Näkemyksiä | Blogi 15.09.2017

Vahva brändi vaatii tekoja

Vahva brändi palvelee yritystä monin tavoin. Se kasvattaa kilpailukykyä, luo mielikuvia ja tunnettuutta, tehostaa myyntiä ja tarjoaa jatkuvuutta. Vahva brändi erottuu edukseen ja näyttäytyy asiakkaalle selkeytenä ostaa. Vahvaa brändiä ei siis turhaan kutsuta yrityksen kasvun mahdollistajaksi.

Erinomainen esimerkki vahvan brändin positiivisesta vaikutuksesta on uuteen kukoistukseen noussut Kotipizza, jonka parin vuoden takainen ilme- ja brändiuudistus on saanut yrityksen myynnin jyrkkään noususuhdanteeseen. Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen avasi Kotipizzan kasvuun vaikuttaneita tekijöitä viimeviikkoisessa MTV Digitalist Media Forumissa, josta nappasin talteen tärkeimmät opit.

Joten here we go! Miten 30-vuotias Kotipizza on onnistunut luomaan nahkansa uudelleen?

Johto ymmärtää markkinointiviestinnän merkityksen.

Kotipizzan kasvun takana on merkittävä panostus markkinointiin. Tätä tuskin olisi tapahtunut, ellei yrityksen hallituksessa istuisi neljä markkinointitaustaista jäsentä. Tervanen painottikin, että markkinointiviestinnän merkitys tulee ymmärtää ylemmällä tasolla. Markkinointiviestinnällä on keskeinen rooli myynnin kasvattamisessa, sillä sen avulla voidaan saavuttaa kohderyhmät, vedota tunteisiin ja kertoa yrityksen tarinaa.

Olemassaolon tarkoitus on määritelty.

Kotipizzan missiona on ”tehdä maailmasta parempi paikka pizza kerrallaan”, joka toimii ohjenuorana kaikessa tekemisessä. Kaikki alkaa siis mission määrittelystä. Miksi yrityksesi on olemassa? Jotta yritys voisi kasvaa, yrityksen jokaisen työntekijän tulee tietää, mitä tehdään ja miksi. Vahva missio, jonka kaikki ymmärtävät, vapauttaa yritysten työntekijät viestimään brändin puolesta. Tervasen mukaan yritysten pitää pystyä vastaamaan kysymyksiin: mitä teemme, miten ja miksi? Kaksi ensimmäistä on usein helppoja vastattavia, mutta tietääkö yrityksesi, miksi se on olemassa?

Vahvan yrityskulttuurin syntymiseen on panostettu.

Kotipizza on panostanut vahvaan yrityskulttuuriin, jossa molemminpuolinen luottamus ja onnistumisista palkitseminen ovat isossa roolissa. Vahva yrityskulttuuri tukee brändiä, sillä työntekijät, jotka ovat sitoutuneet yritykseen, viestivät siitä avoimesti ja positiivisesti ja ilmentävät brändiä tavassaan työskennellä. Selkeä missio on yrityskulttuurin perusta ja siksi se tulee juurruttaa osaksi työyhteisöä. Yrityskulttuurin syntymisessä johdon esimerkki on avainasemassa.

Yritys viestii avoimesti ja yhdenmukaisesti.

Vahva brändi syntyy aidoista tarinoista. Siksi Kotipizza ei pidä tiukkaa linjaa viestinnästään, vaan antaa yrittäjilleen vapaat kädet somepresenssin rakentamiseen. Avoin viestintä on tärkeää myös konsernitasolla. Tervanen muistuttaa, että jos yritys ei viesti itsestään läpinäkyvästi, niin joku tekee sen varmasti yrityksen puolesta. Kiteytettynä: markkinointiviestinnän tulee olla tosiasioiden kertomista, eikä pelkkää kakun koristelua.

Vaikka Kotipizzan yrittäjillä onkin vapaat kädet viestinnän suhteen, Tervanen painottaa, että markkinoinnin, viestinnän ja sosiaalisen median tulee toimia saumattomasti yhteen. Lisäksi oma, ansaittu ja maksettu media tulee olla hyvässä harmonissa – aivan niin kuin hyvän pizzan ainesosatkin. Kotipizzalle oma media on tärkeä kanava luoda brändiin tarttumapintaa. Aidot tarinat koskettavat ja luovat tunnesiteitä. Myös toimitusjohtaja on mukana viestimässä avoimesti, niin somessa kuin blogin muodossa.

”Vahva brändi” ei siis ole pelkkää sanahelinää, vaan yrityksen kasvun mahdollistaja. Brändin rakennus alkaa ydinelementtien määrittelystä ja jatkuu jokapäiväisessä työssä. Ovatko seuraavat brändipyramidin elementit määritelty yrityksessäsi? Entä kuinka vahva arvioit brändisi olevan?

-Katja

AVAINSANAT: johtaminen, innostus, Markkinointiviestintä, Brändi, menestys

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 08.01.2018

Mitä verkkosivu-uudistus oikeastaan pitää sisällään?

Milloin viimeksi olette päivittäneet yrityksenne verkkosivuja tai tarkastelleet niitä kriittisellä silmällä? Onko viime kerrasta kulunut luvattoman pitkä aika? Verkkosivut ovat tärkeä kohtaamispiste sinun ja asiakkaasi välillä, joten niitä on syytä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.12.2017

M-päivä: Miten hitsausfirmasta tulee toimialansa ajatusjohtaja?

Kempin Digital Community Manager Mikko Heinonen paljasti Lahden Sibeliustalolla 24.11.2017 järjestetyssä M-päivässä, miten yritys varmisti globaalin myynnin aloituksen ottamalla haltuun ajatusjohtajuuden. Tässä kooste päivän puheenvuorosta – ajatuksia nostattavia lukuhetkiä! Kemppi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2017

M-päivä: Uudistuksesta merkittävä kilpailuetu

Digital Office Companyn myyntijohtaja Jonne Makkula kertoi Lahden Sibeliustalolla 24.11.2017 järjestetyssä M-päivässä, miten yritys on saavuttanut merkittävän kasvun uudistumalla rohkeasti. Tässä kooste päivän puheenvuorosta – ajatuksia herättäviä lukuhetkiä! Digital Office [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 04.07.2018

Ihan kiva on hyvin nopeasti ihan sama

Seurustelin aikoinani eteläafrikkalaisen kundin kanssa, joka innoissaan opiskeli suomea. Hänelle oli jäänyt syystä tai toisesta tavaksi sanoa monen asian olevan ihan kiva. Asuni oli ihan kiva, samoin kampaukseni tai jopa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.05.2018

Ilo irti ydinviestistä

Olen törmännyt moneen eri keskusteluun, jossa puhutaan ydinviestistä. Joko sen puuttumisesta tai tarkoituksesta. Ydinviestin tarkoitushan on herättää kiinnostus sekä toimia niin ulkoisena kuin sisäisenä punaisena lankana. Siinä tulisi olla myös [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.04.2018

Kasvu ei tapahdu hymistelemällä

Millä voisimme erottua muista? Tämä kysymys oli pöydällä viimeksi tänään asiakkaan kanssa keskustellessa. Pöydällä pyörivät samat jo liiankin tutut teemat: olemme asiantuntijoita, teemme työmme huolella, meidän kanssa on mukava tehdä [...] Lue lisää