Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa yritykselle kuuluvaksi, pitää visuaalisen ilmeen toistua samannäköisenä eri kanavissa. Ajan tasalla oleva graafinen ohjeisto on yrityksen tärkein työkalu visuaalisen ilmeen toteuttamiseen johdonmukaisesti kaikessa viestinnässä.

Hyvin suunniteltu ilme huomioi pienetkin yksityiskohdat

Hyvin suunnitellussa ilmeessä on huomioitu sen helppokäyttöisyys ja eri elementtien soveltuminen sekä painettuihin että sähköisiin materiaaleihin. Ohjeistossa ei voi valmiiksi määritellä kaikkien materiaalien tyyliä, mutta huolellisesti rakennetun ohjeiston avulla on helppo suunnitella uusia sovelluksia. Ohjeisto ei ole jokamiehen tai -naisen käsikirja, sillä toteutukset vaativat aina visuaalista näkemystä.

Brändi-ilmeen noudattaminen on mielestäni laadukasta ja tehokasta silloin, kun ilmettä toteutetaan johdonmukaisesti pienetkin yksityiskohdat huomioon ottaen. Ohjeistolla ei ole tarkoitus estää luovuuden käyttöä, mutta on tärkeää muistaa mitä yhtenäisellä ilmeellä tavoitellaan.

Keskittäminen kannattaa

Markkinoinnista vastaava henkilö saattaa joskus haluta suunnittelijalta jotain erilaista ja uutta. Ammattimaisen suunnittelijan ei tulisi tehdä ohjeistosta selvästi eroavia ratkaisuja, sillä silloin yrityksen eri materiaalit näyttävätkin erilaisilta. Suosittelen materiaalien toteutuksen keskittämistä yhdelle ammattimaiselle toimistolle, joka voi myös päivittää ohjeistoa uusien sovellusten myötä.

Mitä useampi taho ohjeistoa ja ilmettä soveltaa, sitä suurempi riski on, että aletaankin tehdä ohjeistosta poikkeavia, enemmän omaa makua miellyttäviä ratkaisuja. Yrityksen henkilöstön onkin myös itse sitouduttuva ohjeiston noudattamiseen. Yritysilme on osa yrityksen strategiaa. Strategian ymmärtävä ja siihen sitoutunut henkilöstö noudattaa ohjeistoa yhdenmukaisesti.

Rohkeasti päivittämään

Viimeistään siinä vaiheessa kun ilme ei tunnukaan enää brändin näköiseltä ja ohjeiston sovellusten tyyli alkaa tuntua vanhanaikaiselta on aika päivittää ilmettä ja ohjeistoa joko hienovaraisesti tai näkyvämmin. Muutokset tulisi teettää ammattilaisella, joka vie koko yrityksen visuaalisen ilmeen uudistuksen läpi.

Teen asiakkaalle aina vähintäänkin pienen graafisen ohjeiston, jossa ohjeistan peruselementtien kuten yritystunnuksen, värien ja typografian (kirjasintyypit) käyttöä. Lisäksi voidaan määritellä miltä kuvamaailma eli valokuvat, infografiikka, ikonit ja graafit näyttävät. Laajempaan ohjeistoon kannattaa kerätä tarvittavia sähköisiä ja painettuja sovelluksia, jotka kertovat taittotyylistä ja graafisten peruselementtien käytöstä oikeassa ympäristössä.

-Essi

AVAINSANAT: Brändi, Ilme, visuaalinen viestintä, graafinen ohjeisto

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 28.05.2019

Kuusi yleistä mokaa graafikon silmin

Jokaisen yrityksen kannattaa panostaa hyvännäköiseen sisältöön. Hyvin suunniteltu ulkoasu herättää katsojan mielenkiinnon ja tukee viestiäsi. Tässä kuitenkin 6 mokaa, joita kannattaa välttää.   1. Tyhjän tilan kammo Älä pelkää tyhjää [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 17.10.2018

Visuaalisuudella vaikuttavuutta

Matkapuhelin on nykyisin suosituin laite netin käytössä ja on muuttanut samalla visuaalisuuden ja käyttöliittymän suunnittelua monella tapaa. Sivuja skrollataan alaspäin ja sen vuoksi kaiken etusivun sisällön ei tarvitse olla enää [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 23.08.2019

Video vaikuttaa

Hiilijalanjälki nollaan ja aikaa viisi vuotta? Pakkausteollisuuden tuotteita valmistavalle asiakkaallemme Wipakille se on täyttä totta ja todellinen tavoite, jonka eteen tehdään juuri nyt hartiavoimin töitä. Ideoimme ja suunnittelimme Wipakille kansainväliseen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 13.08.2019

Mitä tehdä, kun löydät itsesi markkinoinnin myrskynsilmästä?

Virhe, vahingossa väärin mennyt tai tehty asia, erehdys. Voi tarkoittaa myös kirjoitusvirhettä, mittavirhettä, ohjelmointivirhettä tai virkavirhettä. Markkinointiviestintä alana on vauhdikas, jossa sattuu ja tapahtuu päivittäin, myös silloin tällöin niitä virheitä [...] Lue lisää