Näkemyksiä | Blogi 23.06.2020

Teot ennen tulosta

Markkinoinnin tuloksellisuus on asia, jota tulee optimoida jatkuvasti. Tuloksellisuuden laskeminen ei ole tähtitiedettä, mutkat suoraksi vedettynä tuotto lasketaan katteesta. Onkin tärkeää pureutua siihen, millä teoilla tulosta tehdään, koska harvoin on olemassa ilmaisia lounaita.

Analysoi ja optimoi
Kun halutaan selvittää olennaisia tietoja siitä, miten markkinointia voisi kehittää tuloksellisempaan suuntaan, on hyvä analysoida perusasioita. Näitä ovat muun muassa tieto siitä, mitkä teot ovat tähän mennessä tuottaneet haluttuja tuloksia sekä mistä nämä asiakkaat ovat tulleet. Markkinoinnin optimoinnissa tulee myöskin huomioida koko hallittava kokonaisuus. Harvoin riittää, että vain yksi osa-alue, kuten verkkosivut ovat viimeisen päälle. Verkkosivujen optimoinnin lisäksi tulee kehittää asiakasymmärrystä siitä, miten tavoiteltavat kohderyhmät käyttäytyvät ja mikä heidän ostoprosessinsa on. Olennaista on myös se, miten markkinointia tullaan käyttämään tämän prosessin eri vaiheisiin.

Asiantuntijuus, ei klikkimäärät edellä

Myynnin tueksi tarvitaan tekoja, joilla herätetään potentiaalisten asiakkaiden kiinnostus. Pelkästään B2B-asiakkaiden ostoprosessit ovat kehittyneet roimasti perinteisestä toimintamallista, jossa on haalittu pikavoittoja ja suuria klikkimääriä. Myynnin tekeminen on siirtynyt ja kehittynyt asiantuntijalähtöisempään suuntaan, jossa luottamus rakennetaan vaiheittain. Asiakas ja myyjä haluavat tuntea toisensa ja tuotteensa hyvin, luottamus syntyy monien tekojen kautta. Prosessin kesto kiinnostuneesta asiakkaasta ostavaksi asiakkaaksi on saattanut pidentyä, mutta voisiko olla myös niin, että tätä myötä asiakassuhteesta tulee vankempi, kun luottamus on ansaittu?

Tee tavoitteestasi näkyvä ja varmista, että tekeminen on vaaditulla tasolla
Mieti ja kirjaa ylös ne tulokset, jotka haluatte saavuttaa. Mieti myös, millä konkreettisilla teoilla pääset näihin tuloksiin ja tarvitsetteko apua tuloksien saavuttamiseen. Pidetään mielessä myös aiemmin todettu: nykymyynnissä korostetaan asiantuntijuutta. Tätä voi tuoda helposti esiin verkkosivujen lisäksi esimerkiksi LinkedInissä, mutta myös perinteisempiäkin kanavia löytyy.

Muista, että tekemisen tulee olla oikealla tasolla, jotta asiantuntijuus erottuu muista. Tavoitteena on kuitenkin herättää kiinnostus, josta alkaa luottamuksen rakentaminen. Asiantuntijan tulee uskaltaa erottautua, mutta olla silti omanlainen. Aitous kannattaa, päälleliimattuna mikä tahansa tuntuu kädenlämpöiseltä.

 

Optimoi tekemistä, nauti tuloksista
Tulos ei tule itsestään, joten tuloksen tekemiseen johtaneet asiat on hyvä avata prosesseiksi unohtamatta kuitenkaan katsoa koko ajan myös eteenpäin. Pilko prosessit osiin, kehitä osiot huippuunsa, optimoi ja nauti tuloksista 🙂

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 08.09.2020

Monipuolista sisältöä tekoälyn rinnalle

Tulevaisuus ei näytä klassisesti ilmaistuna kovinkaan ruusuiselta. En nyt tarkoita maailmaa kokonaisuutena, yhteiskuntaa jossa elämme tai yritystä jossa työskentelen. Tarkoitan sisällöntuottajien temmellyskenttää, jossa sana on miekkaa mahtavampi. Varjoja tähän paratiisiin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.04.2020

Moderni markkinointi on merkityksellistä

Mitä on moderni markkinointi? Tätä kysytään meiltä usein. Monille markkinoinnin ammattilaisille termi kuulostaa jo kulutetulta, mutta kun asiakkaitamme kuuntelee, se ei ole sitä. Päinvastoin. Moni ehkä jo hahmottaa, että sillä [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 22.09.2020

Onko noloa kysyä?

Siinä kysymys, jonka huomaan nostavan päätään sekä omissa ajatuksissani, mutta myös monissa keskusteluissa niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kun kaikki tieto on saatavilla viimeistään googlettamisen kautta, voi syntyä ajatus, että ääneen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.04.2020

Yrityksen Facebook-sivu hyötykäyttöön

Verkkosivut ovat yksi yrityksen tärkeimmistä myyjistä. Mutta mitä kautta verkkosivuille sitten ohjataan kävijöitä? Yksi hyödyllinen ja monille tuttu kanava tähän tarkoitukseen on Facebook. Tässä blogipostauksessa avaan sivun perustamiseen liittyviä asioita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako [...] Lue lisää