Näkemyksiä | Blogi 30.06.2020

Tiimihengen anatomia

Tehostamistoimenpiteillä on toisinaan kehno klangi. Yritykset leikkaavat, supistavat ja maksimoivat henkilöstönsä hengiltä tai ainakin henkihieveriin. On tehostamiselle usein aivan täydet perusteensakin. Digitalisaation myötä monet asiat voidaan tehdä toisin kuin ennen. Usein nykypäivän vaatimukset eivät vastaa aikaa, jolloin organisaatiorakenteen perustat on rakennettu. Silloin tehostaminen on järkevöittämistä parhaimmillaan.

On myös luomutapa tehostaa. Yleisesti tiedetty fakta on, että motivoitunut henkilöstö tekee laadukkaammin töitä, eli panostamalla henkilöstön tiimihenkeen yritys tekee parempaa tulosta. Toisin sanoen: on vastuutonta yrityksenjohtamista olla investoimatta tiimihenkeen, sillä silloin tuhlataan rahaa.

Mistä tiimihenki koostuu?

Tiimihenki on eri asia kuin Happy Family -meininki. Jälkimmäinen on ennemminkin sokkona märehtimistä, tosiasioilta silmänsä sulkevaa ja ympäristöstään piittaamatonta toimintaa. Auvoisessa usvassa pyörivä joukko ei näe metsää puilta vaan sulkee ulkopuolelleen kaiken kriittisen ja säröä aiheuttavan.

Lyhyesti sanottuna tiimihenki muodostuu: välittämisestä. Pidemmin sanottuna tämä välittäminen muodostuu ainakin näistä osa-alueista:

  1. osaamisen kehittäminen ja kehittymisen arvostaminen
  2. oleellisen tiedon jakaminen
  3. osa-kokonaisuussuhteen havainnollistaminen
  4. yhteisten arvojen ja pelisääntöjen mukaan toimiminen
  5. vuorovaikutuksen vuolauden mahdollistaminen
  6. korkealaatuinen ja säännöllinen palautekeskustelu.

Osaaminen. Tiimihengen tärkein yksittäinen palanen on osaaminen ja sen kehittämisen mahdollistaminen. Osaaminen kertoo yksilön motivoituneesta asenteesta työtään ja tiimin yhteistä menestystä kohtaan. Osaamista pitää kehittää jatkuvasti, ja tämä pitää mahdollistaa henkilöstölle. Osaamista arvostetaan, ja se on sanaton signaali välittämisestä, yrityksestä ja työkavereista: ”Teen kaikkeni, että me menestymme ja vaadin sitä samaa myös muilta.”

Tiedon jakaminen. Yritysjohdon kannattaa jakaa säännöllisesti kaikki mahdollinen tieto henkilöstölleen. Tässäkin on se sanaton viesti, että pidämme tärkeänä, että jokainen tietää, missä menemme ja jokaisen on helpompi sitoutua yhteiseen tekemiseen. Se on osoitus luottamuksesta ja arvostuksesta – välittämisestä. Tiedon jakaminen avaa myös terveen väylän henkilöstölle puhua yrityksen asioista ja löytää mahdollisesti uusia tuloksekkaitakin ratkaisuja asioiden tekemiseen. Kuten tiedämme, kaikki tieto ei todellakaan lepää yritysjohdon sinänsä viisaissa päissä. Jokaisen aivot ja ajattelu kannattaa valjastaa yhteisen hyvän eteen. Ilman riittävää tietoa henkilöstö jää kuitenkin vaille työkaluja ideoinnissa ja parempien käytäntöjen löytämisessä.

Osa-kokonaisuus. Tämäkin on päivänselvä – vai onko sittenkään kaikille ja käytännössä? Kuka minä olen ja mihin minua tarvitaan? -kysymykseen vastaamaan pystyminen on elintärkeä osa yrityksen tiimihenkeä. Olen osa kokonaisuutta. Ilman minua ja työtäni firman pyörittäminen ontuisi. Teemme siis tulosta, koska teen työni hyvin.

Yhteiset arvot. Yrityksessä on erilaisia ihmisiä omine näkemyksineen. Se on rikkautta se, suurta pääomaa ihmisen kehitykselle: saada kuunnella toisia, jotka näkevät saman asian eri kulmasta tai eri tavoin. Pelkästään samanmielisiä kuuntelemalla ei ikinä pääse vastaavaan dialogin tasoon. Erimielisyyksistä huolimatta on välittämistä tunnustaa yrityksen yhteisiä arvoja ja käytäntöjä. Tässäkin on positiivinen piilovaikutus. Jokainen välittää tiimistään niin paljon, että kunnioittaa yhteisiä arvoja ja tapaa tehdä, vaikka se joskus olisi hieman oman edun vastaistakin.

