Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa yritykselle kuuluvaksi, pitää visuaalisen ilmeen toistua samannäköisenä eri kanavissa. Ajan tasalla oleva graafinen ohjeisto on yrityksen tärkein työkalu visuaalisen ilmeen toteuttamiseen johdonmukaisesti kaikessa viestinnässä.

Hyvin suunniteltu ilme huomioi pienetkin yksityiskohdat

Hyvin suunnitellussa ilmeessä on huomioitu sen helppokäyttöisyys ja eri elementtien soveltuminen sekä painettuihin että sähköisiin materiaaleihin. Ohjeistossa ei voi valmiiksi määritellä kaikkien materiaalien tyyliä, mutta huolellisesti rakennetun ohjeiston avulla on helppo suunnitella uusia sovelluksia. Ohjeisto ei ole jokamiehen tai -naisen käsikirja, sillä toteutukset vaativat aina visuaalista näkemystä.

Brändi-ilmeen noudattaminen on mielestäni laadukasta ja tehokasta silloin, kun ilmettä toteutetaan johdonmukaisesti pienetkin yksityiskohdat huomioon ottaen. Ohjeistolla ei ole tarkoitus estää luovuuden käyttöä, mutta on tärkeää muistaa mitä yhtenäisellä ilmeellä tavoitellaan.

Keskittäminen kannattaa

Markkinoinnista vastaava henkilö saattaa joskus haluta suunnittelijalta jotain erilaista ja uutta. Ammattimaisen suunnittelijan ei tulisi tehdä ohjeistosta selvästi eroavia ratkaisuja, sillä silloin yrityksen eri materiaalit näyttävätkin erilaisilta. Suosittelen materiaalien toteutuksen keskittämistä yhdelle ammattimaiselle toimistolle, joka voi myös päivittää ohjeistoa uusien sovellusten myötä.

Mitä useampi taho ohjeistoa ja ilmettä soveltaa, sitä suurempi riski on, että aletaankin tehdä ohjeistosta poikkeavia, enemmän omaa makua miellyttäviä ratkaisuja. Yrityksen henkilöstön onkin myös itse sitouduttuva ohjeiston noudattamiseen. Yritysilme on osa yrityksen strategiaa. Strategian ymmärtävä ja siihen sitoutunut henkilöstö noudattaa ohjeistoa yhdenmukaisesti.

Rohkeasti päivittämään

Viimeistään siinä vaiheessa kun ilme ei tunnukaan enää brändin näköiseltä ja ohjeiston sovellusten tyyli alkaa tuntua vanhanaikaiselta on aika päivittää ilmettä ja ohjeistoa joko hienovaraisesti tai näkyvämmin. Muutokset tulisi teettää ammattilaisella, joka vie koko yrityksen visuaalisen ilmeen uudistuksen läpi.

Teen asiakkaalle aina vähintäänkin pienen graafisen ohjeiston, jossa ohjeistan peruselementtien kuten yritystunnuksen, värien ja typografian (kirjasintyypit) käyttöä. Lisäksi voidaan määritellä miltä kuvamaailma eli valokuvat, infografiikka, ikonit ja graafit näyttävät. Laajempaan ohjeistoon kannattaa kerätä tarvittavia sähköisiä ja painettuja sovelluksia, jotka kertovat taittotyylistä ja graafisten peruselementtien käytöstä oikeassa ympäristössä.

-Essi

AVAINSANAT: Brändi, Ilme, visuaalinen viestintä, graafinen ohjeisto

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 17.10.2018

Visuaalisuudella vaikuttavuutta

Matkapuhelin on nykyisin suosituin laite netin käytössä ja on muuttanut samalla visuaalisuuden ja käyttöliittymän suunnittelua monella tapaa. Sivuja skrollataan alaspäin ja sen vuoksi kaiken etusivun sisällön ei tarvitse olla enää [...] Lue lisää

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.04.2019

Hyvä, parempi, brief

Toimeksiannon, tai meillä tutummin briefin, taustalla on aina asiakkaan tarve tai haaste, johon haetaan ratkaisua. Valmiin briefin voi antaa meille kirjallisesti, mutta useimmiten se rakentuu tapaamisessa ja keskustellen asiakkaan kanssa. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 09.04.2019

Onnea, suomi!

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivänä on syytä kirjoittaa blogi Mikael Agricolasta ja suomen kielestä. Valitsin kieleksi suomen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Maailmassa on kieliä noin 6 000, laskentatapa vaikuttaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.03.2019

Tulokset esiin sisältömarkkinoinnin mittaamisella

Viime viikolla sisältöstrategimme Aino kirjoitti, kuinka sisältö on markkinoinnissa kuningas. Loistavien sisältöjen rinnalle kannattaa tuoda mitattavuus, jotta sisältömarkkinoinnin tuloksellisuus voidaan todentaa ja kehittää omaa toimintaa. Sisältömarkkinoinnin mittaaminen vaihtelee aina tapauskohtaisesti, [...] Lue lisää