Näkemyksiä | Blogi 12.02.2019

Vahva ilme vaatii sitoutumista

Visuaalisella ilmeellä halutaan luoda yrityksestä, yhteisöstä tai brändistä tietty mielikuva kaikille sidosryhmille. Sen tulee erottua kilpailijoista ja olla helposti tunnistettava. Yrityksen ulkopuolinen henkilö kohtaa vain palasia ilmeestä. Jotta sen tunnistaa yritykselle kuuluvaksi, pitää visuaalisen ilmeen toistua samannäköisenä eri kanavissa. Ajan tasalla oleva graafinen ohjeisto on yrityksen tärkein työkalu visuaalisen ilmeen toteuttamiseen johdonmukaisesti kaikessa viestinnässä.

Hyvin suunniteltu ilme huomioi pienetkin yksityiskohdat

Hyvin suunnitellussa ilmeessä on huomioitu sen helppokäyttöisyys ja eri elementtien soveltuminen sekä painettuihin että sähköisiin materiaaleihin. Ohjeistossa ei voi valmiiksi määritellä kaikkien materiaalien tyyliä, mutta huolellisesti rakennetun ohjeiston avulla on helppo suunnitella uusia sovelluksia. Ohjeisto ei ole jokamiehen tai -naisen käsikirja, sillä toteutukset vaativat aina visuaalista näkemystä.

Brändi-ilmeen noudattaminen on mielestäni laadukasta ja tehokasta silloin, kun ilmettä toteutetaan johdonmukaisesti pienetkin yksityiskohdat huomioon ottaen. Ohjeistolla ei ole tarkoitus estää luovuuden käyttöä, mutta on tärkeää muistaa mitä yhtenäisellä ilmeellä tavoitellaan.

Keskittäminen kannattaa

Markkinoinnista vastaava henkilö saattaa joskus haluta suunnittelijalta jotain erilaista ja uutta. Ammattimaisen suunnittelijan ei tulisi tehdä ohjeistosta selvästi eroavia ratkaisuja, sillä silloin yrityksen eri materiaalit näyttävätkin erilaisilta. Suosittelen materiaalien toteutuksen keskittämistä yhdelle ammattimaiselle toimistolle, joka voi myös päivittää ohjeistoa uusien sovellusten myötä.

Mitä useampi taho ohjeistoa ja ilmettä soveltaa, sitä suurempi riski on, että aletaankin tehdä ohjeistosta poikkeavia, enemmän omaa makua miellyttäviä ratkaisuja. Yrityksen henkilöstön onkin myös itse sitouduttuva ohjeiston noudattamiseen. Yritysilme on osa yrityksen strategiaa. Strategian ymmärtävä ja siihen sitoutunut henkilöstö noudattaa ohjeistoa yhdenmukaisesti.

Rohkeasti päivittämään

Viimeistään siinä vaiheessa kun ilme ei tunnukaan enää brändin näköiseltä ja ohjeiston sovellusten tyyli alkaa tuntua vanhanaikaiselta on aika päivittää ilmettä ja ohjeistoa joko hienovaraisesti tai näkyvämmin. Muutokset tulisi teettää ammattilaisella, joka vie koko yrityksen visuaalisen ilmeen uudistuksen läpi.

Teen asiakkaalle aina vähintäänkin pienen graafisen ohjeiston, jossa ohjeistan peruselementtien kuten yritystunnuksen, värien ja typografian (kirjasintyypit) käyttöä. Lisäksi voidaan määritellä miltä kuvamaailma eli valokuvat, infografiikka, ikonit ja graafit näyttävät. Laajempaan ohjeistoon kannattaa kerätä tarvittavia sähköisiä ja painettuja sovelluksia, jotka kertovat taittotyylistä ja graafisten peruselementtien käytöstä oikeassa ympäristössä.

-Essi

AVAINSANAT: Brändi, Ilme, visuaalinen viestintä, graafinen ohjeisto

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 11.02.2020

Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö on edelleen lapsen kengissä erittäin monissa B2B-yrityksissä. Myyjät eivät arvosta markkinointia, ainakaan heidän työtään vauhdittavana toimintona ja markkinointi kokee, että myyjät eivät arvosta heidän panostaan myynnin [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 04.02.2020

Aitous toimii aina

Vuosikymmen vaihtui, tuli uudet ja uusvanhat trendit. 20-luvun koristeellisuus art decon ja kultaisten kuosien muodossa, mustan eri sävyt sekä klassinen sininen ovat nyt in. Hetkellistä huumaa jotta voit olla pian [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.10.2019

Muista ne pienet sanat

Lähdin heti lukion jälkeen opiskelemaan graafista suunnittelua ammattikorkeakouluun. Olin kouluaikoina tottunut siihen, että kiitos ja ole hyvä kuuluvat minun ja kavereiden sanavarastoon. Peruskohteliaisuudet olivat lapsuudessa itsestäänselvyyksiä. Ammattikorkeakoulussa sain huomata, etteivät [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää