Näkemyksiä | Blogi 17.11.2020

Tule kuulluksi

Usein ajatukset alkavat raksuttaa hetkissä jolloin odotat niitä vähiten. Niin idea myös tästä tekstistä. Oli täysin tavallinen ilta, työasiat pyyhitty mielestä ja tv auki. Mieleeni takertui lause: “Yksi meidän ongelmistamme on markkinointi”.
No niin totta vieköön selvästi on. En lähde tarkemmin avaamaan minkälainen firma oli ohjelmassa kyseessä. Sanonpahan vain, että jos yritys saa ruutuaikaa tv:ssä kohtalaisen paljon (uusintoineen useita tunteja) ja sen potentiaalinen asiakas voisi olla kuka tahansa meistä, saa pelkästään sosiaalista mediaa selaamalla ajatuksen, mikä mättää. Kyseisessä tapauksessa markkinointi oli olematonta eikä se selvästi saavuttanut yleisöänsä. Kuvamateriaali ei myöskään houkutellut vaan oikeastaan näytti siltä kuin katsoisit yrityksen hitaita hautajaisia.

On kyseessä minkälainen yritys tai tuote tahansa on erittäin vaarallista ajatella, että asiakkaat löytävät luoksesi itsestään pelkän hyvän tuotteen avulla. Toinen hyvin haitallinen ajatus on, että on turha tehdä markkinointia, koska se ei kuitenkaan toimi. Kauppoja ei yksinkertaisesti tule odotetusti, jos niiden eteen ei ole tehty yhtään työtä. On harvinaista, että edes hyvä tuote myy, jos sen markkinointiin ei ole panostettu. On hyvä muistaa, että isotkin yritykset tekevät runsaasti markkinointia, myös niille hyville tuotteille. Mieti siis mitä haluat sanoa ja tässä pari vinkkiä, joiden avulla voit tulla kuulluksi.

Säännöllisyys

Ihminen oppii muistamaan toistojen kautta. Markkinoi siis yritystäsi ja tuotettasi säännöllisesti. On kyseessä sitten sosiaalinen media, painetut julkaisut, verkkosivuston uutisosio, uutiskirje jne. tee markkinoinnista säännöllistä. Laita markkinointisi tärkeimmäksi prioriteetiksi tavoittaa säännöllisesti asiakkaasi valitsemissasi kanavissa.

Suunnitelmallisuus

Säännöllisyyden lisäksi on erittäin tärkeää, että markkinointisi on suunnitelmallista. Ympäriinsä roiskiminen voi välillä tuottaa osumia, mutta järjestelmällinen työ johtaa usein parhaaseen tulokseen. Luo siis selkeä strategia mitä markkinoit, mihin kanaviin, miten usein ja millä tavoitteilla. Erilaisia suunnitelmia on helppo toteuttaa esimerkiksi markkinoinnin vuosikellon avulla.

Selkeys

Ole markkinoinnissa selkeä. Älä tee yksinkertaisista asioita asioista liian vaikeita. Yritä kiteyttää asia muutamaan lauseeseen. Lisätietoa voi tarjota erikseen ja kannattaa toki itselleen kirjoittaa asiat laajemmin auki. Kerro asiakkaalle kuitenkin vain ne tuotteesi tai palvelusi todelliset keihäänkärjet. Aika on nykyään usein kortilla ja sisältöjä paljon tarjolla, joten pitkät tekstit voivat jäädä lukematta. Muista kuvia valitessa keskittyä tekstiä tukevaan materiaaliin. Kuvissa usein houkuttelevampia ovat yksityiskohtiin keskittyneet kuvat laajojen kokonaisuuksien sijaan. Muista ettet näytä yritystäsi tai tuotettasi koskaan kuvissa tai tekstissä huonossa valossa. Esimerkiksi tyhjät tilat näyttäytyvät helposti katsojan silmään turhan autioina, ellei kyseessä satu olemaan tilavuokrauspalvelu.

Tukea datalla

Mainituilla toimenpiteillä pääsee jo pitkälle, mutta enemmän markkinoinnista saa irti keräämällä ja hyödyntämällä dataa. Dataa pystyy keräämään nykyisin lähes kaikkialta ja sitä pystyy tarkastelemaan aina yksittäisistä sosiaalisen median postauksista lähtien. Data myös kirkastaa käsityksen siitä ketkä oikeasti ovat asiakkaitasi. On huomattavasti helpompaa kehittää omaa markkinointia ja yleisesti yrityksen toimintaa, kun tietää mikä toimii ja mikä ei. Datan avulla pystyt kohdentamaan toimintasi ja tulla kuulluksi sekä nähdyksi juuri oikeiden ihmisten keskuudessa.

Lyhyesti

  • Tee markkinoinnistasi säännöllistä
  • Suunnitteli toimintasi
  • Ole selkeä, yksinkertaista
  • Kerää ja hyödynnä dataa

On tärkeää tulla kuulluksi niin ihmisenä kuin yrityksenä. Ethän halua jäädä sanoinesi nurkkaan mököttämään? Jos tarvitset apua ja ideoita tuloksellisen markkinoinnin tekemiseen sekä suunnitteluun niin ota asiantuntijoihimme rohkeasti yhteyttä.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 03.05.2021

Menesty rakentamalla luottamusta kahdella tasolla

B2B-asiantuntijaratkaisujen myynnissä tähdätään usein kumppanuuteen. Kumppanuus on syvä ja kestävä suhde asiakkaiden kanssa. Ostamisen ja myymisen sijaan kumppanuus on lisäarvon tuottamista, joka tarvitsee toimiakseen molemminpuolista luottamusta. Vaikka puhutaan yritysten välisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.04.2021

Case jalkapallon Superliiga – 3 viestinnällistä virhettä

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Mitä se mahtaa olla espanjaksi? Jalkapalloseura Real Madridin puheenjohtaja Florentino Peréz oli johtamassa joukkoja, kun toistakymmentä Euroopan suurinta jalkapalloseuraa Englannista, Espanjasta ja Italiasta julkaisivat viime [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 04.05.2021

Blogista vlogiin - vinkkejä alkuun

Mitä tehdä, kun oma blogivuoro osuu kohdalle, mutta kirjoittaminen ei ota onnistuakseen? Mitä jos kokeilisit videomuotoista blogia eli vlogia. Videolla Junior ad Jarkko kertoo mitä hyötyjä vlogista on yritykselle sekä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.02.2021

Ohjaavaa suunnittelua

Graafinen suunnittelu mielletään usein visuaaliseksi kikkailuksi, jolla saadaan esitettävä asia näyttämään paremmalta ja pystytään kiinnittämään katsojan huomio. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että hyvä graafinen suunnittelu myös helpottaa lukemista, asioiden ymmärtämistä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.09.2020

Monipuolista sisältöä tekoälyn rinnalle

Tulevaisuus ei näytä klassisesti ilmaistuna kovinkaan ruusuiselta. En nyt tarkoita maailmaa kokonaisuutena, yhteiskuntaa jossa elämme tai yritystä jossa työskentelen. Tarkoitan sisällöntuottajien temmellyskenttää, jossa sana on miekkaa mahtavampi. Varjoja tähän paratiisiin [...] Lue lisää