Näkemyksiä | Blogi 30.03.2021

Viisi vinkkiä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen

Teksti on edelleen tehokas sisältömuoto. Mutta mitä tehdä, kun ensimmäisenä työviikkona eteen osuu yrityksen asiantuntijablogin kirjoitusvuoro ja tyhjän paperin pelko. Ajattelin taklata ongelmaa antamalla viisi vinkkiä asiantuntijablogin kirjoittamiseen sekä asiakkailleni, kollegoilleni että muistutuksena itselleni.

Blogikirjoitukset tuovat edelleen valtaosan orgaanisesta hakukoneliikenteestä yritysten ja organisaatioiden verkkosivustoille. Vaikka videoiden ja kuvien merkitys nousee koko ajan, menee vielä jonkin aikaa ennen kuin hakukoneet lukevat kuvaa yhtä tehokkaasti kuin tekstiä.

Blogi on oivallinen keino tuoda esille omaa asiantuntijuutta rennommalla otteella yrityksen verkkosivustolla. Erilaisten sisältöjen keinoin voi myös rakentaa luottamusta, johon blogi on yksi hyvä vaihtoehto. Lukijoillesi blogi antaa mahdollisuuden tutustua sinuun ja ajatuksiisi hieman paremmin. Miten sitten kirjoitetaan hyvä blogiteksti vuonna 2021? Jaan tässä kirjoituksessa konkreettisia vinkkejä paremman blogin kirjoittamiseen. Ei muuta kuin sormet näppikselle.

1. Valitse yksi kysymys, ongelma, haaste, uhka tai mahdollisuus, josta kirjoitat

Blogikirjoitusten avulla kohderyhmäsi löytävät osaamisesi ja palvelusi verkosta. Koska ”How to …” -tyyppiset haut ovat hakukoneissa suosituimpia, kannattaa hyvässä blogikirjoituksessa antaa vastauksia, vinkkejä ja ratkaisuja johonkin tiettyyn ongelmaan. Aivan kuten tämä kirjoitus antaa vinkkejä hyvän blogitekstin kirjoittamiseen.

2. Ole konkreettinen, vaikka kirjoittaisit tulevaisuuden visioista

Kerro konkreettisesti tuotteesta tai palvelusta ja vastaa lukijan ongelmaan. Asiantuntijablogissa kannattaa kertoa toimialasta, yrityksen tuotteista ja tekemisestä syventävästi. On hyvä kertoa lukijalle aina jotain enemmän, jotain sellaista mikä antaa lukijalle lisäarvoa.

Voit olla esimerkiksi betonirakentamisen asiantuntija. Siinä missä betonirakentaminen on sinulle täysin tuttua, lukijoillesi nämä asiat eivät tule selkärangasta. Saattaisit kirjoittaa, että ”Sementin hiilineutraali tulevaisuus näyttää hyvältä”, mikä on hyvin abstrakti lause. Kirjoita mieluummin että, ”Sementtiteollisuuden hiilidioksidipäästöjen alentamiseksi tehdään aktiivista tutkimus- ja kehitystyötä”. Tämä kertoo lukijoillesi jo enemmän siitä, missä vaiheessa sementin hiilineutraali tulevaisuus on menossa.

3. Blogitekstin ideaalimitta on vähintään 300 sanaa

Hakukoneoptimoinnin kannalta 1 000 sanan blogikirjoitukset ja artikkelit ovat sitäkin parempia. Noin tuhannen sanan tekstit kiinnittävät paremmin lukijoiden huomion, joten ne saavat paremmin myös hakukoneiden huomion. Sanamäärää tärkeämpää on kuitenkin, että tekstisi vastaa lukijan kysymyksiin, auttaa ongelman ratkaisemisessa tai tarjoaa hänelle uutta ajateltavaa. Kirjoita tekstisisältöä, joka palvelee lukijasi tarpeita. Liian pitkä blogiteksti voi myös karkottaa lukijoita. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että tässä blogitekstissä on noin 600 sanaa.

