Näkemyksiä | Blogi 19.12.2018

Unohda työntekijälähettiläs

Kannustan usein asiakkaitani tuomaan omat asiantuntijansa esiin. Logon takaa huuteleva yritys XYZ kiinnostaa vain harvalukuista fanijoukkoa, kun taas työstään aidosti innostunut ihminen on kiehtova. Mutta miten sen asiantuntijan saa ääneen?

Työntekijälähettiläistä on muutama vuosi puhuttu vähän kaikkialla. Itsekin olen aikoinani tähän termiin ja viestintätapaan ihastunut. Olen kuitenkin alkanut taipua ajattelemaan, että työntekijälähettilästä enemmän tarvitaan jotain aivan muuta.

Työntekijälähettiläs on historiaa

Törmäsin syksyllä Twitterissä ajatukseen, jonka pystyin allekirjoittamaan. Twitteristi kehotti juhlalliselta kuulostavaksi työntekijälähettilääksi nimeämisen sijaan panostamaan työntekijöiden innostamiseen. Ylpeä ja innostunut työntekijä jakaa sisältöjä mielellään, kun taas työntekijälähettiläs vain tuon (toki tärkeän) tehtävänsä puolesta.

Tämä tietenkin vaatii sekä sisällöiltä että firman viestinnältä ja markkinoinnilta paljon. Kukapa someprofiilistaan tarkka haluaisi jakaa huonoja sisältöjä. Firman tuottamien sisältöjen on oltava sellaisia, että niitä pystyy hyvillä mielin jakamaan omalle verkostolleen.

Aitous ennen kaikkea

Tietynlaisen ravistelun kohteeksi joutuu samalla myös yrityskulttuuri ja asenneilmapiiri. Sillä ihan samalla tavalla kuin onnelliset parit eivät eroa, eivät myöskään huonosti voivat työntekijät jaa kivojakaan sisältöjä tai kehu työnantajaansa vuolain ylisanoin. Jos siis työntekijöiden aito sitoutuminen ja yrityksen kulttuuri eivät jostain syystä ole kunnossa, hoidetaan ensiksi se perusta kuntoon.

Kannattaa unohtaa pikavoitot ja keinotekoiset toimintatavat, jolla saadaan hetkellisesti hieman lisää näkyvyyttä yritykselle. Parhaimmillaan markkinointi otetaan osaksi aitoa tekemistä, josta kehittyy myös luonteva osa työntekijöiden omaa someläsnäoloa, henkilöbrändiä.

Henkilöbrändi kuosiin

Henkilöbrändi rakentuu omaa osaamista, näkemyksiä, kokemusta ja ajatuksia eri medioissa jakamalla. Asiantuntijuus kasvaa tuottaessa tai jakaessa omalle verkostolleen tietoa ja ideoita, jotka kiinnostavat ja ovat itselle tärkeitä. Samalla ne voivat herättää keskustelua ja olla avuksi muillekin.

Miksei näitä samoja sisältöjä voisi siis tuoda julki työnantajan sivuilla esimerkiksi blogiteksteissä? Tämä on yritykselle pitkällä tähtäimellä paljon tehokkaampaa kuin työntekijälähettiläiden valjastaminen työnantajan äänitorviksi.

Aino

AVAINSANAT: Tavoitteellisuus, Sisältö, Sisältömarkkinointi, työntekijälähettiläs

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.04.2020

Moderni markkinointi on merkityksellistä

Mitä on moderni markkinointi? Tätä kysytään meiltä usein. Monille markkinoinnin ammattilaisille termi kuulostaa jo kulutetulta, mutta kun asiakkaitamme kuuntelee, se ei ole sitä. Päinvastoin. Moni ehkä jo hahmottaa, että sillä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.01.2020

Yksinkertainen on tehokasta

Nykyään on olemassa valtava määrä erilaisia kanavia, joissa kaikissa on paljon erilaista ja eritasoista tekstisisältöä. Miten tästä massasta pystyy nousemaan esiin ja erottumaan edukseen? Aihe on tietysti yksi tekijä, joka [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 12.05.2020

Luova jumi, mitä sitten?

Ihan varmasti kaikilla luovaa työtä tekevillä iskee sellainen hetki, kun takin lisäksi on pääkoppa tyhjä. Kuin tabula rasa -käsityksessä, jonka mukaan ihminen on syntyessään tyhjä taulu, vailla ymmärrystä mistään. Tilanteena [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.03.2020

Mukava on uusi musta

Muutama viikko sitten osallistuin CMADFI-tilaisuuteen. Tämän kirjainjonon alkuosa tulee sanoista Community Manager Appreciation Day ja FI puolestaan viittaa tietysti Suomeen. Kyseessä on yhteisömanagerien suomalainen verkostoitumistapahtuma, joka järjestetään vuosittain tammikuun viimeisenä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.12.2019

Miksi M-päivä?

M-päivän tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun päätimme järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Tästä ajatuksesta syntynyt ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla, [...] Lue lisää