Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa – apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että väkisin ei tule montaakaan asiaa, ja se on totta, ainakin tekstin osalta. Valkoisen paperin kammosta voisi varmasti jaaritella maailman tappiin, mutta tällä kertaa se ei kuitenkaan ole blogipostaukseni aihe.

Kun keskustelemme eri yrityksien kanssa sisällöntuotannosta ja sen merkityksestä, ei useinkaan tarvitse vakuutella sen tärkeyttä. Mitä kuitenkin kuulemme usein on, että siihen ei ole aikaa tai osaamista ja toiseksi ”Ei meillä ole mitään kerrottavaa”. Ensimmäinen voi pitää paikkansa, mutta onneksenne me voidaan auttaa siinä. Tämä toinen kohta sen sijaan ei todellakaan. Kerron teille miksi.

Isoista asioista pieniin

Aina on kerrottavaa, on vain kyse näkökulmasta. Oli sitten teidän kohdallanne kyse LVI-ratkaisuista, lakifirman palveluista tai tuotannonohjausjärjestelmien ominaisuuksista, niin niistä on varmasti puhuttu todella paljon, mahdollisesti kulutettu jopa loppuun asti, sen uskon. Mutta tällöin on aika vaihtaa näkökulmaa. Isoista asioista pieniin, pinnalta syvemmälle ja tuotteesta tekijöihin.

Yrityksen asettaminen laajempaan kontekstiin voi saada yrityksen näyttämään suurelta ja uskottavalta, mutta laskeutuminen ihmisen tasolle, on mikä tuo tulosta. Bisnes on kuitenkin aina ihmisten välistä. Sen myötä tuodaan sisältö myös ihmisen tasolla, kohdataan kuulija ja puhutaan hänen ymmärtämällään tavalla. Pienet tarinat ovat yksityiskohtaisia ja merkityksellisiä, minkä lisäksi aiheet ovat heti monipuolisempia ja jopa kiinnostavampia. Pienten uutisten arvoa ei pidä vähätellä. Sisällöntuotannon keinoin on myös mahdollista luoda yrityksestä aitoa ja helposti lähestyttävää kuvaa.

Mitä tuotteesta voisi kertoa?

Tuotteen tai palvelun ympärille rakennettu sisältö on ehdottomasti tärkeää ja vaatii arvoisensa panostuksen. Sen rinnalle on kuitenkin mahdollista tuoda enemmän, syvällisempää ja tarkempaa sisältöä. Jos mietitään tuotetta X. Sillä on hienot tekniset ominaisuudet, mutta mitä muuta siitä voisi kertoa? Tässä pari apuviivaa.

  • Miten tuote on luotu, mistä ajatus lähti?
  • Miten tuote on valmistettu, missä?
  • Kuka/ketkä ovat olleet tuotetta tekemässä, minkälainen tarina ja tausta heillä on, miten he ovat kokeneet tuotekehitys- tai tuotantoprosessin?
  • Mitkä ovat tuotteen hyödyt, miten tuote auttaa sen loppukäyttäjää?
  • Onko tuote osa tietynlaista elämäntapaa, onko sen ympärillä tarttumapintoja?

Ja tässä vasta, millä lähteä liikkeelle, saati sitten, kun tietää tuotteesta ja alasta enemmän. Te olette alanne asiantuntijoita, te tiedätte asiasta parhaiten. Me sen sijaan olemme loistavia kaivamaan näitä jutun juuria, kyselemään tarkemmin ja tuottamaan timanttista sisältöä tarkoituksenmukaisesti.

Sisällöntuotannon hyödyt

Sisällöntuotanto on tehokas keino erottua kilpailijoista ja tuottaa lisäarvoa tarjoamalla kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä ja kasvattaa myyntiä tarjoamalla asiakkaalle ostopäätöstä vahvistavaa sisältöä.  Yhdistettynä automaatioon sisällöntuotanto on erityisen tehokas keino tuottaa liidejä ja sitä kautta kasvattaa myyntiä. Sisällöntuotannon myötä myös hakukonenäkyvyys paranee orgaanisesti huomaamatta.

Mietitäänpäs siis uudestaan, olisiko teillä jotain kerrottavaa? ?

AVAINSANAT: sisällöntuotanto

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.11.2020

Tule kuulluksi

Usein ajatukset alkavat raksuttaa hetkissä jolloin odotat niitä vähiten. Niin idea myös tästä tekstistä. Oli täysin tavallinen ilta, työasiat pyyhitty mielestä ja tv auki. Mieleeni takertui lause: “Yksi meidän ongelmistamme [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 09.03.2021

Markkinoinnin ulkoistaminen vs. in-house

Markkinointi-ihmisten työnkuva on usein hyvin monipuolinen ja siihen kuuluu kaikenlaista. Markkinointi on ala, joka elää ja kehittyy jatkuvasti, minkä myötä omaksumista riittää. Markkinoinnin parissa työskentelevät ovat usein myös luovia ihmisiä, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.12.2020

Koronankestävä markkinointi

Elämme hyvin poikkeuksellista aikaa, joka on osunut todella kovaa myös monien yrityksien liiketoimintaan. Joillain aloilla enemmän, joillain vähemmän. Siitä huolimatta, että jollain alalla kavereita saattaa kaatua kuin heinää, siellä on [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.10.2020

Mihin markkinointia tarvitaan?

Niin, mihin markkinointia oikeastaan tarvitaan? Moni kyllä tietää, mitä siitä voi seurata, mutta ei silti koe sitä riittävän tärkeäksi, että siihen oikeasti laittaisi resursseja. Monessa yrityksessä keskitytään siihen, että saadaan [...] Lue lisää