Näkemyksiä | Blogi 23.06.2020

Teot ennen tulosta

Markkinoinnin tuloksellisuus on asia, jota tulee optimoida jatkuvasti. Tuloksellisuuden laskeminen ei ole tähtitiedettä, mutkat suoraksi vedettynä tuotto lasketaan katteesta. Onkin tärkeää pureutua siihen, millä teoilla tulosta tehdään, koska harvoin on olemassa ilmaisia lounaita.

Analysoi ja optimoi
Kun halutaan selvittää olennaisia tietoja siitä, miten markkinointia voisi kehittää tuloksellisempaan suuntaan, on hyvä analysoida perusasioita. Näitä ovat muun muassa tieto siitä, mitkä teot ovat tähän mennessä tuottaneet haluttuja tuloksia sekä mistä nämä asiakkaat ovat tulleet. Markkinoinnin optimoinnissa tulee myöskin huomioida koko hallittava kokonaisuus. Harvoin riittää, että vain yksi osa-alue, kuten verkkosivut ovat viimeisen päälle. Verkkosivujen optimoinnin lisäksi tulee kehittää asiakasymmärrystä siitä, miten tavoiteltavat kohderyhmät käyttäytyvät ja mikä heidän ostoprosessinsa on. Olennaista on myös se, miten markkinointia tullaan käyttämään tämän prosessin eri vaiheisiin.

Asiantuntijuus, ei klikkimäärät edellä

Myynnin tueksi tarvitaan tekoja, joilla herätetään potentiaalisten asiakkaiden kiinnostus. Pelkästään B2B-asiakkaiden ostoprosessit ovat kehittyneet roimasti perinteisestä toimintamallista, jossa on haalittu pikavoittoja ja suuria klikkimääriä. Myynnin tekeminen on siirtynyt ja kehittynyt asiantuntijalähtöisempään suuntaan, jossa luottamus rakennetaan vaiheittain. Asiakas ja myyjä haluavat tuntea toisensa ja tuotteensa hyvin, luottamus syntyy monien tekojen kautta. Prosessin kesto kiinnostuneesta asiakkaasta ostavaksi asiakkaaksi on saattanut pidentyä, mutta voisiko olla myös niin, että tätä myötä asiakassuhteesta tulee vankempi, kun luottamus on ansaittu?

Tee tavoitteestasi näkyvä ja varmista, että tekeminen on vaaditulla tasolla
Mieti ja kirjaa ylös ne tulokset, jotka haluatte saavuttaa. Mieti myös, millä konkreettisilla teoilla pääset näihin tuloksiin ja tarvitsetteko apua tuloksien saavuttamiseen. Pidetään mielessä myös aiemmin todettu: nykymyynnissä korostetaan asiantuntijuutta. Tätä voi tuoda helposti esiin verkkosivujen lisäksi esimerkiksi LinkedInissä, mutta myös perinteisempiäkin kanavia löytyy.

Muista, että tekemisen tulee olla oikealla tasolla, jotta asiantuntijuus erottuu muista. Tavoitteena on kuitenkin herättää kiinnostus, josta alkaa luottamuksen rakentaminen. Asiantuntijan tulee uskaltaa erottautua, mutta olla silti omanlainen. Aitous kannattaa, päälleliimattuna mikä tahansa tuntuu kädenlämpöiseltä.

 

Optimoi tekemistä, nauti tuloksista
Tulos ei tule itsestään, joten tuloksen tekemiseen johtaneet asiat on hyvä avata prosesseiksi unohtamatta kuitenkaan katsoa koko ajan myös eteenpäin. Pilko prosessit osiin, kehitä osiot huippuunsa, optimoi ja nauti tuloksista 🙂

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.11.2020

Tule kuulluksi

Usein ajatukset alkavat raksuttaa hetkissä jolloin odotat niitä vähiten. Niin idea myös tästä tekstistä. Oli täysin tavallinen ilta, työasiat pyyhitty mielestä ja tv auki. Mieleeni takertui lause: “Yksi meidän ongelmistamme [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.12.2020

Kuka on se oikea?

Asiakkaat kulkevat suurimman osan ostoprosessin vaiheista itsenäisesti verkossa, jo paljon ennen myyjän ensikontaktia. Verkossa tutustutaan, kartoitetaan ja määritellään tarpeita. Ehkä jopa turhaudutaan, koska valinnanvaraa on paljon tai erot toimijoiden välillä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.09.2020

Onko noloa kysyä?

Siinä kysymys, jonka huomaan nostavan päätään sekä omissa ajatuksissani, mutta myös monissa keskusteluissa niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kun kaikki tieto on saatavilla viimeistään googlettamisen kautta, voi syntyä ajatus, että ääneen [...] Lue lisää