Näkemyksiä | Blogi 15.09.2020

Tiedustele ensin, viesti sitten

Suoritin asepalvelukseni Lahden Hennalassa. Toimin 11 kuukautta tiedustelukomppaniassa, jonka sodanaikaisena tehtävänä on hiipiä vihollisen hyökkäyslinjojen taakse urkkimaan tietoa ja välittämään sitä omien joukkojen komentokeskukseen, naaman edessä roikkuvan vanhan kuvaputkitelevision kokoisella radiopuhelimella. Tilastollinen keskimääräinen elinikä sota-aikana tiedustelutehtävissä on kuulemma noin 2 minuuttia.

Se sama pari minuuttia sinulla menee tämän blogin lukemiseen, joten jos viestinnän keskeiset periaatteet kiinnostavat, pysy rinnallani.

Viestintä on tiedustelua ja siihen reagoimista

Väitän, että se mitä puhuin armeijasta, pätee myös nykyiseen työhöni asiakkaidemme viestinnän strategisten toimintaperiaatteiden suunnittelussa ja toteuttamisessa. Viestinnässä puhutaan liian paljon – viestinnästä. Tiedustelun keskeisestä roolista puhutaan vähemmän. Uskonkin, että juuri tiedustelun keskeisyys kasvaa jatkuvasti, ja onnistuneella tiedusteluun reagoimisella luodaan kilpailuetua liiketoiminnassa.

Data on valtaa jo tänään. Esimerkiksi asiakkaiden ostopersoonista ja ostopoluista puhuttaessa asiakkaille pitää kertoa oikeita asioita oikeaan aikaan ja oikeissa paikoissa. Miten ihmeessä se onnistuisi ilman tiedustelua? Tietenkin kaikkea saatavaa dataa pitää analysoida ja katsoa, mitkä tehdyt viestinnälliset toimenpiteet toimivat ja mitkä eivät, mutta suuri tieto lepää – tadaa – asiakkailla itsellään.

Tiedustelun monet ulottuvuudet

On siis järjetöntä olla panostamatta tiedusteluun ulkoisessa viestinnässä. Älkää missään nimessä kertoko hyvyydestänne. Näyttäkää ennemmin, että ymmärrätte ja tiedätte, miten voisitte olla avuksi. Asiakkaiden toiveet selviävät parhaiten systemaattisella ja toistuvalla tiedusteluprosessilla.

Mikä parasta, tiedustelu toimii myös tiedustelun vakoilutarkoituksissa. Vaikka liiketoiminta ei tietenkään ole mitään sotaa, ja siihen on turha verrata yhtään mitään, on tiedustelukomppaniatyön luonteessa yhtäläisyyksiä työelämään. Laillisilla keinoilla kilpailijoiden linjojen taakse yltävä tiedustelu on voittavan strategian keskeisiä työkaluja.

Sisäisessä viestinnässä pätevät aivan samat lainalaisuudet. Omaan henkilöstöön, alihankkijoihin tai omistajiin kohdistuva tiedustelu on äärimmäisen keskeistä liiketoiminnan kehittämisessä ja tuloksellisessa johtamisessa. Entä mediaviestintä: olisiko syytä tiedustella ennen kuin tiedottaa? Ehdottomasti. Brilljantti tiedotteenne kilpailee tuhansien muiden kanssa näkyvyydestä, joten median/toimittajan tunteminen lienee etu.

Tiedustele ensin, viesti sitten

Nykymaailma rakentuu toisin kuin Kekkosen aikaan. Ihmisten ja yritysten tarpeet ovat yksilöllisiä, joten viestinnänkin pitää olla sitä. Maailma on täynnä informaatiota. Jokainen saa enemmän viestejä kuin tarvitsee tai pystyy ottamaan vastaan. Siksi kannattaa erottua vahvaan tiedustelutyöhön pohjautuvalla viestinnällä. Mitä tiedustelulla halutaan saada selville? Ainakin nämä:

1 . Mitä pitää tietää ja miksi?

Tähdelliseen viestintään päästäkseen on ensin pohdittava ja määriteltävä, mitä kaikkea vastaanottajista on tiedettävä, jotta heille osaa puhua oikein ja oikeista asioista?

