Näkemyksiä | Blogi 04.10.2016

Väännetään rautalangasta

Kyllä, rautalanka! Joku varmaan miettii, että miten ihmeessä tämä liittyy bisneksen kehittämiseen, mutta luepa pidemmälle. Rautalanka liittyy nettisivuston suunnitteluun ja miksei sitä hyvinkin voisi soveltaa myös muun viestinnän suunnitteluun. Idea on ensin suunnitella ja sitten vasta toteuttaa.

Ok, haluatte uudistaa nettisivujanne ja odotatte kuumeisesti saavanne hienot visuaaliset leiskat, jotka toteuttavat hurjimmatkin visiot. Ennen kuin nettisivuille laitetaan visuaalisuus, kannattaa pohjatyöt tehdä kunnolla.

 

1.       Mikä on sivustosi päätarkoitus?

Nettisivut ovat väsymättömin myyntimiehesi ja niitä ei kannata suunnitella vain sähköiseksi esitteeksi. Haluatko kerätä liidejä? Haluatko sivuista aktiivisen asiakaspalvelukanavan? Onko sivuston päätarkoitus vahvistaa asiantuntijuuttasi ja saada yhteydenottoja? Onko sivuston tarkoitus myydä, viihdyttää vai kenties joku muu? Huomioi myös erilaiset kohderyhmät.

 

2.       Mikä on kunkin sivun tarkoitus?

Turhia sivuja ei kannata laittaa vain siksi, että se olisi kiva juttu. Miten sivut liittyvät päätarkoitukseen? Mitä sisältöjä sivulla on? Mieti sisältöjä asiakkaan kannalta. Miten voit auttaa heitä ratkaisemaan haasteen? Mitä lisäarvoa sisältösi tuottaa asiakkaalle?

 

3.       Suunnitellaan kullekin sivulle call-to-actionit.

Näiden konversiopisteiden kautta voit mitata tavoitteidesi onnistumista.

 

4.       Piirretään rautalankamalli.

Rautalankamallit auttavat hahmottamaan kokonaisuutta. Ne voivat olla ensin vaikka käsinpiirrettyjä hahmotelmia, joista hiotaan responsiivisen sivustosuunnittelun reunaehtojen mukaan varsinaiset rautalankamallit. Rautalankamallit ovat yksinkertaisia kuvia siitä, miten sivusto toimii ja millaisia linkityksiä sivuston sisälle on rakennettu. Yksi kätevä apuväline rautalankamallien esittämiseen ja hahmottamiseen on esim. Invision.

Varaa suunnitteluun aikaa

Tähän mennessä tehdylle työlle on hyvä varata runsaasti aikaa. Käytettävään aikaan vaikuttaa sivuston laajuus, mutta joka tapauksessa puhutaan helposti useiden päivien, jopa viikkojen työstä. Vanhaa sananlaskua mukaillen, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

Kun rautalankamallit on hiottu kuntoon, sen jälkeen on vasta visuaalisuuksien aika. Rautalankamalleissa on mietitty valmiiksi tiettyjä paikkoja esim. logolle, navigaatiolle jne, mutta fontit, tiettyjen alueiden koot, visuaalisuus – ne kaikki suunnitellaan vasta nyt. Sisältöjä voidaan suunnitella siinä rinnalla, onhan ne jo määritelty aiemmin.

Muista myös!

Nettisivujen suunnittelu on prosessi. On ihan ok julkaista sivut beetavaiheessa ja kehittää niitä siitä eteenpäin. Julkaisun jälkeen sivustosi joutuu todelliseen testiin. Seuraa tavoitteidesi toteutumista ja muokkaa sivujasi vielä paremmiksi. Kokeile, kehitä, opi, testaa –  maailmaa ei tarvitse saada kerralla valmiiksi.

Minttu

AVAINSANAT: käyttöliittymä, nettisivut, rautalanka, suunnittelu

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.05.2020

Muistilistalle verkkosivu-uudistuksessa

Viimeisen vuoden saatossa olen ilokseni saanut olla mukana useammassa verkkosivustoprojektissa, joista jokainen on ollut omalla tavallaan haastava, opettavainen ja antoisa. Verkkosivujen merkitys markkinoinnissa on edelleen kiistaton ja tästä syystä nämä [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.01.2021

Näkemystehdas MBE kehitti tekoälypohjaisen palvelun B2B-myyntiin

Luotain-palvelussa yhdistyy tekoäly ja näkemyksellinen ihmisajattelu. Se kerää julkista dataa B2B-maailman päättäjistä sekä heidän verkostoistaan ja auttaa rakentamaan luottamuspolkuja kohdeasiakkaiden luo. Maailma rakentuu erilaisista ihmissuhteista, myös liike-elämässä. Tekoälyn ja algoritmien [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.12.2020

Oletko jo unelma-asiakkaasi kanssa samassa kuplassa?

Meillä ihmisillä on taipumus viihtyä parhaiten ympäristössä, jossa meitä ymmärretään ja joissa voimme kokea olevamme tärkeä osa kokonaisuutta. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olemme jatkuvasti ystäviemme ja verkoston ympäröimänä ja jaamme heidän [...] Lue lisää