Näkemyksiä | Blogi 04.10.2016

Väännetään rautalangasta

Kyllä, rautalanka! Joku varmaan miettii, että miten ihmeessä tämä liittyy bisneksen kehittämiseen, mutta luepa pidemmälle. Rautalanka liittyy nettisivuston suunnitteluun ja miksei sitä hyvinkin voisi soveltaa myös muun viestinnän suunnitteluun. Idea on ensin suunnitella ja sitten vasta toteuttaa.

Ok, haluatte uudistaa nettisivujanne ja odotatte kuumeisesti saavanne hienot visuaaliset leiskat, jotka toteuttavat hurjimmatkin visiot. Ennen kuin nettisivuille laitetaan visuaalisuus, kannattaa pohjatyöt tehdä kunnolla.

 

1.       Mikä on sivustosi päätarkoitus?

Nettisivut ovat väsymättömin myyntimiehesi ja niitä ei kannata suunnitella vain sähköiseksi esitteeksi. Haluatko kerätä liidejä? Haluatko sivuista aktiivisen asiakaspalvelukanavan? Onko sivuston päätarkoitus vahvistaa asiantuntijuuttasi ja saada yhteydenottoja? Onko sivuston tarkoitus myydä, viihdyttää vai kenties joku muu? Huomioi myös erilaiset kohderyhmät.

 

2.       Mikä on kunkin sivun tarkoitus?

Turhia sivuja ei kannata laittaa vain siksi, että se olisi kiva juttu. Miten sivut liittyvät päätarkoitukseen? Mitä sisältöjä sivulla on? Mieti sisältöjä asiakkaan kannalta. Miten voit auttaa heitä ratkaisemaan haasteen? Mitä lisäarvoa sisältösi tuottaa asiakkaalle?

 

3.       Suunnitellaan kullekin sivulle call-to-actionit.

Näiden konversiopisteiden kautta voit mitata tavoitteidesi onnistumista.

 

4.       Piirretään rautalankamalli.

Rautalankamallit auttavat hahmottamaan kokonaisuutta. Ne voivat olla ensin vaikka käsinpiirrettyjä hahmotelmia, joista hiotaan responsiivisen sivustosuunnittelun reunaehtojen mukaan varsinaiset rautalankamallit. Rautalankamallit ovat yksinkertaisia kuvia siitä, miten sivusto toimii ja millaisia linkityksiä sivuston sisälle on rakennettu. Yksi kätevä apuväline rautalankamallien esittämiseen ja hahmottamiseen on esim. Invision.

Varaa suunnitteluun aikaa

Tähän mennessä tehdylle työlle on hyvä varata runsaasti aikaa. Käytettävään aikaan vaikuttaa sivuston laajuus, mutta joka tapauksessa puhutaan helposti useiden päivien, jopa viikkojen työstä. Vanhaa sananlaskua mukaillen, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

Kun rautalankamallit on hiottu kuntoon, sen jälkeen on vasta visuaalisuuksien aika. Rautalankamalleissa on mietitty valmiiksi tiettyjä paikkoja esim. logolle, navigaatiolle jne, mutta fontit, tiettyjen alueiden koot, visuaalisuus – ne kaikki suunnitellaan vasta nyt. Sisältöjä voidaan suunnitella siinä rinnalla, onhan ne jo määritelty aiemmin.

Muista myös!

Nettisivujen suunnittelu on prosessi. On ihan ok julkaista sivut beetavaiheessa ja kehittää niitä siitä eteenpäin. Julkaisun jälkeen sivustosi joutuu todelliseen testiin. Seuraa tavoitteidesi toteutumista ja muokkaa sivujasi vielä paremmiksi. Kokeile, kehitä, opi, testaa –  maailmaa ei tarvitse saada kerralla valmiiksi.

Minttu

AVAINSANAT: käyttöliittymä, nettisivut, rautalanka, suunnittelu

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 06.07.2021

Avainsanatutkimus paljastaa miten saa lisää näkyvyyttä hakukoneessa

Hakukonenäkyvyys tunnistetaan lähes kaikissa yrityksissä oleelliseksi osaksi yrityksen näkyvyyden kasvattamista ja myynnin tukemista. ”Olisi hyvä näkyä Googlessa” on ajatus, mikä B2B-yritysten markkinoinnin ja myynnin parissa toimivilla on, koska verkkosivuliikenteen kasvattaminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.06.2021

Neljä vinkkiä verkkosivujen visuaaliseen suunnitteluun

1. Lukusuunta (F ja Z) vaikuttaa silmäiltävyyteen Länsimaissa lukusuunta on vasemmalta oikealle ja olemme tottuneet lukemaan tekstiä kirjoista ja lehdistä ylhäältä alaspäin. Lukusuunta ohjaa myös tapaamme havainnoida ja lukea verkkosivujen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.06.2021

Näin onnistut verkkosivuston uudistuksessa

Rakkaalla lapsella on monta nimeä – sanotaan. Nettisivut, kotisivut, verkkosivut ja sivustot. Kutsutaanpa niitä millä nimellä tahansa, ovat verkkosivustot olleet jo vuosia paikka, jossa tehdään myyntiä ja paikka, johon markkinoinnilla [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.09.2021

B2B-markkinointi: 5 tärkeintä asiaa

B2B-markkinoinnin tärkein tehtävä on rakentaa tunnettuutta ja hyvä pohja luottamuksen syntymiselle potentiaalisen asiakkaan ja myyjän välille. Näin myynti voi keskittyä omaan tehtäväänsä ja saada parhaat onnistumisen edellytykset. Ensimmäisenä ei kuitenkaan [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 03.05.2021

Menesty rakentamalla luottamusta kahdella tasolla

B2B-asiantuntijaratkaisujen myynnissä tähdätään usein kumppanuuteen. Kumppanuus on syvä ja kestävä suhde asiakkaiden kanssa. Ostamisen ja myymisen sijaan kumppanuus on lisäarvon tuottamista, joka tarvitsee toimiakseen molemminpuolista luottamusta. Vaikka puhutaan yritysten välisestä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.03.2021

Helppo niskalenkki GDPR-vaatimuksista

Oletko ajatellut, että tietosuojaseloste ja evästekysely ovat ainoat GDPR:n vaatimat toimenpiteet? Jos olet, niin saatat yllättyä. Hyvä tietosuojaseloste vastaa moneen vaadittuun asiaan, mutta usein se laaditaan vain asiakkaita varten verkkosivuille. [...] Lue lisää