Näkemyksiä | Blogi 26.09.2018

Mikä on verkkosivunne tavoite ja miten mittaatte sen toteutumista?

Toivottavasti olet miettinyt vastaukset edellisiin kysymyksiin. Itsestään verkkosivunne eivät ala tukemaan markkinointianne.

Yrityksen verkkosivut ovat aina olemassa toteuttaakseen jonkin tavoitteen. Ne toimivat keskeisenä osana myyntisuppiloa, alustana asiakashankintaa tukevalle sisältömarkkinoinnille tai kenties palvelevat jo olemassa olevien asiakkaiden tarpeita. Kaikissa tapauksissa tämän tavoitteen toteutumista voidaan mitata. Sitä myös täytyy mitata, koska muuten verkkosivujen rakentamiseen ja ylläpitoon kuluu aikaa ilman todistettavia tuloksia. Verkkosivujen – kuten muidenkaan markkinoinnin työkalujen – ei tule olla mustia aukkoja, joihin laitetaan aikaa ja rahaa ilman mitään takeita sen kannattavuudesta tai tehokkuudesta.

Tänä päivänä jokaisen yrityksen verkkosivulle on asetettu Google Analyticsin seurantakoodi. Tämän ansiosta kaikille näille yrityksille kertyy arvokasta käyttäytymisdataa, jota voidaan käyttää oman markkinoinnin hyödyksi. On kuitenkin aivan toinen asia, hyödynnetäänkö tätä dataa todella.

Jos kysyt keneltä tahansa yritysjohtajalta, onko verkkoanalytiikka huomioitu omassa markkinoinnissa, saat vastaukseksi vähintään ”Joo, on meillä Analytics.” Osa on välillä käynyt vilkaisemassa, millaisia kävijämääriä tai liikenteen lähteitä sovellus osaa kertoa kotinäkymässään. Tämä ei tietenkään riitä, jotta verkkosivuihin laitettujen panostusten voidaan sanoa olevan mitattavia. Siihen tarvitaan järjestelmällistä tavoitteiden asettamista, oikeiden mittareiden pitkäjänteistä seurantaa ja jatkuvaa kehitystyötä saatavien tuloksien perusteella.

Tavoitteista toiminnan tehostamiseen

Verkkosivujen analytiikan tulee aina lähteä sille asetetuista tavoitteista. Näiden tavoitteiden tulee olla johdettu liiketoiminnan tavoitteista, joiden toteutumiseen verkkosivut ovat yksi työväline. Jos teillä ei vielä ole näitä mietitty, kehotan ensimmäisenä keskittymään siihen. Kun verkkosivuilla on selkeä tarkoitus, päästään mittaamaan siinä onnistumista. Sekä tietenkin parantamaan siinä onnistumista.

Kenties toteutatte verkkosivuillanne myyntiä tukevaa sisältömarkkinointia. Tällöin sen tavoitteet tulee johtaa myynnistä. Mikä on kuukausittaisen myyntitavoitteenne? Montako tarjousta sen saavuttaminen vaatii ja montako laadukasta liidiä niiden antamiseen tarvitaan? Paljonko silmäpareja ja kuinka kiinnostuneita lukijoita sisällölläsi tulee olla, että se tuottaa tarpeeksi potentiaalisia kontakteja? Tällaisella päättelyketjulla saatte johdettua tavoitteet sisältömarkkinoinnillenne ja voitte alkaa seurata niitä. Kun tavoitteet ovat olemassa, pääsette analysoimaan mikä sisältö auttaa parhaiten tämän tavoitteen onnistumisessa ja missä vaiheessa polkua voitte parantaa toimintaanne.

Jos verkkosivunne tarkoitus on palvella olemassa olevia asiakkaitanne, oleellista on tietenkin tarkastella, miten ne palvelevat juuri heitä. CRM-datanne voidaan yhdistää Analyticsiin ja tarkastella sen perusteella, miten juuri asiakkaanne käyttävät verkkosivujanne ja kuinka hyvin verkkosivunne toimivat tässä tarkoituksessa. Samalla tavalla kuin sisältömarkkinoinnin kanssa, omien asiakkaiden kohdalla tavoitteet voidaan johtaa verkkosivujen tarkoituksesta. Kuinka hyvin niiden pitää palvella asiakkaita, jotta ne tuottavat tyytyväisiä asiakkaita? Mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden pysyvyyteen tai lisäävät asiakkuuden kannattavuutta? Näin luot mittaroitavat tekijät ja alat seuraamaan niissä onnistumista.

