Näkemyksiä | Blogi 27.09.2022

Vastuullisuustyö on jatkuvaa kehittämistä ja kehittymistä

Vastuullisuus on sana, johon törmää nykyisin kaikessa yritystoimintaan liittyvässä, ja toki siihen liittymättömässäkin keskustelussa. On ollut hienoa huomata, että vastuullisuuskeskustelun määrän rinnalle on noussut myös syvyyttä ja laatua, ja näihin tärkeisiin asioihin on alettu suhtautumaan niiden vaatimalla vakavuudella. ”Tämä ei koske meitä” -mantra on monella toimistolla heivattu romukoppaan ja sen sijaan vastuullisuutta on alettu havainnoimaan itsestään selvänä osana kokonaisuutta. Vastuullisuus ei olekaan pelkkä biojäteastia tai TYHY-päivä, vaan vastuullisen ja kestävän ajattelun tulee olla läsnä kaikilla ja kaikessa, jotta myös jälkipolvillamme olisi elinkelpoinen ympäristö, työolosuhteet pysyisivät ihmisen sietokyvyn käsiteltävissä ja yhteiskunnan rattaat saataisiin pidettyä pyörimässä.

Kohti strategista vastuullisuutta

Myös kaltaisemme aineettomia asiantuntijapalveluita tarjoavan yrityksen panosta tarvitaan, vaikka meidän kohdallamme lain ja määräysten säätämä minimitaso on tietenkin hyvin erilainen kuin esimerkiksi tuotantoteollisuuden yrityksillä. Asiantuntijatyö vaatii resursseja erityisesti ihmisiltä, joten ihmisten hyvinvoinnista ja asiantuntijatyön kestävyydestä huolehtiminen on meille ensisijaisen tärkeää.

Monien muiden yritysten tapaan MBE on toiminut vastuullisesti jo pitkään monin eri tavoin. Asioille ei vain ole annettu nimiä ja sen takia niitä ole osattu itse tunnistaa tai nähdä osana suurempaa kokonaisuutta. Alkuvuodesta 2022 nostimme kissan pöydälle siitä, millaisia vastuullisuuteen liittyviä palveluita me voimme asiakkaillemme tarjota. Tämä oli kuitenkin vasta ensiraapaisu, ja sai varsinaisen ”ison kiven” pyörähtämään liikkeelle. Keskustelu kääntyi nimittäin hyvin pikaisesti oman pesän kuntoon laittamiseen ja MBE:n omaan vastuullisuuteen: kuinka vastuullinen yritys olemme ja mitä se meille merkitsee?

Työryhmä tehostamaan suunnittelutyötä

Olemme nyt kuluneen kesän aikana pohtineet muutamaan otteeseen koko porukan kesken MBE:n omaa vastuullisuutta. Parhaimpana yhteisenä oivalluksena havaitsimme, että vastuullisuudesta puhuttaessa puhutaan aina myös hyvinvoinnista. Eikä ainoastaan työntekijöiden hyvinvoinnista, mutta myös siitä, että yritys, ympäristö ja yhteiskunta voivat hyvin.

Aivoriihien tuloksena kasasimme erillisen työryhmän selvittämään yrityksen vastuullisuuden tilaa ja pohtimaan vastuullisuustyölle sopivia tavoitteita ja mittareita. Päämääränä on miettiä yritysvastuullisuuden kokonaisuutta, heijastella sitä jokapäiväiseen toimintaamme, organisaatiomme sekä arvoihimme. Niiden perusteella työryhmämme valmistelee MBE:lle vastuullisuussuunnitelman, joka tuo meille tärkeät asiat oikeiden otsikoiden alle, ja sitä noudattamalla voimme seurata omaa toimintaamme sekä sen kehittymistä.

MBE:n näköistä vastuullisuutta

Vuoden 2023 alkaessa meillä on ohjenuoranamme suunnitelma vastuullisuudesta, joka on MBE:n näköinen ja tietenkin yritykselle myös sopivan kokoinen. Pahin virhe olisi hakea sädekehää pään päälle maalailemalla paperille liian suureellisia asioita ja räjäyttää samalla tavoitteet tavoittamattomiin. Läpinäkyvyys ja rehellisyys ovat vastuullisuuden tärkeimpiä rakennuspaloja. Myös kestävyys on vastuullisen toiminnan oleellisia käsitteitä, joten suunnitelmamme tulee olla kestävä ja perustua niihin arkisiin asioihin, joihin oikeasti voimme vaikuttaa. Yritys tarvitsee menestyäkseen tietyssä suhteessa krediittejä ympäristön ja yhteiskunnan eri osasilta. Sen suhteen kartoittaminen auttaa meitä hakemaan myös vastuullisuustyöllemme oikeanlaisen tasapainon ja painopisteet.

