Näkemyksiä | Blogi 19.12.2018

Unohda työntekijälähettiläs

Kannustan usein asiakkaitani tuomaan omat asiantuntijansa esiin. Logon takaa huuteleva yritys XYZ kiinnostaa vain harvalukuista fanijoukkoa, kun taas työstään aidosti innostunut ihminen on kiehtova. Mutta miten sen asiantuntijan saa ääneen?

Työntekijälähettiläistä on muutama vuosi puhuttu vähän kaikkialla. Itsekin olen aikoinani tähän termiin ja viestintätapaan ihastunut. Olen kuitenkin alkanut taipua ajattelemaan, että työntekijälähettilästä enemmän tarvitaan jotain aivan muuta.

Työntekijälähettiläs on historiaa

Törmäsin syksyllä Twitterissä ajatukseen, jonka pystyin allekirjoittamaan. Twitteristi kehotti juhlalliselta kuulostavaksi työntekijälähettilääksi nimeämisen sijaan panostamaan työntekijöiden innostamiseen. Ylpeä ja innostunut työntekijä jakaa sisältöjä mielellään, kun taas työntekijälähettiläs vain tuon (toki tärkeän) tehtävänsä puolesta.

Tämä tietenkin vaatii sekä sisällöiltä että firman viestinnältä ja markkinoinnilta paljon. Kukapa someprofiilistaan tarkka haluaisi jakaa huonoja sisältöjä. Firman tuottamien sisältöjen on oltava sellaisia, että niitä pystyy hyvillä mielin jakamaan omalle verkostolleen.

Aitous ennen kaikkea

Tietynlaisen ravistelun kohteeksi joutuu samalla myös yrityskulttuuri ja asenneilmapiiri. Sillä ihan samalla tavalla kuin onnelliset parit eivät eroa, eivät myöskään huonosti voivat työntekijät jaa kivojakaan sisältöjä tai kehu työnantajaansa vuolain ylisanoin. Jos siis työntekijöiden aito sitoutuminen ja yrityksen kulttuuri eivät jostain syystä ole kunnossa, hoidetaan ensiksi se perusta kuntoon.

Kannattaa unohtaa pikavoitot ja keinotekoiset toimintatavat, jolla saadaan hetkellisesti hieman lisää näkyvyyttä yritykselle. Parhaimmillaan markkinointi otetaan osaksi aitoa tekemistä, josta kehittyy myös luonteva osa työntekijöiden omaa someläsnäoloa, henkilöbrändiä.

Henkilöbrändi kuosiin

Henkilöbrändi rakentuu omaa osaamista, näkemyksiä, kokemusta ja ajatuksia eri medioissa jakamalla. Asiantuntijuus kasvaa tuottaessa tai jakaessa omalle verkostolleen tietoa ja ideoita, jotka kiinnostavat ja ovat itselle tärkeitä. Samalla ne voivat herättää keskustelua ja olla avuksi muillekin.

Miksei näitä samoja sisältöjä voisi siis tuoda julki työnantajan sivuilla esimerkiksi blogiteksteissä? Tämä on yritykselle pitkällä tähtäimellä paljon tehokkaampaa kuin työntekijälähettiläiden valjastaminen työnantajan äänitorviksi.

Aino

AVAINSANAT: Tavoitteellisuus, Sisältö, Sisältömarkkinointi, työntekijälähettiläs

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.08.2019

Some antaa markkinoinnille vauhtia

Olin keväällä kahden päivän ajan kouluttamassa pien- ja mikroyrittäjiä some- ja sisältöasioissa. Kumpaankin koulutussettiini kuului sekä yleisemmän tason tietoisku että varsinainen valmennus. Paljon asiaa tiiviissä paketissa ja aivan upea koulutettavien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.05.2019

On Facebook-arvonnan aika, Facebook-arvontalaulu raikaa!

Teemme usein asiakkaidemme kanssa esimerkiksi Facebook-arvontoja. Tehtävänämme on huolehtia, että arvonta tavoittaa mahdollisimman hyvän joukon ihmisiä ja arvonnat sujuvat sutjakkaasti sekä kaikkien sääntöjen mukaisesti. Niitä muuten riittääkin, joten kokosimme niistä [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 10.09.2019

Asiakaspoluilla B2B-asiakaskokemusta ratkaisemaan

Asiakaskokemus on pitkään ollut keskeinen huomionkohde markkinoinnissa. Syystäkin, sillä hyvän asiakaskokemuksen on todettu tuottavan selkeää kilpailuetua yrityksille. Katse on kääntynyt B2B-yritysten suuntaan, kun kokemukset myös yrityksien välisessä asioinnissa on huomattu [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.09.2019

Tuntuuko, ettei ole mitään kerrottavaa - apua sisällöntuotantoon

Oli sitten kyse onnittelukortista tai yrityksen uutiskirjeestä, huomaa välillä puuskahtavansa ääneen: ”Mitä mä tähän kirjoitan?” Se on fakta, että aina ei lähde, edes meille niin sanotuilla ammattilaisilla. Sanonta kertoo, että [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.08.2019

Historia merkitsee myös markkinoinnissa

Tuntuuko sinusta, että välillä olisi hyvä vähän hiljentää vauhtia ja tarkastella tekemisiämme? Liian usein mietimme päämme puhki pyörittelemällä tulevaisuuden suunnitelmia. Kiirehdimme kohti uusia ja tuntemattomia tuulia ajattelematta sitä mistä olemme [...] Lue lisää