Näkemyksiä | Blogi 19.12.2018

Unohda työntekijälähettiläs

Kannustan usein asiakkaitani tuomaan omat asiantuntijansa esiin. Logon takaa huuteleva yritys XYZ kiinnostaa vain harvalukuista fanijoukkoa, kun taas työstään aidosti innostunut ihminen on kiehtova. Mutta miten sen asiantuntijan saa ääneen?

Työntekijälähettiläistä on muutama vuosi puhuttu vähän kaikkialla. Itsekin olen aikoinani tähän termiin ja viestintätapaan ihastunut. Olen kuitenkin alkanut taipua ajattelemaan, että työntekijälähettilästä enemmän tarvitaan jotain aivan muuta.

Työntekijälähettiläs on historiaa

Törmäsin syksyllä Twitterissä ajatukseen, jonka pystyin allekirjoittamaan. Twitteristi kehotti juhlalliselta kuulostavaksi työntekijälähettilääksi nimeämisen sijaan panostamaan työntekijöiden innostamiseen. Ylpeä ja innostunut työntekijä jakaa sisältöjä mielellään, kun taas työntekijälähettiläs vain tuon (toki tärkeän) tehtävänsä puolesta.

Tämä tietenkin vaatii sekä sisällöiltä että firman viestinnältä ja markkinoinnilta paljon. Kukapa someprofiilistaan tarkka haluaisi jakaa huonoja sisältöjä. Firman tuottamien sisältöjen on oltava sellaisia, että niitä pystyy hyvillä mielin jakamaan omalle verkostolleen.

Aitous ennen kaikkea

Tietynlaisen ravistelun kohteeksi joutuu samalla myös yrityskulttuuri ja asenneilmapiiri. Sillä ihan samalla tavalla kuin onnelliset parit eivät eroa, eivät myöskään huonosti voivat työntekijät jaa kivojakaan sisältöjä tai kehu työnantajaansa vuolain ylisanoin. Jos siis työntekijöiden aito sitoutuminen ja yrityksen kulttuuri eivät jostain syystä ole kunnossa, hoidetaan ensiksi se perusta kuntoon.

Kannattaa unohtaa pikavoitot ja keinotekoiset toimintatavat, jolla saadaan hetkellisesti hieman lisää näkyvyyttä yritykselle. Parhaimmillaan markkinointi otetaan osaksi aitoa tekemistä, josta kehittyy myös luonteva osa työntekijöiden omaa someläsnäoloa, henkilöbrändiä.

Henkilöbrändi kuosiin

Henkilöbrändi rakentuu omaa osaamista, näkemyksiä, kokemusta ja ajatuksia eri medioissa jakamalla. Asiantuntijuus kasvaa tuottaessa tai jakaessa omalle verkostolleen tietoa ja ideoita, jotka kiinnostavat ja ovat itselle tärkeitä. Samalla ne voivat herättää keskustelua ja olla avuksi muillekin.

Miksei näitä samoja sisältöjä voisi siis tuoda julki työnantajan sivuilla esimerkiksi blogiteksteissä? Tämä on yritykselle pitkällä tähtäimellä paljon tehokkaampaa kuin työntekijälähettiläiden valjastaminen työnantajan äänitorviksi.

Aino

AVAINSANAT: Tavoitteellisuus, Sisältö, Sisältömarkkinointi, työntekijälähettiläs

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.11.2020

Tule kuulluksi

Usein ajatukset alkavat raksuttaa hetkissä jolloin odotat niitä vähiten. Niin idea myös tästä tekstistä. Oli täysin tavallinen ilta, työasiat pyyhitty mielestä ja tv auki. Mieleeni takertui lause: “Yksi meidän ongelmistamme [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 04.08.2020

Mitäpä jos ei olisi niin kauhea kiire?

Eräänä aurinkoisena lomapäivänä luin Anna Perhon Antisäätäjä-kirjan (Otava, 2017) yhdeltä istumalta. Kansitekstissään kirja antoi minulle lupauksen: minulla ei olisi enää ikinä kiire. Kiinnostuin välittömästi. Vaikka olenkin henkeen ja vereen deadline-ihminen, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.03.2020

Mukava on uusi musta

Muutama viikko sitten osallistuin CMADFI-tilaisuuteen. Tämän kirjainjonon alkuosa tulee sanoista Community Manager Appreciation Day ja FI puolestaan viittaa tietysti Suomeen. Kyseessä on yhteisömanagerien suomalainen verkostoitumistapahtuma, joka järjestetään vuosittain tammikuun viimeisenä [...] Lue lisää