Jotta yritykset pysyisivät kilpailukykyisinä, niiden on varmistettava verkkosivustojensa korkea sijoittuminen hakukoneiden hakutulossivuilla. Hakukoneoptimointi on kuitenkin aikaa vievä ja haastavakin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.04.2023

Kuinka räätälöidä B2B-markkinointi mahdollisimman tehokkaaksi?

Hienoa, olet selkeästi ottanut jo ensimmäiset stepit B2B-markkinoinnissa ja haluat markkinoinnin vauhdittavan myyntiä.   Ennen kuin jatkat, tarkista seuraavat asiat: -Luoko brändinne linjakkaasti sellaista mielikuvaa, jonka haluatte luoda? -Puhuttelee ydinviestinne kohderyhmäänne?   [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.11.2022

Vaikka kaikki muu muuttuu, yksi asia ei poistu muodista

Markkinoinnin tapoja ja kanavia on tarjolla huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten. Samaan aikaan asiakaskunnasta niin kuluttaja- kuin yrityspuolella on tullut valikoivampaa ja nirsompaa, koska vaihtoehtoja ja osaajia on [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 14.04.2023

Kuinka räätälöidä B2B-markkinointi mahdollisimman tehokkaaksi?

Hienoa, olet selkeästi ottanut jo ensimmäiset stepit B2B-markkinoinnissa ja haluat markkinoinnin vauhdittavan myyntiä.   Ennen kuin jatkat, tarkista seuraavat asiat: -Luoko brändinne linjakkaasti sellaista mielikuvaa, jonka haluatte luoda? -Puhuttelee ydinviestinne kohderyhmäänne?   [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.10.2022

Pärjäämmekö yhdellä LinkedIn-tilillä vai kannattaako luoda maakohtaiset tilit?

Monet asiakkaistamme myyvät palveluitaan myös ulkomaille. Erityisesti kansainvälistymisen alkuvaiheessa herää paljon kysymyksiä liittyen markkinointiin sekä sisältöihin.  Mitä kieltä kannattaa käyttää? Tarvitaanko joka maalle oma LinkedIn-sivu? Haittaako, jos englanninkieliset postaukset näkyvät suomalaisille? Pystyykö [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.06.2022

Brändistrategian keskiössä asiakaskokemus

Miksi brändistrategia kannattaa luoda? Mitä hyötyä brändistrategian määrittelystä on? Miten me voidaan vaikuttaa meidän brändiin? Miksi koko yrityksen henkilöstön pitäisi olla kiinnostunut brändiin liittyvistä asioista? Miten meidän arvot ja kulttuuri [...] Lue lisää