Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa yritykselle kuuluvaksi, pitää visuaalisen ilmeen toistua samannäköisenä eri kanavissa. Ajan tasalla oleva graafinen ohjeisto on yrityksen tärkein työkalu visuaalisen ilmeen toteuttamiseen johdonmukaisesti kaikessa viestinnässä.

Hyvin suunniteltu ilme huomioi pienetkin yksityiskohdat

Hyvin suunnitellussa ilmeessä on huomioitu sen helppokäyttöisyys ja eri elementtien soveltuminen sekä painettuihin että sähköisiin materiaaleihin. Ohjeistossa ei voi valmiiksi määritellä kaikkien materiaalien tyyliä, mutta huolellisesti rakennetun ohjeiston avulla on helppo suunnitella uusia sovelluksia. Ohjeisto ei ole jokamiehen tai -naisen käsikirja, sillä toteutukset vaativat aina visuaalista näkemystä.

Brändi-ilmeen noudattaminen on mielestäni laadukasta ja tehokasta silloin, kun ilmettä toteutetaan johdonmukaisesti pienetkin yksityiskohdat huomioon ottaen. Ohjeistolla ei ole tarkoitus estää luovuuden käyttöä, mutta on tärkeää muistaa mitä yhtenäisellä ilmeellä tavoitellaan.

Keskittäminen kannattaa

Markkinoinnista vastaava henkilö saattaa joskus haluta suunnittelijalta jotain erilaista ja uutta. Ammattimaisen suunnittelijan ei tulisi tehdä ohjeistosta selvästi eroavia ratkaisuja, sillä silloin yrityksen eri materiaalit näyttävätkin erilaisilta. Suosittelen materiaalien toteutuksen keskittämistä yhdelle ammattimaiselle toimistolle, joka voi myös päivittää ohjeistoa uusien sovellusten myötä.

Mitä useampi taho ohjeistoa ja ilmettä soveltaa, sitä suurempi riski on, että aletaankin tehdä ohjeistosta poikkeavia, enemmän omaa makua miellyttäviä ratkaisuja. Yrityksen henkilöstön onkin myös itse sitouduttuva ohjeiston noudattamiseen. Yritysilme on osa yrityksen strategiaa. Strategian ymmärtävä ja siihen sitoutunut henkilöstö noudattaa ohjeistoa yhdenmukaisesti.

Rohkeasti päivittämään

Viimeistään siinä vaiheessa kun ilme ei tunnukaan enää brändin näköiseltä ja ohjeiston sovellusten tyyli alkaa tuntua vanhanaikaiselta on aika päivittää ilmettä ja ohjeistoa joko hienovaraisesti tai näkyvämmin. Muutokset tulisi teettää ammattilaisella, joka vie koko yrityksen visuaalisen ilmeen uudistuksen läpi.

Teen asiakkaalle aina vähintäänkin pienen graafisen ohjeiston, jossa ohjeistan peruselementtien kuten yritystunnuksen, värien ja typografian (kirjasintyypit) käyttöä. Lisäksi voidaan määritellä miltä kuvamaailma eli valokuvat, infografiikka, ikonit ja graafit näyttävät. Laajempaan ohjeistoon kannattaa kerätä tarvittavia sähköisiä ja painettuja sovelluksia, jotka kertovat taittotyylistä ja graafisten peruselementtien käytöstä oikeassa ympäristössä.

-Essi

AVAINSANAT: Brändi, Ilme, visuaalinen viestintä, graafinen ohjeisto

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.02.2021

Markkinointi projektista prosessiksi

Ei ole oikotietä kestävään onneen, eikä pikavoittoja menestykseen, sanotaan. Markkinoinnissa tekemisen taso on kehittynyt paljon ajoista, jolloin uskottiin yksittäisen toimenpiteen voimaan ja laitettiin samalla kaikki munat samaan koriin. Silloin markkinointistrategia [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 18.01.2021

Myynnissä: väri - mistä väritrendit tulevat?

Pantonen värijärjestelmä on muodostunut painoteollisuuden spottivärien standardiksi ympäri maailmaa. Spottivärillä voidaan painaa tarkasti tietty värisävy. Pantone tekee värijärjestelmänsä lisäksi bisnestä myös väriennusteilla, joita Pantonen lisäksi myyvät myös muut tahot. Muun [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.10.2020

Miten sinisestä tuli suosittu väri?

Muinaisten egyptiläisten uskotaan ensimmäisenä keksineen, kuinka sinistä väriä voidaan keinotekoisesti valmistaa. Sininen ja kulta olivat egyptiläisille jumalallisia värejä. He antoivat  ensimmäisenä muinaisista kulttuureista siniselle värille oman sanan. Esimerkiksi Antiikin Kreikan [...] Lue lisää