Näkemyksiä | Blogi 04.10.2016

Väännetään rautalangasta

Kyllä, rautalanka! Joku varmaan miettii, että miten ihmeessä tämä liittyy bisneksen kehittämiseen, mutta luepa pidemmälle. Rautalanka liittyy nettisivuston suunnitteluun ja miksei sitä hyvinkin voisi soveltaa myös muun viestinnän suunnitteluun. Idea on ensin suunnitella ja sitten vasta toteuttaa.

Ok, haluatte uudistaa nettisivujanne ja odotatte kuumeisesti saavanne hienot visuaaliset leiskat, jotka toteuttavat hurjimmatkin visiot. Ennen kuin nettisivuille laitetaan visuaalisuus, kannattaa pohjatyöt tehdä kunnolla.

 

1.       Mikä on sivustosi päätarkoitus?

Nettisivut ovat väsymättömin myyntimiehesi ja niitä ei kannata suunnitella vain sähköiseksi esitteeksi. Haluatko kerätä liidejä? Haluatko sivuista aktiivisen asiakaspalvelukanavan? Onko sivuston päätarkoitus vahvistaa asiantuntijuuttasi ja saada yhteydenottoja? Onko sivuston tarkoitus myydä, viihdyttää vai kenties joku muu? Huomioi myös erilaiset kohderyhmät.

 

2.       Mikä on kunkin sivun tarkoitus?

Turhia sivuja ei kannata laittaa vain siksi, että se olisi kiva juttu. Miten sivut liittyvät päätarkoitukseen? Mitä sisältöjä sivulla on? Mieti sisältöjä asiakkaan kannalta. Miten voit auttaa heitä ratkaisemaan haasteen? Mitä lisäarvoa sisältösi tuottaa asiakkaalle?

 

3.       Suunnitellaan kullekin sivulle call-to-actionit.

Näiden konversiopisteiden kautta voit mitata tavoitteidesi onnistumista.

 

4.       Piirretään rautalankamalli.

Rautalankamallit auttavat hahmottamaan kokonaisuutta. Ne voivat olla ensin vaikka käsinpiirrettyjä hahmotelmia, joista hiotaan responsiivisen sivustosuunnittelun reunaehtojen mukaan varsinaiset rautalankamallit. Rautalankamallit ovat yksinkertaisia kuvia siitä, miten sivusto toimii ja millaisia linkityksiä sivuston sisälle on rakennettu. Yksi kätevä apuväline rautalankamallien esittämiseen ja hahmottamiseen on esim. Invision.

Varaa suunnitteluun aikaa

Tähän mennessä tehdylle työlle on hyvä varata runsaasti aikaa. Käytettävään aikaan vaikuttaa sivuston laajuus, mutta joka tapauksessa puhutaan helposti useiden päivien, jopa viikkojen työstä. Vanhaa sananlaskua mukaillen, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

Kun rautalankamallit on hiottu kuntoon, sen jälkeen on vasta visuaalisuuksien aika. Rautalankamalleissa on mietitty valmiiksi tiettyjä paikkoja esim. logolle, navigaatiolle jne, mutta fontit, tiettyjen alueiden koot, visuaalisuus – ne kaikki suunnitellaan vasta nyt. Sisältöjä voidaan suunnitella siinä rinnalla, onhan ne jo määritelty aiemmin.

Muista myös!

Nettisivujen suunnittelu on prosessi. On ihan ok julkaista sivut beetavaiheessa ja kehittää niitä siitä eteenpäin. Julkaisun jälkeen sivustosi joutuu todelliseen testiin. Seuraa tavoitteidesi toteutumista ja muokkaa sivujasi vielä paremmiksi. Kokeile, kehitä, opi, testaa –  maailmaa ei tarvitse saada kerralla valmiiksi.

Minttu

AVAINSANAT: nettisivut, rautalanka, suunnittelu, käyttöliittymä

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 05.05.2022

Hakukoneoptimoinnin syrjään helposti ja johdonmukaisesti

Mikäli joku vielä vuonna 2022 epäilee hakukoneoptimoinnin merkitystä, niin kannattaa katsella ympärilleen esimerkiksi matkustaessaan junassa tai viettäessään aikaa kahvilassa. Hyvin suurella todennäköisyydellä yksin matkustavalla tai kahvilassa itsekseen istuvalla on kädessään [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 06.07.2021

Avainsanatutkimus paljastaa miten saa lisää näkyvyyttä hakukoneessa

Hakukonenäkyvyys tunnistetaan lähes kaikissa yrityksissä oleelliseksi osaksi yrityksen näkyvyyden kasvattamista ja myynnin tukemista. ”Olisi hyvä näkyä Googlessa” on ajatus, mikä B2B-yritysten markkinoinnin ja myynnin parissa toimivilla on, koska verkkosivuliikenteen kasvattaminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.06.2021

Neljä vinkkiä verkkosivujen visuaaliseen suunnitteluun

1. Lukusuunta (F ja Z) vaikuttaa silmäiltävyyteen Länsimaissa lukusuunta on vasemmalta oikealle ja olemme tottuneet lukemaan tekstiä kirjoista ja lehdistä ylhäältä alaspäin. Lukusuunta ohjaa myös tapaamme havainnoida ja lukea verkkosivujen [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 24.10.2022

Pärjäämmekö yhdellä LinkedIn-tilillä vai kannattaako luoda maakohtaiset tilit?

Monet asiakkaistamme myyvät palveluitaan myös ulkomaille. Erityisesti kansainvälistymisen alkuvaiheessa herää paljon kysymyksiä liittyen markkinointiin sekä sisältöihin.  Mitä kieltä kannattaa käyttää? Tarvitaanko joka maalle oma LinkedIn-sivu? Haittaako, jos englanninkieliset postaukset näkyvät suomalaisille? Pystyykö [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.06.2022

Brändistrategian keskiössä asiakaskokemus

Miksi brändistrategia kannattaa luoda? Mitä hyötyä brändistrategian määrittelystä on? Miten me voidaan vaikuttaa meidän brändiin? Miksi koko yrityksen henkilöstön pitäisi olla kiinnostunut brändiin liittyvistä asioista? Miten meidän arvot ja kulttuuri [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.12.2021

Sydänemojista Pauli Hanhiniemeen

Vuoristoradan viimeinen ylösalaisin oleva mutka, kiljun ja en tiedä uskallanko pitää silmiä auki. Mahanpohjasta kouraisee, silleen jännästi ja taas tekee mieli kiljua. Juna pysähtyy, selvisin. Ja niin selvisivät kaikki muutkin. Toisia naurattaa, [...] Lue lisää