Blogit 30.1.2022Eveliina Ventilä-Haarala

Vaikka kaikki muu muuttuu, yksi asia ei poistu muodista

Markkinoinnin tapoja ja kanavia on tarjolla huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten. Samaan aikaan asiakaskunnasta niin kuluttaja- kuin yrityspuolella on tullut valikoivampaa ja nirsompaa, koska vaihtoehtoja ja osaajia on mistä valita. Ymmärrystä, osaamista sekä pitkäjänteisyyttä tarvitaan, jotta asiakkaat tavoitetaan ja saadaan houkuteltua juuri sinun yrityksesi tuotteiden ja palvelujen pariin.

Meidän markkinoinnin ammattilaisten tulee pysyä tahdissa mukana. Tähän vastaamme päivittämällä osaamistamme ja otamme haltuun uusia kehittyneempiä työkaluja sekä tapoja toimia. Jatkuvan muutoksen keskellä on kuitenkin yksi asia, joka pysyy ja tuottaa tulosta, kerta toisensa jälkeen. Ja nyt puhun tietenkin puhuttelevista sisällöistä.

Moni kakku päältä kaunis 

Olet rakentanut talon. Upea julkisivu ihastuttaa ohikulkijoita ja näyttöjä on sovittu ennätysmäärä. Talo on kuitenkin jäänyt kiireessä ja budjetin loppuessa sisältä epäkäytännölliseksi ja viimeistelemättömäksi. Näytöt tyssäävät lyhyeen ja potentiaalisten ostajien kiinnostus hiipuu, sillä talo ei vastannutkaan niitä mielikuvia ja odotuksia, joita upea julkisivu antoi ymmärtää. 

Sama pätee yrityksesi verkkosivuihin. Olet voinut panostaa upeaan ulkoasuun ja hetken ajan sivuillasi vieraileva onkin vaikuttunut. Sivuilta ei kuitenkaan löydy mielenkiintoista sisältöä, joka houkuttelisi tutustumaan yritykseesi, tuotteisiisi ja palveluihisi tarkemmin. Ei tarvitse kummoista johtopäätöstä tehdä, miksi välittömät poistumislukemat ovat korkealla eikä yhteydenottoja synny. 

Valitettavan usein verkkosivut ovat kuin tuo edellä mainitun esimerkin talo. Ja syypäänä usein tuttu kaksikko: aika ja raha. Kirjoittaminen ja sisällöntuotanto luokitellaan niin kovin helposti pakolliseksi pahaksi, josta on helppo luistaa.  

Löydä samalle aaltopituudelle asiakkaasi kanssa 

Saatat WhatsAppissa laittaa viestiä ystävillesi, ja he ymmärtävät muutaman merkkijonon perusteella mitä olet vailla ja minkälaisella fiiliksellä olet tänään liikenteessä. Koska tunnet heidät, osaat valita sanasi niin, että saat halutun tunteen ja sanoman perille sellaisena kuin olet ajatellutkin. Jos kokeilet lähettää samaa viestiä jollekin tuntemattomalle, et voi olla ollenkaan varma, millaisia tunteita ja reaktioita saat aikaan viestilläsi. 

Viisaus, jota ei voi turhaan korostaa on: opi tuntemaan kohderyhmäsi. Helppo tapa oppia tuntemaan heidät on ottaa esimerkkiä nykyisistä asiakkaistasi. Kun olet heidän kanssaan tekemisissä, tarkastele miten he kommunikoivat, minkälaiset asiat heitä kiinnostavat ja minkälaisia sanavalintoja he itse käyttävät.  

Kun opit puhumaan samaa kieltä asiakkaidesi kanssa, sinun on paljon helpompi sanoittaa oma tarinasi heitä kiinnostavaan muotoon. Ja mitä paremmin tähän opit, sitä suuremmalla todennäköisyydellä myös asiakkaasi kiinnostuvat sinusta ja haluavat olla kanssasi tekemisissä (= ostaa sinulta). 

Voit olla asiantuntija puhumalla myös suomea 

Olet lääkärissä urheilutapaturman vuoksi ja käynnin lopuksi lääkäri toteaa sinulle, että “Havaittavissa selkeää palpaatioarkuutta, epäilen rectus femoriksen revähdystä”. Mikä suomeksi voitaisiin myös todeta ”Havaittavissa selkeää kosketusherkkyyttä, epäilen reisilihaksen revähdystä”. 

Koska oma terveytesi on sinulle tärkeä asia, kysyt todennäköisesti lääkäriltä, että mitä tämä nyt tarkoittaa. Kuvittele tilanne eri ympäristöön. Olet kartoittamassa esimerkiksi potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja vastaavanlainen selitys lävähtää silmille, alkuun mielenkiintoiselta vaikuttaneen yrityksen sivuilta. Et todennäköisesti jaksa vaivautua edes kysymään enempää vaan siirryt eteenpäin, jonkun muun luokse. 

Lukuisten eri toimialojen ja kohderyhmien kanssa pelanneena voin kokemuksella sanoa, että yksinkertainen on kaunista ja toimivaa. Jätetään pois turha prässäily, puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä ja tuodaan mahdollisuuksien mukaan myös havainnollistavia esimerkkejä mukaan. Ja aivan huomaamatta syntyy sisältöä, joka kestää aikaa ja iskee kohderyhmään, toimialasta riippumatta. 

Ei hätää, yksin ei tarvitse pärjätä 

Sisältö on kuningas ja sillä pärjää pitkälle. Laadukkaat ja kulutettavat sisällöt ovat pitkällä aikavälillä rahanarvoinen panostus. Ne tekevät väsymätöntä myyntityötä puolestasi, sitouttavat asiakkaitasi ja kasvattavat näkyvyyttä myös hakukoneen puolella.  

On ihan okei, jos sisältöjen tuottaminen tuntuu haastavalta tai sopivaa aikaa niiden toteuttamiseen ei kalenterista löydy. Tätä varten meitä asiaan vihkiytyneitä on olemassa. Meitä, joita kiehtoo löytää ne sanat ja tavat ilmaista yrityksesi ilosanomaa siten, että asiakkaat saadaan kiinnostumaan juuri teistä.  

Pohdituttaako sisältöasiat tai ylipäätään, mihin teidän olisi järkevä panostaa seuraavaksi? Muista hyödyntää maksuton sparraustuntimme, jossa asiantuntijamme antaa aikaa ja ajatusta tilanteeseenne. Sparraustunti on tarkoitettu B2B-yrityksille ja sen pääset varaamaan itsellesi täältä.