Näkemyksiä | Blogi 26.09.2018

Mikä on verkkosivunne tavoite ja miten mittaatte sen toteutumista?

Toivottavasti olet miettinyt vastaukset edellisiin kysymyksiin. Itsestään verkkosivunne eivät ala tukemaan markkinointianne.

Yrityksen verkkosivut ovat aina olemassa toteuttaakseen jonkin tavoitteen. Ne toimivat keskeisenä osana myyntisuppiloa, alustana asiakashankintaa tukevalle sisältömarkkinoinnille tai kenties palvelevat jo olemassa olevien asiakkaiden tarpeita. Kaikissa tapauksissa tämän tavoitteen toteutumista voidaan mitata. Sitä myös täytyy mitata, koska muuten verkkosivujen rakentamiseen ja ylläpitoon kuluu aikaa ilman todistettavia tuloksia. Verkkosivujen – kuten muidenkaan markkinoinnin työkalujen – ei tule olla mustia aukkoja, joihin laitetaan aikaa ja rahaa ilman mitään takeita sen kannattavuudesta tai tehokkuudesta.

Tänä päivänä jokaisen yrityksen verkkosivulle on asetettu Google Analyticsin seurantakoodi. Tämän ansiosta kaikille näille yrityksille kertyy arvokasta käyttäytymisdataa, jota voidaan käyttää oman markkinoinnin hyödyksi. On kuitenkin aivan toinen asia, hyödynnetäänkö tätä dataa todella.

Jos kysyt keneltä tahansa yritysjohtajalta, onko verkkoanalytiikka huomioitu omassa markkinoinnissa, saat vastaukseksi vähintään ”Joo, on meillä Analytics.” Osa on välillä käynyt vilkaisemassa, millaisia kävijämääriä tai liikenteen lähteitä sovellus osaa kertoa kotinäkymässään. Tämä ei tietenkään riitä, jotta verkkosivuihin laitettujen panostusten voidaan sanoa olevan mitattavia. Siihen tarvitaan järjestelmällistä tavoitteiden asettamista, oikeiden mittareiden pitkäjänteistä seurantaa ja jatkuvaa kehitystyötä saatavien tuloksien perusteella.

Tavoitteista toiminnan tehostamiseen

Verkkosivujen analytiikan tulee aina lähteä sille asetetuista tavoitteista. Näiden tavoitteiden tulee olla johdettu liiketoiminnan tavoitteista, joiden toteutumiseen verkkosivut ovat yksi työväline. Jos teillä ei vielä ole näitä mietitty, kehotan ensimmäisenä keskittymään siihen. Kun verkkosivuilla on selkeä tarkoitus, päästään mittaamaan siinä onnistumista. Sekä tietenkin parantamaan siinä onnistumista.

Kenties toteutatte verkkosivuillanne myyntiä tukevaa sisältömarkkinointia. Tällöin sen tavoitteet tulee johtaa myynnistä. Mikä on kuukausittaisen myyntitavoitteenne? Montako tarjousta sen saavuttaminen vaatii ja montako laadukasta liidiä niiden antamiseen tarvitaan? Paljonko silmäpareja ja kuinka kiinnostuneita lukijoita sisällölläsi tulee olla, että se tuottaa tarpeeksi potentiaalisia kontakteja? Tällaisella päättelyketjulla saatte johdettua tavoitteet sisältömarkkinoinnillenne ja voitte alkaa seurata niitä. Kun tavoitteet ovat olemassa, pääsette analysoimaan mikä sisältö auttaa parhaiten tämän tavoitteen onnistumisessa ja missä vaiheessa polkua voitte parantaa toimintaanne.

Jos verkkosivunne tarkoitus on palvella olemassa olevia asiakkaitanne, oleellista on tietenkin tarkastella, miten ne palvelevat juuri heitä. CRM-datanne voidaan yhdistää Analyticsiin ja tarkastella sen perusteella, miten juuri asiakkaanne käyttävät verkkosivujanne ja kuinka hyvin verkkosivunne toimivat tässä tarkoituksessa. Samalla tavalla kuin sisältömarkkinoinnin kanssa, omien asiakkaiden kohdalla tavoitteet voidaan johtaa verkkosivujen tarkoituksesta. Kuinka hyvin niiden pitää palvella asiakkaita, jotta ne tuottavat tyytyväisiä asiakkaita? Mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden pysyvyyteen tai lisäävät asiakkuuden kannattavuutta? Näin luot mittaroitavat tekijät ja alat seuraamaan niissä onnistumista.