4. Polveilevissa aiheissa piilee usein seuraavan blogitekstin alku

Ole ytimekäs ja pysyttele aiheessa. Kirjoitettaessa bloggaamisesta teksti saattaa helposti polveilla muihin aiheisiin, kuten tässä blogitekstissä esimerkiksi verkkotekstien tai kolumnien pariin. Nämä kannattaa kuitenkin säästää hyvällä omalla tunnolla seuraavaan kirjoitukseen, ja tehdä blogikirjoitusten välille ristiin linkitys. Esimerkiksi näin: Lue täältä, miten huomioin hakukoneoptimoinnin verkkoteksteissä.

5. Blogitekstin otsikointi on tärkeää

Kirjoittaminen kannattaa aloittaa ensin ja työstää otsikko blogitekstin valmistuttua. Otsikossa kannattaa kertoa lyhyesti ja ytimekkäästi mistä blogitekstissä on kyse.
Käytä tarpeen tullen myös väliotsikoita. Oikealaisella otsikoinnilla autat lukijaasi ymmärtämään, mistä tietyssä osassa tekstiä on kyse. Jos haluat ihmisten tutustuvan blogiisi, käytä väliotsikoita silmäilyn johdattamiseen. Auta lukijaa skannaamaan sivusi ja selventämään blogitekstisi rakennetta.
Väliotsikot eivät ole tärkeitä vain luettavuuden, vaan myös hakukoneoptimoinnin kannalta. Siksi suosittelen myös avainsanojen käyttämistä joissakin alaotsikoissa. Avainsanoja ei kannata yrittää väkisin tunkea jokaiseen otsikkoon, koska niiden liiallinen käyttäminen tekee tekstistä kömpelöä ja luonnotonta. Tämä saattaa johtaa siihen, etteivät lukijasi jaksa lukea blogitekstiäsi loppuun.

Bonusvinkki: Julkaise blogitekstisi sosiaalisessa mediassa

Kun olet kirjoittanut uuden tekstin, kannattaa sinun ehdottomasti jakaa tekstisi sosiaalisen median kanavissa. Twitter, LinkedIn ja Facebook ovat hyviä vaihtoehtoja blogitekstin jakamiseen. Jos et jaa tekstejäsi missään, et luultavasti saa blogiteksteillesi paljoa lukijoita. Voit myös pyytää ystäviäsi jakamaan tekstejäsi eteenpäin.

Jakojen saatetekstit voi myös tehdä valmiiksi, vaikka koko organisaatiolle, jotta jakaminen on mahdollisimman helppoa. Jakamisessa kannattaa hyödyntää teknologiaa ja sosiaalisen median julkaisujärjestelmiä.

Lopuksi. Jos valkoisen paperin pelko vaivaa vielä tämän blogitekstin luettuasi tai hikikarpalot singahtavat ohimoille pelkkien avainsanojen ja sisältöstrategian ajattelusta, kannattaa olla yhteydessä MBE:n asiantuntijoihin. Me autamme sinua mielellämme sisällöntuotannossa ja asiantuntijablogin rakentamisessa.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näkemyksiä | Blogi 13.04.2021

Nettisivut - rakkautta ensisilmäyksellä?

Nettimaailmassa pyyhkäistään merkityksellisenkin sisällön ohi melkein vahingossa. Visuaalisilla keinoilla voidaan parhaiten pysäyttää katsojan huomio. Heti verkkosivuille tultaessa yrityksen tai brändin ilmeen tulisi olla tunnistettava ja heijastaa sen persoonaa ja arvoja. [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 23.03.2021

Sisällöntuotanto luottamuksen rakennusaineena

Vuoden 2021 ykköspuheenaihe meillä töissä on ollut luottamus, eikä vähiten heti alkuvuodesta lanseeratun Luotain -palvelun johdosta. Luotaimen perusidea on luottamuksen rakentaminen ja sen myötä pohjan luominen myyntityölle. Vaikka toimitaankin ammatillisesti, [...] Lue lisää

Näkemyksiä | Blogi 16.03.2021

Hyvä kumppaniverkosto leventää asiantuntemustasi

Sisältöstrategimme Senni kirjoitti blogissaan juuri siitä, mitä markkinointiviestinnän toimenpiteitä olisi syytä tehdä in-house ja mitä mahdollisesti ulkoistaa. Samaan tapaan monella markkinointiviestinnän toimijalla on laaja kumppaniverkosto tuotantotahoja ja tekijöitä materiaaleille, joihin [...] Lue lisää

Muita näkemyksiä samalta kirjoittajalta