2. Tiedustelun kohde?

Ketkä ovat ne keskeisimmät tiedustelun kohteet, kenellä on kannaltasi hyödyllistä tietoa viestintänne tueksi? Oli sitten kyse asiakkaistanne, henkilöstöstänne tai kilpailijoistanne.

3. Miten tietoa kerätään?

Tässä voidaan vetää vihkoon ja oikein komeasti. Väärät menetelmät, kysymyksen asettelut, ajankohdat ja muut muuttujat voivat tehdä tiedusteluoperaatiostanne fiaskon, joka ei anna toivottua tulosta ja siinä samalla hakkaa lekalla brändiinne lommoja.

 

Joten: suunnitelkaa huolella tiedusteluretkenne. Niin mekin teemme. MBE:llä tarjoamme viestinnällisiä Näkemyksiä, jotka perustuvat paitsi kokemukseemme ja ajatteluumme myös dataan ja tiedusteluun. Me emme vedä kaneja hatusta ja luo viestintästrategioita pelkästään asiakkaidemme näkemyksien perusteella, vaan tiedustelemme kaiken oleellisen ennen kuin sanomme juu tai jaa.

Meidän tehtävänämme on tuntea asiakkaidemme asiakkaat ja kilpailijat. Vasta kattavan Näkemyksen jälkeen voimme sparrata muita ja kutsua itseämme asiantuntijoiksi. Kaikki muu olisi arvailua.

Kela rullautuukin siis toisin päin. Ensin tiedustellaan, sitten viestitään, kunnes on taas tiedustelun aika. Millä keinoin tiedustelu onnistuu parhaiten ja miten saatua informaatiota hyödynnetään yhdessä muun kerätyn datan kanssa, onkin sitten se juttu ja juju.

 

Tiedusteluterveisin, Antti

 

 

 

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 22.09.2020

Onko noloa kysyä?

Siinä kysymys, jonka huomaan nostavan päätään sekä omissa ajatuksissani, mutta myös monissa keskusteluissa niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kun kaikki tieto on saatavilla viimeistään googlettamisen kautta, voi syntyä ajatus, että ääneen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.09.2020

Monipuolista sisältöä tekoälyn rinnalle

Tulevaisuus ei näytä klassisesti ilmaistuna kovinkaan ruusuiselta. En nyt tarkoita maailmaa kokonaisuutena, yhteiskuntaa jossa elämme tai yritystä jossa työskentelen. Tarkoitan sisällöntuottajien temmellyskenttää, jossa sana on miekkaa mahtavampi. Varjoja tähän paratiisiin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.09.2020

Hei B2B-päättäjä, mitä sinun asiakkaasi haluavat?

Olen lähiaikoina törmännyt kirjoituksiin asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden parantamisesta ja sen merkityksestä B2B-puolen yrittäjille. Sivusin aihetta edellisessä blogipostauksessani jo keväällä, mutta nyt haluan syventyä asiaan vielä lisää.  Kirjoituksissa korostuu näkökulma ihmisiin [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 30.06.2020

Tiimihengen anatomia

Tehostamistoimenpiteillä on toisinaan kehno klangi. Yritykset leikkaavat, supistavat ja maksimoivat henkilöstönsä hengiltä tai ainakin henkihieveriin. On tehostamiselle usein aivan täydet perusteensakin. Digitalisaation myötä monet asiat voidaan tehdä toisin kuin ennen. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.04.2020

Onko teidän firmanne viestintäkunnossa?

Aikaisemmassa työssäni jalkapalloilijana ehdin 15 vuodessa nähdä ja kuulla kaikenlaista tarinaa ja tutustua erilaisiin ihmisiin, kulttuureihin ja aikakausiin ympäri maailmaa. Olen aina pitänyt tätä globaalisti suosituinta urheilulajia, jalkapalloa, maailman peilinä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 25.02.2020

Yritys: 2 + 1 tapaa ylittää uutiskynnys mediassa

Mediaviestintä on kuin pallopeli, jossa on selvät säännöt. Media on tuomari, median kuluttaja pelikaveri, jonka kanssa yrityksen on syytä pelata reilun pelin säännöillä. Kusettaakin voi, mutta ei sillä mestaruuksia voiteta. [...] Lue lisää