Näkemyksiä | Blogi 30.08.2021

Viestinnästä kriisiviestintään – Case Christian Eriksen

Tämä viestintäblogi on muhinut sisälläni koko kesän. Se ilmestyy nyt, koska sain sattumalta Miska Savolaiselta sähköpostia ja tämän kuvan, joka saa tunteet pintaan vielä pari kuukautta tapahtuneesta. Miska kohteliaasti kysyi, saako kuvaa käyttää. ”Toki”, sanoin, ”saanko minäkin?” kysyin.

Tämän kirjoituksen pääkohderyhmä on itsekkäästi oma pääkoppani, joka on työstänyt tapahtunutta paljonkin. Tapaus kosketti miljoonia suomalaisia, joten ehkä tämä on kiinnostavaa jollekulle toisellekin.

12.6.2021, Tanska, Kööpenhamina. Tanska–Suomi, miesten jalkapallomaajoukkueen historiallinen arvokisaottelu aiheutti jo aamusta varsin suurta liikutusta. Suuren urheilujuhlan tunnun lisäksi olin saanut kunniatehtävän toimia Yle-asiantuntijana ja kommentoida ottelua suorana Suomeen, paikan päältä. Olin valmistautunut; olin valmis.

Kuinka väärässä olinkaan. Kaikkeen ei voi valmistautua.

Näin kirjoitin LinkedIn-kanavalle aiemmin samalla viikolla:

Unelmoin koko futisurani jalkapallon arvokisoissa pelaamisesta. Haave ei toteutunut, mutta tämän viikon lauantaina pääsen takaoven kautta kentän laidalle Kööpenhaminassa, kun Suomi kohtaa Tanskan historiallisessa EM-kisaottelussa.

Ylen kisatiimissä tehtäväni asiantuntijana on sama mihin sparraan asiakkaitamme Näkemystehdas MBE:llä: selkeä, johdonmukainen & tuloksellinen viestintä.

Tämä unelmieni kesätyö on loistava mahdollisuus elää niin kuin opettaa. Suoran tv-lähetyksen lainalaisuudet ovat raa’at mutta antoisat. Parhaimmillaan se on tuhdin valmistautumisen ja hetkessä elämisen sekoitus, jossa asiat onnistutaan sanomaan napakasti mutta kattavasti. Tähän pyrin kisoissa joka päivä.”

Riemu, shokki, suru ja hämmennys

”Tuhdin valmistautumisen ja hetkessä elämisen sekoitus.” Sitä siitä todella tuli. Historiallinen päivä olisi ollut aivan riittävän tunteikas ilman lisämausteitakin. Ikäni futista pelanneena ja seuranneena oli lähes mahdotonta toimia ammattimaisella tyyneydellä ja suhtautua otteluun ainoastaan analyyttisesti. Onneksi valmistautuminen ja käsikirjoituksen runko oli rakennettu loistavan tiimin kanssa edellisinä päivinä kuntoon. Onnistuin nauttimaan tunnelmasta futisihmisenä, mutta viestimään asiantuntijana. Olin valmistautunut; olin valmis.

Kuinka väärässä olinkaan. Kaikkeen ei voi valmistautua.


Kuva: Miska Savolainen

Kun Tanskan Christian Eriksen tuupertui kentän pintaan studiokuutiomme alapuolella, tunnelma stadionilla kaatui samalla hetkellä. Urheilun juhlasta tuli elämän ja kuoleman taistelu. Yllä oleva blogikuva kertoo aika lailla kaiken niistä hetkistä.

Kaikista sisällä vellovista tunteista ja ajatuksista huolimatta olimme töissä, tehtävänämme välittää tietoa ja tunnelmaa Suomeen, suorassa lähetyksessä. Viestintä vaihtui kriisiviestinnäksi: Kerrotaan, mitä tiedetään, mutta ei huhuja. Ollaan avoimia ja johdonmukaisia.

Muistan nuo elvytyksen minuutit melko tarkkaan. Epäusko kesti hetken, toivottomuus sitäkin pidempään. Kävelimme ympäri studiota ja vilkuilimme kentälle toivoen parasta. Samaan aikaan piti valmistautua, että lähetys saapuu studioon milloin tahansa.

Muistan ajatusten myrskyn, tunteet, mutta myös yllättävän kirkkaan tilanneanalyysin. Tv-lähetystä seurasi Suomessa kymmeniä tuhansia lapsia, jalkapalloa harrastavia tyttöjä ja poikia, joten sanat oli valittava tarkkaan ja yritettävä ennemmin luoda turvaa kuin pelkoa. Samaan aikaan koin, että tunteita ei voi eikä tarvitse kokonaan peittää.