Seuraa, analysoi ja kehitä

Seurannan tuloksia pystytään myös käyttämään optimoimaan verkkosivuja. Jos asetetut tavoitteet eivät toteudu, on aika etsiä ongelmakohdat ja vaihtaa lähestymistapaa. Oletko analysoinut mille sivulle sosiaalisesta mediasta kannattaa ohjata liikennettä? Mistä johtuu, että tietyt sivut eivät pidä kävijöitä sivuillasi? Onko verkkosivujesi sisäinen linkitys kunnossa, jotta kävijäsi pääsevät nopeasti seuraavalle relevantille sivulle? Tällaisia asioita analysoimalla saadaan vastauksia, mitä asioita tulee muuttaa, jotta verkkosivuista saadaan kaikki irti markkinoinnin kannalta. Riippumatta siitä, onko verkkosivut juuri uudistetut vai hieman vanhemmat, ne tarvitsevat analytiikkaa. Aina on varaa parantaa ja ilman analyysiä parannuksenkohteita ei löydetä.

Parempaan markkinointiin johtavan mitattavuuden edellytyksenä on ainoastaan selkeät tavoitteet, oikeat mittarit ja näkemys miten kehittää toimintaa tulosten perusteella. Edellä mainituilla askeleilla pääset alkuun verkkosivujenne mittaroinnissa ja optimoinnissa. Jos blogi herätti ajatuksia omasta analytiikastanne, niin älä epäröi ottaa yhteyttä meihin. Sparrailemme teitä mielellään analytiikassa, jotta voitte saavuttaa tavoitteenne yhä paremmin.

Tutustu myös B2B-markkinoinnin mittaamisen webinaariimme.

AVAINSANAT: data, analytiikka

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 06.07.2021

Avainsanatutkimus paljastaa miten saa lisää näkyvyyttä hakukoneessa

Hakukonenäkyvyys tunnistetaan lähes kaikissa yrityksissä oleelliseksi osaksi yrityksen näkyvyyden kasvattamista ja myynnin tukemista. ”Olisi hyvä näkyä Googlessa” on ajatus, mikä B2B-yritysten markkinoinnin ja myynnin parissa toimivilla on, koska verkkosivuliikenteen kasvattaminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 29.06.2021

Neljä vinkkiä verkkosivujen visuaaliseen suunnitteluun

1. Lukusuunta (F ja Z) vaikuttaa silmäiltävyyteen Länsimaissa lukusuunta on vasemmalta oikealle ja olemme tottuneet lukemaan tekstiä kirjoista ja lehdistä ylhäältä alaspäin. Lukusuunta ohjaa myös tapaamme havainnoida ja lukea verkkosivujen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 15.06.2021

Näin onnistut verkkosivuston uudistuksessa

Rakkaalla lapsella on monta nimeä – sanotaan. Nettisivut, kotisivut, verkkosivut ja sivustot. Kutsutaanpa niitä millä nimellä tahansa, ovat verkkosivustot olleet jo vuosia paikka, jossa tehdään myyntiä ja paikka, johon markkinoinnilla [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 06.07.2021

Avainsanatutkimus paljastaa miten saa lisää näkyvyyttä hakukoneessa

Hakukonenäkyvyys tunnistetaan lähes kaikissa yrityksissä oleelliseksi osaksi yrityksen näkyvyyden kasvattamista ja myynnin tukemista. ”Olisi hyvä näkyä Googlessa” on ajatus, mikä B2B-yritysten markkinoinnin ja myynnin parissa toimivilla on, koska verkkosivuliikenteen kasvattaminen [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 20.04.2021

Saat mitä mittaat

Liiketoiminnan mittareiden tehtävä on kertoa, miten yrityksellä menee. Samalla ne myös ohjaavat tekemistä tiettyyn suuntaan ja niiden olemassaolo auttaa niiden tulosten parantamisessa. Kun tavoitteet on asetettu, käyttäytymistä ohjaa ajatus kyseisten [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.01.2021

Mikä muuttuu Luotaimen myötä?

Lanseerasimme toissa viikolla Luotaimen. Palvelun avulla tuomme B2B-myyntiin vahvemmin luottamuksen rakentamisen ja teemme tavoitteellisesta verkostoitumisesta helpompaa. Mikä palvelun avulla sitten oikeasti muuttuu verkostojen rakentamisessa ja myyntityössä? 1. Vaikuttajien tunnistaminen Luotain [...] Lue lisää