Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa – apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että väkisin ei tule montaakaan asiaa, ja se on totta, ainakin tekstin osalta. Valkoisen paperin kammosta voisi varmasti jaaritella maailman tappiin, mutta tällä kertaa se ei kuitenkaan ole blogipostaukseni aihe.

Kun keskustelemme eri yrityksien kanssa sisällöntuotannosta ja sen merkityksestä, ei useinkaan tarvitse vakuutella sen tärkeyttä. Mitä kuitenkin kuulemme usein on, että siihen ei ole aikaa tai osaamista ja toiseksi ”Ei meillä ole mitään kerrottavaa”. Ensimmäinen voi pitää paikkansa, mutta onneksenne me voidaan auttaa siinä. Tämä toinen kohta sen sijaan ei todellakaan. Kerron teille miksi.

Isoista asioista pieniin

Aina on kerrottavaa, on vain kyse näkökulmasta. Oli sitten teidän kohdallanne kyse LVI-ratkaisuista, lakifirman palveluista tai tuotannonohjausjärjestelmien ominaisuuksista, niin niistä on varmasti puhuttu todella paljon, mahdollisesti kulutettu jopa loppuun asti, sen uskon. Mutta tällöin on aika vaihtaa näkökulmaa. Isoista asioista pieniin, pinnalta syvemmälle ja tuotteesta tekijöihin.

Yrityksen asettaminen laajempaan kontekstiin voi saada yrityksen näyttämään suurelta ja uskottavalta, mutta laskeutuminen ihmisen tasolle, on mikä tuo tulosta. Bisnes on kuitenkin aina ihmisten välistä. Sen myötä tuodaan sisältö myös ihmisen tasolla, kohdataan kuulija ja puhutaan hänen ymmärtämällään tavalla. Pienet tarinat ovat yksityiskohtaisia ja merkityksellisiä, minkä lisäksi aiheet ovat heti monipuolisempia ja jopa kiinnostavampia. Pienten uutisten arvoa ei pidä vähätellä. Sisällöntuotannon keinoin on myös mahdollista luoda yrityksestä aitoa ja helposti lähestyttävää kuvaa.

Mitä tuotteesta voisi kertoa?

Tuotteen tai palvelun ympärille rakennettu sisältö on ehdottomasti tärkeää ja vaatii arvoisensa panostuksen. Sen rinnalle on kuitenkin mahdollista tuoda enemmän, syvällisempää ja tarkempaa sisältöä. Jos mietitään tuotetta X. Sillä on hienot tekniset ominaisuudet, mutta mitä muuta siitä voisi kertoa? Tässä pari apuviivaa.

  • Miten tuote on luotu, mistä ajatus lähti?
  • Miten tuote on valmistettu, missä?
  • Kuka/ketkä ovat olleet tuotetta tekemässä, minkälainen tarina ja tausta heillä on, miten he ovat kokeneet tuotekehitys- tai tuotantoprosessin?
  • Mitkä ovat tuotteen hyödyt, miten tuote auttaa sen loppukäyttäjää?
  • Onko tuote osa tietynlaista elämäntapaa, onko sen ympärillä tarttumapintoja?

Ja tässä vasta, millä lähteä liikkeelle, saati sitten, kun tietää tuotteesta ja alasta enemmän. Te olette alanne asiantuntijoita, te tiedätte asiasta parhaiten. Me sen sijaan olemme loistavia kaivamaan näitä jutun juuria, kyselemään tarkemmin ja tuottamaan timanttista sisältöä tarkoituksenmukaisesti.

Sisällöntuotannon hyödyt

Sisällöntuotanto on tehokas keino erottua kilpailijoista ja tuottaa lisäarvoa tarjoamalla kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä ja kasvattaa myyntiä tarjoamalla asiakkaalle ostopäätöstä vahvistavaa sisältöä.  Yhdistettynä automaatioon sisällöntuotanto on erityisen tehokas keino tuottaa liidejä ja sitä kautta kasvattaa myyntiä. Sisällöntuotannon myötä myös hakukonenäkyvyys paranee orgaanisesti huomaamatta.

Mietitäänpäs siis uudestaan, olisiko teillä jotain kerrottavaa? ?

AVAINSANAT: sisällöntuotanto

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.06.2019

Kantautuuko brändisi ääni vai onko se jäänyt kurkkuun kiinni?

Ensimmäiset ajatukset äänensävystä ja sen merkityksestä tulee varmasti mieleen omasta arkielämästä. Täytyy olla tiukka ja vaativan uskottava, kun pyytää lasta kertomaan, mihin hän on tällä kertaa piilottanut autosi avaimet. Jälkimmäisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.03.2019

Sekä B2B että B2C lähellä sydäntä

Valmistumiseni jälkeen olen päässyt kerryttämään kokemusta sekä B2B- että kuluttajamarkkinoinnin parissa. Tämä on mahdollistanut eturivin paikat molempiin esityksiin. Taustastani sen verran, että urani aukesi suuren kansainvälisen pakkausteollisuuden yrityksen palveluksessa, mikä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 19.11.2019

Työnantajamielikuva – ikuinen koeaika?

Koeaika on mahdollisuus sekä työnantajalle että työntekijälle, tutustua toisiinsa ja päättää, ollaanko me hyvä match. Työnantajamielikuva on siitä kiinnostava asia, että sekin on tavallaan tutustumista, mutta sille ei voi määritellä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.11.2019

Miten inspiroitua

Inspiroituminen. Se kannustava, herättävä ja luova tunnetila, jonka usein toivomme tuntevamme aloittaessamme uutta projektia. Joskus tekeminen sakkaa kuitenkin jo alkumetreillä, pahimmassa tapauksessa jo ennen aloittamista. Ei ole väliä oletko tehnyt [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.11.2019

Aiheita blogipostaukselle

Välillä tuntuu, ettei ole mitään kerrottavaa, mutta yritysblogi täytyisi silti pitää aktiivisena. Tiedän tunteen ja päätin kiiruhtaa apuun! Tässä lista B2B-yrityksille suunnatuista blogipostausaiheista, joilla pääset vauhtiin. Ja miksei näitä samoja ideoita [...] Lue lisää