Seuraa, analysoi ja kehitä

Seurannan tuloksia pystytään myös käyttämään optimoimaan verkkosivuja. Jos asetetut tavoitteet eivät toteudu, on aika etsiä ongelmakohdat ja vaihtaa lähestymistapaa. Oletko analysoinut mille sivulle sosiaalisesta mediasta kannattaa ohjata liikennettä? Mistä johtuu, että tietyt sivut eivät pidä kävijöitä sivuillasi? Onko verkkosivujesi sisäinen linkitys kunnossa, jotta kävijäsi pääsevät nopeasti seuraavalle relevantille sivulle? Tällaisia asioita analysoimalla saadaan vastauksia, mitä asioita tulee muuttaa, jotta verkkosivuista saadaan kaikki irti markkinoinnin kannalta. Riippumatta siitä, onko verkkosivut juuri uudistetut vai hieman vanhemmat, ne tarvitsevat analytiikkaa. Aina on varaa parantaa ja ilman analyysiä parannuksenkohteita ei löydetä.

Parempaan markkinointiin johtavan mitattavuuden edellytyksenä on ainoastaan selkeät tavoitteet, oikeat mittarit ja näkemys miten kehittää toimintaa tulosten perusteella. Edellä mainituilla askeleilla pääset alkuun verkkosivujenne mittaroinnissa ja optimoinnissa. Jos blogi herätti ajatuksia omasta analytiikastanne, niin älä epäröi ottaa yhteyttä meihin. Sparrailemme teitä mielellään analytiikassa, jotta voitte saavuttaa tavoitteenne yhä paremmin.

Tutustu myös B2B-markkinoinnin mittaamisen webinaariimme.

AVAINSANAT: data, analytiikka

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 07.04.2020

Uuden äärellä

Olemme uuden äärellä. Näkymätön uhka laittoi ihmiset, yritykset sekä talouden polvilleen. Jo muutaman viikon jälkeen on selvää, että paluuta entiseen ei ole näillä näkymin hetkeen, jos täysin koskaan. Miten siis [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 27.03.2020

Mitä yhteistä on toimarilla ja yrityksen markkinoinnilla?

Tänään tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin MBE:n toimarina. Huh, kun aika kiitää! Mutta sitten kun aloin miettiä, mitä kaikkea kolmessa vuodessa on tapahtunut, niin tajusin, kuinka paljon olemme tehneet [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 31.03.2020

Kannattaako talouskriisin aikana markkinoida?

Tätä kirjoittaessa koronapandemia on iskenyt suomalaisen yhteiskunnan ennennäkemättömällä tavalla kiinni ja normaalia elämää rajoittavat toimet tulevat olemaan voimassa kuukausien ajan. Kun katsotaan ohi akuutin kansanterveydellisenkriisin, on päällä taloudellinen kriisi kulutuksen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 21.01.2020

Miten kasvattaa verkkosivun liikennettä?

Vuodesta toiseen sama haaste on kärjessä, kun markkinoijilta kysytään suurimpia markkinoinnin haasteita omassa yrityksessään: miten saada lisää liikennettä verkkosivuille ja tuottaa enemmän liidejä. Digitaalisen markkinoinnin ollessa yritysten markkinoinnin keskiössä, näiden [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.10.2019

Mikä tekee hyvän ostajapersoonan?

Ostajapersoonat ovat vahva markkinoinnin työkalu, jonka avulla potentiaalisia asiakkaita voidaan ymmärtää ja johon pohjattuna markkinoinnin toiminta tehostuu. Määriteltyä kohderyhmää voi olla haastava ymmärtää, mutta ostajapersoona tekee siitä käsinkosketeltavan. Otetaan ostajapersoonat [...] Lue lisää