Kuvassa näkyvät tuottaja Antti Ennekari ja studioisäntä Riku Salminen (kysyin molemmilta luvan tämän kuvan ja blogin julkaisemiseen) tekivät uskomattoman hienoa työtä äärimmäisen poikkeuksellisessa tilanteessa. Molemmilla on ihailtavan vahva kyky sopeutua tilanteeseen. Voin kertoa metrin päästä seuranneena, että heillä oli sillä hetkellä aika paljon kannettavana.

Joskus vähemmän on enemmän

Kun lähetys saapui studioon, olimme varmaankin niin valmiita kuin siinä tilanteessa osasimme olla. Emme suunnitelleet tai käsikirjoittaneet sanojamme, vaan luotimme hetkeen ja toisiimme. Antti hoiti yhteydet, Riku liidasi, minä kommentoin. Tunteitaan oli vaikea peittää, eikä ollut tarvekaan. Hiljaiset hetket ja tauot olivat enemmän kuin sanat. Kaikki meni hieman kuin sumussa, mutta ehkä se meni kuten piti, rehdisti omalla painollaan.

Kuten mainitsin, kirjoitin tämän ensisijaisesti itselleni, että saisin purkaa yhden – hyvässä ja pahassa – ikimuistoisimmista viestintäduunihetkistäni pois päästäni. Ehkä se antoi jotain sinullekin.

Jalkapallo on upea laji, mutta niin on viestintäkin. Molempiin pätevät monet samat lainalaisuudet: suunnittele kaikki minkä voit, valmistaudu ja harjoittele paljon. Tee toistoja saavuttaaksesi parhaan mahdollisen rutiinitason. Ja lopulta, elä hetkessä, mausta viestisi kulloiseenkin tilanteeseen. Suunnitelmat on tehty rikottaviksi, jos niin on tarve.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 28.06.2022

Viestintästrategia vai viestintäsuunnitelma?

Mitä eroa on viestintästrategialla ja viestintäsuunnitelmalla? Miksi yrityksen pitäisi ne laatia ja pitääkö aina olla molemmat? Mitä jos vain toinen näistä, niin kumpi ensin vai mitä ihmettä pitäisi tehdä? Pohditaanpa. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 19.04.2022

Kerro meille, mitä voimme viestiä nyt?

Viime vuosina ja erityisesti nyt viestintätaitojamme on koeteltu toden teolla. Olemme jatkuvan pohdinnan äärellä, ja mietimme niin henkilökohtaisella kuin yritystasolla, että mitä, mistä ja milloin on sopivaa viestiä. Laadukkaan viestinnän [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.01.2022

Viestintästrategia – TOP 5 hyötyä yrityksen liiketoiminnalle

Viestintästrategian tarkoitus on mahdollistaa liiketoimintastrategian tavoitteiden toteutuminen viestinnän keinoin. Siihen dokumentoidaan, millaista vaikuttavuutta viestinnällä haetaan. Meillä viestinnän tekijöillä on yleensä kova into puhua viestinnän tärkeydestä liiketoiminnan keskiössä. Jottei jäisi onton [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta

Näkemyksiä | Blogi 28.06.2022

Viestintästrategia vai viestintäsuunnitelma?

Mitä eroa on viestintästrategialla ja viestintäsuunnitelmalla? Miksi yrityksen pitäisi ne laatia ja pitääkö aina olla molemmat? Mitä jos vain toinen näistä, niin kumpi ensin vai mitä ihmettä pitäisi tehdä? Pohditaanpa. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 01.01.2022

Viestintästrategia – TOP 5 hyötyä yrityksen liiketoiminnalle

Viestintästrategian tarkoitus on mahdollistaa liiketoimintastrategian tavoitteiden toteutuminen viestinnän keinoin. Siihen dokumentoidaan, millaista vaikuttavuutta viestinnällä haetaan. Meillä viestinnän tekijöillä on yleensä kova into puhua viestinnän tärkeydestä liiketoiminnan keskiössä. Jottei jäisi onton [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 26.04.2021

Case jalkapallon Superliiga – 3 viestinnällistä virhettä

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Mitä se mahtaa olla espanjaksi? Jalkapalloseura Real Madridin puheenjohtaja Florentino Peréz oli johtamassa joukkoja, kun toistakymmentä Euroopan suurinta jalkapalloseuraa Englannista, Espanjasta ja Italiasta julkaisivat viime [...] Lue lisää