Näkemyksiä | Blogi 20.10.2020

Tekstihän elää vielä

Aika kuluu nopeasti ja kehitys harppoo eteenpäin vieläkin sukkelammin. Vasta tovi sitten lähettelimme fakseja ja otimme vastaan soittopyyntöjä hakulaitteisiimme. Nyt kaikki tieto odottaa taskuissamme vain yhden hakusanan ja napinpainalluksen päässä.
Itse olen tuottanut ensimmäiset ammattimaiset tekstini aikana, jolloin sähköiset kanavat ja näköislehdet ottivat ensiaskeliaan. Lähetin materiaalit kyllä jo tuolloin sähköpostitse ja kirjoittamani tekstit julkaistiin myös internetissä, mutta pääasiallinen formaatti oli konkreettisesti hypisteltävä painettu tuotos. Internet, sittemmin myös sosiaalinen media, on tuonut tekstisisällöille runsaasti lisää julkaisualustoja. Voidaankin sanoa, että ainakin julkaistujen sisältöjen määrä on räjähtänyt moninkertaiseksi.

Määrä nostaa laatua

Julkaistun tekstisisällön määrä ei ole ratkaisevasti vaikuttanut sen laatuun, ainakaan heikentävästi. Väittäisin, että julkaistujen tekstien taso on kasvaneen määrän myötä jopa noussut. Toki sekaan mahtuu paljon huolimatonta, huonosti tuotettua ja sisällöltään mitäänsanomatonta tekstiä. Mutta myös niin loistavaa tekstiä, että se ansaitsee tulla nähdyksi ja jaetuksi. Vähän kuin Dave Lindholmin musiikissa, on kultahippujen etsimisen hankala ja työläs osuus jätetty kuluttajalle. Katsojan silmässä lopulta kuitenkin piilee totuus siitä, mikä sisältö on hyvää ja mikä ei.

Kilpailutilanne ylläpitää tasoa

Nykyaika tuo tekstisisältöjen viidakkoon rehdin kilpailutilanteen, jossa tekstisisällön ostajalla, tilaajalla tai lukijalla on valta ja varaa valita. Jos tilattujen artikkelien tai esitetekstien taso ei miellytä, löytyy uusi tekijä varmasti. Jos taas et jaksa lukea kolumnia tai blogitekstiä, niin pienellä vaivalla löytyy lukuisia muita kirjoituksia saman aiheen ympäriltä. Sähköiseen ympäristöön siirtymisen jälkeen tekstin toimivuus on myös helposti mitattavissa. Näemme itse, kuinka moni onjulkaisumme lukenut ja niin näkee myös mainoksen tai artikkelin tilaaja. Me kirjoittajat pysymme siten sopivasti varpaillamme, jotta ylpistymiseen tai vapaamatkustamiseen ei ole varaa. Jos selkä nousee suoraksi liian pitkäksi aikaa, tekee seuraavan tekstin todenäköisesti joku muu.

Täydellistä kirjoittajaa ei ole

Miellyttävä ja kiinnostava sisältö on tapaus- ja julkaisualustakohtaista. Aina ei tarvitse osua kultasuoneen, mutta liian pitkään ei saa laahata varjoissakaan. Voisi todeta ammattimaisuuden näkyvän usein siinä, että pystyy tuottamaan laadukasta sisältöä tasaisesti. Toisaalta täytyy myös pystyä tarvittaessa irtautumaan omasta persoonastaan ja ajatuksistaan, ja naputtamaan tekstiä ”konemaisesti” muille. Kirjoittamisessa(kin) on hyvä tiedostaa se, että täydellistä ja valmista kirjoittajaa ei ole. Jatkuva kehittyminen ja taitojen ylläpitäminen on yksi alue, jolla innostus ja rakkaus lajia kohtaan punnitaan.

Tässä muutama oma treenivinkkini, joilla itse pyrin ylläpitämään kehittymistäni kirjoittajana.

1. Mene jatkuvasti epämukavuusalueille

Itselleni tämä tulee työsuhde-etuna. Kun asiakas määrittää mistä kirjoitetaan, ei pysty tukeutumaan omiin maneereihin eikä tuttujen aiheiden ympärille kietoutuvaan sanastoon tai slangiin. Epämukavuusalueet saa totutettua itselleen normaaliksi, kun vaan pakottaa itseään sinne tarpeeksi usein.

2. Pue ja riisu

Hyvän ja tasapainoisen tekstin rakentaminen on kuin pienen lapsen pukemista talvipakkasille: oikea tasapaino löytyy kokeilemalla. Testaa ensin kirjoittamista runsain sanankääntein ja ota siitä sitten kaikki ylimääräinen pois. Kopio tekstisi siten, että voit vertailla koristeltua tekstiä riisuttuun. Totuushan löytyy yleensä jostain siitä välistä. Kannattaa muistaa pari hyvää muistisääntöä a) yksinkertainen on kaunista b) vähemmän on usein enemmän.

3. Opettele hallitsemaan tekstisi

Hyvä kirjoittaja kuljettaa tekstiään sujuvasti haluamaansa suuntaan. Kokemattomampaa kirjoittajaa taas teksti pääsee monesti viemään. Kirjoita lyhyitä harjoitustekstejä, joihin määrität aiheen lisäksi muita päämääriä (esim. kuulija, äänensävy, tyylilaji). Kikkaile. Lue tekstisi analyyttisesti ja pohdi, mitkä keinot vievät tekstiäsi kohti tavoitteitasi.

Ihmisen tuottamaa tekstiä ihmiselle

Minne kehitys meitä vie ja kuinka nopeasti, sitä on vaikea nykypäivänä ennustaa. Joku voi sanoa, että painettu teksti tekee kuolemaa. Toinen taas sanoo, että kymmenen vuoden päästä koneet kirjoittavat ja optimoivat valmista tekstiä. Varmasti totta, mutta aivan sama! Ihmisen kirjoittamalle tekstille on tilausta niin kauan kuin ihmiset lukevat kirjoja, lehtiä, blogeja, verkkosivuja tai mainoksia (ja välillisesti myös esimerkiksi kuluttamistaan videoista, näytelmistä ja kuunnelmista).

Meillä on Näkemystehtaalla loistavia ihmisiä, jotka vastaavat tuloksellisen markkinoinnin tarpeisiisi innostuneesti ja monipuolisesti. Sisällöntuotanto ei tee tässä poikkeusta, vaan lisäkseni Senniltä ja Antilta löytyy takuuvarmasti ajatuksia ja ammattitaitoa sisällöntuotannon ja viestinnän menestyksekkääseen toteuttamiseen.

Ollaanhan yhteyksissä 🙂

Jani

 

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.01.2021

Täydellisyys on utopia, jota kohti kannattaa kulkea

Suhtaudun musiikin kuuntelemiseen melkoisen vakavasti, enkä missään nimessä profiloidu kaikkiruokaiseksi ”radionova-jannuksi”. Altistan itseni siis hyvin harvoin radioiden soittolistoille. Vuodenvaihteen reissuilta palatessani koitui osakseni kuitenkin hyvin pitkä ajomatka ja päätin tehdä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.08.2020

Tehokkuus syntyy hyvinvoinnista

Kesä alkaa pikkuhiljaa kääntämään meille selkäänsä ja lomakin häilyy monella enää muistojen muodossa. Akut ovat hyvin ladatut ja olo on kuin kevätlaitumelle pääsyä odottavalla varsalla, eikö niin? Kesäloma on meille [...] Lue lisää