Vuorovaikutus. Ylhäältä alas, alhaalta ylös, sivulle ja toiselle. Kuinka paljon helpompaa liiketoiminta onkaan, jos tieto kulkee joka suuntaan. Itsestään se ei tapahdu, mutta pienellä vaivalla kyllä. Se jos mikä lisää tiimihenkeä, kun tietää että välitetään. Halutaan kuulla ja halutaan kertoa. Perusjuttuja, vai onko?

Palaute. Onko yrityksenne tilanteessa, jossa palaute annetaan ja otetaan välittämisenä? Että palautetta paitsi annetaan, myös pyydetään. Jotta voi tietää tilanteensa, pitää saada palautetta Tarvitaan siis niin sanottua negatiivista kritiikkiä ja yhtä lailla perusteltua positiivista palautetta. Negatiivinen kritiikki ilman perusteluja ja parannusehdotuksia on hölmöä huutamista. Positiivinen palaute ilman perusteluita on myös hyvin epäuskottavaa.

Sisäinen viestintä on tiimihengen uusiutuvaa energiaa

Edellä mainittuja tiimihengen osa-alueille on varmasti helppo nyökkäillä. Kaikki kiteytyy yhteisöstä ja yhteisestä tekemisestä välittämiseen. Silloin joukkue johtaa ainakin osittain itse itseään. Vaaditaan ja palkitaan. Yhteinen etu menee oman edun edelle. Tekemällä yhdessä saavuttaa itsekin enemmän. Helppoa ja niin vaikeaa.

Sanon tämän kaiken siksi, että olen nähnyt tiimihenkeä elämässäni laidasta laitaan. Kaikki näkemäni ja kokemani voittavat joukkueet ovat menestyneet, koska toisesta välitetään ja toiselta vaaditaan. Onkin tyhmyyttä, laiskuutta ja rahanhukkaa olla panostamatta tiimihenkeen.

Pitäkää siksi huolta yrityksenne sisäisen viestinnän elinvoimasta, sillä se on tiimihengen uusiutuvaa energiaa. Me MBE:llä sparraamme näissä asioissa erityisen mielellämme.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 04.08.2020

Mitäpä jos ei olisi niin kauhea kiire?

Eräänä aurinkoisena lomapäivänä luin Anna Perhon Antisäätäjä-kirjan (Otava, 2017) yhdeltä istumalta. Kansitekstissään kirja antoi minulle lupauksen: minulla ei olisi enää ikinä kiire. Kiinnostuin välittömästi. Vaikka olenkin henkeen ja vereen deadline-ihminen, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.07.2020

Joustava työ, uusi normaali?

Kuluvan kevään aikana lähes 60 prosenttia työssäkäyvistä siirtyi etätöihin. Monella työpaikalla otettiinkin vauhdikkaasti uusia toimintatapoja, -malleja ja työkaluja käyttöön. Etenkin asiantuntijatyössä joustavaan työmalliin on työn luonteen vuoksi ollut helpompi siirtyä. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.07.2020

Kokonaisuutena näkyminen vahvistaa brändiä

Miksi ja mihin tarvitsemme graafista suunnittelua? Käännetään asetelma mielummin toisin päin: mihin graafista suunnittelua ei tarvita? Aloitetaan yrityksen logosta. Se on itsestäänselvyys ja hyvä alku. Vain taivas on kuitenkin rajana [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 28.04.2020

Onko teidän firmanne viestintäkunnossa?

Aikaisemmassa työssäni jalkapalloilijana ehdin 15 vuodessa nähdä ja kuulla kaikenlaista tarinaa ja tutustua erilaisiin ihmisiin, kulttuureihin ja aikakausiin ympäri maailmaa. Olen aina pitänyt tätä globaalisti suosituinta urheilulajia, jalkapalloa, maailman peilinä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 25.02.2020

Yritys: 2 + 1 tapaa ylittää uutiskynnys mediassa

Mediaviestintä on kuin pallopeli, jossa on selvät säännöt. Media on tuomari, median kuluttaja pelikaveri, jonka kanssa yrityksen on syytä pelata reilun pelin säännöillä. Kusettaakin voi, mutta ei sillä mestaruuksia voiteta. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.11.2019

Ei pöllömpää: Huuhkajat & 3 onnistumista brändinrakentamisessa

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue selvitti tiensä ensi kertaa jalkapallon EM-kisoihin. Huuhkajat-brändi voi paremmin kuin koskaan. Mistä se johtuu? Onko menestys kentällä syy onnistuneeseen brändityöhön – vai toisin päin? Kerron Näkemykseni Huuhkajien [...] Lue lisää