Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa – apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että väkisin ei tule montaakaan asiaa, ja se on totta, ainakin tekstin osalta. Valkoisen paperin kammosta voisi varmasti jaaritella maailman tappiin, mutta tällä kertaa se ei kuitenkaan ole blogipostaukseni aihe.

Kun keskustelemme eri yrityksien kanssa sisällöntuotannosta ja sen merkityksestä, ei useinkaan tarvitse vakuutella sen tärkeyttä. Mitä kuitenkin kuulemme usein on, että siihen ei ole aikaa tai osaamista ja toiseksi ”Ei meillä ole mitään kerrottavaa”. Ensimmäinen voi pitää paikkansa, mutta onneksenne me voidaan auttaa siinä. Tämä toinen kohta sen sijaan ei todellakaan. Kerron teille miksi.

Isoista asioista pieniin

Aina on kerrottavaa, on vain kyse näkökulmasta. Oli sitten teidän kohdallanne kyse LVI-ratkaisuista, lakifirman palveluista tai tuotannonohjausjärjestelmien ominaisuuksista, niin niistä on varmasti puhuttu todella paljon, mahdollisesti kulutettu jopa loppuun asti, sen uskon. Mutta tällöin on aika vaihtaa näkökulmaa. Isoista asioista pieniin, pinnalta syvemmälle ja tuotteesta tekijöihin.

Yrityksen asettaminen laajempaan kontekstiin voi saada yrityksen näyttämään suurelta ja uskottavalta, mutta laskeutuminen ihmisen tasolle, on mikä tuo tulosta. Bisnes on kuitenkin aina ihmisten välistä. Sen myötä tuodaan sisältö myös ihmisen tasolla, kohdataan kuulija ja puhutaan hänen ymmärtämällään tavalla. Pienet tarinat ovat yksityiskohtaisia ja merkityksellisiä, minkä lisäksi aiheet ovat heti monipuolisempia ja jopa kiinnostavampia. Pienten uutisten arvoa ei pidä vähätellä. Sisällöntuotannon keinoin on myös mahdollista luoda yrityksestä aitoa ja helposti lähestyttävää kuvaa.

Mitä tuotteesta voisi kertoa?

Tuotteen tai palvelun ympärille rakennettu sisältö on ehdottomasti tärkeää ja vaatii arvoisensa panostuksen. Sen rinnalle on kuitenkin mahdollista tuoda enemmän, syvällisempää ja tarkempaa sisältöä. Jos mietitään tuotetta X. Sillä on hienot tekniset ominaisuudet, mutta mitä muuta siitä voisi kertoa? Tässä pari apuviivaa.

  • Miten tuote on luotu, mistä ajatus lähti?
  • Miten tuote on valmistettu, missä?
  • Kuka/ketkä ovat olleet tuotetta tekemässä, minkälainen tarina ja tausta heillä on, miten he ovat kokeneet tuotekehitys- tai tuotantoprosessin?
  • Mitkä ovat tuotteen hyödyt, miten tuote auttaa sen loppukäyttäjää?
  • Onko tuote osa tietynlaista elämäntapaa, onko sen ympärillä tarttumapintoja?

Ja tässä vasta, millä lähteä liikkeelle, saati sitten, kun tietää tuotteesta ja alasta enemmän. Te olette alanne asiantuntijoita, te tiedätte asiasta parhaiten. Me sen sijaan olemme loistavia kaivamaan näitä jutun juuria, kyselemään tarkemmin ja tuottamaan timanttista sisältöä tarkoituksenmukaisesti.

Sisällöntuotannon hyödyt

Sisällöntuotanto on tehokas keino erottua kilpailijoista ja tuottaa lisäarvoa tarjoamalla kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä ja kasvattaa myyntiä tarjoamalla asiakkaalle ostopäätöstä vahvistavaa sisältöä.  Yhdistettynä automaatioon sisällöntuotanto on erityisen tehokas keino tuottaa liidejä ja sitä kautta kasvattaa myyntiä. Sisällöntuotannon myötä myös hakukonenäkyvyys paranee orgaanisesti huomaamatta.

Mietitäänpäs siis uudestaan, olisiko teillä jotain kerrottavaa? ?

AVAINSANAT: sisällöntuotanto

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 28.01.2020

Yksinkertainen on tehokasta

Nykyään on olemassa valtava määrä erilaisia kanavia, joissa kaikissa on paljon erilaista ja eritasoista tekstisisältöä. Miten tästä massasta pystyy nousemaan esiin ja erottumaan edukseen? Aihe on tietysti yksi tekijä, joka [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 08.10.2019

Millainen on hyvä yritysblogi?

Teemme paljon erilaista sisällöntuotantoa B2B-asiakkaillemme. Yksi suosituimmista sisällöntuotannon muodoista on ollut jo pidempään yritysblogipostaukset. Tämä ei tietenkään ole ihan sattumaa, sillä yritysblogilla on kiistattomat hyödyt esimerkiksi hakukoneliikenteen kasvattamisessa, kuten Jaakko [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.08.2019

Some antaa markkinoinnille vauhtia

Olin keväällä kahden päivän ajan kouluttamassa pien- ja mikroyrittäjiä some- ja sisältöasioissa. Kumpaankin koulutussettiini kuului sekä yleisemmän tason tietoisku että varsinainen valmennus. Paljon asiaa tiiviissä paketissa ja aivan upea koulutettavien [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 13.01.2020

Elämää Näkemystehtaalla

Minulla on lähes vuosi jo MBE:llä takana ja ajattelin kirjoitella, millaista elo Näkemystehtaalla oikein on tähän mennessä ollut ja minkälaisia eväitä on kasautunut repun pohjalle. Taustastani sen verran, että tulin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.06.2019

Kantautuuko brändisi ääni vai onko se jäänyt kurkkuun kiinni?

Ensimmäiset ajatukset äänensävystä ja sen merkityksestä tulee varmasti mieleen omasta arkielämästä. Täytyy olla tiukka ja vaativan uskottava, kun pyytää lasta kertomaan, mihin hän on tällä kertaa piilottanut autosi avaimet. Jälkimmäisestä [...] Lue lisää