Vastuullisuustyö ei tule koskaan valmiiksi

Olemme pieni saari valtavassa meressä, mutta mielestäni emme ole hetkeäkään liian aikaisin ryhtyneet selvittämään oman vastuullisuutemme tilaa. Tässä työssä voi saavuttaa päämääriä ja aina uusia rajapyykkejä, mutta valmiiksi sitä ei saa koskaan. Sen takia onkin tärkeää aloittaa heti, eikä odotella sitä hetkeä saamme itse pelastettua koko maailman. Työ lähtee pienillä asioilla eteenpäin, jatkuvasti kehittäen. Lupaukset ja tavoitteet ovat oleellisia, mutta todellisuudessa vastuullisuus on aina tekemistä. Ja kuten muunkin yrityksen strategisen työn osalla: homma helpottuu sitten, kun se saadaan integroitua luontevaksi osaksi kaikkea tekemistä ja voimme lakata puhumasta yksittäisistä teoista. Jatkossa ei enää tulisi pohtia niinkään sitä, miten yritystoiminnan haittavaikutuksia voidaan hyvittää, vaan miten toimintaa voidaan muuttaa niin, että haittavaikutuksia pystyttäisiin ennaltaehkäisemään.

Parhaimmillaan yhteiset tavoitteet yhdistävät ihmisiä sekä organisaatioissa että niiden ulkopuolella. Jo oman työmme mielekkyyden kannalta on tärkeää, että koemme sen useammalla eri tasolla merkityksellisenä. Se auttaa myös siihen, että työarkea ei koeta pelkästään kuluttavana tekijänä, vaan yritys tarjoaa avaimet hyvään elämään työssä ja sen ulkopuolella.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 20.10.2022

Huomioi nämä asiat markkinointibudjetin muodostamisessa

Puhutaanko rahasta? 😊 Vuoden loppupuolella monessa yrityksessä perataan kuluvan vuoden budjettia ja peilataan sitä kautta raameja tulevalle vuodelle. Käydään läpi, mitä tänä vuonna on investoitu markkinointiin ja mitä tuloksia se [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.06.2022

Brändistrategian keskiössä asiakaskokemus

Miksi brändistrategia kannattaa luoda? Mitä hyötyä brändistrategian määrittelystä on? Miten me voidaan vaikuttaa meidän brändiin? Miksi koko yrityksen henkilöstön pitäisi olla kiinnostunut brändiin liittyvistä asioista? Miten meidän arvot ja kulttuuri [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.04.2022

Kerro meille, mitä voimme viestiä nyt?

Viime vuosina ja erityisesti nyt viestintätaitojamme on koeteltu toden teolla. Olemme jatkuvan pohdinnan äärellä, ja mietimme niin henkilökohtaisella kuin yritystasolla, että mitä, mistä ja milloin on sopivaa viestiä. Laadukkaan viestinnän [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 05.05.2022

Hakukoneoptimoinnin syrjään helposti ja johdonmukaisesti

Mikäli joku vielä vuonna 2022 epäilee hakukoneoptimoinnin merkitystä, niin kannattaa katsella ympärilleen esimerkiksi matkustaessaan junassa tai viettäessään aikaa kahvilassa. Hyvin suurella todennäköisyydellä yksin matkustavalla tai kahvilassa itsekseen istuvalla on kädessään [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 10.11.2021

Vahva brändi tarjoaa yrityksellesi kilpailuetua

Kun kilpailu toimialalla on tiukkaa, kannattaa huolehtia, että yrityksesi markkinoinnissa koko potentiaali on valjastettu käyttöön. Brändityö ja brändistrategia ovat tärkeitä palikoita määrätietoiseen menestykseen pyrkivän yrityksen markkinoinnissa. Brändin tuleekin kulkea samaa [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 14.09.2021

Rakkauden ammattilaiset

Klikkiotsikosta huolimatta tämä blogiteksti ei pureudu syvemmin rakkauteen ammattina, vaan ennemminkin ammattirakkauteen. Kun teet asioita ”rakkaudesta lajiin”, näkyy se taatusti myös siinä, miten muut tekemisesi ja lopputuotoksesi näkevät. Itseasiassa intohimo [...] Lue lisää