Näkemyksiä | Blogi 24.03.2020

Valokuvat herättävät B2B-yrityksen eloon

Vielä printtimedian aikaan B2B-yritys pärjäsi huomattavasti nykyistä suppeammalla kuvapankilla. Tänä päivänä nettisivut ovat entistä visuaalisempia ja laadukkailla valokuvilla on niissä iso merkitys. Lisäksi uutiset, uutiskirjeet ja blogit sekä erityisesti sosiaalinen media ovat kasvattaneet viime vuosina tarvetta laajalle, jatkuvasti päivittyvälle kuvapankille. Kuvista on entistä enemmän tullut kertakäyttötavaraa, mutta hyviä kuvia kannattaa edelleen hyödyntää yrityksen markkinoinnissa myös pysyvänä tunnistettavana elementtinä. Puhelimissa on nykyisin hyvät kamerat ja esimerkiksi sosiaaliseen mediaan voi yrityksen työntekijätkin tuottaa kuvallista sisältöä. Varsinaisiin tuote- ja palvelukuviin kannattaa kuitenkin panostaa laadukkailla valokuvilla. Ihmismieli tulkitsee valokuvia sekunnin murto-osissa ennen kuin ehdimme edes lukea tekstiä. Visuaalisella viestillä on iso merkitys, joten kannattaa miettiä tarkkaan millaisen mielikuvan yrityksestä haluaa kuvien avulla luoda.

Ammattikuvaajan avulla yritys voi teettää täysin yksilöllisiä ja brändipersoonan näköisiä valokuvia. Hyvin mietitty kuvaussuunnitelma helpottaa varsinaisen kuvauspäivän sujumista ja auttaa saamaan paljon laadukkaita kuvia yrityksen käyttöön. Kuvissa voidaan näyttää yrityksen omia työntekijöitä, tiloja, tuotteita ja referenssejä. B2B-yrityksenkin kuvamaailmaan kannattaa tuoda aina hiukan inhimillisyyttä ja näyttää myös tuotteiden ja palveluiden loppukäyttäjiä.

Yrityksen ei kannata olla nykymaailmassa täysin kasvoton. Asiantuntemusta, tuotteita ja palveluja kannattaa tuoda esiin henkilöiden kautta. Yrityksen oikeat työntekijät herättävät katsojassa paljon enemmän luottamusta kuin kuvapankin kättelevät liikemiehet. Kun kuvissa esiintyy yrityksen omia työntekijöitä, pitää varmistaa, että he haluavat näkyä kuvissa. Henkilöstössä on aina vaihtuvuutta, joten kannattaa myös jo ennakkoon miettiä voidaanko käyttää kuvia, jos kuvassa esiintyvä työntekijä poistuu joskus yrityksestä.

Kuvapankkikuvat täydentävät kuvamaailmaa

Valokuvaajan käyttö ei ole aina kustannustehokasta. Sopiva vuodenaika, sää, malli, tilanne tai paikka mistä päin maailmaa tahansa voi löytyä helpommin kuvapankista. Kuvapankista kuvan saa hyvälaatuisena hankittua nopeasti verrattuna siihen, että järjestetään erikseen kuvaukset ja vielä käsitellään kuva. Kuvapankkien laatu, hinta ja tyyli vaihtelevat paljon. Kuvapankeissa ei vallitse enää perinteinen kuvapankkityyli jakkupukuineen ja valkoisine hampaineen, vaan niissäkin on entistä rosoisempia ja luonnollisempia kuvia. Kaikkiin tilanteisiin ei löydy aina sopivaa kuvapankkikuvaa, jolloin kuvaus on ainoa vaihtoehto. Kuvapankkikuvia käytettäessä pitää muistaa, että samaa kuvaa saattaa käyttää joku muukin taho kuin yrityksesi. Mitä edullisempi kuva, sitä todennäköisemmin joku muukin käyttää sitä. Varsinkin ilmaiset kuvapankkikuvat saattavat näkyä netissä useammillakin sivustoilla.

Kotimaisia ja skandinaavisia kuvapankkeja ei ole runsaasti tarjolla mikä rajoittaa kuvapankkien käyttömahdollisuuksia, jos yritys haluaa näyttää selkeästi kotimaiselta toimijalta. Toimialalla voi olla myös omia erityisvaatimuksia kuvissa. Esimerkiksi terveydenhuolto- tai rakennusalalla asut, tarvikkeet, määräykset ja rakennukset paljastavat pienestäkin yksityiskohdasta helposti kuvat lavastetuiksi kuvapankkikuviksi. Toisaalta olemme nykyisin entistä tottuneempia kansainvälisempään ja monipuolisempaan kuvamaailmaan niin sähköisessä kuin perinteisessäkin mediassa. Monet yritykset haluavatkin näyttää globaaleilta toimijoilta, joten kansainvälisempi kuvatyyli voi olla hyvä valinta.

Hyviä kuvapankkeja ovat esimerkiksi:

Yrityksen kaikkien kuvien ei tarvitse olla kuvaajalla teetettyjä, vaan kuvapankkikuvilla voidaan myös täydentää visuaalisuutta. Suunnittelija huolehtii, että kuvien tyyli ja sävyt ovat yhtenäisiä, jolloin kuvapankkikuvia ei edes erota kuvaajalta tilatuista valokuvista. Kuvamaailma on osa brändi-ilmettä ja se määritellään graafisessa ohjeistossa. Kuvat ovat tehokas tapa erottautua ja kiinnittää katsojan huomio. Käytä niitä rohkeasti!

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 02.06.2020

Älä eksy lyhenteiden viidakkoon!

Epsit, jiipegit, peedeeäffät ja cmykit. Saitko suunnittelijalta paketin logoja, mutta et tiedä mitä eri tiedostoilla tehdään? Meneekö sinulla tiedostomuotojen lyhenteet ja termit sekaisin? Kaikkea ei tarvitsekaan tietää, vaikka olisit yrityksesi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.08.2019

Mistä tunnistaa hyvän yritystunnuksen?

Tiesitkö, että sana logo tarkoittaa itse asiassa yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasua? Liikemerkki on usein logon rinnalla esitettävä visuaalinen merkki. Liikemerkki ja logo taas muodostavat yhdessä yritystunnuksen. Puhekielessä yritystunnusta ja [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 02.06.2020

Älä eksy lyhenteiden viidakkoon!

Epsit, jiipegit, peedeeäffät ja cmykit. Saitko suunnittelijalta paketin logoja, mutta et tiedä mitä eri tiedostoilla tehdään? Meneekö sinulla tiedostomuotojen lyhenteet ja termit sekaisin? Kaikkea ei tarvitsekaan tietää, vaikka olisit yrityksesi [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 07.01.2020

Miksi tyhjä tila on tärkeä osa suunnittelua?

Tyhjä tila (eng. yleensä white space) on tila, joka ympäröi visuaalisen sommitelman elementtejä. Se on yhtenäistä valkoista tai värillistä pintaa tai tekstuuria. Tyhjällä tilalla on nimestään huolimatta graafisessa suunnittelussa yhtä [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 22.10.2019

Muista ne pienet sanat

Lähdin heti lukion jälkeen opiskelemaan graafista suunnittelua ammattikorkeakouluun. Olin kouluaikoina tottunut siihen, että kiitos ja ole hyvä kuuluvat minun ja kavereiden sanavarastoon. Peruskohteliaisuudet olivat lapsuudessa itsestäänselvyyksiä. Ammattikorkeakoulussa sain huomata, etteivät [...] Lue lisää