Näkemyksiä | Blogi 19.12.2018

Unohda työntekijälähettiläs

Kannustan usein asiakkaitani tuomaan omat asiantuntijansa esiin. Logon takaa huuteleva yritys XYZ kiinnostaa vain harvalukuista fanijoukkoa, kun taas työstään aidosti innostunut ihminen on kiehtova. Mutta miten sen asiantuntijan saa ääneen?

Työntekijälähettiläistä on muutama vuosi puhuttu vähän kaikkialla. Itsekin olen aikoinani tähän termiin ja viestintätapaan ihastunut. Olen kuitenkin alkanut taipua ajattelemaan, että työntekijälähettilästä enemmän tarvitaan jotain aivan muuta.

Työntekijälähettiläs on historiaa

Törmäsin syksyllä Twitterissä ajatukseen, jonka pystyin allekirjoittamaan. Twitteristi kehotti juhlalliselta kuulostavaksi työntekijälähettilääksi nimeämisen sijaan panostamaan työntekijöiden innostamiseen. Ylpeä ja innostunut työntekijä jakaa sisältöjä mielellään, kun taas työntekijälähettiläs vain tuon (toki tärkeän) tehtävänsä puolesta.

Tämä tietenkin vaatii sekä sisällöiltä että firman viestinnältä ja markkinoinnilta paljon. Kukapa someprofiilistaan tarkka haluaisi jakaa huonoja sisältöjä. Firman tuottamien sisältöjen on oltava sellaisia, että niitä pystyy hyvillä mielin jakamaan omalle verkostolleen.

Aitous ennen kaikkea

Tietynlaisen ravistelun kohteeksi joutuu samalla myös yrityskulttuuri ja asenneilmapiiri. Sillä ihan samalla tavalla kuin onnelliset parit eivät eroa, eivät myöskään huonosti voivat työntekijät jaa kivojakaan sisältöjä tai kehu työnantajaansa vuolain ylisanoin. Jos siis työntekijöiden aito sitoutuminen ja yrityksen kulttuuri eivät jostain syystä ole kunnossa, hoidetaan ensiksi se perusta kuntoon.

Kannattaa unohtaa pikavoitot ja keinotekoiset toimintatavat, jolla saadaan hetkellisesti hieman lisää näkyvyyttä yritykselle. Parhaimmillaan markkinointi otetaan osaksi aitoa tekemistä, josta kehittyy myös luonteva osa työntekijöiden omaa someläsnäoloa, henkilöbrändiä.

Henkilöbrändi kuosiin

Henkilöbrändi rakentuu omaa osaamista, näkemyksiä, kokemusta ja ajatuksia eri medioissa jakamalla. Asiantuntijuus kasvaa tuottaessa tai jakaessa omalle verkostolleen tietoa ja ideoita, jotka kiinnostavat ja ovat itselle tärkeitä. Samalla ne voivat herättää keskustelua ja olla avuksi muillekin.

Miksei näitä samoja sisältöjä voisi siis tuoda julki työnantajan sivuilla esimerkiksi blogiteksteissä? Tämä on yritykselle pitkällä tähtäimellä paljon tehokkaampaa kuin työntekijälähettiläiden valjastaminen työnantajan äänitorviksi.

Aino

AVAINSANAT: Tavoitteellisuus, Sisältö, Sisältömarkkinointi, työntekijälähettiläs

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 21.05.2019

On Facebook-arvonnan aika, Facebook-arvontalaulu raikaa!

Teemme usein asiakkaidemme kanssa esimerkiksi Facebook-arvontoja. Tehtävänämme on huolehtia, että arvonta tavoittaa mahdollisimman hyvän joukon ihmisiä ja arvonnat sujuvat sutjakkaasti sekä kaikkien sääntöjen mukaisesti. Niitä muuten riittääkin, joten kokosimme niistä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.03.2019

Sisältö on kuningas

Miksi meillä jaksetaan jauhaa sisällöistä? Ehkä siksi, että sisältö on kaikki kaikessa. Korjaan: hyvä sisältö on kaikki kaikessa. Hyvä sisältö nimittäin auttaa yrityksen asiakasta tekemään valinnan. Oikeanlainen sisältö sitouttaa jo [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.02.2019

Hymy on MBE:llä ykkönen

Mietitäänkö teillä, mitä asiakkaat oikeasti teistä ajattelevat? Miten hyvin esimerkiksi arvonne välittyvät asiakkaille saakka? Usein yrityksillä on jonkinlainen kalpea aavistus, olettamus siitä, mitä asiakkaan mielessä liikkuu. Tarkka tieto voi kuitenkin [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 08.07.2019

Ihminen sanojen sisällä

Senni kirjoitti pari viikkoa sitten blogiimme brändin äänensävystä, jatkan samoilla ääniaalloilla. Työntekijälähettiläs puhuu parhaimmillaan yrityksensä puolesta. Mutta mitä se vaatii? Ainakin balanssia yrityksen äänensävyn ja oman minän välillä. Saksalaisen lääkeyhtiö [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 02.07.2019

B2B-yritysten viisi haastetta markkinoinnissa

Olen viimeisen vuoden aikana tavannut lähemmäs viisikymmentä B2B-yrityksen markkinointipäättäjää. Kaikilla tapaamillani yrityksillä on selkeitä haasteita, joihin he tarvitsevat apua. Perisuomalaisesti usein tuotteita valmistavia yrityksiä vaivaa kipuilu tuotteiden myymisestä asiantuntijaratkaisujen tuottajiksi. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.06.2019

4 hyötyä yritysblogista

Yritysblogit ovat nykyään markkinoinnin peruskauraa. Blogeilla yritykset viestivät omasta asiantuntijuudestaan ja kasvattavat näkyvyyttään. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa ja miksi niitä edelleen kannattaa perustaa? Käydään läpi yritysblogin 4 hyötyä ja otetaan [...] Lue lisää