Näkemyksiä | Blogi 30.07.2019

Verkkosivujen uudistus – huomioi nämä, kun kilpailutat teknisen toteutuksen

Verkkosivut ovat tärkeä osa yrityksesi digitaalista näkyvyyttä. Tämän vuoksi on tärkeää kiinnittää huomioita siihen, miten ne tehdään. Tein listauksen asioista, mitä ainakin kannattaa ottaa huomioon, kun kilpailutat verkkosivujesi kokonaisvaltaisen uudistamisen teknisen toteutuksen.

1. Lähtötilanne ja tavoitteet

Kerro tarjouspyynnössäsi, minkä sivuston teknistä toteutusta olet kilpailuttamassa ja millaisia ajatuksia ja toiveita uudistuksen taustalla on. Haluatteko saada verkkosivujenne avulla lisää liidejä vai esimerkiksi vahvistaa asemaanne alanne asiantuntijana? Kerro myös, onko yritykselläsi kokemusta jostain tietystä julkaisujärjestelmästä vai onko kädet sen suhteen vapaat.

2. Sivuston rakenne ja visuaalisuus

Tekninen toteutus on järkevämpi kilpailuttaa tilanteessa, jossa tekniset toteuttajat tietävät minkälainen rakenne verkkosivuille halutaan, millaisia visuaalisia elementtejä sekä efektejä se sisältäisi sekä toki myös sen, että millaisia teknisiä ominaisuuksia sivulta vaaditaan. Mikäli haluat ulkoistaa koko verkkosivu-uudistuksen, pyydä tarjous myös rakennesuunnitelmasta (sisältäen hahmotelman tarvittavista sivupohjista) sekä visuaalisuudesta. Huomioithan, että on vallan normaalia, että kohdan kaksi suunnittelija voi olla myös eri toimija kuin tekninen toteuttaja.

3. Integraatiot muihin järjestelmiin

Mitä tavoitteita sivustolla on ja millaisia lomakkeita sivustolla on? Halutaanko lomakkeisiin liittää automaatioita? Vahvasti myyntiä tukeviin verkkosivuihin rakennetaan yhteys useimmiten johonkin markkinoinnin automaatiojärjestelmään. Mikäli markkinoinnin automaation käyttöönotto on ajankohtaista sivustouudistuksen yhteydessä, pyydä tähän tarjoajan mielestä parasta vaihtoehtoa perusteluineen. Huomioithan markkinoinnin automaation vaativan panostuksia myös esimerkiksi sisällöntuotantoon ja liidien hoivaamiseen.

4. Kieliversiot sekä lisäosat

Kerro tekniselle toteuttajalle, montako kieliversiota sivustolle tarvitaan ja mitkä halutut kielet ovat. Pyydäthän tarvittaessa mahdollisuuden lisäkieliin myös jälkeenpäin. Tämän lisäksi tee listaus yksin tai yhdessä teknisen toteuttajan kanssa: millaisia lisäosia sivustolle halutaan? Lisäosia voi olla esimerkiksi hakukoneoptimointia helpottavat lisäosat, somefeedit sekä esim. myyntiä tukevat lisäosat kuten Leadfeeder. Pyydä tarjoukseen myös tieto, mikäli jokin lisäosa on maksullinen (ja mikä on sen hinnoittelumalli).

5. Hakukoneystävällisyys

Varmista, että sivusi rakennetaan teknisesti niin, että hakukoneet löytävät sen helposti (myös ilman hakukonemainontaa). Tähän kohtaan voit pyytää myös teknisen toteuttajan referenssejä hyviä hakutuloksia saaneista sivuista. Hakukoneystävällisyyteen kuuluu järkevän rakenteen lisäksi myös esimerkiksi verkkosivujen metatietojen muokattavuus sekä uudelleenohjaukset. Seurantaa, sivustokäyttäytymistä ja hakukoneoptimointia silmällä pitäen sivustolle on hyvä asentaa esimerkiksi Google Analytics-seuranta, Google Tag Manager sekä YoastSEO.

6. Sivuston helppokäyttöisyys

Verkkosivujen tulee elää ajassa, kuka päivityksistä vastaa teknisen toteutuksen jälkeen? Huomioithan pyytää sivustolle käyttäjäystävällisen hallinnan – säästät tällä paljon aikaa ja hermoja. Yksinkertaistettuna voit pyytää kilpailutuksessa, että sivupohjat mahdollistavat sivujen helpon muokattavuuden. Kysythän tarvittaessa myös mitä sivuston käyttökoulutus maksaa ja miten se pidetään.

7. Sivuston tietoturva, tekninen ylläpito ja takuu

Hoituuko teknisen toteuttajan kautta lisenssit esim. sivuston turvallisuudesta kertovaan SSL-sertifikaattiin? Entä tarjoaako tekninen toteuttaja myös sivuston teknisen ylläpidon? Mikäli tekninen toteuttaja tarjoaa ylläpitoa, kannattaa pyytää tarjous myös tähän. Verkkosivujen tekninen ylläpito on äärimmäisen tärkeä osa kokonaisuutta – ethän jätä autosi vuosihuoltoakaan tekemättä. Tämän lisäksi kysy jo tarjouspyynnössä onko sivustolla takuuaikaa, jolloin mahdolliset bugit korjataan ja mitä se sisältää?

8. Tarkennukset tarjouspyyntöön

Kerro tarjoajille selkeästi mihin mennessä ja kenelle tarjous tulee lähettää. Laita tarjouspyyntöön myös taho keneltä voi kysyä lisätietoja. Kerrothan myös teknisille toteuttajille, mikäli haluat nähdä heidän referenssejään vastaavista toteutuksista.

Toivottavasti sait tästä kirjoituksesta apua kilpailutukseen. Mikäli kuitenkin heräsi kysyttävää tai haluat näkemyksiä, autan mielelläni!

Lue lisää vinkkejä verkkosivujen rakentamiseen oppaastamme ->

– Johanna

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 24.03.2020

Valokuvat herättävät B2B-yrityksen eloon

Vielä printtimedian aikaan B2B-yritys pärjäsi huomattavasti nykyistä suppeammalla kuvapankilla. Tänä päivänä nettisivut ovat entistä visuaalisempia ja laadukkailla valokuvilla on niissä iso merkitys. Lisäksi uutiset, uutiskirjeet ja blogit sekä erityisesti sosiaalinen [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 18.02.2020

Kuka johtaa markkinointiasi?

Myynti pyytää uusia esitteitä myynnin tueksi, mediamyyjä soittaa hyvän tarjouksen display-mainonnasta, verkkosivuille pitäisi tehdä uusi asiantuntijakirjoitus ja messutkin ovat taas oven takana. Tulevaisuudessa siintää uuden palvelun tuotteistus ja lanseeraus. Kuulostaako [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 05.12.2019

Mitä tulikaan tehtyä?

Vuoden lähestyessä loppuaan on hyvä istua hetkeksi alas ja summata, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä ja ennen kaikkea –saavutettua. Välitilinpäätös Oliko markkinoinnin vuotesi täynnä toteutuneita haaveita, kampanjoita, tapahtumia vai kenties [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.10.2019

Irti kaaoksesta – näillä kolmella vinkillä pääset alkuun

Markkinointi ja viestintä ovat nostaneet vahvasti suosiotaan myös suomalaisten B2B-yrityksien keskuudessa. Kun jokin asia nousee hitiksi, voi seurata kaaos, mikäli työkalupakki asioiden hoitamiseen ei ole kunnossa. Tein simppelin listauksen siitä, [...] Lue lisää